d pony die bijna niet op hulpen reageerd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya10

d pony die bijna niet op hulpen reageerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 19:42

Hoi,

Misschien iemand die mij wat nuttige tips kan geven.
Ik heb voornamelijk op pony's en paarden gereden die goed voorwaarts waren en ik (soms na een tijdje) goed aan de teugel kon rijden,
Nu rijd ik (bijna) wekelijks op een d pony die nauwelijks op beenhulpen reageert.
Eens goed wakker schudden met een zweep wil nog wel werken, maar daar ben ik niet zo van.
Dat vind ik geen rijden en daarbij dat werkt 5 minuutjes.
Ik wil hem graag voorwaarts krijgen en zorgen dat ie mij opzoekt zodat ik hem ook aan de teugel kan gaan rijden met hem, maar dan moet ik eerst zorgen dat ik hem voorwaarts krijg en voornamelijk behoud, want zolang hij niet echt ontspannen is en regelmatig loopt gaat dat niet gebeuren.
Hij kan het wel, want zodra die in galop springt verandert hij ineens in een racemonster en eigenlijk is dat het enige moment dat ik hem redelijk aan het been en aan de teugel krijg.
Veel volte's rijden en tempowisselingen ten spijt. Ik zie geen vooruitgang bij deze eigenwijs.
Het is echt een schatje die eigenlijk niets maar dan ook niets kado geeft en die eigenlijk naar mijn mening een beetje verveeld is tijdens bak rijden.
Hij gaat ook op buitenritten hoor.
Nou iemand nog wat goede tips??
Ik sta er voor open. :j

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 07:58

Ik denk dat het gewoon aan de basis licht. Longeer hem een paar keer. Kijk hoe hij reageert op stemcommando's.
Rijden er nog meer mensen op? Want als die heel vele met been doen, snap ik dat hij denkt van:"bekijk het maar" . En verder, als ik het zo lees. Heeft hij 0,0% respect voor jou. Hij doet wat hij zelf wil. En aan de tuegel is nog niet eens het belangrijkste. Zorg dat hij respect krijgt. Ga bijv Natural Horsmanship met hem doen. En leer hem ook beter kennen.
Want je rijdt niet OP je paard, maar MET je paard. En zo te horen doen jullie dat niet ;)

edit; je kan niet verwachten dat er binnen 10 minuten ene reactie is.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:05

Ja ik denk ook dat je eerst op de grond moet beginnen met de hulpen. En verder werkt het vaak goed om in fases te werken. Je zou hiervoor wat info op kunnen zoeken bijv. bij Parelli.

Fases zijn; Air, hair, skin, bone
Oftewel, steeds duidelijker elkaar opvolgende fases. Altijd te beginnen met fase 1. Maar wel consequent doorgaan met opbouwen van de fases totdat je gewenste reactie krijgt.
Zodat het paard de kans krijgt om op de minste hulpen te gaan reageren. Laat meteen druk varen zodra je de minste reactie krijgt.
Daarbij geldt, zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig.

Soraya10

Re: d pony die bijna niet op hulpen reageerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 08:35

Ja idd rijden er meer mensen op en het is ook niet mijn pony,
Ik probeer ook wel een band op te bouwen met hem, maar hij is nogal eenkennig.
Toch als je met hem gaat wandelen dan is het echt de liefste pony en longeren en daarbij reageren op stemhulpen gaat goed.
Tot je erop gaat zitten.
Stap en draf is echt zwoegen om hem goed voorwaarts te krijgen.
Zodra hij in galop moet aanspringen is hij dus wel wakker en dan is hij heerlijk om op te rijden.
Ik ga mij eens verdiepen in jullie bovenstaande adviezen.
Het zijn dit soort pony's/ paarden waar je het meest van leert en ik wil echt met hem kunnen samen werken. :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:03

Rijd je met sporen op hem? Beter 1 duidelijke hulp van 10 keer een slappe hulp.

