Is zonder beugels gevaarlijker dan met? Of juist andersom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZONDER beugels rijden is gevaarlijker dan met:

1. Ja
13 (5%)
2. Nee, andersom juist
23 (10%)
3. Ligt aan ruiter/paard/combinatie
87 (38%)
4. Maakt niet uit
105 (46%)

Totaal aantal stemmen: 228

Zilfstar

Is zonder beugels gevaarlijker dan met? Of juist andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:10

Vanwege een (overigens niet vervelend bedoelde) opmerking van een stalgenoot, vroeg ik mij toch het volgende af:
Is rijden ZONDER beugels inderdaad gevaarlijker dan met? Of juist andersom? Of maakt het niet uit en ligt het aan de ruiter/paard/combinatie etc?

Wat vindt Bokt?

En graag met toelichting waarom je deze mening hebt :Y)

Ik ben benieuwd.

Korte toelichting waardoor het ter sprake kwam:
ZO leren mijn kinderen beiden paardrijden, zowel aan de longe als los. Kirsten heeft zo ook bijv gesprongen:

Stefan op Fries Jippe met Christ Iberica schapenvachtzadel, beugelloos
En zo rij ik zelf ook minstens 1 per week
Afbeelding

Kirsten op pony Kato met Christ Premium Pony schapenvachtzadel
Afbeelding

Stalgenoot was van mening dat zonder gevaarlijker is omdat je onstabieler zit en er eerder afvalt.
Ik ben van mening dat je zo beter onafhankelijk leert zitten, je evenwicht leert houden en ALS je eraf valt loop je niet de kans te blijven haken in de beugels
(als wij rijden met beugels hebben we veiligheidsbeugels trouwens, dat ter zijde)
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 29-04-13 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Re: Is zonder beugels gevaarlijker dan met? Of juist andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:12

ik mis de optie 'maakt niet uit'.

Ik ben het met jou eens, ik denk dat de 'veiligheid' van beugels, meer tussen je oren zit.

Op een manege in Frankrijk (vaucresson, vlakbij parijs) leren álle kinderen rijden zonder beugels!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:13

Ik ben van mening dat je zeker regelmatig zonder beugels moet rijden. Het is heel goed voor je zit.
Buiten zou ik het niet zo gauw doen, met beugels heb je nu eenmaal meer steun, zeker bij een bok, een spring of een onverwachte wending.
Maar in de bak is er volgens mij helemaal niks mis mee. Je zit (als je goed zit) ongeveer net zo stabiel. En je krijgt er zo veel betere zit van.
Ik rijd ook regelmatig zonder beugels.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:13

Maartje1990 schreef:
ik mis de optie 'maakt niet uit'.

Ik ben het met jou eens, ik denk dat de 'veiligheid' van beugels, meer tussen je oren zit.

Op een manege in Frankrijk (vaucresson, vlakbij parijs) leren álle kinderen rijden zonder beugels!

Optie toegevoegd :Y)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:14

en meteen 5 stemmen :')

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:15

Ik denk dat het prima is om zo te (leren) rijden. Ik ken ook een stal waar alle kinderen standaard helemaal zonder zadel leren rijden. Heb zelden kinderen gezien die zó vast aan de pony's geplakt zaten!

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:16

je blijft wel niet in de beugels hangen, wanneer je valt. maar je 'glijdt' er wel sneller af.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:16

Ik wou dat ik zo had leren rijden, dan kon ik tenminste echt zitten.
Kinderen steken wanneer een paar verschiet de voeten vaak dieper in de stijgbeugels. Gewoon kwestie van stabiliteit zoeken en niet nadenken. Als ze dan vallen kunnen er nare ongelukken gebeuren. Terwijl als ze zo vallen ze gewoon los zijn. Paard zal ook sneller rustig zijn want het heeft geen klapperende stijgbeugels.

Je barebackpads hebben al redelijk wat vorm dus ze zitten er best stabiel in, tenzij de pad zou schuiven oid maar dat kan met een zadel ook.

Persoonlijk verkies ik jou manier boven een zadel.

