Wat is er mis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Wat is er mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 18:55

Dag mede bokkers! :)

Ik ben sinds 2/3 weken ongeveer verplaatst naar een andere stalling met mijn pony.
Eerst een paar dagen laten wennen op de wei, daarna rustig beginnen longeren.

Vorige week heb ik voor het eerst écht gereden, en hij liep super.
Aangezien mijn zadelkast nog niet volledig in elkaar staat hier thuis, en ik geen vervoer had (voor zadel enz)
reed ik zonder zadel de dag erop. Net hetzelfde, hij liep weer super, alle gangen en beide kanten.

Nu wou ik gisteren weer rijden, maar in de hoek van A-k en de lange zijde K-H wou hij niet meer vooruit.
Hij staat gewoon stil te kijken naar iéts. Been geven, tikje met de zweep, harder been, hardere tik, .... Niks werkt
Als iemand er naast loopt, zet hij wel een stap naar voor, maar zet zijn stap nog veel sneller terug.

Nu, gisteren liet ik hem eerst op de grote volte bij C werken, zodat ik even zijn aandacht kon hebben. veel overgangen rijden, tot ik plots de hoefslag ging volgen.
We reden langs de hoek A-K en plots ging hij omhoog, vervolgens bokte hij. stond verstijft stil (1-2sec) en schoot ervandoor naar de hoek daar tegenover. Doordat hij omhoog ging, en bokte verloor ik beide stijgbeugels. Toen hij ervandoor ging met mij naar de overstaande hoek, zat ik al niet meer stevig op hem hij draaide scherp af in die hoek waardoor ik letterlijk werd gekatapulteerd tegen de omheining van de piste.
Ik kreeg een tijd geen adem, grotendeels van het verschiet, maar ook van de klap. Ik stond de rillen op mijn benen en wist niet wat er gebeurde.
Uiteindelijk heeft de staleigenaresse hem meegenomen naar de longeerring om hem daar nog een aantal rondjes te doen werken.

Vandaag ging het net hetzelfde. Enkel ben ik afgestapt, ergens uit schrik, maar ook gewoon omdat ik denk dat het misschien aan mij kan liggen? Heb hem dan nog gelongeerd, zodat hij toch nog werkte

Ik ben echt ten einde raad eigenlijk.. Heb van alles geprobeerd. Voor die plek vooruit drijven, afleiden door overgangen te rijden, ..
instructrice (ik sta bij haar op stal) zei dat ik bovenstaande dingen moest doen, maar ze werken dus niet..

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen?

Alvast bedankt voor het verhaal te lezen!

Groetjes, Laura

fuego3

Re: Wat is er mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:00

klinkt als een zadel probleem , als ze dit alleen met een zadel op doet.
probeer het zadel eens af te doen als ze het morgen weer doet ,,

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 19:02

Zadel is het niet, is volledig nagekeken door een zadelpasser. Zal de zadelpasser voor de zekerheid nog eens laten komen aangezien hij nu een aantal dagen weer in een volle gras weide staat! :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:05

Misschien eerst aan de hand langs de 'enge' plek, eventueel daar longeren waar het eng is? Zo deed ik het altijd met mijn paard als ie het ergens eng vond bleef ik daar net zo lang longeren tot ie het normaal vond.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:05

kan ook de nieuwe omgeving zijn , maar dan zou het net zo moeten zijn als MET zadel ??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:08

Daar zal wel gewoon wat zitten in de hoek. Kan van alles zijn: een wit stukje, een gaatje, geluid van muizen, waterleiding etc. Nog maar een keer met longeren langs werken lijkt mij.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:08

Ik heb net een topic lopen over mijn paard. Bij de oude stal kon ik alles met haar, nooit bokken oid. De tweede keer rijden op de nieuwe stal en ze ging extreem aan het bokken en springen dat ik eraf vloog en mijn rug brak. Nu heb ik haar op een andere plek sinds 3 dagen en veranderd ze weer in de brave merrie die ik kende. Je paardje kan nog wat last hebben van de onewennigheid op het nieuwe plekje.
Laatst bijgewerkt door Melvern op 05-05-13 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 19:10

@ fjordjes & Sizzle: we mogen niet longeren in de piste, aangezien de bodem erg duur is in aankoop en onderhoud. Vandaar dat er een longeerring is. :)

Er zit idd iets in die hoek, er staan bomen met vogels in, maar die waren er ook al (en floten meer, vlogen plots weg) toen hij nog 'goed' reed

Wild_Horses9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:12

Zijn er bij die hoeken geen doeken of is de omheining niet fluoriserend?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 19:15

Is gewoon een houten omheining met daarachter een boom. Er zit wel een hond, maar die was er niet vandaag en gisteren. De dag dat ik zonder zadel reed was hij goed aan het blaffen en rondlopen, en mijn pony keek er niet naar om..
Aan de korte zijde bij A is het een struik waar er achter een groetenkweek veldje is, met stokjes waar plastic zakjes aan zitten. Die hingen er ook al van voor ik op die stalling kwam en hier schrikt hij ook niet van als het waait

