Zyalda @ work in de wind!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Zyalda @ work in de wind!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 01:29

Hallo! Zijn we weer eens. Vandaag is bokker Snackie langs geweest om wat foto's te maken van het rijden, hartstikke leuk en gezellig!

Ons niveau.. uhm.. volgens de KNHS site M1+1 :') (zeg ik ook alleen omdat je t volgens de regels moet vermelden) We hebben al lange tijd niet gestart. Omdat ik Zyalda nog niet bevestigd genoeg vond en niet veel later bleek dat paardlief helemaal niet fijn kon bewegen omdat het zadel voor geen meter lag. Veel afwisselend trainen en kleine stapjes vooruit later zijn we zo ong. klaar om weer eens een M proefje te gaan oefenen. Alleen is Zyalda laatste maanden erg fan geworden van zijwaartse oefeningen.. ik krijg wijken, schouderbinnenwaarts, travers, keertwendingen en appuyementen om mijn oren gegooid als ik iets teveel op links of rechts zit. Daarom rijden we ze momenteel maar niet iedere dag en niet veel achter elkaar.. want mevrouwtje begint aardig gevoelig te worden <3 (iets gevoeliger dan mijn motoriek verwerken kan)

Eindelijk waren mijn nieuwe laarzen er.. en die moesten dus direct aan hihihi :=

Puntjes die ik zelf zie ter verbetering heb ik geplaatst onder de foto's. Mocht je nog iets anders zien hoor ik het graag. Daar is het ten slotte HAW voor :o

Afbeelding
Ik zit er hier met een best tevreden gezicht op

Afbeelding
Iets terug en meer activiteit vanuit achter vragen zonder aan de mond te komen

Afbeelding
Ruim over de benen, die hak van mij mag wel omlaag :o

Afbeelding
Galopje, voelde best fijn.. Ze zou nog wat ronder mogen en is nog net niet helemaal door de kaak

Afbeelding
Stukje de hand volgen.

Afbeelding
Stukje actief maken achter met iets te lange teugels.. mijn linker hak is een eigen leven begonnen linksom is me opgevallen.. en ik ga ook veel te veel staan.. echt iets om op te letten, dit is heel niet nodig.

Afbeelding
Teugels heb ik hier alweer wat opgenomen. Toch nog die linker hak >;) Ik vind de foto wel leuk.. zie mezelf een keer lachen :)) Ze lijkt misschien een beetje strak maar zo voelde ze hier niet. (wel nog niet helemaal door de linkerkaak, zie ik ook terug aan mijn linkerhand die iets mee naar voor is.. wss dat ik daarom zo debiel mijn hak optrek terwijl ik weet dat je met je kuit hoort te drijven.. mmm...)

Afbeelding
Middendraf. Weer eens te lange teugels :roll: Ik ga overcompenseren.. heb verder geen druk op haar mond want dan zou ze niet zo rond over de hals blijven.. Ze heeft meer lengte in het lijf en in de passen.. maar ze is hier wel te loperig.

Afbeelding
Volte linksom.. mwoh.. valt me niet tegen.. ze loopt iig wel al veel minder tegen mijn linkerbeen aan dan een tijd terug (maar ik moet dus wel op mijn hak gaan letten anders is het resultaat van consequent zijn voor je paard zo weg := )

Afbeelding
Wat te lange teugels en mijn tenen zitten waar ze niet thuishoren. Vind het nog moeilijk mijn balans te houden nu ze eindelijk meer beweging in haar benen krijgt.

Wat je ziet glimmen aan haar benen? Tsjaaa... mn barbiepaardje he.. hihi
Klikkerdeklik
Klikkerdeklik

Past goed bij mijn prachtige Premiera Athena van Hypostore <3
Klikkerdeklik

Ik heb me nog niet ingeschreven voor wedstrijden. We doen het lekker rustig aan. Heb tijd zat :)

Afbeelding
Na het harde werken nog even laten zien dat je meeeeeer dan genoeg energie over hebt <3

Afbeelding
~~}>

Afbeelding
En tot slot mag je EINDELIJK rollen in het heerlijke warme zand.

Afbeelding
Knap varkentje

http://7.media.hyves-static.net/1534192430/6/3o-e/0/img1534192430.jpeg
Uhm..... -O-

Afbeelding
Reactie zou leuk zijn :evaw: Bedankt voor het kijken en Tot ziens!

