Flegmatiek paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Flegmatiek paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 11:15

Een paar weken geleden ben ik begonnen om onze groninger ruin otje zadelmak te maken.
Het zadel koste wat moeite en meneer is niet zo gek van die singel om de buik.
Nu weken verder is het zadel geen probleem meer en heb ik er nu meerdere malen op gezeten.
Wat is hij braaf zeg.
Maar het viel me altijd op dat hij wat sloom was.
Ik had wat stappen wat betreft in rijden door gesproken met een ervaren iemand.
En zij rade me aan, ik er op, paard aan de lijn ik been hulpen geven geen reactie de longeur dan laten drijven met de longeer zweep.
Nou dit ging wel aardig, paard is braaf stuur zit er redelijk op.
Dus lijn er af, maar hij blijft slecht op me been reageren.
Ik heb nu zelf een zweepje bij me, en als hij na twee keer niet op mee been reageert geef ik hem een tikkie.
Maar hij reageert nauwelijks, stapt twee passen door en dan zakt hij weer in.
van stap naar draf gaan gaat nog wel, maar hen door laten draven of in draf houden is een ramp ik drijf me nu een ongeluk en van de zweep trekt hij niks aan.
Tenzij ik hem een keer een flinke mep geef maar dat is hij het volgende rondje al weer vergeten. En ik ben bang dat ik hem afstomp.
Verder is het echt een heel lief dier, maar hoe krijg ik hem wakkerder en actiever.

Heb al besloten dat ik na de volgende keer rijden een stukje naar buiten ga als me vriend hem vast houd aan de lijn, misschien doet de afwisseling hem goed.

Verder stond hij op een schep basis brok, en ben hem de afgelopen twee weken een kwart schep granen mix bij gaan geven.
Heb vandaag ook sport brok gehaald om die te gaan voeren ipv de basis brok.

rebecca1997

Re: Flegmatiek paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:19

Heb ik ook gehad met mijn paard, vooral heel veel overgangen rijden= halt, stap, draf.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:25

Weet je zeker dat het paard snapt wat jij bedoelt met je beenhulpen? Dat het voldoende bevestigd is?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 11:29

Van stap naar draf snapt hij precies wat ii bedoel als ik me benen aan leg. Alleen als ik dan laat weten met me benen dat hij moet door lopen dan laat hij het afweten. Als ik een maal lekker door draaf en dan terug neem en ik zeg rustig hooooo. Boem staat hij stil. Ik heb echt het idee dat hij erg lui is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:33

Zal de groningse nuchterheid wel zijn ;) Lijkt me wel lastig, als je hem na die 2 passen gelijk weer de hulp geeft en dit heel consequent volhouden?

Heb zelf trouwens het tegenovergestelde, rij een jong paard voor iemand die moet verkocht worden. Rij zelf met weinig been 1 hulp is reageren. Gisteren met kijkers was ie even helemaal de weg kwijt omdat zij wel met been eraan kwam. Kreeg te horen dat ik hem met meer been moest gaan rijden zodat kopers er makkelijker mee weg kunnen rijden.. oeps

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:02

Ik heb gisteren gereden. Ik heb het volgehouden. Om hem een rondje door te laten draven en dan geef ik elke twee passen een tip met de zweep. Volgende rondje is dan weer net zo sloom als voor heen.
Wil wilde graag dat hij rustig zou worden omdat het het paard is van me vriend die niet heep veel ervaring heeft. Maar hij is nu wel erg ruuuuustig

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:22

Ik denk dat je een beetje geduld moet hebben. Hij moet eerst wat bespiering en conditie opbouwen en ook wennen aan het werk.
het werk rustig opbouwen en voor hem begrijpbare dingen doen zoals steeds langere ritten maken, heen in stap terug in draf.
Pas de voeding aan op licht tot matig werk.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:26

Hoe oud is hij? Hoe vaak en hoe lang rij je hem?

Geef hem wel genoeg tijd.. als hij net onder het zadel is kan het ook zijn dat hij nog niet voldoende balans en kracht heeft om voorwaarts te gaan. Sommige paarden gaan dan rennen maar als ze wat groter en trager zijn kunnen ze hun balansprobleem ook oplossen door een lager tempo.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:28

Simpelman schreef:
Ik denk dat je een beetje geduld moet hebben. Hij moet eerst wat bespiering en conditie opbouwen en ook wennen aan het werk.
het werk rustig opbouwen en voor hem begrijpbare dingen doen zoals steeds langere ritten maken, heen in stap terug in draf.
Pas de voeding aan op licht tot matig werk.

Ik doe op het moment niks anders dan een beetje figuren stappen een keer door een s van hand veranderen slangen volte enz.
Om het sturen netjes voor elkaar te krijgen.
Dit gaat nu aardig goed.
Maar al rij ik vijf min hij is niet vooruit te branden.
Ik snap best dat een jong paard die net een paar weken aan het werk is geen uur kan lopen.
Maar vijftien min moet hij toch wel kunnen.
Na drie rondjes stappen en een rondje draf wilt hij niet meer.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:29

Is hij wel echt goed voorwaarts op stemhulp? Dus dat je bij het longeren niet telkens met je zweep moet corrigeren? Dat vind ik zelf wel erg belangrijk, dan snappen ze de beenhulp ook veel sneller...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:31

Evelijn schreef:
Hoe oud is hij? Hoe vaak en hoe lang rij je hem?

