B-debuut met manegepaard Tango

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

B-debuut met manegepaard Tango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 22:51

Hallo,

zondag 21 april hadden Tango en ik ons B-debuut. Ik mag op een manegestartkaart KNHS wedstrijden starten, super leuk dus!
Normaal gesproken reden wij FNRS proeven, wij zijn hierbij tot de F16 gekomen, dat is ongeveer vergelijkbaar met L2.
Tango is dus een manegepaard. Hij is 8 jaar en zo'n 1.75 hoog en lekker breed!

De problemen waar Tango en ik tegenaan lopen:
* Middendraf: zoals te zien is op de filmpjes springt die alle 4 de keren aan in galop, heel vervelend! Dat doet die de laatste tijd heel snel zodra die moet verruimen, iemand hier tips voor?
* Linkergalop: bij het aanspringen in de linkergalop heeft die er een heel goed handje van de laatste tijd om verkeerd aan te springen. Godzijdank was die deze dag met zijn goede hoef uit stal gestapt want hij heeft geen enkele keer een poging gedaan om verkeerd aan te springen. Wanneer hij zijn dag niet heeft blijft die echt heel vaak linksom verkeerd aanspringen, dit vind ik dan ook best moeilijk om op te lossen. Hij gooit dan namelijk zijn hoofd omhoog en gaat rennen. Hij kan ook echt flink bokken, dit is dan bijna altijd linksom dat die dit doet. Rechtsom is er geen enkel probleem, dan doet die dat allemaal prima.
* Halsstrekken: ik geef hem wel de ruimte maar hij durft nog niet goed te zakken, dit moet dus echt nog veel meer.
* Probleem bij mij: mijn wiebelende onderbenen. Ik ben er echt elke les heel erg mee bezig. Het probleem bij mij is is dat ik op dit zadel mijn knieën niet goed aangesloten krijg waardoor ik onbalans krijg in mijn onderbenen. Dus daar ben ik enorm mee bezig. Ook is Tango van zichzelf meestal niet lekker voorwaarts waardoor ik er echt bij moet blijven met mijn benen.
* Buiging in het lijf: vooral linksom vind Tango buigen heel moeilijk, daar zijn we dus ook veel mee bezig om dat binnenachterbeen er goed onder te zetten. Als die hierdoor beter onder de massa komt, wordt die ook mooier constant van voren!

Ik vond de proeven niet zo heel goed gaan. Ik had al gehoord dat het een vrij strenge jury was en dus had ik niet heel hoge punten verwacht. Het was dus ook tot mijn gorte verbazing dat ik de eerste proef 1e ben geworden met 184 punten en de tweede proef 2e met 181 punten. 2 winstpunten dus terwijl ik niks had verwacht! Best een leuk debuut vind ik zo!

Nou genoeg gepraat hier de filmpjes!

De 1e proef:

De 2e proef:

Ik ben alleen al heel super trots op Tango dus ik ben er al helemaal blij mee!

Liefs Linda

AfricanLady

Re: B-debuut met manegepaard Tango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:00

ziet er goed uit Linda met wat oefenen komen jullie er wel

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:06

Wat leuk dat je met een manegepaard kan starten! Ik vind het er goed uitzien, wat me wel opvalt is dat je
constant aan het drijven bent en soms wat onrustige handen hebt. Succes met je verdere wedstrijden, maar
dat moet wel goed komen zo te zien!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 23:17

Sem_ schreef:
Wat leuk dat je met een manegepaard kan starten! Ik vind het er goed uitzien, wat me wel opvalt is dat je
constant aan het drijven bent en soms wat onrustige handen hebt. Succes met je verdere wedstrijden, maar
dat moet wel goed komen zo te zien!

Klopt helemaal! Dat is mijn probleem met die wiebelende onderbenen in combinatie met een niet heel voorwaarts paard. We werken er hard aan! Bedankt!