LoveBodin

Re: Zyalda @ work in de wind!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:01

In hoeverre heb je je sporen echt nodig?
Omdat je hakken een eigen leven lijden, zou ik ze persoonlijk nog even uitdoen.

Lange teugels, ooh, ik ken het probleem. Vreselijk, en ook best lastig om op te lossen. Behalve dan aan denken,,elke keer weer.

Verder ziet het er netjes uit! Wat een prachtig paard heb je onder je kont zeg!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 06:17

Goedemorgen :)

Ik denk he, dat ik met mijn oude laarzen heb gesmokkeld. Daar zag je mijn hakken altijd recht zitten (de hakken van mijn laars). Die waren stug en uitgerekt. Ik denk dat mijn hak stiekem hoger zat in mijn laars dan zichtbaar was.

Deze zijn nieuw en een heel stuk zachter van leer en sluiten veel beter aan mijn voet (bij mijn wreef veel strakker).

Wellicht is het idd wel een goed idee om mijn sporen even af te doen voorlopig tot ik meer controle heb over mijn hakken. Thanks!

Ze is idd erg knap geworden.. dankje! Maar als je foto's ziet van in het begin dan geloof je niet dat dit tzelfde paard is hoor := al is ze qua bespiering nog niet op haar max. Een aantal plekken beginnen nu wel eindelijk "verloren tijd" in te halen. :j

Stukje schouderbinnenwaarts op de binnenhoefslag.
Afbeelding

En dan geef ik iets teveel buitenbeen... en dan krijg ik een inzet travers die lijkt op een soort kwart keertwending in draf := Afbeelding

Travers.. ze krijgt lekkere billetjes.. <3 Ik ga hier zelf teveel naar voor in rijden waardoor ze terug komt in tempo. Al heb ik er wel stukken tussen zitten dat als IK goed zit.. zij ook meer lengtebuiging geeft en meer tempo houd.
Afbeelding

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:03

Wauw, ik ben al regelmatig rij-topics van je tegen gekomen, en wat een prachtig paard heb je onder je kont zeg ! :oo
Chapeau dat je haar ook zo fijn gereden krijgt +:)+

Verder ga ik mee met de commentaar hierboven wat betreft je sporen, voor de rest vind ik het er netjes uitzien, ook fijn zo'n ruiter die haar paard eerst goed voor elkaar wilt krijgen voordat ze op wedstrijd start :j

Veel succes en plezier !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:12

Zyalda ziet er goed uit, en een lachende amazone is altijd een goed teken :D

Wat me een beetje stoort op de foto's zijn je handen. Je blijft keurig van haar mond af, maar dan overdrijf je soms een beetje ;) Je teugels worden wat lang en je houd je handen dan wat te hoog, waardoor de ononderbroken lijn die vanaf het bit naar je elleboog hoort te lopen doorbreekt, en om dat te compenseren knik je je polsen wat naar beneden. Zie bijvoorbeeld de foto van de middendraf en de twee foto's daar onder.
Even op letten dus, teugels op maat houden, je handen iets lager en niet knikken in je polsen. Als je je polsen niet knikt heb je ook vanzelf je armen nóg meer ontspannen.
Even zonder sporen rijden lijkt me ook niet gek inderdaad, zoals anderen hier al aangeven :)

Succes!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:29

stout hoor, smokkelaar! }>
Ik vind het op de foto's die je nu later plaatst het er veel minder erg uitzien dan op de foto's in de beginpost :)
Dus het zijn waarschijnlijk echt momentopnames. Da's al positief!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 14:52

Bedankt Blijheid. Mijn armen/handhouding hebben wat te maken met het voeren van mijn zweepjes := Maar mijn teugels worden vaak makkelijk al lang. Ik ben ontzettend slecht in "vuistjes maken" hihi.

Dat het storend kijken is met die "valse knik" in mn armen ben ik wel met je eens :j

Ja, strakjes ga ik zonder spoortjes rondtouren :D

Thanks voor het reageren enne Zarcootje, gefeliciteerd!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:59

Hey wat leuk, weer een nieuw topic! :) Wat kan je haar laten lopen zeg! Je hebt de punten zelf al aangegeven waar je op kan letten. Zijn je beugels niet gewoon wat lang, of vind je het lekker om met langere beugels te rijden? :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 15:59

Adamootje, thanks!