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:18

Je schrijft al dat je het later anders aangepakt hebt en eerst op de volte bij C ging werken om vervolgens pas weer naar die hoek te rijden.. Misschien was je zelf onbewust toch iets teveel mee bezig en heeft je paardje dat aangevoeld..
Zal toch wel iets in die hoek geweest zijn, zo weet ik als ik zelf rijd met m'n verzorgpaard ook altijd direct wanneer er iets in de buurt van de bak is wat niet hoort want hij staat dan ook direct stil en moet dat dan toch eerst eens goed bekijken voor dat hij verder wil, de eerste keer dat dit gebeurde kreeg ik hem ook niet naar voren maar was wel duidelijk wat er was er stond een hert in het land achter de bak.
De keren erna was dit natuurlijk een leuk spelletje (of er heeft echt een bak kabouter of iets dergelijks gestaan :+ ) want hij heeft het wel eens geprobeerd om toch stil te staan, nu we daar doorheen zijn doet ie het echt alleen als er daadwerkelijk iets is.

Hoeft maar een klein dingetje te zijn.. Misschien toch eens aan de hand instappen voordat je er op gaat.. En als het toch spannend blijft in doe hoek kun je misschien een grote volte rijden in het midden en die langzaam steeds uitbreiden na de spannende hoek en elke nette pas er langs uitgebreid belonen.. (Werkt bij ons altijd dan is het vaak zo over)
Succes

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 19:31

@ Patries90: vandaag ook al aan de hand een aantal keren gestapt en hij sprong letterlijk op mijn hielen.. Nu ja, ik ga dit wel blijven volhouden als je zegt dat het bij jou zo is verholpen!

Bedankt voor je reactie

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:34

Laat eens iemand anders erop zitten? Dan weet je iig of het onbewust met jou te maken heeft of niet. Verder zou ik het eigenlijk niet weten.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:56

LOLLYYwood schreef:
@ Patries90: vandaag ook al aan de hand een aantal keren gestapt en hij sprong letterlijk op mijn hielen.. Nu ja, ik ga dit wel blijven volhouden als je zegt dat het bij jou zo is verholpen!

Bedankt voor je reactie

Graag gedaan.. Het was bij mij ook niet in een week over hoor.. Maar met ernaast lopen daar snuffelen kijken en laten zien dat er echt niks engs is kan je een heel end op weg helpen.. En daarbij is het voor jezelf misschien wel een fijn idee dat je er niet direct naast ligt als je er langsloopt..

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:11

Probeer achter de reden te komen door de lichaamstaal van het paard goed in het oog te houden. Die kan je het beste vertellen waarom het paard zo reageert.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:18

Ik heb op de oude stal ook heel veel in de bak gewandeld ( en ook gelongeerd, helaas mag jij dit niet ) en langzaam aan werd ze rustiger. Helaas werd mijn paard niet meer de oude doordat het niet haar plek was. Bij mij stond het hek op een kiertje, dat was de reden om compleet in paniek te raken. Normaal keek ze echt helemaal nergens naar. Alles was nieuw en er was veel spanning. Het hoeft maar een heel klein dingetje te zijn, soms zijn ze voor ons niet op te merken.

Heel veel in de bak bezig zijn zodat het volkomen normaal voor je pony wordt.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 20:27

Morgenavond gaat er een stalgenootje mee rijden om te zien of het aan mij ligt, of dat hij gewoon schrik heeft. Verder ga ik grondwerklessen nemen zodat we weer vertrouwen in elkaar krijgen (en vooral ik in hem), ook ga ik veel longeren, zodat hij toch nog werkt en als ik er dan klaar voor ben, kruip ik er weer op en zie ik wel hoe het gaat :)

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:56

Je zou anders nog kunnen proberen dicht achter een ander paard aan door die hoek te lopen (als je paard al nieuwe vriendjes heeft op deze stal). Of misschien scheelt het al als hij ziet dat andere paarden er wel gewoon langs lopen.
Mijn verzorgpaard heeft een heel speciaal "knopje" voor problemen zoals dit, zet hem achteruit. Als die ergens niet over of langs durft zoals steile fietsbruggetjes, viaduct over de snelweg, oranje prullenbakken, water, ja zelfs op het strand gaan we achteruit de zee in en als hij erin staat vind hij het niet meer eng en gaan we daarna erin zonder probleem. (Nou is dat wel een western gereden paard en die gaan vrij makkelijk achteruit, als ik het zou vragen zou hij gewoon tig rondjes door de bak achteruit lopen).
Ik hoop voor je dat je een oplossing kan vinden.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:43

