Les op Pacific

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steffiee_

Les op Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 19:30

Hoi medebokkers!

Vandaag op de manege kreeg ik les op Pacific!
Pacific heeft in zijn jongere jaren in de drafren gelopen, hierdoor heeft hij met het rijden een paar gebreken.
Hij gooit in het begin vaak zijn hoofd omhoog, hiervoor doe ik mijn handen naar voor, zodat ik het geen last in zijn mond ben.
Ook vind hij galopperen erg moeilijk, omdat dit hem altijd afgeleerd is. Daarom kan ik in galop moeilijk nageeflijk lopen.
Pacific heeft ook last van een ''klapperlip'', zijn onderlip klappert voordurend, maar dit heeft verder geen last met het rijden,
het enige is dat het er af en toe een beetje gek uitziet :+

Ook ik zit niet helemaal perfect. Sinds ik op mijn stage met een springzadel heb gereden, zit ik vaak een beetje voorover gebogen.
Tips hiervoor zijn meer dan welkom, omdat het paard waar ik vaak op rijd, denkt dat hij dan sneller mag, dit is niet de bedoeling, maar het gaat vanzelf...
Ook heb ik vaak mijn handen te breed, omdat ik mijn teugels te lang heb, hier ga ik meer op letten.

Tips en kritiek zijn meer dan welkom, maar het blijven momentopnames. Gelieve het ook aardig te houden :).

Hier de fotos :)!

1.Afbeelding
Instappen, teugels te lang, en ik loop nog niet echt geconcentreerd met mijn paard te werken.

2. Afbeelding
Stappen, teugels als nog te lang, wel meer concentratie van mij.

3.http://www.mijnalbum.nl/Foto-U6DE7XM6.jpg
Nogsteeds stappen, afleiding van mijn kant, en een lekker zonnetje, pacific loopt braaf zijn rondje.

4. Afbeelding
Zie hier, de klapperlip, niet erg goed zichtbaar, heb ergens nog een betere foto.

5. http://www.mijnalbum.nl/Foto-T8PWFRR8.jpg
Hier deel 1 van het hoofd omhoog gooien, hier kwam hij al wel naar beneden, vandaar dat ik al wat druk zet.

6. Afbeelding
Ontspanning weer gevonden, en Pacific weer nageeflijk gekregen, ook de teugels zitten korter.

7. Afbeelding
Lekker drafje, zijn halshouding is hier nog hoog, dit veranderd meestal na het galopperen. (raar sta-moment van mij.)

8.Afbeelding
Houding die vaak terug komt vallen bij mij; mijn schouders die naar voor hangen...

9. Afbeelding
Fijn beenwerk van Pacific zijn kant, heerlijk drafje, alleen de teugels weer langer gegleden.

10. http://www.mijnalbum.nl/Foto-R8ISICN3.jpg
Fijn beeld, tevreden mij, Pacific kan het met zijn ogen dicht!

11. Afbeelding
Weer een erg fijn beeld, jammer dat mijn been tijdens het druk geven met mijn binnenbeen, altijd naar achter gaat...

12. Afbeelding
Het galopje

13. Afbeelding
Na het galopperen word zijn halshouding veeeel lager, net alsof hij met het galopperen zijn ei kwijt kan..

14. http://www.mijnalbum.nl/Foto-B8ZTMRD8.jpg
Hier het echte hoofd omhoog gooien, was hem hier aan het oppakken, en zodra ik merk dat hij zijn hoofd omhoog gooit, gaan mijn handen naar voor.

15. Afbeelding
Na het galopperen loopt hij zo, heeeerlijk fijn gevoel geeft mij dat, net alsof ik hem met twee vingers rond kan sturen.

16. Afbeelding
Hier mijn handen wel netjes bij elkaar, en een beetje lollen met de fotograaf

17. Afbeelding
Hier de heuze klapperlip!

Bedankt voor het kijken!
Afbeelding

Nightingale

Re: Les op Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:37

Leuk paard zeg! Ik heb er misschien de ballen verstand van, maar ik heb het idee dat je wat teveel met de voorkant bezig bent en dat de achterkant nog wat actiever mag. Voor zover ik het kan zien gebruikt hij zijn achterbenen nauwelijks, maar misschien ligt dat aan de foto's. Verder ziet het er netjes uit hoor!

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 19:42

Dat zie ik indd bij foto 13 & 15 ook, zal het meenemen bij de volgende les die ik op hem rijd! Dankjewel!

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 20:02

Dankjewel! Dan ga ik er aan werken :)!