Nou daar heb ik wel aan gedacht maar ik wil graag laten ogen dat ik lange benen heb. (Korte blubberstokkies heb ik. Ik kan m'n hakken wel uitdrukken in stap en galop. Dus het is echt dat ik teveel op m'n tenen ga staan in t lichtrijden. Ik heb het knopje "je op laten gooien en van daaruit laag staan is genoeg" korte stukjes gevonden.. Maar wanneer ik mijn lieve stalgenote niet heb die roept "bovenbeen los, kuiten los. Licht staan, nog minder staan nog minder staan" vind ik het ontzettend moeilijk om "het plekje" terug te vinden. Ik probeer het wel maar dan valt Zya meestal terug in tempo omdat ik naar voor kukel :=

Heb er nooit veel commentaar op gehad van instructrices en m'n eerste heeft me geleerd te gaan STAAN vanuit je beugels en niet vanuit je knieën. Nu is beide niet correct.. Maar na 15 jaar "verkeerd" lichtrijden moeten veranderen in je bewegingsmechanisme.. Dat is bijzonder moeilijk.. Vind ik moeilijker dan bepalen wat mijn handen/benen/bovenlichaam doet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:03

Fijne plaatjes, heb het idee dat ze echt weer aan het verbeteren is nu, meer aan het werk en meer spiertjes...Je nieuwe zadel lijkt jullie goed te doen!

Het lichtrijden was al genoemd, ik denk sowieso dat ze ook gemakkelijker aan elkaar te houden/rijden is als je wat minder ver uit je zadel komt. Je brengt nu je gewicht telkens vrij ver naar voren wat natuurlijk haar balans niet eenvoudiger maakt. Ik heb dat zelf ook soms (mn bij groot bewegende paarden) en ik moet dan voor mij gevoel gewoon maar een heel klein beetje gaan staan, heel dicht bij mijn zadel blijven en dan gaat het beter en blijven mijn benen ook eens op de plek.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:11

De foto's zijn op het eerste oog voor mij best misleidend. Het toont namelijk erg gespannen en opgekropt door de bolling bij haar kaak. Maar ik weet uit andere post van je dat je merrie daar altijd iets meer bolling heeft dan normaal. :D En als je verder kijkt loopt ze goed over de rug.

Vind de foto dat je haar oppakt wel iets minder. Ook wat holler achter het zadel.

Verder wat ik wilde zeggen staat allemaal al bij je foto's, zoals verwacht. :') Kan je trouwens deze zin uit leggen? (staat bij travers)
Ik ga hier zelf teveel naar voor in rijden waardoor ze terug komt in tempo.

Bedoel je teveel naar voren rijden? En hoezo komt zij dan terug? (nieuwsgierig)

Het hoge lichtrijden was mij ook opgevallen. Misschien eens een boomloos zadel proberen met goede pommel? Ben je er zo vanaf :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 16:21

Bedankt Esther <3 dat idee heb ik ook en ik zie wel dat ze spieren aan t ontwikkelen is. Ook dat ze in haar "probleemgebieden" losser word in de spiertjes!

Ben zo benieuwd hoe ze verder ontwikkeld!

Met t lichtrijden ga ik gewoon weer wat bewuster bezig. Het moet te doen zijn!

Geryon ze heeft altijd al "dikke klieren" gehad idd. Ook in de tijden dat ze langere tijd achter elkaar niet gereden is is het nooit minder geworden.

De dierenarts tevens tandarts zegt dat zij dit gewoon heeft. Ook bij de fokker had ze het al (toen ze onbereden was en 3 jaar jong was.

Wbt de travers. Ik wil haar nog teveel helpen. Vergeet telkens dat ze makkelijker kan doorbuigen/voorwaarts blijven als ik op m'n reet ga zitten en haar het werk laat doen. :P

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:26

Volgens mij moet jij meer op de zitbeenknobbels ipv de voorbibs gaan zitten.
Dan komen je benen ook beter op de plek.
Dat is eigenlijk ook het enige wat ik niet lekker vind gaan, er zijn wel wat dingetjes maar dat is werk in uitvoering.
Wel sporen uit en je paard gewoon aan het been rijden hoor, das gewoon consequent zijn en ziet er een stuk beter uit!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 17:00

Nou ti's nieteens dat ik veel spoor gebruik.. (Zie m'n spoor er 9vd10x rakelings langs gaan)

Ik denk dat ik mijn hak probleem nu tegen kom met mijn nieuwe laarzen. Deze zijn soepel en er zit een Rits in dus ik heb geen ruimte meer over. Ik denk dat ik in mijn oude laars ook stiekem mijn hak heb opgetrokken maar dat zag je niet omdat mijn laarzen bij de wreef veel ruimer waren.

