paard gallopeerd aan tijdens draf!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oxerrr

paard gallopeerd aan tijdens draf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:11

hallo allemaal,

ik heb sinds een paar maanden een kwpner van 3,5. het rijden gaat heel goed maar er is 1 probleem. als ik haar in draf aan de teugel heb lopen vertraagt ze soms in 1 keer, springt aan in galop, galopeerd een pas en valt weer terug in draf. ik denk dat het komt doordat ze het nog moeilijk vind om aan de teugel netjes door de hoeken te gaan. (ze doet het namelijk vooral in de hoeken). hebben jullie een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen??

alvast bedankt,

xNK

Re: paard gallopeerd aan tijdens draf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:12

Heb je les?

oxerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:14

ja heb les en gaat ook al beter (we proberen om haar voorwaarts te laten lopen zpdat er geen kans komt om aan te latem galoperen) maar ik dacht misschien hebben jullie nog tips

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:14

Fijn dat ze toch al zo mooi loopt met 3,5 :)
Kan het niet zijn dat je zelf onbewust heel subtiele hulpen geeft? Zeker als ze nog relatief kort bereden wordt, is het vaak zo dat ze erg gevoelig reageren op hulpen.
Als je door de bocht gaat, verandert je houding toch vaak enigszins.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:18

oxerrr schreef:
ja heb les en gaat ook al beter (we proberen om haar voorwaarts te laten lopen zpdat er geen kans komt om aan te latem galoperen) maar ik dacht misschien hebben jullie nog tips

Ik heb niet echt een idee, maar het kan ook zijn dat ze nog niet helemaal stabiel is en dan haar evenwicht zoekt

oxerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:21

Tuc schreef:
Fijn dat ze toch al zo mooi loopt met 3,5 :)
Kan het niet zijn dat je zelf onbewust heel subtiele hulpen geeft? Zeker als ze nog relatief kort bereden wordt, is het vaak zo dat ze erg gevoelig reageren op hulpen.
Als je door de bocht gaat, verandert je houding toch vaak enigszins.

ja ben ook super blij met dr ! :) zou idd ook kunnen! zpu er even extra op gaan letten!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:30

Neem les als je dat nog niet hebt
Ik denk dat het een balans probleem is, wat is de basis van het dier en van jou?
Het dier is 3.5 en kan nog niet aan de teugel lopen, en vraag me af of jij weet wat aan de teugel lopen is,
Hou er rekening mee dat het dier nog in de groei is en ook het gebit is nog niet gewisselt, dus hou het simpel en heel kort , beter 2 x 10 min dan een uur op een verkeerde manier aan de teugel vragen , want dat is wat jij doet denk ik, druk op het bit zodat het dier geen keus heeft, maar dat is niet aan de teugel , maar dat is sorry dat ik het zeg een paard verpesten.
Jij bent nog jong en je paard ook, ga samen op les bij een echt goeie instructrice die jou niet een uur op een 3.5 jarige laat rijden , maar een die jou het longeren en het grondwerk kan leren, zo krijg je een stabiel paard zowel mentaal als fysiek

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:30

Daar gaan we weer...

Waar staat dat ze er een uur op rijdt dan? En ze heeft les, as far as I know. :)

Anyway: begin weer bij het begin: laat het galop en draf maar even voor wat ze zijn en ga eerst eens lekker sturen. Niet aan de teugel, dat is nog niet nodig. Maar laat je paard gewoon lekker zijn neus achterna lopen. Jij verteld hem alleen waar jullie heen gaan in de bak, verder laat je hem met rust. Wendingen, cirkels, slagenvoltes enz. enz. Als je merkt dat hij het goed oppakt (en dat zou ik wel onder begeleiding van een instructeur doen), gaan jullie het in draf proberen.

Zelfs ik gebruik deze oefening nog. En dan eerst alles in stap, als dat goed gaat draf, enz. Het is een fijne manier om balans te vinden en lekker aan elkaar en de communicatie te werken.

Hoewel ik in de western zit, wil ik je toch wat aanraden: kijk eens op de website van Mireille van Soldt. Zij heeft een trainings dvd, waar ook heel veel fijne oefeningen op staan voor jonge paarden (zoals deze hierboven). Western of dressuur, dat maakt in het hele begin nog niet uit!