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:14

Ziet er leuk uit :)
wel zie op foto's 9, 10 en 11 dat je paard wat opgekropt en achter de teugel loopt. Geef hem wat meer ruimte zodat hij zijn hals wat meer kan verlengen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:17

Het eerste wat mij bij vrij veel foto's opvalt is dat jij echt je benen wat meer naar voren moet leggen haha. Je kan duidelijk zien dat je nogal gefixeerd bent op de voorkant, en dat je daarom waarschijnlijk onbewust wat meer daarop gaat letten. Daardoor zak je wat naar voren en je benen wat naar achter.

Verder ga ik mee met bovenstaand commentaar dat je paard nogal achter de teugel kruipt en wat meer van achter naar voor gereden mag worden. Ik weet niet hoe veel vrijheid jij krijgt op de manege maar ik zou lekker veel tempowisselingen, overgangen en figuren gaan rijden. Lekker soepel door z'n lijf en dan volgt het beenwerk vanzelf!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:02

De plaatjes waar jij zegt 'fijn beenwerk' vind ik niet zo fijn ogen. Er is mischien wel knieactie, maar het lijkt of hij zijn rug wegdrukt en hij kruipt achter de teugel. Op deze foto is het eigenlijk het ergste. Hij gaat echt je hand ontwijken, heb je al eens voorwaarts neerwaarts proberen rijden? Dat hij echt je hand gaat opzoeken?

Marielleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:25

Ik ben het met de anderen eens. Behalve dat je je handen erg breed hebt, heb je ook 'piano' handen, daar kun je ook op proberen te letten. :)

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 09:20

Emmaa_ schreef:
Het eerste wat mij bij vrij veel foto's opvalt is dat jij echt je benen wat meer naar voren moet leggen haha. Je kan duidelijk zien dat je nogal gefixeerd bent op de voorkant, en dat je daarom waarschijnlijk onbewust wat meer daarop gaat letten. Daardoor zak je wat naar voren en je benen wat naar achter.

Verder ga ik mee met bovenstaand commentaar dat je paard nogal achter de teugel kruipt en wat meer van achter naar voor gereden mag worden. Ik weet niet hoe veel vrijheid jij krijgt op de manege maar ik zou lekker veel tempowisselingen, overgangen en figuren gaan rijden. Lekker soepel door z'n lijf en dan volgt het beenwerk vanzelf!

Op de manege rijd ik in een les, waar ik vrijwel zelf alles mag beslissen wat ik moet doen, alleen na stap draf & galop wordt aangegeven. Tempowisselingen, overgangen en figuren mag ik dus zelf bepalen,
Ik ben het helemaal met je eens, en ga hier aan werken als ik de volgende keer op Pacific mag!
Bedankt voor de tips!

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 09:22

Heleennn schreef:
De plaatjes waar jij zegt 'fijn beenwerk' vind ik niet zo fijn ogen. Er is mischien wel knieactie, maar het lijkt of hij zijn rug wegdrukt en hij kruipt achter de teugel. Op deze foto is het eigenlijk het ergste. Hij gaat echt je hand ontwijken, heb je al eens voorwaarts neerwaarts proberen rijden? Dat hij echt je hand gaat opzoeken?

Dat heb ik nog niet echt geprobeerd, maar zal het meenemen naar de volgende les.
Pacific heeft nogal snel dat hij achter de teugel kruipt, want als hij in het begin probeert te ontspannen, is zijn halshouding nog hoog.
Na het galopperen word zijn halshouding altijd wat lager, maar kruipt hij alsnog achter de teugel.
Zal de volgende keer proberen voorwaarts neerwaarts te rijden!
bedankt :)

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:25

Ziet er leuk uit hoor, ben het eens met de voorgaande reacties, lekker actief voorwaarts neerwaarts gaan rijden :D

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:20

Ziet er goed uit, wel moet die achterhand nog wat actiever worden inderdaad

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:36

Ik zie over het algemeen een 'valse knik'. Ik zou de voorkant laten voor wat het is, en aan de motor werken :)

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:10

Ik ga mee met bovenstaande commentaar. Voor de rest heb ik nog een paar tips voor je houding :)

Meer naar achter en ontspannender zitten, op bepaalde momenten (foto's) zit je vrij ver naar voren doordat je zo gefixeert bent op het rondlopen van je paardje.
Schouders mogen ook meer achteruit :)
over je pianohanden heeft iemand al iets gezegt ( heb ik zelf ook hoor ^^ )

en je zweep altijd langst de binnenkant! :)

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 20:18

@ Rider1 Het klopt inderdaad dat ik vrij ver naar voren zit. Dit komt niet echt door het gefixeert zijn op het rondlopen van Pacific heb ik zelf het idee (niet aanvallens bedoeld :)) Na het op stage op een springzadel gereden te hebben ben ik naar voren gaan leunen, vraag me niet hoe of wat, ik heb er zelf echt geen idee van.. Wil er wel heel graag van af :)

Bedankt voor de tips!