Paarden horen en zien zoveel meer en anders als wij, zintuigen zijn zoveel scherper, ze handelen vanuit hun instinct, lastig is dat door er een spectakel van te maken het alleen maar erger wordt in sommige gevallen. Ik geloof niet zozeer in in de maling nemen zo werkt een paarden-brein niet. Het zou fijn zijn als je met hoge uitzondering je paard in de bak mag los laten als er niemand is, zodat hij de boel zelf op zijn gemak kan verkennen, of ik zou het proberen met voer, bv zijn brok aanbieden in emmer ofzo, vlakbij "de enge hoek" en steeds iedere keer een stukje dichterbij, je paard aan een langer lijntje, geen druk uitoefenen, jij gewoon voor hem uit lopen met je rug naar m toe en een zekere lichaams-taal, je voelt dat hij waarsch stopt op een zeker punt dan verleng jij de lijn zodat hij geen druk krijgt en loop je nog klein stukje richting "de plek"maar er toch nog stukje vanaf daar ga jij staan met het voer, beetje rammelen en hopen dat hij nieuwschierig reageerd en wil komen eten, mocht hij dat doen, geef m 2 happen ofzo en wandel samen met hem weg. Dit bouw je dan iedere keer op . . . als je gelijk de emmer leeg laat eten dan loop je de kans dat hij gehaast gaat eten en tegen het eind alsnog weg-springt. Het doel is juist dat je daar steeds langer laat eten, en steeds dichterbij, later kun je het afbouwen door bv met stukjes peen na iedere paar passen, af en toe zet je m in z'n achteruit zo van neee niet daarheen, maar niet omdat hij niet wil maar omdat jij 't hem opdraagd. Blijf alsjeblieft geduldig, het vertrouwen in jou is zo belangrijk daar heb je ook op andere terreinen profijt van, met dwang ga je dat beschamen, trouwens je wint het toch niet, wij zijn niet sterk maar moeten slim zijn *D neem hier de tijd voor, nogmaals daar heb je profijt van mbt vertrouwen op meerdere fronten !

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 06:50

Heel even een mogelijke oorzaak, gehaald uit een ander topic. Rond deze tijd worden in tuinen (of tuindersbedrijven) apparaatjes gebruikt om bv katten of ongedierte weg te houden, die een hoog frequentie geluid veroorzaken. Mensen horen het niet, maar dieren kunnen er panisch van worden.

Misschien even voor de zekerheid nagaan of iemand rondom de bak een dergelijk apparaatje in werking heeft gesteld? Zou veel verklaren.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 17:15

@ room10; dat is wel een goed idee. Ga ik ook toepassen :) Bedankt!

@ liljebo ; Zou het kunnen dat andere paarden dit niet doen? Aangezien het toch echt wel enkel mijn pony is die zo reageert op de mogelijke hoge frequentie..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:36

Tja bij honden reageren sommigen er niet op en andere heel sterk, dus ik kan mij voorstellen dat het met paarden ook zo is.
En misschien kennen de andere paarden het al?

Ik weet niet of het zoiets is hoor... wil het alleen aangeven als een mogelijkheid.

edit... rooms idee zou ook bij zoiets kunnen helpen. Dus dat is altijd het proberen waard, ongeacht oorzaak

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 20:59

Ja, dat kan ook wel waar zijn :) ik sta er pas 3 weken, mijn vriendin haar paard al van voor de winter, al de andere paarden staan er al een hele tijd :)
Idee van room10 ga ik zeker uitproberen! Bedankt

lovesammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:35

los in de bak laten staan, plukje hooi op die plek neerleggen. je paard ziet spoken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:08

fuego3 schreef:
klinkt als een zadel probleem , als ze dit alleen met een zadel op doet.
probeer het zadel eens af te doen als ze het morgen weer doet ,,

Mag ik vragen waaruit jij opmaakt dat dit een probleem met het zadel is? Is geen beoordeling ofzo hoor, gewoon pure interesse.

Ik vind het persoonlijk een beetje klinken als een combinatie van allerlei verschillende factoren. Ik denk dat je paard gedeeltelijk een beetje aan het etteren is misschien, ik denk dat je paard ook een beetje moet wennen aan de nieuwe omgeving, en ik denk ook dat er misschien iets is in die hoek wat je paard niet zo leuk vind. De merrie die ik een tijdje gereden heb was enorm eenkennig, niet alleen in haar doen en laten met mensen, maar ook in haar omgeving. Alles wat ze kende liep ze stoer voorbij en hadden we geen problemen, en zodra er iets was veranderd wou ze ineens met geen mogelijkheid meer langs bepaalde plekjes. We hebben een keer drie dagen lang alleen maar kunnen stappen en stilstaan in een bepaalde hoek, omdat er 20 meter verderop een deur wit was geverfd in plaats van donkerblauw.

Nou weet ik natuurlijk niet hoe jouw paard normaal is en of dit gedrag ooit eerder is geweest... Maar toch denk ik niet dat het probleem fysiek is bij je paard. Mentaal. Ik zou als ik jou was m'n paard aan de hand, aan de longeerlijn even flink die bak laten zien. Niet zo gemeen als het klinkt, maar gewoon even er doorheen laten gaan in alle gangen. Gaat hij lopen etteren? Even streng zijn en door laten lopen.

Edit: ik zie dat je niet mag longeren in die bak. Zou even aan de staleigenaresse vragen of er echt niet even voor 10 minuten een uitzondering gemaakt kan worden omdat het echt een probleem is en het bij jou heel veel angst oplevert.. Anders zou ik het aan de hand doen, wel aan een longeerlijn want ik lees ook dat je pony op je hielen springt en dat is niet de bedoeling natuurlijk