Ik weet het allemaal niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik weet het allemaal niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:40

De titel creëert misschien niet heel veel duidelijkheid voor degene die hem aangeklikt hebben, maar het is op dit moment echt even de enige beschrijving die ik heb van het "probleem" waar ik tegenaan loop. Ik heb heel erg lang getwijfeld om dit probleem op Bokt te gooien, omdat ik weet hoe het eraan toe gaat in het "praktijkproblemen" kopje en de enige reactie vaak is "neem les".
Even voor de goede orde, les is op dit moment NIET aan de orde. Ik ben er wel mee bezig maar reacties als ga dit bespreken met een instructrice hoeven van mij absoluut niet
Zo, nu mijn verhaal.
Roos is een 15-jarige merrie met een gouden hart. Zij is zo lief voor mij, en ontzettend geduldig. Ze is niet van mij, maar ik rijd haar eigenlijk regelmatig, op dit moment zelfs als enige wegens een operatie van de eigenaresse. Het probleem met Roos is alleen dat zij een ingezakte heup heeft aan de linkerkant. Dit is helemaal nagekeken door een DA en het is dus niet zo dat wij maar wat doen. Sommige dagen loopt ze slecht, dan heeft ze last van haar heup en dan stappen we alleen. Onder het zadel, langs de weg, over het harde, maakt niet uit, zo lang we maar niet gaan draven want dan krijgt ze last. Als ze goed loopt probeer ik zo veel mogelijk met haar te doen, longeren of rijden, maar ik ben nou eenmaal ook een studente en ik heb niet 7 dagen per week tijd om uren op stal rond te hangen. Dit is dus weer zo'n gevalletje commentaar leveren heeft geen zin, Roos heeft nou eenmaal een ingezakte heup en we weten wat we doen.

Dan ik, [naam]. 17 jaar jong, altijd erg fanatiek paardenmeisje geweest. Vanuit de manege ben ik twee jaar geleden op een stal terecht gekomen waar ik een hele lieve maar vliegerige merrie ben gaan rijden. We zijn een aantal keer flink door de bak gegaan maar het was mijn maatje. Helaas ben ik ongelukkig ten val gekomen tijdens een training, ik ben toen met mijn rug tegen een balk aangekomen en mijn ruggewervels zijn scheef op elkaar geschoten. Dit is (helaas) niet zo makkelijk op te lossen als ik had gehoopt. Een hele uitleg wil ik wel geven maar op aanvraag, net iets te veel typwerk, het komt erop neer dat mijn wervels nog steeds verkeerd staan, maar dan naar de rechterkant.

Je voelt je bui al hangen, Roos en ik vullen elkaar lekker aan. Zij is sterker en hangt dus op rechts, ik ben sterker en hang dus op links. Vandaag ben ik huilend afgestapt omdat het gewoon niet meer ging.

Het eerste punt waarom het niet altijd even lekker gaat is omdat ik haar nog niet helemaal 100% aan durf te rijden. Wij zijn nog een vrij jonge combinatie, en ik merk gewoon dat ik zelf toch wel een angst over heb gehouden aan mijn val. Ik kan er nog net niet helemaal voor gaan, nog net niet haar helemaal aanpakken op de manier waarop ik dat vroeger wel durfde.
Het tweede probleem is dat ze mij pijn doet. Zij maakt zich erg sterk op rechts omdat dat haar makkelijkere kant is en omdat ze liever doorbuigt op rechts, ik heb dat probleem andersom. Ik wil liever dat zij doorbuigt op links omdat dit mij het minste pijn doet. We hebben elke keer weer van die lekkere trekpartijtjes waarin zij enorm op rechts gaat hangen en ik enorm op links hang. Uiteindelijk heeft zij (natuurlijk) de overhand omdat het een paard van 1.74 is en ik dan misschien wel 1.85 ben maar dat ik me gewoon niet sterk genoeg kan maken. Zij trekt mij dus helemaal scheef, waardoor ik gewoon echt ontzettende pijn in mijn rug krijg en eigenlijk niks meer kan. Ik raak dan zo gefrustreerd dat ik met al mijn kracht ga hangen. Ik ben me er 100% van bewust dat dit fout is, ik kan prima op mezelf reflecteren dat dit ook niet goed is voor haar.
Het constante gevecht wat wij dus eigenlijk hebben resulteert in frustratie van beide kanten. Ik uit dat in agressiever gaan rijden, wat vervelender is voor haar, en zij uit dat in harder gaan lopen en nog harder gaan trekken. Hierdoor doet ze mij dus weer meer pijn en ik schiet zelf in de angst op het moment dat zij heel erg hard gaat.