Geef hem wel genoeg tijd.. als hij net onder het zadel is kan het ook zijn dat hij nog niet voldoende balans en kracht heeft om voorwaarts te gaan. Sommige paarden gaan dan rennen maar als ze wat groter en trager zijn kunnen ze hun balansprobleem ook oplossen door een lager tempo.

Het gaat om een groninger ruin van net 3 hij is 1.60 groot en ik rij hem drie keer per week 15 min.
Soms is het een keer vier keer per week en de week er op maar twee keer. maar gemiddelt drie keer per week

Met longeren is hij goed voorwaards op de stem, soms de zweep nodig maar hij luistert dan netjes naar mijn dddddraf en klakjes met me tong

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:34

Dan iemand erop zetten terwijl jij hem op stem longeert , wel iemand erop die de bijbehorende hulpen geeft wanneer jij stemcommando's geeft, mischien snapt hij het echt niet.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:40

Hebben we al gedaan voordat ik los ging in de bak. Zat ik er op. En me vriend longeerde hem. Als we hem dan hulpen gevem stem hulpen gaat hij wel in draf maar nooit goed door draven. Altijd zon sukkel drafje.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:44

Tja.. ik zou denken.. gun hem tijd om meer kracht te krijgen en geef hem veel afwisseling dus juist ook blokje om buiten. Maar ik kan het natuurlijk niet zien. Heb je instructeur al eens erbij gehad gewoon om te kijken waar het vandaan komt. Is het balans, kracht of iets anders.
Je kan er ook voor kiezen om hem even weg te zetten en nog even te laten groeien... of juist weer terug naar longeerwerk. Hij is immers braaf onder het zadel... en nu moet hij nog sterker worden.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:51

Ja ik zat ook te denken om mijn instructie er eens na te laten kijken. Denk dat ik daar maar eens mee ga beginnn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:06

Ik zou anders eens een bloedonderzoek doen voor de zekerheid. Kijken of hij uberhaupt wel aan het werk kan en misschien niet sloom is door slechte bloedwaardes oid.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:26

Ik kocht 20 jaar geleden een KWPNer van 3 jaar voor 1150,- Ze had de vorm van een garnaal en ze kon me nauwelijks dragen. Ze had al spierpijn na 10 minuten recht uit draven onder het zadel en was dan dood moe. In het algemeen niet vooruit te branden.
Na dagelijks 15 minuten warming up aan de longe en 10 minuten onder het zadel is haar onvermogen langzaam verdwenen en is ze in 6 jaren veranderd in een merrie met een mooi trots postuur en een machtige achterhand.

clifford

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:21

Zelf heb ik pas een 3,5 jarige KWPN ruin, 6 weken onder het zadel. Hem rijd ik gemiddeld 3/4 keer per week zo'n 15 minunten.
Reageert ook niet perfect op mijn beenhulpen, wat ik wel weet is dat je goed consequent moet zijn/blijven. (been is been, reageert hij niet dan strenger zijn)
Zelf probeer ik altijd voorwaarts te denken en dat is ook mijn doel voorkomende maand: voorwaarts (''hij moet de drang hebben om naar voren te willen'')

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 12:12

Net gereden en het ging een stuk beter. Ik voerde hem nu een weekje een restje haver wat hier nog lag. En of dat nu dan begint te werken geen idee. Maar hij was een stuk meer voorwaards

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:24

Hoe zijn zijn verticale en horizontale balans?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 12:26

Oehhh deze vraag gaan mijn ervaring te boven.
Ik merk wel dat hij nog balans moet krijgen hij zwabbert behoorlijk

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:30

hmm ik ga even kijken of ik online ondersteuning kan krijgen voor mijn uitleg mbv foto's. Maar kort komt het erop neer dat het gewicht vaak bij de wat zwaardere rassen zo verdeeld is dat ze zichzelf aan de voorkant als het ware de grond inboren en daardoor zichzelf vertragen (en er zijn ook paarden die juist versnellen) omdat ze anders hun balans niet kunnen vinden. 9 van de 10 flegmatieke paarden die ik tegen kom hebben gewoon moeite met hun balans en daardoor met het vinden van de voorwaartse beweging. (even in een notendop uitgelegd)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:33

Zit je in een veilig buitenrij gebied? en heb je een heel braaf maar wel voorwaarts paard ter beschikking die mee naar buiten kan. Als je dit allebei hebt zou mijn tip zijn om lekker naar buiten te gaan 1e keer degene die meerijdt hem aan een touwtje meenemen en daarna gewoon lekker los en kilometers recht uit gaan maken. Een van nature flegmatiek paard zal niet opeens super voorwaarts worden maar ze leren op deze manier wel vooruit te denken en plezier in het lopen te krijgen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:35

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:35

Heb je beschikking tot bos met rechte brede paden? Een groot jong paard heeft vaak nog wat moeite met de balans en vind het dus heel moeilijk om in balans met jou op zijn rug al die bochtjes te maken in een kleine bak. Als hij harder gaat lopen in de bak moet hij nog meer moeite doen om zijn balans goed te houden.
Als je de kans hebt kun je beter eerst een tijdje lekker veel rechtdoor over de bospaden heen rijden zodat hij eerst leert om jou te dragen op rechte stukken, en als hij dan na een tijdje sterker is heeft hij waarschijnlijk veel minder moeite met bakwerk. Ennn, nog een pluspunt, op jonge leeftijd gelijk mee naar buiten nemen, is hij daar ook gelijk aan gewend :D