Friese merrie draaft na paar rondes beter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Friese merrie draaft na paar rondes beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 18:06

Hoi allemaal,

Ik rij op een friese merrie van 8 jaar en ze heeft een beetje moeite met goed draven. Ze begint altijd met heel langzaam draven het voelt een beetje als draven in de stap. Ze tilt heel hoog haar benen op maar meer doet ze ook niet maar zodra ik wat achterover ga zitten en in de teugels ga hangen begint ze echt super te draven. Ze zweeft er over en heeft dan ook een super mooi tempo maar zodra ik de teugels weer wat laat vieren begint ze weer moeilijk te doen. Nu denkt iedereen vast dan moeten de teugels een beetje strakker maar dat hou ik niet echt lang val omdat ze er dan echt in gaat hangen. Weet iemand een paar oefeningen waardoor het misschien het draven wat makkelijker wordt? Ik ben al bezig met overgangen rijden van stap draf , stap draf zodat de overgangen wat beter worden omdat ze vooral met het wegdraven problemen heeft. Als ze eenmaal sjouwt dan sjouwt ze wel.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:13

Als ze gaat hangen zou je misschien de teugels gewoon langer kunnen doen zodat ze niet kan hangen, been geven kan ook wel eens helpen. Voor het draven kan veel overgangen rijden helpen.

appiesjappie

Re: Friese merrie draaft na paar rondes beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:17

Dat is juist het probleem zodra ik de teugels weer laat vieren endan haar vooruit probeer te rijden begint ze haast weer te stappen en zodra ik het zweepje er bij ga gebruiken gaat ze nog langzamer en draaft ze bijna op de plek.Maar ga ik weer achterover zitten en weer een beetje hangen in de teugels en begint ze weer super te lopen

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:30

wat raar lijkt wel de omgekeerde wereld :j

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 20:40

Ja inderdaad.elke vind het ook liga raar en het is ook giga zwaar om zo te rijden. Ze loopt dan zo lekker voorwaarts ze zweeft er dan over. Met de lessen proberen we nu ook wel eens te hals strekken in de draf en gaat ze weer langzaam of stap ik moet haar ook in de draf hoooo roepen als ze moet stappen omdat als je aan de teugels zit ze juist sneller gaat Haha

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 20:40

Liga moet giga zijn mn tablet is goed in woorden maken Haha

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:43

Wat vreemd? Hoe loopt ze aan de longeerlijn?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 10:59

Als we haar longeren wil ze alleen maar hard draven en vooral geen mooie rondes maar rechte lijnen probeert ze dan te maken

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:01

Klinkt als een Fries die heeft geleerd om te tuigen onder het zadel. Druk erop aansporen en sjouwen..

Ik zou in ieder geval de druk van de teugels halen en hem leren om in ontspanning in alle rust te draven. Misschien met behulp van de zweep om hem voorwaarts te krijgen zonder druk in de teugels.
Staat ze toevallig ook voor de kar? De mijne doet dit namelijk wel voor de kar, als ik de druk van de leidsels haal en van achter aan spoor gaat ze vaak wel zakken en rustig draven.
Ook onder het zadel doet de mijne het wel maar dan alleen op commando

Succes!

Ik lees nu dat longeren niet wil, klinkt ook als een balans probleem. Ik zou terug naar de basis gaan, ontspanning!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:07

Schakelen, veel schakelen, zodat ze leert zichzelf te dragen zonder steun van de hand.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 17:36

hennieb schreef:
Klinkt als een Fries die heeft geleerd om te tuigen onder het zadel. Druk erop aansporen en sjouwen..

Ik zou in ieder geval de druk van de teugels halen en hem leren om in ontspanning in alle rust te draven. Misschien met behulp van de zweep om hem voorwaarts te krijgen zonder druk in de teugels.
Staat ze toevallig ook voor de kar? De mijne doet dit namelijk wel voor de kar, als ik de druk van de leidsels haal en van achter aan spoor gaat ze vaak wel zakken en rustig draven.
Ook onder het zadel doet de mijne het wel maar dan alleen op commando

Succes!

Ik lees nu dat longeren niet wil, klinkt ook als een balans probleem. Ik zou terug naar de basis gaan, ontspanning!