SylviaPlath

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:28

Ik ben volledig eens met het idee dat je niet 10 keer een hulp moet herhalen, want daar stompen ze op af. Maar ik ben van mening dat je niet per se naar sporen moet grijpen (volledig persoonlijke voorkeur, natuurlijk). Of toch zeker niet meteen.
Dus ja, niet 100x been geven. Eén keer een hulp geven en als hier niet op wordt gereageerd volgt er een sterkere hulp. Als ze daar dan op reageren, niets meer doen. En veel (schijn)overgangen rijden kan ook helpen. Dat is toch wat mijn instructrice me probeert in te prenten.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:16

Ja kan zijn dat de pony altijd gereden is met een spoortje en daar duidelijker op reageert dan een been zonder spoortje. Zelf heb ik makkelijk praten omdat ik mijn paard kan wegrijden op mijn zit maar mijn lesmaatje die heeft een spoortje nodig omdat haar pony bij de vorige eigenaar wel met een spoortje werd gereden en dat duidelijk veel beter gaat ;) ze was zelf ook niks anders aan het doen dan voorwaarts drijven en aansporen (toen ze nog geen spoortje omhad).

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:19

Ik rijdt zelf ook met een spoortje, echter alleen om de zgn. fase 4 toe te kunnen passen. Ná fase 1,2,3.
Is een paar keer nodig geweest, en nu heb ik ze vrijwel niet meer nodig. Het kan duidelijkheid geven, mits een paard al snel begrijpt dat er een paar stappen voor het spoortje volgen, dan heb je niet continu je spoortjes nodig want anders stompt hij nog verder af en je wilt hem juist sensibiliseren.
vb.
fase 1 is dan spieren aanspannen, 2 been aanleggen, 3 been geven, 4 spoor geven
De fases mogen elkaar steeds binnen een paar seconden opvolgen, even een denkmomentje en volgende fase. Tot 3 tellen.
Naarmate je paard het aangeleerde begrijpt kun je nog wat sneller.

Laat direct de druk los als er ook maar iets resultaat is voor je hulp, dus al geeft je paard iets mee, heeft de intentie om te luisteren, meteen belonen door de druk los te laten.
Zo kost het even tijd maar zal hij/zij opnieuw sensibel kunnen worden.

Het kan ook zijn dat er in de stap en draf te weinig uitdaging zit, omdat hij in galop wel actief wordt, je zou hem kunnen uitdagen door balkjes etc neer te leggen, of lekker buiten te gaan rijden als afwisseling.

Maak het leuk samen!

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 17:28

Dank jullie wel voor alle tips. Ik rijd idd niet met sporen. Mocht er over een tijd nog geen vooruitgang inzitten is dat misschien wel een idee. In galop wil hij er gelijk vandoor. Dus kinderen erop gaat eigenlijk niet, want die kunnen hem niet aan.Ik ben 29 en wat zwaarder en wat meer ervaring dus ik zet hem gelijk op een volte en dan is hij al gauw braaf en galopeerd hij lekker door.
Hij kan wel goed door stappen doet hij buiten de bak ook (ook met draf)
Hij wil er niet voor werken, zoekt je niet op en ontspant zich niet.
Werk aan de winkel dus.
Weer beginnen bij de basis.
Weet wel dat de eigenaar deze pony bij een boerderij gekocht heeft waar hij tussen koeien stond destijds en dat hij niet echt veel op heeft met menselijk contact.
Hij is niet gemeen, maar als je m niet kent probeert hij je de stal uit te krijgen (meer loze dreigementen) en als je daar ff op inspeelt en laat zien dat je daar niet van onder de indruk bent dan is t ook over en doet hij het niet meer.
Het is echt wel een pony met potentie, maar komt er nog niet echt uit.
Toch zal hij moeten gaan rijden in de bak. Ik ga een aantal bovenstaande dingen proberen en kijken of er over een tijdje wat vooruitgang in gaat zitten en proberen de band met hem wat sterker te maken. Hij is echt de moeite waard om er tijd en energie in te steken en ik zal geduldig zijn. :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:34

klinkt goed, succes en plezier!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:38

