Paard flauw na verlies stijgbeugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Paard flauw na verlies stijgbeugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:34

Het is al even geleden dat ik dit paard bijreed, dus tips zijn niet zo nuttig, maar toch zit ik al lang me het volgende af te vragen.

Al zolang ik rijd verlies ik zo nu en dan in draf een stijgbeugel. Verkeerde beenligging met name optrekken van bovenbeen liggen hieraan ten grondslag, maar kreeg het nog niet afgeleerd.

Het geval met een bijrijdpaard wat ik een tijdje heb gereden is dat ze er altijd vandoor ging zodra ik de beugel net verloren was. Waar ik met andere paarden na een paar drafpassen de beugel wel weer terug vond, gaf zij me geen kans. Ze ging onmiddellijk bochtjes draaien/afwenden en bokjes geven. Geen hoge bokken, maar voldoende om mij scheef te zetten en nog 1 bocht te draaien om mij te laten zandhappen.

Het ging om een zeer ervaren paard (z2) dus in de stress door mijn onbalans lijkt me onwaarschijnlijk. Ik kan wel begrijpen dat ze mijn onbalans vervelend vond, maar moest ze dat nou altijd zo oplossen? :')
Paarden zijn niet bewust 'gemeen' zegt men, maar ik nam haar dit ook niet in dank af :D
Ik vroeg me dus af, of dit toch wel een stukje oneerlijkheid was?
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 29-04-13 19:38, in het totaal 2 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:35

aangepast.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 29-04-13 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:36

Misschien dat de stijgbeugel irritant tegen haar aan knalde? Als ze erg gevoelig was, kan dat best zo'n reactie uitlokken.

Edit: Lees je post en ik meld mij, ik ben zo iemand die niet gelooft in 'valse' dieren. Er zal een reden voor haar gedrag zijn, ik ben van mening dat dieren niet op die manier denken.
Laatst bijgewerkt door Pacific op 29-04-13 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:36

Ging je niet onbewust knijpen met je been/lichaam om jezelf boven proberen te houden? Kan zijn dat ie daardoor dat gedrag vertoonde.

Grapjasjes12

Re: Paard flauw na verlies stijgbeugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:38

Nee, dat is niet oneerlijk, maar juist goudeerlijk. Jij verliest je stijgbeugel --> je zit verkeerd --> paard geeft reactie.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:39

Bij ons op de vereniging is ook een pony die daar niet tegen kan. Vorige week nog in de springles, zat er een ander meisje op, en die verloor haar beugel. Pony heeft bijna 10 minuten als een malloot rondgecrosst terwijl het meisje haar best deed de beugel weer te vinden en de pony tot bedaren te brengen. Pas toen ze die beugel weer gevonden had, was het in een half rondje weer naar draf te krijgen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:41

Ik deed wel meer verkeerd en daar was ze ook een leerpaard voor, maar moest dat nou zo duidelijk :D

Erg gevoelig geloof ik niet, ze werd altijd met spoor gereden en ik wilde dat niet ivm verkeerde beenligging en het duurde wel even voor ik haar weer goed voor het been kreeg.

@ Nikita, ik ben er ook niet zo van hoor, maar toch heb ik dingen met haar meegemaakt dat ik toch weleens mijn twijfels had :7 . Ik deed inderdaad zeker wel dingen verkeerd en ik vond het fijn dat ze me dat afleerde (bv door mijn buitenteugel heen drammen zodra ik dat even vergat enzo). Doorgaans vind ik dat prima maar er steeds aflazeren was wat minder :D
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 29-04-13 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:41

_Sim_ schreef:
Ging je niet onbewust knijpen met je been/lichaam om jezelf boven proberen te houden? Kan zijn dat ie daardoor dat gedrag vertoonde.

da's ook mijn gedachte

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:42

Juist bij een hoger opgeleid paard (dat als het goed is waarschijnlijk scherper aan de hulpen staat) zou ik zo'n reactie wel verwachten.