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:45

heehee

heb even voor je gekeken. ziet er netjes uit hoor voor je 1 e wedstrijd. heb je 2e proef nog niet gekeken. kan alleen als b maatje je toe spreken. maar za ervaringen delen

idd de middendraf is zonde. probeer hier veel mee te oefenen. je ziet dat hij her lastig vind. zoek in de trainingen de grens steeds op en breid hem steeds meer uit.
je onrustige benen ken ik. je mag nog zweep he in de b. kan geen kwaad. ik heb het verholpen door beugels gaatje langer. hierdoor zoek je steun ipv dat je je met andere dingen bezig kan houden.
verder heb ik nog wat tips voor de figuren. laat heel duidelijk het verschil tussen hoeken en voltes zien soms mis ik het een beetje.
aanspringen van de galop op de ebe grote volte zou ik op de 2e helft van de halve volte doen. hierdoor kun je de volte niet meer misvormer zegmaar. behalve als je over de hekjes springt.
en bij de a afwenden voor het halthouden. kun je beter iets te vroeg afwenden dan te laat. anders komt er meteen op je protocol te staan scheef of slingerd. zou zonde zijn.

hierbij mijn ervaringen en tips!

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:50

Ziet er heel leuk uit, inderdaad wat foutjes maar daar leert men van! Dus zal vast goed komen.

* Middendraf: zoals te zien is op de filmpjes springt die alle 4 de keren aan in galop, heel vervelend! Dat doet die de laatste tijd heel snel zodra die moet verruimen, iemand hier tips voor?

- Je draftemo zelf wat minderen, zo kan je wat versnellen zonder in galot aan te springen.

* Linkergalop: bij het aanspringen in de linkergalop heeft die er een heel goed handje van de laatste tijd om verkeerd aan te springen. Godzijdank was die deze dag met zijn goede hoef uit stal gestapt want hij heeft geen enkele keer een poging gedaan om verkeerd aan te springen. Wanneer hij zijn dag niet heeft blijft die echt heel vaak linksom verkeerd aanspringen, dit vind ik dan ook best moeilijk om op te lossen. Hij gooit dan namelijk zijn hoofd omhoog en gaat rennen. Hij kan ook echt flink bokken, dit is dan bijna altijd linksom dat die dit doet. Rechtsom is er geen enkel probleem, dan doet die dat allemaal prima.

- Naar buiten leunen tijdens het aanspringen met een kleine versnelde pas. Mijn merrie deed dit ook altijd.

* Halsstrekken: ik geef hem wel de ruimte maar hij durft nog niet goed te zakken, dit moet dus echt nog veel meer.

meer geven en nemen, lekker zacht met je vingers spelen met de teugels buit hij iets meer, geef je na (iets meer druk afnemen)

* Probleem bij mij: mijn wiebelende onderbenen. Ik ben er echt elke les heel erg mee bezig. Het probleem bij mij is is dat ik op dit zadel mijn knieën niet goed aangesloten krijg waardoor ik onbalans krijg in mijn onderbenen. Dus daar ben ik enorm mee bezig. Ook is Tango van zichzelf meestal niet lekker voorwaarts waardoor ik er echt bij moet blijven met mijn benen.

heb je al eens je beugels langer gezet?

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:22

Super leuk dat je met een manegepaard mag starten! :)

Ik vind het er vrij onrustig uit zien. Zowel bij jou als bij het paard. Jij mag er in het geheel wel iets ontspannender opzitten, geniet ervan! Je paard mag ook wel iets rustiger lopen, zonder impuls te verliezen natuurlijk.
Als je kijkt naar je middendraf, de eerste in je 1e proef, dan vind ik 2 secondes ongeveer voordat hij aanspringt al best fijn. Je ziet dat jij dan nog doordrijft waardoor hij het moeilijk krijgt en aanspring in de galop. Probeer die 2 secondes ervoor eerst aan te houden in de proef, dit kan je dan bij je trainingen uitbreiden. Je kan hem in de hoek ervoor ietsjes meer terug nemen, zodat het verschil duidelijk te zien is. Het zijn ook maar enkele passen dus je hoeft niet de gehele diagonaal. Met je trainingen kan je eens wat meer vragen, op wedstrijd moet je dit risico niet nemen.
Middendraf was bij mij ook altijd drama. Wat bij mijn paard werkte was op buitenritten de middendraf oefenen. Dan is hij veel frisser en strekt hij heerlijk uit. Dit zelfde gevoel proberen te krijgen in de bak. Veel overgangen en schijnovergangen rijden. Kleine stukjes vertrekken en weer terugnemen.

