Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Bambolina schreef:Opstappen en meteen wegdraven.. stap je m' van te voren dan aan de hand even in of aan de longe? Hij is natuurlijk nog jong dus het kan dat hij het misschien wat lastig vindt, maar misschien vindt ie het juist wel saai worden na 10 minuutjes en moet je hem een beetje uitdagen met bijv. veel overgangen rijden.

:) Urielle schreef:Ik denk vooral aan conditie opbouwen plus het interessanter maken. Dat kan zijn om veel overgangen en figuren in te lassen maar ook andere dingen, bijv. tussendoor over een balkje of hindernisje, een trajectje tussen de balkjes door, zodra het mogelijk is ook een stukje naar buiten ermee .. Elke reactie naar voren belonen alsof hij net een wereldbekerfinale voor je heeft gewonnen.
Hem dus niet alleen fysiek maar ook mentaal fit krijgen, werken leuk maken.
x_Myrthe schreef:ik denk ook dat hij het misschien na een tijdje saai begint te vinden. zorg voor veel afwisseling terwijl je rijdt, zoals hierboven gezegd. misschien kan je ook werken aan zijn conditie door langer te longeren. wordt hij dan ook zo sloom na een tijdje of niet?
kleinvosje schreef:Jaja, daar is de GOUDEN tip weer: neem les van een goede instructeur. Van wat ik nu lees, gaat het al mis in het basisprincipe van sporten: netjes loswerken voordat je hem aanspant. Zelf kun je toch ook niet uit het niets de marathon lopen? Of je het loswerken nu aan de longe of aan de hand of onder het zadel doet, geef het dier de tijd om zijn spieren op te warmen. Zeker nu hij nog geen conditie heeft zullen zijn spieren snel verzuren.
knetterhard schreef:Instappen is zo goed voor je paard! Tip met het uitstappen, blijf er niet opzitten, maar stap hem aan de hand uit!
En ik ga helemaal mee met kleinvosje! Jammer dat je hem niet leert, dat jij de baas bent onder het zadel! Je kan nu beter dingen veranderen, dan dat je hem later alles af moet gaan leren..
Hoe oud is je paard en hoe vaak rijd je hem per week? En hoelang!
Ik zou zeggen, zoek iemand die goed les geeft:)