Dominantie versus participatie zonder dwang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Dominantie versus participatie zonder dwang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 14:28

Hierbij een stelling

Het lijkt er op dat we het grote merendeel van ruiters binnen twee uitersten kunnen plaatsen:

de uitgesproken dominante ruiters die zeggen “bek dicht, werken zoals ik je dat opdraag en tot ik zeg dat je daar mee mag stoppen”
Schijnbaar simpel.

en

ruiters die proberen hun paard uit te nodigen deel te nemen aan een proces, die proberen te achterhalen in hoeverre het paard daar met zijn wezen in kan participeren zonder dwang.
Schijnbaar oeverloos

Interessant om te zien wat U allen hierover te zeggen hebt.

justkid

Re: Dominantie versus participatie zonder dwang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:41

Ik denk dat de grootste groep juist tussen deze twee uitersten in zit :j

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:46

Kan je meer concreet maken wat jij bedoelt met beide uitersten? Kan je me bijvoorbeeld een filmpje laten zien van hoe dat dan gaat?

Bij "bek dicht" tegen een paard zeggen heb ik wel ongeveer een beeld. Maar "een paard uitnodigen deel te nemen aan een proces" vind ik nogal vaag. Hoe doe je dat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:52

Kleine vorm van dwang is altijd aanwezig, omdat wij wat van het paard willen. Maar hoe je dat tweede doet? Simpel. Zorg ervoor dat jouw idee zijn idee wordt. Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk, en probeer in dat koppie te komen. En dat is niet altijd even makkelijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:58

Broer van HC? :')

Denk dat de grootste groep ertussen zit inderdaad.

Het valt mij wel op dat er veel naturals zijn die het nu via optie 2 proberen, maar veel te soft en onduidelijk zijn waardoor er juist niets van komt. Het paard proberen uit te nodigen, zonder dat het paard door heeft waarvoor.

Ik werk zelf vooral via optie 2 en met zo min mogelijk dwang. Al vind het uitnodigen ook wel al dwang. Jij wilt dat het paard dat proces in komt.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:08

Je stelling is wel heel erg sturend. Dominantie heeft een wat negatievere connotatie dan participatie, dit maakt dat men snel geneigd is om voor participatie te gaan. :) Ik denk dat er geen enkele ruiter is die zal zeggen dat hij overwegend dominant is, terwijl veel professionele ruiters zich in dat gebied bewegen.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:12

Cassidy schreef:
Kleine vorm van dwang is altijd aanwezig, omdat wij wat van het paard willen. Maar hoe je dat tweede doet? Simpel. Zorg ervoor dat jouw idee zijn idee wordt. Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk, en probeer in dat koppie te komen. En dat is niet altijd even makkelijk.

Dit is nog steeds vaag. Geef eens een concreet voorbeeld. Ik zit op mijn paard, geef een hulp en dan...?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:17

Ik ben dominant. Mijn paard mag een hele dag lekker paard zijn, spelen en eten op de wei, maar dat ene uurtje dat ik iets van haar wil heeft ze gewoon te luisteren.

Bek dicht en doen wat ik je op draag heb je niet zo vriendelijk neergezet, maar als jij het zo wilt zien, prima. Toch vind mijn paard mij best aardig hoor ;)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:19

Cassidy schreef:
Kleine vorm van dwang is altijd aanwezig, omdat wij wat van het paard willen.

Dit dus.

Als je wil paardrijden zondert dwang moet je niet gaan paardrijden, want het is altijd een vorm van dwang.
Zal nu wel een heuleboel "naturals" over me heen krijgen die me met carrotsicks en schuddende leadropes willen rechtrichten, maar soit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:49

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:01

Tijdens het leerproces is er bij mij nauwelijks dwang. Wat een paard niet weet en niet kan, kan je ook niet afdwingen.

Als een paard weet wat ik van hem vraag en dat ook kán uitvoeren dan ben ik streng en eis dat het op mij verzoek gebeurt. Ik let zeer goed op wát ik wanneer vraag, zodat een training zo min mogelijk bestaat uit eisen van mijn kant, m.a.w. ik probeer confrontaties te vermijden.
Ik haal graag het meest maximale uit mijn paarden, eerlijk en zonder ze te overvragen.

Bovendien ben ik er een zeer groot voorstander van als paard en ruiter dezelfde hobby hebben :j . Ik zie bijvoorbeeld op het wedstrijdterrein meer dan eens paarden en pony's voorbij komen die hun discpline totaal niet zien zitten en dientengevolge overal naar toe of overheen geschopt moeten worden. Nog even daargelaten wat er buiten het oog van derden waarschijnlijk allemaal gebeurt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:05

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 16:34

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 16:52

In de kudde is er rangorde.
Er is een leidende hengst, de tijdelijke "eigenaar van de kudde", hij bijt, hij drijft. Hij loopt achteraan.
Er is een dominante merrie, de werkelijke leider zij bijt , slaat, duwt en dreigt. Zij gaat voorop in het midden en drukt met haar dominantie alle dieren terug naar haar goeddunken.

