XxChelsey1xX schreef:mijn verzorgshet deed dat ook, bij hem hielp het niet om een volte te rijden want meestal reed ik over de dijk of door het bos, dan kan je niet ff snel een volte opdraaien. 1x wou hij weer over gaan tot rengalop(toen ik zonder zadel zat) en ik ben toen gewoon rustig gebleven, achterover gaan zitten zodat ik 'zwaarder' word en toen ik bij de afslag kwam stuurde ik hem in een klein rondje en tikte ik hem door in het rondje. ik leer nu ook op de manege; in het rondje mag je paard hard gaan(moet hij zelfs hard) maar als je rechtuit gaat moet ie rustig doen
Ik vind het maar een rare tip. Je paard moet ten aller tijde het tempo aan nemen dat jij wenst. Of het nu harder is op recht of in de bocht. Als je toelaat dat hij harder gaat op een volte, hoe wil je later dan een correcte stelling rijden, de volte verkleinen of vergroten zonder dat je binnen de kortste keren ongewenst in galop zit?
Het doel van het door laten galloperen is dat de ruiter weer de controle heeft over de snelheid. Maar dan via omgedraaide psychologie; het paard wil hard gaan, dus dan ga jij hem juist aansporen zodat hij harder moet gaan dat hij zelf wil, jij hebt weer de controle over het tempo. Wil hij langzamer, laat je hem nog steeds door galopperen, wat jou controle over het tempo weer bevestigd. Dat doe je een paar keer en dan is er voor hun de lol er van af. Let wel op, dit gaan enkel bij paarden die harder willen om harder te gaan en niet omdat ze onder het rijden dusdanig spanning opbouwen dat ze rennerig worden, dat soort paarden kun je hiermee tot in de hysterie drijven. Het is dus belangrijk te begrijpen waarom je paard harder wil.