Succes en veel plezier! +:)+

oxerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 07:39

midgie schreef:
Ik denk dat het een balans probleem is, wat is de basis van het dier en van jou?
Het dier is 3.5 en kan nog niet aan de teugel lopen, en vraag me af of jij weet wat aan de teugel lopen is,
Hou er rekening mee dat het dier nog in de groei is en ook het gebit is nog niet gewisselt, dus hou het simpel en heel kort , beter 2 x 10 min dan een uur op een verkeerde manier aan de teugel vragen , want dat is wat jij doet denk ik, druk op het bit zodat het dier geen keus heeft, maar dat is niet aan de teugel , maar dat is sorry dat ik het zeg een paard verpesten.
Jij bent nog jong en je paard ook, ga samen op les bij een echt goeie instructrice die jou niet een uur op een 3.5 jarige laat rijden , maar een die jou het longeren en het grondwerk kan leren, zo krijg je een stabiel paard zowel mentaal als fysiek

ik heb les van 20 tot 30 min. tijd (veschilt een beetje) en we beginnen altijd met longeren) als we aan de teugel rijden rijden we dat maar 2 of 3 rondjes in draf. voor de rest rijdt ik haar niet aan de teugel.

oxerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 07:42

Gimme_Spurs schreef:
Daar gaan we weer...

Waar staat dat ze er een uur op rijdt dan? En ze heeft les, as far as I know. :)

Anyway: begin weer bij het begin: laat het galop en draf maar even voor wat ze zijn en ga eerst eens lekker sturen. Niet aan de teugel, dat is nog niet nodig. Maar laat je paard gewoon lekker zijn neus achterna lopen. Jij verteld hem alleen waar jullie heen gaan in de bak, verder laat je hem met rust. Wendingen, cirkels, slagenvoltes enz. enz. Als je merkt dat hij het goed oppakt (en dat zou ik wel onder begeleiding van een instructeur doen), gaan jullie het in draf proberen.

Zelfs ik gebruik deze oefening nog. En dan eerst alles in stap, als dat goed gaat draf, enz. Het is een fijne manier om balans te vinden en lekker aan elkaar en de communicatie te werken.

Hoewel ik in de western zit, wil ik je toch wat aanraden: kijk eens op de website van Mireille van Soldt. Zij heeft een trainings dvd, waar ook heel veel fijne oefeningen op staan voor jonge paarden (zoals deze hierboven). Western of dressuur, dat maakt in het hele begin nog niet uit!

okee bedankt ga zeker de oefeningen opzoeken!

Succes en veel plezier! +:)+

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 07:46

probeer je binnenhand niet ( onbewust ) vast te houden om stelling te vragen in de hoeken.. Ik denk dat ze hierop aangalopeerd. Dit is waarschijnlijk makkelijker voor haar omdat ze het nog moeilijk vindt om de balans te houden in de hoeken. Als je je binnenhand dan een beetje vasthoud pakt ze deze vast en galoppeerd aan??

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 07:49

Als ik je OP zo lees, zou het best met de balans en kracht te maken hebben.

Je vraagt je paard "aan de teugel" waardoor je paard langzamer gaat lopen?
Hoe voelt ze op dat moment in je handen en aan je been?

Zelf zou ik eerst er voor zorgen, dat het paard lekker op eigen benen loopt, nog niet in de krul, maar aan je been.
Zorg eerst voor de balans, kracht en ontspanning. Waarschijnlijk zal je paard dan minder snel in galop aanspringen.

Wat ook zou kunnen, is dat de ruiter onbewust naar voren hangt, het paard daardoor meer op de voorhand gaat lopen en zich zelf moet "redden" door aan te galoperen.

Succes.

oxerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 08:01

bedabkt voor de reacties ik ga zeker proberen gebruik maken van jullie tips :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:41

Jong paard niet aan de teugel rijden, ga eerst werken aan de balans. Je paard is namelijk zijn nek nog nodig om in balans te blijven. Dus voorkant lekker los. En rechte lijnen rijden. Dit in alle gangen. Geef je paard de ruimte om zijn balans te zoeken. Daarna moet je paard goed op je been leren vooruit te gaan en en dan komt het aan de teugel pas.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:47

Paarden galopperen aan in de bocht, dat zijn ze gewend
Dus meestal als je even terugzit in de bocht kunnen ze gauw denken dat ze aan moeten galopperen, ze doen dus eigenlijk hun best om braaf te zijn en snel te reageren :D
Zo reageren sommige pony's waar ik op rijd tenminste wel... ;)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:50

Ik zou nog even wachten met aan de teugel.
Het dier is nog erg jong, en je ziet dat het toch nog niet helemaal lekker gaat.
Je hebt haar ook nog niet zo lang. Laat haar eerst maar eens lekker los en ontspannen draven, netjes de hoeken door, zo nu en dan een galopje.. Als ze netjes op jou reageert, en doet wat je van haar verwacht, kun je een stapje verder gaan door haar aan de teugel te laten lopen.
Er gaat nu iets mis, dus neem een stapje terug. Misschien kom je het probleem dan vanzelf tegen.

Angel2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:48

midgie schreef:

heb je de berichten hier boven niet gelezen ze heeft les.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 07:54

Angel2002 schreef:
midgie schreef:

heb je de berichten hier boven niet gelezen ze heeft les.