Edit: ook heb ik het gevoel dat als je met een bbp valt, je sneller door hebt dat je valt. Je doet dan ook geen moeite om je tegen te houden en kan daardoor goed vallen. Bij een zadel probeer je je al snel tegen te houden, dan denk je ook niet aan vallen maar aan blijven zitten. Terwijl je eerder zou moeten denken "hoe kan ik veilig vallen"
Laatst bijgewerkt door Leen op 29-04-13 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:18

Ik denk dat rijden met goeie veiligheidsbeugels wel veiliger is dan met niks. Bij een onverwachte beweging, rare bokkesprong, jong paard wat zelf zijn balans nog niet helemaal gevonden heeft oid heb je toch net even dat extra steuntje. Onafhankelijk zitten kan je inderdaad oefenen zonder beugels (en dat is ook een mooie oefening vind ik), maar ook met beugels kun je natuurlijk prima onafhankelijk zitten :)

Enige wat ik wél gevaarlijk vind zijn reguliere beugels, in combinatie met schoenen zonder hakje. Vast komen te zitten bij een val wil je echt niet meemaken.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:19

'Vroeger' kon ik veel beter blijven zitten zonder beugels. Ook als een pony gek ging doen, of ervandoor ging, vlogen mijn beugels altijd als eerste uit en ik kon juist dan blijven zitten. Ben er ook nooit afgevallen, tenzij de pony mee ging...

Nu is dat helaas andersom. Ik heb een evenwichts probleem (door 'ziekte') en nu val ik er juist snel af. Ik kan niet meer zonder beugels rijden (tja, als je geen goed evenwicht hebt..) dus ik heb nu echt steun aan de beugels. Maar hierdoor weet ik wel dat je echt leert zitten door zonder beugels te rijden. Of anders gezegd: heb je beugels nodig om te kunnen blijven zitten, heb je geen onafhankelijke zit..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:22

Als je geen veiligheidsbeugels hebt vind ik het gevaarlijker mét, omdat je dan kan blijven hangen...das een stuk gevaarlijker dan er gewoon afvallen, wat altijd kan gebeuren.
Ik ben voorstander van zonder beugels leren rijden, daar leer je tenminste onhafhankelijk van zitten!!
Ik heb zelf vroeger altijd zonder zadel op m'n verzorgshetjes rondgescheurd, daar heb ik erg veel profijt van gehad!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:26

denk dat iedereen het er wel mee overeens is dat leren rijden zonder beugels veel beter is.

Maar hoe doen jullie het op buitenrit? Dan is eraf vallen toch wel een probleem, je bent verantwoordelijk voor je paard, en als die wegrent..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:27

Ik denk zonder, mits je stevig leert zitten. Ik ben 2 jaar geleden met een paard gevallen, had ik niet toevallig mijn beugels uit gehad, was mijn voet erin geschoten en was ik meegesleurd.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:38

Ik heb eerst twee jaar op een manege gereden, gewoon met beugels. Daarna ben ik ergens anders gaan rijden waar ik eerst een hele tijd op de bbp gereden heb voor ik met het zadel ging. Ik vindt het eigenlijk ook even makkelijk om zonder zadel te rijden als met, misschien nog wel makkelijker zonder. ik ben er vaker af gevallen met zadel dan zonder zadel.
Ik vindt het ook makkelijker dat je zonder zadel je paard veel beter aanvoelt dan met (boom) zadel. Een bok voel ik dan dus eerder aan komen waardoor je ook makkelijk kunt blijven zitten omdat je je er op voor bereidt. Ik rijdt nu boomloos, en dat is ook al een verschil. Maar zonder zadel voel je toch het best wat je paard onder je (gaat) doet.

LoveBodin schreef:
denk dat iedereen het er wel mee overeens is dat leren rijden zonder beugels veel beter is.

Maar hoe doen jullie het op buitenrit? Dan is eraf vallen toch wel een probleem, je bent verantwoordelijk voor je paard, en als die wegrent..

Ik rijdt ook vaak zonder zadel op buitenrit, ik ben er op buitenrit nog nooit afgevallen zonder zadel en vaak met :+
Zonder zadel buiten hoeft dus niet perse onveiliger te zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:58

LoveBodin schreef:

Eraf vallen lijkt mij het probleem niet zo.... Er op komen daarentegen :+

Ik ben can mening dat beugels/zadel alleen een gevoel van veiligheid geven. Ik heb regelmatig zonder zadel op mn haf wn vroeger shet gereden. Ik ben er nog nooit afgevallen!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:00

Ik heb een behoorlijk goede zit, maar als een paard als een razende omdraaid, gebruik ik toch net wel even die beugel! En met bokken is het toch makkelijker om ze onder je door te laten bokken, vind ik :)
En ik ben niet de enige geloof ik.