Als jij denk dat hij het bakwerk eentonig vind dan is het aan jou om het spannend te maken.
Niet reageren op je beenhulp is gewoon een kwestie van consequenter zijn, soms zijn ze afgestompt door vorige bijrijders hier ook zo'n geval gehad, maar echt als je consequent genoeg blijf komt het echt wel weer, 1 keer lichte hulp geen reactie dan grote hulp soms wel een paar keer grof wezen, maar ze gaan het vanzelf leren.
Als hij er in galop vandoor gaat dat kan ook een teken van onbalans zijn, laat die galop gewoon even voor wat hij is en ga eerst eens aan de slag met het stappen en draven.
Een keer een goede zitles is ook wel wat dan weet je in ieder geval of het niet aan jou houding ligt.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 06:46

Ik les ook soms met hem dus ik krijg ook correctie's hier en daar. Hij houd gewoon van rengalop. Tijdens buitenritten raced hij de paarden er nog uit zo snel is hij., maar idd vooral de focus op de stap en voornamelijk de draf is zeker nodig. Galop kan hij wel. Ik probeer ook eerst een lichte hulp....geen reactie dan iets duidelijker en dan na de derde hulp (nog duidelijker) en nog geen reactie dan moet ik hem tijdens de les zweep erbij gebruiken. Dan krijg ik wel enigzins reactie, maar zakt hij al snel weer terug. Je kan moeilijk een uur lang aansporen dat is geen doen en zo slecht voor de pony. Daarbij is hij ook niet echt heel erg onder de indruk van de zweep. Nee hij is een aparte hoor. Ben wel hartstikke dol op hem. Als t mij lukt om hem bij mij goed te laten lopen wauw dan heb ik weer wat bijgeleerd :j Ik moet even mijn (ahum) creatieve brein erop los laten en wat ndere dingen gaan uitproberen om hem aan het werk te krijgen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:25

Neem anders een lesje van een NH instructeur, dat is zowiezo heel erg leerzaam en kan je probleem verhelpen.
Wegrennen in galop kan ook zijn omdat je geen goeie connectie met het paard hebt, hij is dan of in verzet door te vertragen of door te rennen. Beide gevallen is er geen goede communicatie tussen jullie.
Probeer ook eens met hem te spelen aan de hand, balkjes, schriktraining of zoiets,
dan leer je zijn karakter ook kennen.

En je kunt ook even googelen op 'horsenalities' en dan bij afbeeldingen kijken. Daar staan schema's waarbij paarden in 4 verschillende types worden onderverdeeld. Geeft soms goed weer welk soort persoonlijkheid je paard heeft en welke aanpak hij dan nodig heeft.
Maar volgens mij ben je in ieder geval bereid samen te leren en dat is het begin!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:34

Normaal hebben er al 6 gereageerd met de opmerking ? Hoe ligt het zadel? Of: is er al eens naar z'n rug of tanden gekeken? Als ik lees dat er met longeren alles goed gaat. Ik denk dan wel aan een probleempje is de rug...daarom het advies : laat eens naar de pony kijken z'n rug. Het zadel , het gebit, het kan heel goed zijn dat deze lieve pony je iets probeerde te vertellen

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 08:44

Tanden en rug zijn goed dat weet ik zeker. Hij is toevallig deze week geënt en dan krijgen ze meestal ook gelijkeen check-up en aan het zadel ligt het ook niet. Het is ook een heel andere pony tijdens een buitenrit dan tijdens bak rijden.Als t echt een rug probleem zou zijn dan zou het niet uit moeten maken. Hij doet eigenlijk (denk ik) voornamelijk waar hij zin in heeft. Hij zoekt uitwegen en meestal zie ik aan zijn oren als hij weer iets zoekt om te kunnen etterren. Maar ik heb al aardig wat goede tips gekregen dus ik kan weer aan de slag met hem en zien of er een methode is die aanslaat.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:45