Ik zwik nog wel eens een enkel om, waardoor ik in draf mijn balans verlies. Gelukkig gaat mijn vaste (ooit Z-paard) vriendje er dan in galop vandoor... dat zit ik beter uit dan draf en vervolgens kan ik hem dan ook op mijn zit terug rijden. Ik weet dat-ie zo kan reageren, en het past bij zijn karakter. Als ik het goed doe, doet hij het ook, als ik zit te mutsen doet-ie het niet meer. Heel eerlijk.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:43

Colway schreef:
_Sim_ schreef:

da's ook mijn gedachte

Best wel waarschijnlijk dat ik dat deed, ja.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:45

Nou ik ken genoeg paarden die je echt wel expres eraf knikkeren als ze de kans krijgen, dit paard zou best misbruik van de zaak gemaakt kunnen hebben.
Maar oneerlijk vind ik het niet, ik zie het als een paard wat dan toch liever vrij is dan dat ie aan het werk moet.....tja, is eigenlijk best wat voor te zeggen.
Als ie je daarna voor je kop probeert te trappen (die heb je ook)dan zou ik het wel echt gemeen vinden.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:47

MirandaFuego schreef:
Nou ik ken genoeg paarden die je echt wel expres eraf knikkeren als ze de kans krijgen, dit paard zou best misbruik van de zaak gemaakt kunnen hebben.
Maar oneerlijk vind ik het niet, ik zie het als een paard wat dan toch liever vrij is dan dat ie aan het werk moet.....tja, is eigenlijk best wat voor te zeggen.
Als ie je daarna voor je kop probeert te trappen (die heb je ook)dan zou ik het wel echt gemeen vinden.

Maar is het dan niet te mens, die het dier 'oneerlijk' maakt, en niet het paard zelf? Maar goed, dit is een hele discussie op zich, dus laten we dit beter buiten beschouwing?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:53

xNikitaaa schreef:
MirandaFuego schreef:

Maar is het dan niet te mens, die het dier 'oneerlijk' maakt, en niet het paard zelf? Maar goed, dit is een hele discussie op zich, dus laten we dit beter buiten beschouwing?

Nou ja, ik probeer zelf mijn paarden zo te rijden dat ze het zelf ook leuk vinden, (ik zou er niks aan vinden als mijn paard met tegenzin aan de gang moet) maar er zijn ook veel bijkomende dingen..er zijn best wat paarden die hoger zijn opgeleid of bijv. manegepaarden (dat zijn toch de paarden die 'moeten') die er denk ik op een gegeven moment geen zin meer in hebben.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:54

Ze had een tijdje inderdaad geen plezier in het rijden, naar doen vertellen door haar voorgaande carrière (waar ik verder niet op in wil gaan).
Ze probeerde vaak onder werk uit te komen, dus dit was vast een van haar manieren ja. Ze had een redelijke trucendoos, maar ik vond vooral 1 truc vervelend :D

Na een tijdje samen trainen en lessen boekten we vooruitgang en hervond ze het plezier (zag ook de instructrice) en accepteerde ze ook meer fouten van me.

Ze heeft ook een keer een wissel gesprongen door een vautje van mij. Dat is dan wel weer grappig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:57

Elk paard kan ook trucjes leren; denk dat paard ook wel wist dat, als jij je beugel verloor, het paard jou eraf kon werken zonder al te veel moeite te doen.
Wat misschien begon als irritatie, kan daarna worden opgepakt als oorzaak->gevolg. Niet zozeer oneerlijk, maar ik denk wel dat er hele handige paarden rondlopen :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 20:00

Oneerlijk is inderdaad niet het goede woord, ik was natuurlijk de irriterende factor maar he, kon ze het niet even anders laten blijken ;) Alleen een bokje en niet draaien en een bokje... Helaas kunnen we niet met ze onderhandelen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:03

Dan zou het best goed kunnen dat ze het expres doet.
Alleen denkt een paard natuurlijk niet 'als ze eraf valt kan er wat ergs met haar gebeuren' maar gewoon 'die zit niet meer stevig, eraf ermee dan kan ik mijn eigen gang gaan', dat is niet echt gemeen bedoeld lijkt mij.
Het lastige kan wel zijn dat als het er éénmaal inzit het gedrag kan blijven ook al is het rijden weer leuk geworden.
Maarja, dan heb je wel een paard met karakter! :')