Mijn laars bleef laag maar mijn hakken kropen in m'n laars, als je begrijpt wat ik bedoel.. Of althans.. Zoiets zou haast wel moeten.. Want had niet t idee dat ik heel anders ben gaan lichtrijden gister.

Werk aan de winkel dus!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:27

Zelf merk ik ook dat als ik met spoor rij toch eerder mijn hak optrek, dus ik zou zeker zonder proberen. :j
En anders kan de schoenmaker misschien een nephak eronder zetten, lijkt het net alsof je ze laag houdt. :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 20:44

Hahahaha ik mag jou wel. Briljante gedachtengang (paardrijlaarzen met sleehak, lol! Dat moet er afschuwelijk uitzien)

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:05

Prachtig paardje zeg! Zit ook supergoed in haar vel zo te zien!

Ik weet dat het geen HAW is, maar misschien helpt het een gaatje korter te gaan zitten? Het lijkt op de foto's alsof je vrij lang zit, misschien dat je daarom ook zo makkelijk je hak optrekt. Veel mensen (including myself) gaan snel op de tenen staan bij te lange beugels.

edit: oops het is helemaal geen ITP maar wel HAW haha

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 15:11

Hihihihi. Geeft niets hoor. Als het me zo niet lukt doe ik ze wel een keertje korter om te kijken hoe dat gaat. Maar ik denk dat t probleem echt zit in mijn (veel) teveel gaan staan. Thnx voor het meedenken :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:35

Ken probleem met de teugels langer maken, of ongelijk zonder ik het door heb, zijn bijna altijd te lang
Veder vind ik het er goed uit zien

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 19:43

Haha, thanks!

anastacia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:56

Je mag Haar meer bij elkaar Rijden.
Teugels opmaat houden
Zyalda is erg Knap <3

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 20:58

Uh.. Bedankt?

Ik zie alleen niet waar je naartoe wilt met "meer bij elkaar rijden". Ja in de middendraf word ze te lang en loperig. Ja mijn teugels zijn her en der wat te lang waardoor mijn handen niet op de juiste plaats staan.. Maar ik vind haar niet (te) lang over het algemeen momenteel eigenlijk?

Ja ze is idd knap <3

anastacia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:07

Achterhand moet er meer onder gereden worden.
Dat bedoel Ik, met meer aan elkaar Rijden
Ze valt uit elkaar, omdat ze niet Actief vanuit haar achterhand beweegt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 23:03

Ik weet niet waar jij dat achterbeen wil zien.. Maar op foto 1 en 3 stapt ze OVER het spoor van de voorhoef heen en op de galopfoto is het achterbeen verder dan het midden van haar lichaam onder haar lijf.

Enkel op foto 6 en 7 loopt ze wat van het achterbeen af. Ze was op 7 net iets loperig en niet helemaal door de kaak nadat ik haar op 6 been bijgaf omdat ze op voor kwam en neigde op de handrem te gaan bewegen (niet voorwaarts denken) Dat soort momenten zitten er ook tussen.

Op de andere galopfoto schuif ik haar bewust uit omdat in 1 houding lopen niet goed is voor een paard. Juist daarom laat ik dat soort plaatjes ook zien.

Het is een paard van 1.67 met dekenmaat 205. Een niet zo groot paard met vrij veel lengte dus.

Dat ze meer op achter moet gaan komen, dat klopt. We werken aan het actieve in het sluiten zodat ze meer zweefmoment krijgt maar dat heb je niet van de ene op de andere dag.

Heb je toevallig een breedbeeldscherm? Ik zie niet dat ze uit elkaar valt namelijk. Ja, in de middendraf.. Omdat ze erg loperig reageerde. Kan gebeuren, we zijn niet perfect :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-04-13 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:06

leuk dier loopt netjes.
ik stoor me alleen otnzettend aan je te lange beugels. je gaat erin staat en in feite moet je op je knieen rijden. doe ze een gaatje of 2 korter en ik denk dat het er beter uitziet.

verders vind ik dat je haar netjes hebt lopen.

voor de rest is er al een hoop gezegt.