Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik denk dat er geen enkele ruiter is die zal zeggen dat hij overwegend dominant is, terwijl veel professionele ruiters zich in dat gebied bewegen. Cassidy schreef:Kleine vorm van dwang is altijd aanwezig, omdat wij wat van het paard willen. Maar hoe je dat tweede doet? Simpel. Zorg ervoor dat jouw idee zijn idee wordt. Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk, en probeer in dat koppie te komen. En dat is niet altijd even makkelijk.
Cassidy schreef:Kleine vorm van dwang is altijd aanwezig, omdat wij wat van het paard willen.

. Ik zie bijvoorbeeld op het wedstrijdterrein meer dan eens paarden en pony's voorbij komen die hun discpline totaal niet zien zitten en dientengevolge overal naar toe of overheen geschopt moeten worden. Nog even daargelaten wat er buiten het oog van derden waarschijnlijk allemaal gebeurt. 
Ik streef er absoluut naar om de dominante te zijn (want ik houd niet van gevaarlijke situaties), maar eerder op een manier die aansluit bij je tweede stelling.
. Wat een raar vergelijk die 2 filmpjes.LDRD schreef:Tijdens het leerproces is er bij mij nauwelijks dwang. Wat een paard niet weet en niet kan, kan je ook niet afdwingen.
Als een paard weet wat ik van hem vraag en dat ook kán uitvoeren dan ben ik streng en eis dat het op mij verzoek gebeurt. Ik let zeer goed op wát ik wanneer vraag, zodat een training zo min mogelijk bestaat uit eisen van mijn kant, m.a.w. ik probeer confrontaties te vermijden.
Ik haal graag het meest maximale uit mijn paarden, eerlijk en zonder ze te overvragen.
Bovendien ben ik er een zeer groot voorstander van als paard en ruiter dezelfde hobby hebben. Ik zie bijvoorbeeld op het wedstrijdterrein meer dan eens paarden en pony's voorbij komen die hun discpline totaal niet zien zitten en dientengevolge overal naar toe of overheen geschopt moeten worden. Nog even daargelaten wat er buiten het oog van derden waarschijnlijk allemaal gebeurt.
Mooi verwoord, ben ik het helemaal mee eens!