Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
oxerrr schreef:ja heb les en gaat ook al beter (we proberen om haar voorwaarts te laten lopen zpdat er geen kans komt om aan te latem galoperen) maar ik dacht misschien hebben jullie nog tips
Tuc schreef:Fijn dat ze toch al zo mooi loopt met 3,5
Kan het niet zijn dat je zelf onbewust heel subtiele hulpen geeft? Zeker als ze nog relatief kort bereden wordt, is het vaak zo dat ze erg gevoelig reageren op hulpen.
Als je door de bocht gaat, verandert je houding toch vaak enigszins.
zou idd ook kunnen! zpu er even extra op gaan letten!!
midgie schreef:Neem les als je dat nog niet hebt
Ik denk dat het een balans probleem is, wat is de basis van het dier en van jou?
Het dier is 3.5 en kan nog niet aan de teugel lopen, en vraag me af of jij weet wat aan de teugel lopen is,
Hou er rekening mee dat het dier nog in de groei is en ook het gebit is nog niet gewisselt, dus hou het simpel en heel kort , beter 2 x 10 min dan een uur op een verkeerde manier aan de teugel vragen , want dat is wat jij doet denk ik, druk op het bit zodat het dier geen keus heeft, maar dat is niet aan de teugel , maar dat is sorry dat ik het zeg een paard verpesten.
Jij bent nog jong en je paard ook, ga samen op les bij een echt goeie instructrice die jou niet een uur op een 3.5 jarige laat rijden , maar een die jou het longeren en het grondwerk kan leren, zo krijg je een stabiel paard zowel mentaal als fysiek
Gimme_Spurs schreef:Daar gaan we weer...
Waar staat dat ze er een uur op rijdt dan? En ze heeft les, as far as I know.![]()
Anyway: begin weer bij het begin: laat het galop en draf maar even voor wat ze zijn en ga eerst eens lekker sturen. Niet aan de teugel, dat is nog niet nodig. Maar laat je paard gewoon lekker zijn neus achterna lopen. Jij verteld hem alleen waar jullie heen gaan in de bak, verder laat je hem met rust. Wendingen, cirkels, slagenvoltes enz. enz. Als je merkt dat hij het goed oppakt (en dat zou ik wel onder begeleiding van een instructeur doen), gaan jullie het in draf proberen.
Zelfs ik gebruik deze oefening nog. En dan eerst alles in stap, als dat goed gaat draf, enz. Het is een fijne manier om balans te vinden en lekker aan elkaar en de communicatie te werken.
Hoewel ik in de western zit, wil ik je toch wat aanraden: kijk eens op de website van Mireille van Soldt. Zij heeft een trainings dvd, waar ook heel veel fijne oefeningen op staan voor jonge paarden (zoals deze hierboven). Western of dressuur, dat maakt in het hele begin nog niet uit!
okee bedankt ga zeker de oefeningen opzoeken!
Succes en veel plezier!

Angel2002 schreef:midgie schreef:Neem les als je dat nog niet hebt
heb je de berichten hier boven niet gelezen ze heeft les.
oxerrr schreef:midgie schreef:Neem les als je dat nog niet hebt
Ik denk dat het een balans probleem is, wat is de basis van het dier en van jou?
Het dier is 3.5 en kan nog niet aan de teugel lopen, en vraag me af of jij weet wat aan de teugel lopen is,
Hou er rekening mee dat het dier nog in de groei is en ook het gebit is nog niet gewisselt, dus hou het simpel en heel kort , beter 2 x 10 min dan een uur op een verkeerde manier aan de teugel vragen , want dat is wat jij doet denk ik, druk op het bit zodat het dier geen keus heeft, maar dat is niet aan de teugel , maar dat is sorry dat ik het zeg een paard verpesten.
Jij bent nog jong en je paard ook, ga samen op les bij een echt goeie instructrice die jou niet een uur op een 3.5 jarige laat rijden , maar een die jou het longeren en het grondwerk kan leren, zo krijg je een stabiel paard zowel mentaal als fysiek
ik heb les van 20 tot 30 min. tijd (veschilt een beetje) en we beginnen altijd met longeren) als we aan de teugel rijden rijden we dat maar 2 of 3 rondjes in draf. voor de rest rijdt ik haar niet aan de teugel.
Leonie_M schreef:Dit is puur een balans probleem. Daarnaast is ze nog niet voldoende aan je been zo te horen. Kortom blijf van achter naar voren rijden. Activiteit opwekken met je been en dit opvangen met je hand. Dus niet losgooien aan de voorkant. Rondjes rond rijden zonder verbinding heeft totaal geen nut. Zoek alsjeblieft goede begeleiding of laat hem doorrijden door iemand met ervaring