Al met al vind ik dat jullie al heel goed op weg zijn, hij loopt zeker fijn voor een manegepaard!

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:31

Vergelijkbaar met L2? Denk eerder B. Ziet er leuk uit.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 15:50

Ravel13 schreef:
Vergelijkbaar met L2? Denk eerder B. Ziet er leuk uit.

Dan lees je niet goed :) Ik reed F16 met hem, dat is vergelijkbaar met L2.
Hetgeen wat je hier op de filmpjes ziet is inderdaad de B

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:51

Ravel13 ze heeft wel ongeveer gelijk hoor! F16 is wel vergelijkbaar met de L2. F12 is L1. :)

Leuk dat je met een managepaard wedstrijden start zeg! Veel plezier nog verder.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 15:54

ankehoix schreef:

Ik vind het er vrij onrustig uit zien. Zowel bij jou als bij het paard. Jij mag er in het geheel wel iets ontspannender opzitten, geniet ervan! Je paard mag ook wel iets rustiger lopen, zonder impuls te verliezen natuurlijk.
Als je kijkt naar je middendraf, de eerste in je 1e proef, dan vind ik 2 secondes ongeveer voordat hij aanspringt al best fijn. Je ziet dat jij dan nog doordrijft waardoor hij het moeilijk krijgt en aanspring in de galop. Probeer die 2 secondes ervoor eerst aan te houden in de proef, dit kan je dan bij je trainingen uitbreiden. Je kan hem in de hoek ervoor ietsjes meer terug nemen, zodat het verschil duidelijk te zien is. Het zijn ook maar enkele passen dus je hoeft niet de gehele diagonaal. Met je trainingen kan je eens wat meer vragen, op wedstrijd moet je dit risico niet nemen.
Middendraf was bij mij ook altijd drama. Wat bij mijn paard werkte was op buitenritten de middendraf oefenen. Dan is hij veel frisser en strekt hij heerlijk uit. Dit zelfde gevoel proberen te krijgen in de bak. Veel overgangen en schijnovergangen rijden. Kleine stukjes vertrekken en weer terugnemen.

Al met al vind ik dat jullie al heel goed op weg zijn, hij loopt zeker fijn voor een manegepaard!

Vindt jij dat die in een lager tempo moet lopen? Hmm, ik denk dat die dan heel erg weg gaat vallen. Hij loopt namelijk heel makkelijk met de handrem erop, of ten minste zo voelt dat voor mij. Afgelopen dinsdag in de les deed die dat ook. Hij gaat dan wel vooruit maar ik voel dat die tegenhoud, dat is heel lastig. En ook daarom wil die middendraf er niet uit, hij houdt gewoon tegen. Op buitenrit is hier amper mogelijk, de manege grenst aan een woonwijk en nu met dit weer gaan de manegelessen soms wel een klein stukje naar buiten maar dat is dan enkel om uit te stappen. Dus helaas kan ik dit niet buiten oefenen. En plus dat het een manegepaard is en ik er dus soms niet eens elke week op rijd, dat is gewoon heel jammer. Maar bedankt voor je bericht! :)

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:58

_Linn_ schreef:
ankehoix schreef:

Vindt jij dat die in een lager tempo moet lopen? Hmm, ik denk dat die dan heel erg weg gaat vallen. Hij loopt namelijk heel makkelijk met de handrem erop, of ten minste zo voelt dat voor mij. Afgelopen dinsdag in de les deed die dat ook. Hij gaat dan wel vooruit maar ik voel dat die tegenhoud, dat is heel lastig. En ook daarom wil die middendraf er niet uit, hij houdt gewoon tegen. Op buitenrit is hier amper mogelijk, de manege grenst aan een woonwijk en nu met dit weer gaan de manegelessen soms wel een klein stukje naar buiten maar dat is dan enkel om uit te stappen. Dus helaas kan ik dit niet buiten oefenen. En plus dat het een manegepaard is en ik er dus soms niet eens elke week op rijd, dat is gewoon heel jammer. Maar bedankt voor je bericht! :)

