Niet aan het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saffierah

Niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 11:16

Hoi,
mijn pony is niet meer aan het been. Ik reed M springen en toen zijn we een keer in de hindernis gevallen en sindsdien is ze niet meer aan het been. Ik krijg haar het L springen door, maar ze reageert niet aan mijn been.
Heeft iemand tips om haar wel weer goed aan mijn been te krijgen, behalve overgangen rijden?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:18

steeds om de beurten aansporen dus, Links rechts links rechts links rechts. Ik gebruik bij mijn haf die niet goed aan het been is ook een zweepje om haar in haar flanken net achter mijn been te tikken tegelijkertijd met dat ik haar aanspoor. Ze begint nu weer steeds beter aan het been te worden :j

Edit: neem de teugels niet te strak, geef haar voor ruimte en achter aansporen. Op die manier kan je pony ook naar voren. Ga desnoods iets naar voren zitten.
Laatst bijgewerkt door Babbelaar20 op 21-04-13 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:19

Een keer been is een tikje met de zweep je moet voorwaartse reactie krijgen, stop eerst even met springen en zorg dat je hem eerst goed aan het been hebt en bouw rustig weer op!

saffierah

Re: Niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 11:39

bedankt voor de tips! ik ga het zeker uitproberen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:58

littlesannie schreef:
steeds om de beurten aansporen dus, Links rechts links rechts links rechts. Ik gebruik bij mijn haf die niet goed aan het been is ook een zweepje om haar in haar flanken net achter mijn been te tikken tegelijkertijd met dat ik haar aanspoor. Ze begint nu weer steeds beter aan het been te worden :j

Edit: neem de teugels niet te strak, geef haar voor ruimte en achter aansporen. Op die manier kan je pony ook naar voren. Ga desnoods iets naar voren zitten.

Hoe bedoel je steeds om beurten aansporen? Dan zit je constant aan te sporen of zie ik dat verkeerd?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:02

@Tigra_ nee. Weet niet hoe ik het beter moet uitleggen maar zal een poging doen. Als je bijv wil draven begin je met druk geven met je linker been dan ontspan je links en drukt tegelijkertijd met je rechter been, dan weer linker been dan weer rechter been. Geen reactie is tik net achter het been. Draaft de pony, beloon je en stop je met drijven. Wil je middendraf doe je hetzelfde net zolang tot de pony in een nette middendraf loopt. Zo duidelijker? :+

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:07

Waarom doe je dat dan?
Waarom niet gewoon twee benen gelijke druk en bij geen reactie een tik?
Lijkt me heel onduidelijk voor het paard, zo om en om been.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:11

@ littlesannie aha op die fiets. Is niet mijn manier. Gezien ik ook veel met m'n benen en zit werk voor het sturen zal dat in mijn geval voor veel onduidelijkheid zorgen.
Ik zou zeggen gewoon been geven, geen reactie duidelijk been erbij, nog geen reactie tik met zweepje. En dan veel overgangen maken, daar worden ze vaak beter aan het been omdat ze veel beter moeten opletten omdat je ze toch constant bezig houd.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:12

Ik heb ook van die manier van littlesannie gehoord. Volgens mij kon je dan nog beter alleen het ene been proberen te activeren oid.
Maar als je in een andere gang wil, zou ik nog altijd mijn twee benen gebruiken :+
En dan inderdaad been (met beide benen), geen reactie, zweep.

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:09

Je kan haar ook op je stem leren reageren. Door te longeren en dan een overgang zeggen en zonodig met zweep bij sturen

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:15

Op je stem is niet echt handig.
Voor nu misschien, maar als je wedstrijden wilt gaan rijden, moet je weer alles omgooien.
Stem gebruik ik persoonlijk alleen als beloning, 'braaf' oid zeggen

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:18

Overgangen maken. en als je van stap naar draf gaat, gelijk eerst een paar stappen middandraf

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:19

Waarom meteen middendraf? Eerst normaal tempo, in balans met takt en dan pas tempo veranderen. En in dezelfde takt blijven.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:23

aansporen en wanneer je geen reactie krijgt iets harder aansporen en wanneer je weer geen reactie krijgt een tik . Je hoeft niet meteen te draven etc. oefen het eerst in stap. Halt houden en weer stappen , rustige stap , voorwaartse stap enz. daarna kan je het opbouwen naar draven etc.

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:23

Als je meteen in middendraf gaat, wordt het paard beter aan het been. (wat hier nodig is)
Als je eerst normaal tempo blijft houden, zal het aan het been blijven niet veranderen

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:26

En hoe kom je daarop? Je hoeft niet per se midden draf te rijden , zodat hij beter aan het been is hoor?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:28

Waarom zal het niet veranderen?
Als je consequent blijft, en steeds een tik bijgeeft als hij niet reageert op het been, dan zal het zeker wel veranderen.
Anders gaat hij uit balans lopen, en heb je er helemaal niks meer aan.
Als je aandraaft, moet hij meteen goed lopen, anders was je stap niet goed. Als je stapt, moet hij (in princiepe) al aan het been zijn, voor je aandraaft. Als je eenmaal met takt stapt, kan je in middenstap gaan. Als hij dan niet reageert, geef je een tik, dan laat je hem even lopen en neemt hem weer terug. Als hij goed aan je been is, draaf je aan en doe je dit in draf.

romyyxv

Omdat het bij mij wel werkte. Je hoeft niet altijd gelijk in middendraf hoor, het is alleen dat je paard dan wel weet dat jij de baas bent

LoveBodin

De baas?
Edit: dit gaat helemaal niet om de baas zijn, dit gaat om je paard voor het been maken.
Je kan best 'de baas' over je paard zijn, terwijl dat paard niet aan het been is, omdat het is afgestompt

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:30

Als je paard niet aan het been is, luistert hij niet naar je. Dan moet je wel de baas zijn over je paard ja

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:31

Nee, je paard kan ook afgestompt zijn.
Het heeft niet veel met de baas zijn.
Als je paard voor het been is, ben je echt niet meteen de baas ofzo
Dan zou het allemaal wel makkelijk zijn :Y)
"O, je bent niet de baas? Maak 'm maar even aan het been, nu ben je wel de baas" :+
Laatst bijgewerkt door LoveBodin op 23-04-13 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:31

Je kan ook als een team werken .. Maar dat is off-topic

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:32

Maar in dat team moet er wel iemand leiden.
Als jij niet leidt, zal je paard dat doen.
Maar goed, da's offtopic, want dit heeft er niet veel mee te maken

madameoilily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:32

Of wanneer je voelt dat je paardje niet reageert op je been halthouden, netjes stilstaan en dan wegdraven. reageert ze niet snel genoeg dan een keer flink streng zijn met je been of zweep!

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:44

Dus je kunt geen baas zijn maar ook geen team?
hmm, beetje apart maarja.

Ik heb mijn tip gegeven, hoop dat TS er wat aan heeft en ook aan de andere tips