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:04

Je moet wel denken vanuit een paard, hè. Hoe zou jij op een roofdier op je rug reageren? Een bokje, waardoor je weet dat die er toch niet af valt? Of een bokje en een draai, waarvan je weet dat het er dan naast ligt?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:31

Ik heb ook een merrie op Z niveau die super braaf is en waar een beginner op rond kan rijden, maar die gaat bokken als een ruiter echt enorm scheef zit en het zadel scheeftrekt (beugels maken haar niet uit). Dat zou je nooit achter zo'n braaf dier zoeken maar dan verliest ze haar balans en dat brengt haar in paniek. Dat kan ook bij jouw paard gebeurd zijn.
Een andere merrie die ik heb gereden ging ook rennen op loshangende beugels. Word je handig van ;)

Als je zeker wil weten of het aan je balans ligt of aan rillerigheid op de beugel, balansverlies of flauwigheid is, zul je haar een keer moeten longeren met losse beugels. Dan merk je snel zat of ze gaat rennen. Balansverlies kun je testen door een keer bewust scheef te gaan zitten met beugels. Als ze dan van slag raakt dan weet je genoeg.

Kortom: achterhaal de reden waarom, dan ben je al dichtbij de oplossing!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 00:28

Hahaha, paarden zijn niet bewust gemeen idd, maar maken wel gewoon (mis)/gebruik van de kansen die je bied. Het zijn de mazen in het net van de ruiterij, op sommige punten zijn kansen voor het paard, ligt aan het karakter van je paard of hij die ook benut en in welke mate.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 00:45

Die van mij is ook een prima leerpaard, liep bij vorige eigenaresse Z2 en startgerechtigd voor ZZL en nu bij mij Z1 terwijl ik geen ervaring had met dressuur.
Maar als ik een stijgbeugel verlies en die gaat tegen hem aan, heb ik ook allerlei stuiptrekkingen onder me hoor :+ Ook slaat die je been weg als je die te veel naar achter doet, gaat hard in z'n achteruit als je teveel druk zet op de teugels e.d.
Hij is een hele duidelijke leermeester daarin :') heeft mij soms wat moeilijke momenten opgeleverd, maar het was altijd erg leerzaam.
Stress door de onbalans ligt ook niet aan het niveau van het paard, meer aan het karakter... een sensibel, altijd correct gereden paard kan flink in de stress schieten wanneer de ruiter wat verkeerd doet, hoeveel dressuur ervaring zo'n paard ook heeft :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 01:03

Klapperende beugels zijn gewoon vervelend tegen de buik. Paard heeft groot gelijk dat ie daarom reageert. Dus zorgen dat je de beugel niet verliest en als dit toch gebeurt met je been de beugel tegen het paard aan duwen zodat ie niet klappert. Grote kans dat ie ook zo kietelig reageert als je met een lange jas gaat rijden die achter het zadel komt. :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:05

Ik sluit me aan bij Anne_GTI. Een van mijn paarden heeft dat ook, stijgbeugel kwijt en gelijk een reactie. En, net wat Anne_GTI ook zegt: hem moest je ook niet rijden met een uitrijdeken als er veel wind was en die deken kon gaan klapperen :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:29

Mij lijkt het toch wat onwaarschijnlijk dat het paard dan rondjes gaat draaien en zo precies bokken dat je eraf gaat, een paard wat een schrikreactie vertoond gaat toch anders te werk....
Mijn paarden laat ik aan de longeerlijn ook altijd wennen aan dit soort dingen, ik vind dat dat bij de opleiding hoort en dat maakt het een stuk veiliger.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:30

Ik denk dat juist omdat het paard hoog opgeleid was en dus goed aan de hulpen stond, het reageerde op jou veranderende houding en de klapperende stijgbeugel tegen zijn buik.