Hij heeft dus redenen nodig om niet meer naar uitwegen te hoeven zoeken, en het vanzelf leuk te vinden om met je aan het werk te gaan. Door de relatie te versterken, uitdaging en afwisseling te bieden en hem ook mentaal uit te dagen.
Maar voor ik in herhaling verval, lekker gaan uitproberen!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:08

Laat dat aan de teugel willen rijden eerst maar zitten. Je rijdt een pony niet aan de teugel, hij gaat als hij ontspannen is vanzelf je hand opzoeken. Daarom is nageeflijk rijden of over de rug lopen ook een betere benaming dan aan de teugel rijden, omdat het eigenlijk veel minder met het hoofd te maken heeft dan iedereen zegt. Het moet van achteren komen, daar zit de motor. En als die niet geactiveerd is, krijg je een paard nooit mooi nageeflijk.
Ik zou als ik jou was een zweepje erbij pakken.
Een keer gewoon kuitdruk. Geen reactie? Iets meer been. Geen reactie? Een keer aantikken achter je been.
Dit herhalen totdat hij op je been voorwaarts gaat en steeds kijken of je terugkunt naar kleinere hulpen.
Wat ik me afvraag is: gaat de pony op buitenrit wel gewoon voorwaarts?

Ik zie ook dat je typt: hij is niet zo erg onder de indruk van de zweep.
Leer hem aan de longe respect krijgen voor jou, je stemhulpen en de zweep.
Als hij hier doet wat jij wilt, dus het gewenste tempo én het schakelen, dan heb je hier onder het zadel ook zeker iets aan.
Probeer ook bijv. een keer een sprongetje te maken, als hij dat leuk vindt, zodat je het plezier er in houdt en de meeste pony's trekken toch wel op een hindernis aan.
Succes!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:31

Als ik je antwoord lees wat je plaats op mijn post denk ik al meteen: laat maar... -O-
Een pony denkt niet zoals jij denkt, een pony zoekt geen redenen om te etteren...
Mijn advies: zoek les in de trant zoals chanel hierboven je aanraadt. Succes verder

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 18:30

Beste knollentuin. Ik snap deze commentaar echt niet. Ik probeer met liefde en geduld deze pony en mij verder te helpen.Daarom vroeg ik ook hier of mensen nog wat advies hadden. Ik ga die ook mee nemen en onderzoeken en kijken of ik dat kan gaan toepassen en verbetering ga zien. Stond ook al in deze topic. Paarden kunnen wel degelijk''etteren'' daarmee bedoel ik zogenaamd ergens van schrikken of opeens stil gaan staan of gaan bokken. Wij hebben t op de manege dan vaak over " nou mijn pony liep weer te etteren'' Als jij denkt dat paarden/ pony's je niet uitproberen met trucjes en kijken tot hoever ze kunnen gaan dan beledig jij hun intellegentie. Wij hebben ooit een paard op stal gehad die wist dat als ie maar lang genoeg de bak door bokte zijn bazinnetje eraf lag. Wat een drama, want het duurde lang voor hij weer bij haar braaf liep en zij weer vertrouwen had. Anyway, ik vind je nogal kort door de bocht en ik vroeg advies en opbouwende kritiek, maar wat jij nu stuurt is doelloos. Hier wou ik het verder bij laten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:03

Ik geef je gewoon aan dat paarden en pony's zo niet denken.
Een paard kan geen vertrouwen in z'n ruiter hebben en er daarom onderuit willen.
Als de pony braaf is aan de hand en aan de longe, maar onder het zadel raar begint te doen is het voor mij duidelijk, als dat onder etteren valt en klieren bij jullie ? Prima .
Als jij het daarbij wil laten ook prima, ik denk dat je een slag mist.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 10-05-13 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:05