Erop komen lijkt me ook een probleem ja :')

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:01

Blijheid schreef:
Ik denk dat rijden met goeie veiligheidsbeugels wel veiliger is dan met niks. Bij een onverwachte beweging, rare bokkesprong, jong paard wat zelf zijn balans nog niet helemaal gevonden heeft oid heb je toch net even dat extra steuntje. Onafhankelijk zitten kan je inderdaad oefenen zonder beugels (en dat is ook een mooie oefening vind ik), maar ook met beugels kun je natuurlijk prima onafhankelijk zitten :)

Enige wat ik wél gevaarlijk vind zijn reguliere beugels, in combinatie met schoenen zonder hakje. Vast komen te zitten bij een val wil je echt niet meemaken.

niets meer aan toe te voegen !

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 20:05

Om erop te komen hebben wij de buitenzinnge opstaphulp :D

Dat is een soort losse beugel gemaakt van hetzelfde spul als een veiligheidsriem. Gaat om een voorbeen heen. En als je zit klik je hem los. Ook om de hals vh paard mee te nemen. Zelfs zoon met zijn lichamelijke beperkingen (uitdagingen noemen wij ze) kan ermee opstappen.

Kijk maar eens op buitenzinnig.nl :D

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:10

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:13

romyloverrr schreef:
ja die opstaphulp is handig ja !
maar ik heb de lenigheid ontwikkeld om tot en met een E-pony zondert hulp te kunnen :D
hier de link :
http://buitenzinnig.nl/BuitenZinnig/Opstap_Hulp.html

Ik denk dat mijn paard het niet heel leuk zou gaan vindn als ik een 'touw' om z'n voorbeen doe en opstap eigenlijk :')
Of is dat niet vervelend voor die pony's?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 20:16

Nope. Ons paard heeft er niks van. Hebben we rustig aangeleerd. Er komt weinig druk op te staan. Fries blijft braaf stil staan als we dit doen.

Dochter stapt op de pony zonder dat ding hoor, gewoon via het hek of een stoel. Of ik til haar erop :Y)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:17

Zilfstar schreef:
Nope. Ons paard heeft er niks van. Hebben we rustig aangeleerd. Er komt weinig druk op te staan. Fries blijft braaf stil staan als we dit doen.

Dochter stapt op de pony zonder dat ding hoor, gewoon via het hek of een stoel. Of ik til haar erop :Y)

Okee, dan vindt ik het een erg handige uitvinding :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:20

Ik rij nu al geruime tijd op een barebackpad, overigens zonder die mooie steunen voor en achter en ook wat gladder, en ik geloof toch wel dat ik wat minder stevig zit. Bij een onhandige overgang naar of vanuit de galop zit ik nog wel eens scheef. (Gelukkig mag ik dat risico zelf nemen, en gelukkig is het paard er niet 1 die dan een vliegensvlug bochtje gaat maken.)
Ook een plotselinge sprong opzij, een bok of hoger tempo op ongelijk terrein zou ik denk ik niet goed uitzitten.

Maar de voordelen zijn er ook: ontspanning en bij gewoon bakwerk een veel soepelere en stevigere zit. (En ontspanning op zich is ook weer veiliger :) )

Ook zijn een aantal risico's prima op te vangen door bv de longeerlijn en inschatten wat er zoal aan de hand is, en je kinderen niet op rodeopony's zetten, en niet met dit tuig fikse bosritten te maken op hoog tempo over kruipdoor-sluipdoor paadjes.

Dus iets meer risico dan precies hetzelfde maar dan met beugels: vast wel. Maar aanvaardbaar klein. Enig risico moet je tenslotte uberhaupt nemen bij paarden: met paarden aan de gang is hoe dan ook gevaarlijker dan schaken.

Voor mij wegen de voordelen in elk geval op tegen de nadelen.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:22

Mij lijkt het beter zonder beugels, ik had een veel betere zit als ik zonder beugels/zadel reed. Ik leerde eerst ook rijden zonder namelijk :j Ik vond het rijden toen ook een stuk leuker, je kan veel meer/beter met je benen sturen. Doordat er geen zadel tussen benen en paard zit, voelt je paard het ook beter. En het is natuurlijk veel fijner om het paard onder je te voelen bewegen imo.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:28

Ik ben het wel met je eens. Met beugels kan je de eerste bokken vaak wel uitzitten maar krijg je van het paard veel meer kinetische energie mee als je gaat en vlieg je dus harder en hoger door de lucht. Als je er al vlot afglijdt krijg je van die knullige blessures zoals gebroken of gekneusde ledematen. Meestal gewoon alleen wat blauwe plekken en een beste deuk in het ego.