)Dan het rijden. Ze bestuurt haar pony mbt tempo zo'n beetje met haar gedachten. Aansporen hoeft bijna niet, want ze denkt draf of galop en ze zitten erin. Galoperen doen ze samen het liefst (wat ze dus tijdens de lesjes graag vaak doen, ook als ik zeg draven
maar dat komt dus echt door dochter die gewoon aan pony galop aangeeft en dan er hard vandoor stuift). Haar zit is goed, ze valt zelden eraf en dan eigenlijk met name in galop als ze wat moe wordt haha. Pony staat dan accuut stil
. Oja... moet je wel even erbij bedenken dat ze op een schapenvachtzadel rijdt, zonder beugels... en dan toch lichtrijden.
Ik kan dat niet hoor. Terugnemen gaat ook steeds beter op de zit. We oefenen vooralsnog steeds aan de longe. Want het probleem: Sturen gaat an sich goed in stap, als pony het ermee eens is en dochter geconcentreerd rijdt. Echter als die pony het in haar kop heeft gezet: Als dochter links wil en pony wil rechts... gaan ze rechts. Nu had ik een martingaal bij een hoop spullen gekregen, ben er geen voorstander van maar toch eens eraan gedaan. Martingaal is ruim, pony loopt totaal niet in de krul getrokken ofzo. Kan ook gewoon haar neusje lekker lang maken etc. Maar als dochter links wil en pony rechts is de uitkomst MET martingaal dat ze toch links gaan, want het geeft dochter net even meer overredingskracht, omdat als zij links aangeeft de martingaal haar dat stukje helpt. (ze stuurt met een combi van benen/zit en teugeldruk naar buiten toe, dus links = hand naar links, heupen draaien etc) Voor de rest doet dat ding niks.
Maar als ze draaft heeft ze toch net te weinig hieraan. Ze is dan natuurlijk bezig met EN lichtrijden EN evenwicht EN sturen EN tempo bepalen... (Overigens gebeurt dit OOK als ze met beugels rijdt hoor, maar het liefst rijdt ze dus zonder) Dat is dus gewoon heel veel. En komt pony als zij dat wil naar me toe. Ik heb zelf even een keer op pony gezeten en ze is op die momenten echt sterk. Zelfs voor mij en ik ben 650 kilo Fries zwaargewicht gewend. Dat sturen gaat dan dus op zo'n moment echt om kracht en dan wint pony van dochter.
Nu las ik over de Thiedemann-hulpteugel en heb deze eens in de winkel bekeken. Nu heb ik hier 0 ervaring mee, dus krijg graag eerlijk advies. Zou de Thiedemann haar hierbij kunnen helpen?
Of zijn er andere manieren/tips etc om te zorgen dat dat sturen steeds beter gaat zoals dochter het wil? Op deze manier is los lopen/les krijgen nml niet zo leuk want pony draait zich om wanneer zij dat wil en loopt gewoon rechtstreeks naar het hek.
)

ik weet nu wel wat dochter voelt en snap dat t voor haar wel lastig is.