Soraya10 schreef:
Ik les ook soms met hem dus ik krijg ook correctie's hier en daar. Hij houd gewoon van rengalop. Tijdens buitenritten raced hij de paarden er nog uit zo snel is hij., maar idd vooral de focus op de stap en voornamelijk de draf is zeker nodig. Galop kan hij wel. Ik probeer ook eerst een lichte hulp....geen reactie dan iets duidelijker en dan na de derde hulp (nog duidelijker) en nog geen reactie dan moet ik hem tijdens de les zweep erbij gebruiken. Dan krijg ik wel enigzins reactie, maar zakt hij al snel weer terug. Je kan moeilijk een uur lang aansporen dat is geen doen en zo slecht voor de pony. Daarbij is hij ook niet echt heel erg onder de indruk van de zweep. Nee hij is een aparte hoor. Ben wel hartstikke dol op hem. Als t mij lukt om hem bij mij goed te laten lopen wauw dan heb ik weer wat bijgeleerd :j Ik moet even mijn (ahum) creatieve brein erop los laten en wat ndere dingen gaan uitproberen om hem aan het werk te krijgen.

Correcties hier en daar klinken nogal vaag als jij een goede instructrice heb dan had die jou al lang duidelijk kunnen maken hoe dit probleem aan te pakken.
Rengalop in de bak zonder dat jij daar toestemming voor geef is niet toegestaan ook al vind hij het nog zo leuk, mocht dit vaak voorkomen zou ik gewoon de galop achterwege laten en me concentreren op de stap en draf.
Wbt het aansporen je moet je paard gewoon voor zijn zorgen dat hij niet terug valt en tja dan maar een uur aansporen kwartje gaat vanzelf vallen als jij maar consequent genoeg ben en je timing juist is, als jij ga denken ach laat maar dan is dat weer 1-0 voor hem en de volgende keer heb je er een nog grotere kluif aan.
Een paard wil duidelijkheid, weten waar hij aan toe is niet vandaag wel en morgen niet.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 19:32

Iedereen bedankt voor de adviezen. Ik zal nog wel laten weten hoe het verder ontwikkelt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:37

Knollentuin bedoeld denk ik dat wij als mensen vaak het gedrag van paarden op een mensen manier benoemen. Zoals klieren, etteren, boevengedrag etc.
Een paard echter ként geen bewust gedrag om te etteren, maar zijn gedrag is altijd onderlegd door de vraag van het dier of hij op jou als leider kan vertrouwen, of jij ervoor zorgt dat hij veilig is. Dit komt vanuit zijn kuddedier basis.
Van nature vertrouwt een paard de mens niet, omdat zij prooidieren zijn en wij roofdieren.

Ze testen dit door wat wij vaak etteren noemen, maar is enkel paardentaal om uit te vinden wie de leider is. Tegelijkertijd heeft een paard een eigen karakter en zal ieder paard anders benadert moeten worden voor een goeie samenwerking.
Het is dus van belang om te kijken waarom een paard bepaald gedrag vertoont in plaats van te grijpen naar middelen. Er is áltijd een onderliggende reden. Hetzij leiderschapsvraag, pijn, ongemak, onderstimulering of juist overvragen.

Maar je bent volgens mij goed op weg, jezelf inlezen over natuurlijk gedrag van paarden in de kudde + natural horsemanship kan je een heeeeeeeeeel eind verder helpen.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:39

heb je het vertrouwen van de pony al als je ernaast staat?
miss heeft ie iets van, ja daag, dat ga ik voor jou niet doen...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 05:52

Kijk eens of je een keer les kan nemen van een andere instructeur. Ik kan niet beoordelen of jou instructeur goed is of niet, maar iemand die blanco naar jullie kijkt ziet soms weer net even andere dingen.
Verder vind ik voor je een paard "corrigeert" je eerst uit moet sluiten dat hij nergens last van heeft. Dat kan iets kleins zijn. Je denkt dat je zadel goed ligt, maar hoe weet je dat zeker? Een zadelmaker kan zeggen dat hij goed ligt, maar dat wil nog niet zeggen dat het lekke voelt voor je paard. Ik vergelijk het altijd maar met schoenen. Er hoeft maar een klein stikseltje in de weg te zitten en ze lopen net niet lekker. Je kan tegenwoordig een digitale drukmeting laten maken van je zadel tijdens je rijden.
Verder klinkt de reactie van de galop als een vlucht reactie, de vraag is waarom.