Als je goed kijkt zie je dat de rest van de kudde opgedeeld is in koppels. (Soms zijn er 3 of 4 dieren die dezelfde koppelgenoot gekozen hebben.)
In het koppel is de één dominanter dan de andere maar ze trekken de hele dag samen op en nodigen elkaar uit naar de beste hapjes, waarschuwen elkaar voor gevaar, dekken elkaar af, er wordt nagenoeg niet gebeten of geslagen, slechts geduwd en gedreigd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:04

Maar hoe verhoudt zich dat dan tot wat wij mensen van paarden vragen?

Een leidende merrie vraagt geen kunstjes van haar minderen, zoals wij mensen doen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 17:19

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:32

Ikzelf wil een goede leider zijn voor mijn paard en ik ben dus dominant. Echter, de manier waarop veel mensen 'dominant' zijn staat me totaal niet aan. Ik vind geweld (zowel fysiek als verbaal) echt not done. Wanneer je rekening houdt met de aard van het vluchtdier en dus niet verwacht dat hij denkt als een mens ('ik geef hem een tik want hij moet maar luisteren!'), kun je de dominante zijn op een rustige, assertieve manier, zonder agressie. Wat verkrijg je dan: participatie. Dus jouw tweedeling gaat voor mij persoonlijk niet echt op :) Ik streef er absoluut naar om de dominante te zijn (want ik houd niet van gevaarlijke situaties), maar eerder op een manier die aansluit bij je tweede stelling.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:02

Ik vind het eerlijk gezegd nogal geneuzel over wat wel en niet goed is.
Er is niet 1 manier die percee goed is of percee slecht.
En er is ook geen handboek over wat wel de manier is, daar zal ieder voor zich een weg in moeten vinden.
Ik ben niet voor al dat overdreven geneuzel, gewoon aanpakken en rijden, hop.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 18:14

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:18

Probeer je me te provoceren?
Ik heb meer op met Gert van het Hof.
Die rijd precies zoals ik zelf zou wíllen rijden. Doortastend, duidelijk en consequent.
Geloof niet dat er mensen serieus voor rollkur kunnen zijn. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:26

Volgens moet je er precies tussenin zitten..altijd eerst vragen maar wel duidelijk zijn dat er grenzen zijn..oftewel wees een goede leider voor je paard,consequent en helder maar blijf wel naar je paard luisteren en streef altijd naar samenwerking.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:28

Simpelman, je doet je naam nu wel een beetje eer aan :D . Wat een raar vergelijk die 2 filmpjes.

Het is maar net wat je wil bereiken met je paard. Spelen in de achtertuin of wedstrijdsport (allebei niets mis mee). Hoe je dat invult en hoe je dat wil bereiken, dat ligt aan jezelf. Maar duidelijk zijn (noem het dominantie) naar je paard schept de minste verwarring.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:28

LDRD schreef:
Tijdens het leerproces is er bij mij nauwelijks dwang. Wat een paard niet weet en niet kan, kan je ook niet afdwingen.

Als een paard weet wat ik van hem vraag en dat ook kán uitvoeren dan ben ik streng en eis dat het op mij verzoek gebeurt. Ik let zeer goed op wát ik wanneer vraag, zodat een training zo min mogelijk bestaat uit eisen van mijn kant, m.a.w. ik probeer confrontaties te vermijden.
Ik haal graag het meest maximale uit mijn paarden, eerlijk en zonder ze te overvragen.

Bovendien ben ik er een zeer groot voorstander van als paard en ruiter dezelfde hobby hebben :j . Ik zie bijvoorbeeld op het wedstrijdterrein meer dan eens paarden en pony's voorbij komen die hun discpline totaal niet zien zitten en dientengevolge overal naar toe of overheen geschopt moeten worden. Nog even daargelaten wat er buiten het oog van derden waarschijnlijk allemaal gebeurt.

:j Mooi verwoord, ben ik het helemaal mee eens!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 18:31

BarbaLala
Ik probeer zeker niemand te provoceren.
Ik nodig mensen uit tot participeren en nadenken, tot het nuanceren van onze omgang met onze paarden in het algemeen. Mogelijk, om met dit topic, tot het inzicht te komen dat het paard heel veel minder dominantie, dwang en ongenoegen nodig heeft om te doen wat wij graag willen dan dat wat ik in grote meerderheid om me heen zie gebeuren. Dat zelfs met vanzelfsprekendheid en "plezier", als een koppelgenoot.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:39

Kennelijk heb je zelf ideeen hoe een ieder met paarden om zou moeten gaan.

Misschien eens proberen zelf onder woorden te brengen in plaats van vage filmpje plaatsen?