Zelf een hengst/ruin inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feike11lucky

Zelf een hengst/ruin inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 16:29

Van de zomer, wil ik graag gaan beginnen met mijn 2 jarige hengstveulen. Hij wordt dan in februarie 3 jaar, maar zelf wil ik hem al in de hand stellen. (niet met rijden HAHA) meer aan de halster laten lopen.
Maar Heeft iemand tips met oefeningen die ik zou kunnen doen ?
Hij wordt wss wel een x gecastreerd, en zelf ga ik m niet inrijden, ben maar 14 jaar... dusja
iemand tips ?

Kabayo

Re: Zelf een hengst/ruin inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:31

Hij word in februari gecastreerd? volgend jaar?

zoja , laat m dan nog ff lekker lopen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:34

Hij kan dus nog niet aan een halster meelopen? Komt uit de opfok neem ik aan?

Ik heb zelf een jaarlinger merrie die ik nu al dergelijke dingen leer. En ik ben gewoon met een emmertje brokjes in de ene hand en paard aan de andere hand gaan lopen en in het begin 'de hele tijd' kleine beetjes brokjes geven, en zodra dat goed ging afbouwen. En steeds maar heel kort, eerst maar 1 rondje door de wei lopen. Daarna een keer 2 rondjes etc. Maar altijd maar een min. of 10 dat ik met haar bezig ben. En dat ook niet eens dagelijks. Ze liep eerst met een halster om nog, nou ik heb haar gewoon bij haar hoofd veel geaaid, gekrabt aan de zijkant/kaken, wat aan haar oren gezeten en dan een halster óver haar gewone halster doen, zodat ik haar iig nog vast kan houden. Nu kan ik gewoon haar halster bij haar om doen. Vastzetten heb ik haar vastgemaakt en daar wat brokjes gegeven als ze rustig is. En ook even wat passen van haar af gelopen en dan weer teruggelopen en wat brokjes gegeven.

feike11lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 16:57

We hebben m zelf gefokt, en hij heeft t karakter van de moeder (heel erg lief dus)
En ja hij heeft al vaker aan een halster gelopen. Maar ik denk dat hij dat nu een soort van "verleerd" is.
Niet helemaal, maar dat hij niet meer zo is zoals vroeger, want ja, hij is wel een druk beesje...
Vorig jaar heb ik een keer een join up geprobeerd, maar helaas, hij sprong over de draad, dat 1 meter hoog staat. (waar ik dus heel blij mee ben, wantja hij kan dus springen ^^)
Maar heeft iemand verder nog tips?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:27

Niet zelf gaan inrijden.
en geen join-ups doen.

Je kan hem wel de basis aanleren, dus inderdaad aan het halster lopen, voetjes geven, trailer laden, respect voor ruimte.
Weet je hoe je moet longeren? Dan kan je daar volgend jaar mee beginnen. Rust is het sleutelwoord, bij alles wat je doet.
Je hoeft niet per sé met 3 te beginnen met rijden. Als je paard nog puppy is, (eigenlijk sowieso), kan je hem beter een half jaar/jaar laten staan.
Hoeveel ervaring heb je met inrijden en doorrijden van jonge paarden?
Ik zou je in elk geval aanraden het inrijden niet zelf te gaan proberen, maar er meteen iemand met verstand bij te halen. Een foutje is zo gemaakt en het weer goed krijgen, corrigeren dus, is veel lastiger. Hij kan het beter meteen goed leren :)

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:32

Begin met een bassis. Zodra hij rond de 2,5 is en de bassis zit erin kan je beginnen met een bitje. Dat werk je rustig uit tot de longeren. Een basis grondwerk kan ook veel doen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:02

Linsey1998 schreef:
Begin met een bassis. Zodra hij rond de 2,5 is en de bassis zit erin kan je beginnen met een bitje. Dat werk je rustig uit tot de longeren. Een basis grondwerk kan ook veel doen.

2,5? Dat is nog een puppy... Gewoon laten zijn tot het minstens 3 is, hangt per paard af. Sommige paarden zijn op hun 3e er echt nog niet klaar voor. Ik ben eerder voor 4 jaar stilletjes beginnen. Gewoon zorgen dat hij kan meelopen, voetjes geven, jou ruimte respecteert en het goed toelaat om geborsteld worden (behoord tot ruimte respecteren). Meer vindt ik echt nog veel te vroeg.
Laatst bijgewerkt door Leen op 18-04-13 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:04

Ik zou zelf niet eens op m'n paard gaan zitten tot ze minstens 5 à 6 jaar is. Groeischijven in de rug zijn pas 'dicht' op het 6e levensjaar.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:09

Trailer laden is ook erg handig om te leren :)

maar ik zou ook pas vanaf 3/3,5 gaan longeren.
Hoe langer je wacht, hoe beter het eigenlijk is.. Zeker 1 à 2 jaar nog wachten is heel erg goed voor je paard, TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:12

Maartje1990 schreef:
Ik zou zelf niet eens op m'n paard gaan zitten tot ze minstens 5 à 6 jaar is. Groeischijven in de rug zijn pas 'dicht' op het 6e levensjaar.