Nee ze staat niet voor de kar heeft het ook nog nooit eerder gedaan. Ik zag laatste friese hengsten voor zo'n keuring en zag ook dat zodra ze een beetje druk op de teugels kregen dat ze gingen zweven. En toen dacht ik nog heey dat doet zij ook. Ik rij zels met 2 zweepje maar zodra ik de teugels laten vieren en tik haar bij begint ze juist langzamer te lopen en draaft ze bijna op de plek of begint ze te bokken. Ze begint zich dan helemaal een beetje in te vouwen weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:38

weet je zeker dat ze nog nooit eerder voor de wagen heeft gestaan of er niet is voor opgeleidt?
Hoe lang heb je d'r al?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 18:49

Ik weet het 100% zeker omdat ik haar al heb gekocht toen ze 9 maand was.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:08

Het lijkt mij dat je paard nooit goed geleerd heeft wat beenhulp betekend. Ik zou hulp zoeken en je laten ondersteunen door iemand die in het midden staat en je paard voorwaarts laat gaan op het moment dat ze stopt op jou beenhulp.
Ook kun je haar bijgezet of met dubbele longe longeren om haar meer in balans te krijgen. Liefst met hulp van iemand die weet wat ie doet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:16

Het kan een kwestie zijn van steun zoeken, omdat het het paard (nog) aan kracht ontbreekt.
Bij tuigers en dravers is het vrij normaal dat een paard door steun aan het bit (door speciale bijzetteugel) zijn drafpas beter maakt.
Een tuiger/draver gebruikt zijn lijf anders dan een rijpaard.
Wat is de leeftijd van je paard?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 06:18

ik krijg iedere week priveles dus ik doe het niet helemaal alleen. Beenhulp kent ze inderdaad niet goed. misschien goed om te vertellen dat ik spastisch ben aan mijn rechterkant waardoor ik met mn rechterbeen geen been kan geven maar ik doe alles met links en de rest met een zweepje erbij. Ze is nu 8 jaar oud.

sophie310394

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:55

Veel overgangen rijden zodat ze goed aan het been word. Misschien heeft ze ook wel wat last van haar spiertjes dan kan appelazijn een goede uitkomst zijn...

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:01

senna21 schreef:
Het kan een kwestie zijn van steun zoeken, omdat het het paard (nog) aan kracht ontbreekt.
Bij tuigers en dravers is het vrij normaal dat een paard door steun aan het bit (door speciale bijzetteugel) zijn drafpas beter maakt.
Een tuiger/draver gebruikt zijn lijf anders dan een rijpaard.
Wat is de leeftijd van je paard?

ik zie het ook vaak bij keuringen dat ze dan iets meer aan de teugels zitten

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:35

Ik ga dit even volgen. Zit ook met een vergelijkbaar probleem. Mijn Friese merrie is wel betuigd geweest, en heel weinig onder het zadel. Ze heeft een hele onstabiele draf. Inmiddels zijn we samen les, en het gaat iedere week een stukje beter.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 14:23

ja inderdaad dat heeft Marijke ook. Soms loopt ze een beetje in elkaar gekropen tenminste zo voelt het en de andere keer tilt ze heel hoog haar benen op dat ik bijna gelanceerd word. En als ik dan achterover hang dan zit ze weer heel fijn. Ben gelukkig niet de enige met het probleem ;)

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:04

Hahaha, grappig.. We heten beide Linda, hebben een Friese merrie.. En we hebben hetzelfde probleem.. !!! Dat is wel erg toevallig !!

Heb jij ook dat ze heel moeilijk in galop komt.. Ik heb het idee dat Wieke galop gewoon niet kent

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 16:54

haha ja dat herken ik ook heel goed. Linksom galopeerd al wel een beetje aan met een klein hupjes en rechtsom wil het niet echt lukken. Onze friese merrie's zijn ook beide bijna even oud. Marijke is in mei 8 jaar geworden. ;)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 16:55

en mijn grote droom was vroeger ook een eigen fries paard ;) haha wel grappig

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 06:25

Haha ook grappig wieke wordt 7 mei 8 jaar... Vandaag weer les, dus weer oefenen..

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 14:25

hahah marijke wordt 15 mei 8 jaar ;) bedoelde ik ze is van mei 2005