Simulator

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HelenR

Simulator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 21:02

Heeft iemand ervaring, postief of negatief, met een rij simulator?
Zou je gebruik maken van een horsesimulator als het mogelijk is in Nederland?

LoveBodin

Re: Simulator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 05:43

Het lijkt me een leuk idee, maar soort van onmogelijk.
Een paard is geen vliegtuig, geen auto waarbij als je dit doet, er dat gebeurd.
Elk paard is anders, heeft een ander karakter en zit in een andere opleidingsfase. En zal dus anders reageren.

HelenR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 14:21

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar iedere ruiter zoekt naar manieren om zich te verbeteren en op deze manier kun je je als ruiter verbeteren zonder dat je paard daar 'last' van heeft. Wat dan weer ten goede komt aan de combinatie. Zelf heb ik vaak rugpijn en dit komt zeker voort uit een niet perfecte zit. En zeker kan een instructrice daar bij helpen, maar ik denk dat het probleem op een simulator sneller duidelijk wordt en er ook directer aan gewerkt kan worden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:16

Voor je zit zou het inderdaad nog wel handig zijn. Dan hoeft het paard ook geen rondjes te lopen, terwijl jij zitlessen hebt. Maar de fijne kneepjes leer je nog altijd op een echt paard, ze gebruiken voor voltige niet voor niets ook echte paarden en niet alleen tonnen :)
Om het echte rijden te leren lijkt het me dan weer niet handig.

Misschien is het iets als je net begint oid.. Maar dan wil je juist contact met het paard, toch?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:01

Ik mag binnenkort kennismaken met de equisimulator!

Vorig jaar op equiday heeft een van mijn lessers eindelijk leren lichtrijden op een paard dat uit veren bestond, juist doordoor het allemaal stap voor stap uitgelegd kon worden werd haar zoveel duidelijk en nu kan ze lichtrijden in balans. Op dat nep paard die je zelf aan moest rijden werkt het alleen als je op de juiste manier licht rijdt, voor of achter de bewegingen zorgt ervoor dat hij stilvalt. Wil je echt de bewegingen volgen en voelen denk ik de equisimulator.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 05:54

Interessant!

Maar op de stimulator kan je toch alleen de vaardigheden leren, niet het gevoel?
Voor beginners lijkt het me zeker erg handig, vooral voor zitlessen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:29

staan trouwens ook filmpjes van op youtube

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:40

Als het je om het verbeteren van je zit gaat zou je de flexchair eens kunnen proberen? Dit is geen echte simulator, maar problemen in je houding en zit komen gelijk naar voren en kunnen heel goed getraind worden met bepaalde oefeningen.
Ik heb vorig jaar een aantal sessies gedaan. Bijkomend voordeel is dat het valt onder fysiotherapie dus dat het vaak vergoed wordt door je ziektekostenverzekering.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:53

Ik heb een filmpje gezien van een simulator die steigerde en bokte, en dat noemde ze inrijden.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:58

Ik heb wel eens een zitclinic gehad op een simulator.
Maar dat viel mij flink tegen.
Dat was gewoon een soort blik met een zadel erop op een veer, die moest je zelf met je zit in beweging krijgen, vond het geen waarde toevoegen aan een betere zit :n

Maar waarschijnlijk had ik gewoon een zeer eenvoudige versie, er zijn vast ook goede simulators :j

AmberStb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:48

Het lijkt mij leuk en ook wel goed voor je houding, maar op een levend paard kun je de fijne kneepjes leren.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:10

ik heb een keer een les gehad ok de blikken simulatir die Kim_Evendi aanhaalt maar vond het wel degelijk nut hebben. Je leert er namelijk recht zitten op, als dit al moeilijk is op een simulator is het helemaal moeilijk op een levend dier.

Van beginners tot ZZ-Z we hebben er tijdens de clinic allemaal wat aangehad. Voor de simulatieles had ik moeite om mijn paard op een kleine volte te laten galoperen linksom. Ik gooide mijn gewicht op het verkeerde been en in feite kon hij niet eens een kleine volte draaien. Door de simulator ben ik met neus op de feiten gedrukt en nu kan ik voltes van 10 meter doen in galop. Kwestie van houding en zit.
Ik kijk dus met smart uit naar de volgende les, waarbij we overigens eerst op de simulator gaan lessen, daarna krijgen we te paard les en kan je het geleerde gelijk in de praktijk brengen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:16

Als bijscholing voor de zit en dergelijke lijkt me dat zeker wat ja!

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:01

lijkt mij erg leuk om te doen!
denk ook dat het bij sommige (hoeft niet) ook helpt voor je houding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:26

Dat is zelfs ontzettend nuttig. Kijk maar eens op youtube bij Heather Moffett :)

HelenR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:40

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:08

Ook ik heb zitles gehad op een simulator. Voor mij werkte het erg fijn, heb toen goed geleerd en ervaren hoe je je wervels in je rug goed boven elkaar kunt plaatsen etc en om balans in het zadel te vinden.
Kortom, een positieve ervaring. Echter wordt er normaal aangeraden bij deze lesgeefster met simulator om eerst een half uurtje simulatorles te nemen en daarna een half uur les met je paard :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:37

HelenR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 13:39

Destino schreef:
Ook ik heb zitles gehad op een simulator. Voor mij werkte het erg fijn, heb toen goed geleerd en ervaren hoe je je wervels in je rug goed boven elkaar kunt plaatsen etc en om balans in het zadel te vinden.
Kortom, een positieve ervaring. Echter wordt er normaal aangeraden bij deze lesgeefster met simulator om eerst een half uurtje simulatorles te nemen en daarna een half uur les met je paard :)

Waar heb je die les gehad?

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:46

AmberJip schreef:
Het lijkt mij leuk en ook wel goed voor je houding, maar op een levend paard kun je de fijne kneepjes leren.

+1 :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:50

HelenR schreef:
Destino schreef:

Waar heb je die les gehad?

Vlakbij Haarlem :)
Carmen Schaik geeft deze lessen, meer info: http://zitenhouding.nl/

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:02

Monya gaf deze lessen ook toen ze Balingehof nog runde. Weet niet of iemand anders het heeft overgenomen.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:57

ik zou dit super tof vinden maar dan vooral om te kunnen anticiperen op het bokken. Al doende leert men, maar nu vlieg ik er af en toe af of hang ik er nog half aan :):):) dus zou het wel leuk zijn :)

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:18

HelenR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 11:48