Nee geen lager tempo, iets minder gehaast. Rustiger dus zonder impulsverlies. :)
Dat is inderdaad heel lastig, zo ziet het er namelijk helemaal niet uit. Als je kijkt naar de filmpjes ziet hij er ontzettend actief uit. Ik denk dat je een heleboel overgangen moet rijden. Stap draf, stap draf, stap draf, ineens verruimen en weer terugnemen. Ga zo maar door.
Jamer dat je bijna niet de mogelijkheid hebt om op buitenrit te gaan!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 16:02

Oke ik zal erop letten! Als ik erop zit heb ik namelijk echt totaal niet het gevoel dat die gehaast loopt oid. Ik moet er namelijk ook echt met mijn been bij blijven wat ook wel duidelijk is. Maar we gaan eraan werken!

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:03

Dat is vaak een nadeel aan manegepaarden. Maar ach, des te groter de uitdaging. :)

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:04

Ziet er netjes uit. Leuke combinatie om te zien zo. Zie ze op de echte wedstrijden stukken beroerder rijden. Probeer alleen je figuren wat netter af te werken.

Middendraf, niet hele einden proberen maar elke keer kleine stukjes. Iets been, reactie en weer terug. En dan steeds een paar meter meer. Mijn paard sprong ook altijd aan in galop, maar door kleine stukjes te oefenen gaat het steeds beter. Door lange stukken zakt hij op de voorhand en dan is aanspringen een goed excuus.
Galop aanspringen, probeer hem in de bocht iets te laten wijken voor je binnenbeen.
Halsstrekken is oefenen, oefenen, oefenen. Wel zorgen dat hij goed vanuit jou been vooruit blijft lopen. Motor zit immers achter!
En die wiebelende benen had ik als jong kind ook. Trainster heeft me toen de beugels vastgeknoopt aan de singel en zo mocht ik alleen rijden. Maar het is me gelukt, geen wiebel benen meer!!

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:08

Hé wat grappig, ik heb je zien rijden afgelopen zondag! Zag er goed uit!
En uiteraard van harte met je punten.
Ik had zelf daar mijn L2 debuut afgelopen zondag.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 16:51

Daantjuh88 schreef:
Ziet er netjes uit. Leuke combinatie om te zien zo. Zie ze op de echte wedstrijden stukken beroerder rijden. Probeer alleen je figuren wat netter af te werken.

Middendraf, niet hele einden proberen maar elke keer kleine stukjes. Iets been, reactie en weer terug. En dan steeds een paar meter meer. Mijn paard sprong ook altijd aan in galop, maar door kleine stukjes te oefenen gaat het steeds beter. Door lange stukken zakt hij op de voorhand en dan is aanspringen een goed excuus.
Galop aanspringen, probeer hem in de bocht iets te laten wijken voor je binnenbeen.
Halsstrekken is oefenen, oefenen, oefenen. Wel zorgen dat hij goed vanuit jou been vooruit blijft lopen. Motor zit immers achter!
En die wiebelende benen had ik als jong kind ook. Trainster heeft me toen de beugels vastgeknoopt aan de singel en zo mocht ik alleen rijden. Maar het is me gelukt, geen wiebel benen meer!!

Bedankt voor je commentaar! Probleem is echter de reactie op mijn been, dus iets been, reactie en weer terug gaat niet zo snel. Voordat ik dan een reactie heb ben ik alweer aan het eind van de diagonaal dus dan moet ik vanaf het begin al iets scherper doorkomen. Het blijft gewoon een heel lastig punt waar ik niet zo makkelijk om kan trainen omdat ik hem, als ik geluk heb, maar 1x per week rijd.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 16:52

paulien2xx schreef:
Hé wat grappig, ik heb je zien rijden afgelopen zondag! Zag er goed uit!
En uiteraard van harte met je punten.
Ik had zelf daar mijn L2 debuut afgelopen zondag.