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:50

Ha, Pacific Valley, wat een geweldig koerspaard was dat! Ik vind het er best goed uit zien hoor, maar hij kruipt idd teveel achter de teugel. Teveel nadruk op de voorhand terwijl de achterhand er meer bij moet, maar dat is moeilijk. Ik raad je aan om heel veel te schakelen, dus veel overgangen rijden van stap naar draf en terug. En de galop pas doen op het moment dat hij echt goed voorwaarts en in balans loopt, dus op 2 teugels en goed aan het been.
Als ik spreek uit eigen ervaring (heb zelf 2 dravers, beiden voormalige koerspaarden) zou ik hem vooral lekker los werken, laag en rond en goed voorwaarts, zonder gepluk aan die voorkant, eerder de teugels wat losser laten. Zodat hij zelf je hand op gaat zoeken en je van van achter naar voren kunt rijden. Een draver is gewend te reageren op teugeldruk, hoe meer je ze tegenhoud, hoe harder ze gaan :+ , dat zal inmiddels wel een stuk minder zijn aangezien hij al weer wat jaren in de manege loopt, maar misschien toch iets om te onthouden.
(Overigens wil ik wel even zeggen dat dravers niet wordt afgeleerd om te galopperen, ze worden getraind om hard te draven maar krijgen ook regelmatig de kans om andere spieren te gebruiken door bijv. galoptraining, longeerwerk met cavaletti en onder het zadel.)

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 13:51

Ha, je kent pacific :D?
Heerlijk paard is het he?
Hij loopt niet zomaar in de gewone lessen mee, alleen de lessen van 2/3 en van 3/4 rijden op hem, omdat het toch niet het makkelijkste paard is (net zoals Kasmir, weet niet of je die kent?)
Oh, hoorde toch enigszins zeggen dat Pacific het echt opnieuw heeft moeten leren, maar dat kan natuurlijk ook anders zijn.
Ik ga hier zeker aan werken de volgende keer dat ik op pacific mag!
Bedankt! :)

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 15:01

Komt voor elkaar! Als ik de eerstvolgende keer op hem mag!
Heb tot nu toe alle tips opgeschreven, en zal ze zeker aan mn instructrice geven!

:)

irisvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:45

Van de pianohandjes is al iets gezegd, maar ik er voor zorgen dat er iets minder druk op de teugels komt, bij een paar foto's zie je dat ook weer duidelijk terug bij het bit. Tevens ook je handen zelf dragen, minder naar de knie en meer naar elkaar toe. En ik zou hem persoonlijk ook van achter iets actiever willen zien ipv enkel die focus op de voorkant. Verder vind ik wel dat je hem knap aan het lopen hebt voor een paard wat van de koersen afkomt, daar mijn complimenten voor.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 10:20

Bedankt voor de tips, hier ga ik zeker aan werken!
En bedankt voor het compliment, altijd leuk om te horen :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 03:51

Steffiee_ schreef:
9. [ Afbeelding ]
Fijn beenwerk van Pacific zijn kant, heerlijk drafje, alleen de teugels weer langer gegleden.

Zou je mij eens kunnen beschrijven wat jij zo fijn vindt aan het beenwerk op deze foto?

Dan geef ik daarna mijn visie erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 03:27

*aanbod ingetrokken*
succes met je Orun-examens ;)

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 11:00

Sonja schreef:
Steffiee_ schreef:
9. [ Afbeelding ]

Zou je mij eens kunnen beschrijven wat jij zo fijn vindt aan het beenwerk op deze foto?

Dan geef ik daarna mijn visie erop.

Ik vind dat hij hier ruim loopt, omdat hij als draver normaal gezien ( wanneer niet met hem gewerkt word) niet lekker doorloopt. En dat vind ik een fijn gevoel als hij zo loopt.

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:02

Citaat:
Na het galopperen loopt hij zo, heeeerlijk fijn gevoel geeft mij dat, net alsof ik hem met twee vingers rond kan sturen

Dus voor het galopperen doe je dat met veel kracht? hoe bedoel je dat?

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:24

Liaatje363 schreef:
Citaat:
Na het galopperen loopt hij zo, heeeerlijk fijn gevoel geeft mij dat, net alsof ik hem met twee vingers rond kan sturen

Dus voor het galopperen doe je dat met veel kracht? hoe bedoel je dat?

Nee, ik oefen net zoveel druk uit als na het galopperen. Alleen hij geeft niet altijd hetzelfde na als voor het galopperen, zijn halshouding is daar groter.