Als ik jou was zou ik er gewoon nooit opstappen!!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:15

Een join-up is geen handig trucje om een goede band met je paard te krijgen maar een manier om een volkomen doorgedraaid paard weer enigszins aandacht en respect voor jou te laten krijgen. Je bent trots dat je paard over een draad sprong? Nou, wees maar trots. Kennelijk heb je hem bang genoeg gemaakt dat hij zo graag van je weg wilde.

Geen join-ups meer doen.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:19

Joolien schreef:
Maartje1990 schreef:

Jeetje rustig aan zeg.
Mag best gezegd worden hoor, wat Maartje1990 zegt.

Ik ken ook een paard dat pas is 'ingereden' op z'n 6e, kende daarvoor al veel oefeningen aan de hand en met dubbele longe e.d. Was verder al verkeersmak, trailermak etcetera etcetera.
Dat paard zat prachtig in z'n bespiering al voor er iemand op ging zitten, daar kan ik alleen maar positief over zijn.

@ TS: netjes leren meelopen, soort schriktraining, evt. verkeersmak maken etc, allemaal dingen die je kunt doen om toch met je paard bezig te zijn voor je erop stapt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:26

Als hij niet lastig is dan lekker laten staan. Wel kan je poetsen etc. Als je rustig woont zou hem mee naar buiten kunnen. Mijn paard was met 2,5 lastig, trok zich steeds los. Die ben ik wel gaan longeren maar om het duidelijk te maken dat hij niet zijn eigen zin mag doen. Korte stukjes, 1-2x per week. Daarna aan de hand sturen geleerd. Pas met 3,5 beleerd. Mijn was heel makkelijk en heeft tot zij 3e niks gedaan. Toen is hij klaar gemaakt voor de hengstenkeuring en daarna ingereden.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:11

feike11lucky schreef:
Van de zomer, wil ik graag gaan beginnen met mijn 2 jarige hengstveulen. Hij wordt dan in februarie 3 jaar, maar zelf wil ik hem al in de hand stellen. (niet met rijden HAHA) meer aan de halster laten lopen.
Hij wordt wss wel een x gecastreerd, en zelf ga ik m niet inrijden, ben maar 14 jaar... dusja
iemand tips ?

Van aan de hand werken en een band opbouwen worden ze vreselijk vervelend. Laten lopen en dan zadelmak maken. Niet knuffelen, band opbouwen of dat soort onzin. Gewoon oppakken en aan t werk. Krijg je de fijnste paarden van.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:18

Joolien schreef:
Maartje1990 schreef:

>;) so hé, doe eens even rustig, waar is dit nou goed voor?

Ik bedoelde letterlijk MIJN paard. Ik ga MIJN paard pas inrijden als ze 5 à 6 jaar is. En ja, ik raad iedereen aan om wat langer te wachten dan 3 jaar. Maar ik had het verder niet aanvallend bedoelt (wellicht dat je dat zo opvatte? Maar dan nog, hoef je zo nog niet te reageren) Puur, letterlijk over mijn eigen paard (die nu 1 jaar is)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:22

chikohaa schreef:
feike11lucky schreef:
iemand tips ?

Van aan de hand werken en een band opbouwen worden ze vreselijk vervelend. Laten lopen en dan zadelmak maken. Niet knuffelen, band opbouwen of dat soort onzin. Gewoon oppakken en aan t werk. Krijg je de fijnste paarden van.

dit snap ik niet helemaal? Wat is er mis met het paard al bepaalde dingen al leren op jonge leeftijd? Zoals aan het halster lopen, zoals braaf stil staan/vast staan (uiteraard niet te lang, want dat kun je van zo'n jonkie nog niet verwachten), en dat ze netjes bekapt kunnen worden etc? Verkeersmak maken, zorgen dat ze ook grote machines etc. al niet meer eng vinden. Man, dan heb je dadelijk een harystikke braaf paard al. Als je dat dán pas allemaal moet gaan doen, heb je zo'n angstig schrikbeest dat nog helemaal niks kan. Waarom worden ze volgens jou 'vreselijk vervelend' als je dergelijke dingen al doet?