Oh dan moet ik jou ook gezien hebben, maar ik zou dan niet meer weten wie je bent :')
Heb jij goede punten gereden??

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:55

Haha, je start in het bruin dus dan val je wel iets meer op.
Ja had 193 en195 en nog 2x eerste. Dus was voor mij ook een super debuut

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 16:58

paulien2xx schreef:
Haha, je start in het bruin dus dan val je wel iets meer op.
Ja had 193 en195 en nog 2x eerste. Dus was voor mij ook een super debuut

Ja klopt, als je een apart paard hebt of in een andere kleur dan zwart start dan val je altijd iets meer op :P
Wouw super debuut ja!

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:01

Ziet er goed uit, leuke punten! :D
Ik vind je benen wel heel onrustig, als je zo vaak aan moet drijven zou ik er toch een zweepje bij pakken.
Één keer been, geen reactie? Klein tikje op de schouder. Daar word je zelf veel minder moe van, en het lijkt netter! :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 17:20

Adisja schreef:
Ziet er goed uit, leuke punten! :D
Ik vind je benen wel heel onrustig, als je zo vaak aan moet drijven zou ik er toch een zweepje bij pakken.
Één keer been, geen reactie? Klein tikje op de schouder. Daar word je zelf veel minder moe van, en het lijkt netter! :)

Ik heb een zweep :) Tikje op zijn schouder boeit hem voor geen meter en met een tik op ze bips moet ik oppassen, zeker in galop, omdat die dan een flinke bok kan geven en tijdens zo'n wedstrijd wil ik dat toch liever niet.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:23

Is het mogelijk zo nu en dan een extra priveles mee te pakken?

Er zijn een hoop dingen die je kunt verbeteren bij je paard en bij jezelf.
Maar werk met name aan reactie op de hulpen.

En ook manege paarden kunnen goed aan de hulpen komen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 17:28

_Natasja_ schreef:
Is het mogelijk zo nu en dan een extra priveles mee te pakken?

Er zijn een hoop dingen die je kunt verbeteren bij je paard en bij jezelf.
Maar werk met name aan reactie op de hulpen.

En ook manege paarden kunnen goed aan de hulpen komen.

Ja dat is wel mogelijk maar dat is heel duur, €28,- voor een half uur, dus me een beetje te prijzig. Er zijn zeker een hoop dingen die verbeterd kunnen worden bij beide. Maar ja, nogmaals, dat is zo hét grote nadeel van een manegepaard. Als Tango van mij zou zijn en we zouden elke dag trainen e.d. dan zou het echt een goede kunnen worden denk ik! Maar niet elke ruiter die op de manege op hem rijdt rijd er goed aan en dus begin je een soort van weer van voor af aan als ik er dan op vrijdag op zit (als ik er al op zit...)

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:25

ik moet eerlijk zeggen dat ik het beeld niet bevestigd vind. erg onrustig en vooral overhaast ipv actief en impuls. vooral je zit werkt het paard iets tegen, je zit hem aldoor net iets achterin het zadel met een beweeglijke hand. dat drijven stoor ik me nog niet eens enorm aan, maar het is niet functioneel zoals je het nu doet. het paard is niet gereden tussen benen en handen. lijnen zijn niet netjes afgemaakt, en voltes niet mooi rond. als ik je proefjes bekijk vind ik je punten coulant. probeer eens iets meer rechterop in het paard, onderbeen iets terug bekken meer kantelen zodat je iets minder stoelzit. en probeer te werken aan lossigheid in bovenarm zodat je handen stiller worden. gebruik je handen alsof je ze geleend hebt, wees er dus zuinig en voorzichtig mee. en er worden al fijne tips gegeven over je middendraf en je impuls.

neemt niet weg dat ik respect voor je heb dat je deze uitdaging aangaat met een paard waar iedereen iedere week weer iets anders van verwacht en wat vaak foutjes te voorduren krijgt! blijf vooral lekker doorgaan en wees blij met je resultaat, deze heb je vast maar binnen!