Het gaat er mij om dat iemand les krijgt van iemand die weet jou te helpen, anders heeft een les geen zin toch?
Dat is zonde van je geld als je er niks mee opschiet , dus ik zou dan een andere instructrice zoeken die jou ook de theorie kan vertellen, waarom een paard steeds aan galoppeert als hij aan moet draven , of er vandoor gaat, of juist stil valt bij been geven, een goeie instructrice moet dat gelijk herkennen en samen met de ruiter gaan oplossen .
Als je goed les krijgt dan hoef je ook hier je probleem niet te vragen toch,
Ik krijg ook les , maar voel nooit de behoefte om hier tips te vragen, omdat ik dat bij mijn instructeurs kan krijgen in een les waar ik dan weken weer mee vooruit kan .

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:23

Hoi,

Ik heb een paard gereden die dit ook deed. Hij bleek vast in de rug te zitten, net achter het zadel waardoor hij moeite had met een bepaalde buiging in zijn lijf.
Hij is toen goed losgemaakt en liep weer als een zonnetje. Paard was toen ook nog erg jong; ook zo rond de 3,5. Osteo vertelde mij dat ze in de opfok door het stoeien onderling best wel vaak iets vast krijgen te zitten in de rug.

Hoe loopt hij bijgezet aan de longeerlijn in de draf?
Is het zadel nagekeken?

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:25

als je oefent gaat het heus wel beter probeer eens met losse bijzeteugels aan de longeerlijn? :)

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:39

Dit is puur een balans probleem. Daarnaast is ze nog niet voldoende aan je been zo te horen. Kortom blijf van achter naar voren rijden. Activiteit opwekken met je been en dit opvangen met je hand. Dus niet losgooien aan de voorkant. Rondjes rond rijden zonder verbinding heeft totaal geen nut. Zoek alsjeblieft goede begeleiding of laat hem doorrijden door iemand met ervaring

moonspeedy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:46

Ik heb het probleem ook gehad met mijn welshje! Nu doet hij het niet meer, ik heb hem aan het begin in de hoeken ingehouden en galoppeerde op een kleine volte aan! Toen is hij ermee gestopt en begon ik langzaam in de hoeken aan te galopperen, hij deed het super!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:56

Je zegt hier nu zelf we doen maar 2 of 3 rondjes aan de teugel.
met zo'n jong paard kan dat dus niet, ook geen 2rondjes.
Er zijn veel andere dingen die veel meer van belang zijn dan dat, dus een goede instructie zal jou dat zeker nu op dit moment zeker niet gaan vragen, dus ik twijfel idd erg aan de competentie van jouw lesgever.
Dit klinkt grof en zeker niet vriendelijk, maar wat jij nu bezig bent is zeker niet goed paardrijden, zo verknoei je idd een paard voor het de dingen kan leren, en tja nadien dingen verbeteren kan wel maar zo'n soort fouten laten altijd een afdruk achter, je kan dat nooit meer wissen.

oxerrr schreef:
midgie schreef:

ik heb les van 20 tot 30 min. tijd (veschilt een beetje) en we beginnen altijd met longeren) als we aan de teugel rijden rijden we dat maar 2 of 3 rondjes in draf. voor de rest rijdt ik haar niet aan de teugel.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:11

Denk vooral balans en grote kans dat jij wat vast houdt in je binnenhand in de hoek omdat je misschien teveel met stelling door de hoeken heen wilt.
Probeer je hoeken niet teveel te 'rijden' kijk er door heen en rijd rustig met je been voorwaarts en ontspan in je binnenhand.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:32

Leonie_M schreef:
Dit is puur een balans probleem. Daarnaast is ze nog niet voldoende aan je been zo te horen. Kortom blijf van achter naar voren rijden. Activiteit opwekken met je been en dit opvangen met je hand. Dus niet losgooien aan de voorkant. Rondjes rond rijden zonder verbinding heeft totaal geen nut. Zoek alsjeblieft goede begeleiding of laat hem doorrijden door iemand met ervaring

..afgezien nog van de hele discussie "wat precies is aan de teugel rijden" (en of dat nuttig is, nodig of schadelijk)

waarom zouden "rondjes zonder verbinding" geen nut hebben...?

Ook zonder verbnding traint het paard, in het dragen van de ruiter op de eigen 4 benen, het oefenen van balans onder diezelfde ruiter (waarbij het dier de hals kan gebruiken om te balanceren), het oefenen van het lopen in de bak, met dus om de haverklap ene bcht van 90 graden - er gebeurt volgens mij een hoop zonder die verbinding.

(De meeste KWPN.ers zijn slagschepen en 90 graden is veel scherper dan de hoek van plm. 45 graden die paarden van nature gebruiken.)