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:58

Nee maartje, dat snap je pas als je veel paarden zadelmak hebt gemaakt. Het fijnst werken is met een paard welke zo uit de opfok komt en waar weinig mee gedaan is. Als je als veulen leert dat hij voetjes moet geven en aan een halster moet lopen, dan is dat meer genoeg en weten ze dat als 3 jarige nog prima.

Als het paard zadelmak is en gereden is het veel makkelijker om het aan het verkeer te laten wennen terwijl je erop zit, waardoor je meer controle hebt en een betere leider.

Maar dat soort dingen begrijp je pas als je veel jonge paarden zadelmak hebt gemaakt die zo uit de opfok komen en paarden waar al veel mee gedaan is. Die laatsten zijn veel vervelender in omgang.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 00:31

Tja, ik heb daar eerlijk inderdaad geen ervaring mee. Maar wel gesproken met mensen die dat wel hebben. En daar verschillen de meningen dan nogal in, ook hier op bokt lees ik daarover verschillende meningen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 00:42

chikohaa schreef:
feike11lucky schreef:
iemand tips ?

Dat vind ik echt onzin :=
Ik heb nog niet 1 paard fijn gehad als ze net uit de opfok kwamen, te angstig en gespannen.
Verder is het een stuk fijner en vooral veiliger om aan de hand verkeersmak te maken, erop worden ze nooit zo bomproef als met het vertrouwen wat ze krijgen als je ernaast loopt.

Verder paarden die vervelend zijn als er al veel mee gedaan is? Kwestie van altijd consequent zijn := heb je nergens last van.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 00:51

Smurf, erop heb je veel sneller vertrouwen als ernaast.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 05:33

dat ligt er helemaal aan.
Mijn eigen paard was soms nog bang onder het zadel. Stapte ik eraf dan was alles goed. Ging om enorme brugbouw machines etc.
Andere paarden zijn juist minder bang onder het zadel.

Het lijkt mij toch wel erg handig dat een 3-jarige voetjes kan geven, aan het halster kan lopen en kan trailer laden...
Als je dat oefent ga je er ook niet opzitten, neem ik aan. En als je hem door iemand wil laten inrijden, moet je er toch 9vd 10 x met de trailer heen.
Sowieso vind ik trailer laden (ook voor ritjes naar DA), voetjes geven (voor hoefsmid etc) en aan halster lopen toch basisvaardigheden, die je voor het inrijden best kan leren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:05

chikohaa schreef:
Smurf, erop heb je veel sneller vertrouwen als ernaast.

Een tweede Gert v h Hof???? :D :D
Ben het niet eens met je!

DennisXXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:10

Als je ziet dat je paard volgroeit genoeg is kun je best beginnen met inrijden, bijna alle paarden worden op hub derde ingereden en het is niet dat al die paarden rugproblemen hebben ofzo.
Natuurlijk is er niks mis mee om een paard op Zen 6 de in te rijden.
Zelf had ik nauwelijks ervaring met paarden inrijden en toch heb ik met nauwelijks hulp mijn 3 jarige ingereden, ging super. Je hoeft niet perse 100 jaar ervaring te hebben

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:58

Nou, dan heb jij geluk gehad! het is echt niet verstandig om zonder ervaring en zonder hulp een paard in te rijden.

En hoe kan jij aan de buitenkant zien of een paard volgroeid is? Dat is ie namelijk zeker niet met 3 jaar! Ik ben van mening dat je best wat kan doen met een 3 jarige, maar wel heel rustig aan!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:59

Ik geloof dat ts duidelijk in het begin heeft gezet dat ze hem zelf niet! gaat inrijden omdat ze pas 14 is. Wat ik zeer toejuich. Zadelmak maken laat je over aan de professioneels.
Maar je kan prima inderdaad beginnen met een keertje poetsen, voeten optillen en een keertje aan het halster lopen. Als je gaat lopen en hij gaat stilstaan omdat ie misschien niet meer weet hoe het is om wat druk achter de oren te hebben, ga niet aan hem staan trekken endoen. dat win je toch nooit en het helpt ook niet voor het vertrouwen. rustig aan even stilstaan en neem bvb een brokje mee om hem weer voorwaarts te krijgen. 1 a 2 keer in de week is genoeg. en hou inderdaad in de gaten of wannneer hij 3 is er ook echt klaar voor is om zadelmak gemaakt te worden anders nog even een 6 mnd tot een jaar laten staan.
in ieder geval heel veel plz met je paard.