Ik hoop dat de mensen die het uberhaupt al tot het einde hebben kunnen lezen door de bomen het bos nog zien. Waar ik eigenlijk om vraag is toch een vorm van hulp, iemand die mij kan vertellen wat ik tegen mijn fout kan doen. Dit kan zowel voor mij persoonlijk als voor het paard zijn, het maakt mij allemaal niet uit, zolang dit gevecht maar ophoudt en ik weer met plezier kan paardrijden.

(serieus, je krijgt een koekje als je dit helemaal gelezen hebt _/-\o_ )

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:46

Ik herken je frustratie heeel erg helaas.. Als ik boos ben ga ik ook heel onterecht trekken en agressief rijden. Nu gaat het de laatste tijd bij mij met rijden steeds beter en kan ik mezelf dus ook echt 'halt' toeroepen. Op het moment dat jij je bewust wordt van het agressieve rijden, stop dan. Want je bént het je bewust, en dat is al heel goed *\o/* Anders plaats je dit niet :) Stap af, loop een rondje en vergeet. Dan stap je op en begin je opnieuw alsof er niets gebeurt is. Mijn instructrice zegt altijd zo mooi: Oke klaar vergeten, wat deden we ook al weer?
Met frustratie in jezelf kun je je paard niet eerlijk rijden, want je gaat het geheid afreageren.

Qua problemen met het technisch rijden zelf, is rechtrichten dan geen optie? Als ze zó erg op rechts is? Of heeft dit ook met haar heup te maken? Mag ik vragen waarom je trouwens geen les hebt/wil? :) Pure interesse hoor, verder niets!

Over het 100% doorrijden, durf je niet omdat je bang bent dat je weer valt? Misschien is het dan iets voor je om eens met een los teugeltje te rijden, overgangen te maken en op je zit terug te rijden. Laat haar maar lekker buigen naar rechts als ze dat wil, als ze maar aan je zit is. Zodra je dat een paar keer hebt gedaan en ze je door heeft, zul je misschien iets 'stoerder' durven te rijden omdat je weet dat je haar terug kunt krijgen mocht ze eens gek gaan doen. Hoe lang zijn jullie al een combinatie? (of heb ik daar over heen gelezen?) Naast je paard, grondwerk doen, is misschien goed voor jullie band. Elkaar leren kennen als dit nog nodig is, en anders je band versterken. Dan komt dat doorrijden vanzelf. :)
Laatst bijgewerkt door MerleSimone op 16-04-13 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:47

misschien is het een idee om je pony tijdelijk door iemand te laten rijden die haar wel aan druft
en jij even een heeeele braafe pony zoekt tot je wat meer over je angst heen bent en dan met begeleiding (miss dan van de gene die je pony dan zou kunnen rijden?) langzaamerhand weer overgaat op je pony?

weet niet of je zo'n oplossing wil...

krijg ik nou een koekje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:51

We hebben elke keer weer van die lekkere trekpartijtjes waarin zij enorm op rechts gaat hangen en ik enorm op links hang. Uiteindelijk heeft zij (natuurlijk) de overhand omdat het een paard van 1.74 is en ik dan misschien wel 1.85 ben maar dat ik me gewoon niet sterk genoeg kan maken.

Hier ga je fout. Je moet dit niet met kracht oplossen maar met geduld en rust. En dan kom ik toch op het punt, ik kan je theoretisch gaan uitleggen hoe je dat het beste kunt doen maar dat is heel lastig en enkel vanaf de grond vruchtbaar.

Maar om je op weg te helpen, ga het oplossen met been en niet met je hand. Als ze op links vasthoud betekend het dat ze links niet goed kan onderbrengen. Nu is dat een extra uitdaging met die scheve heup. Je moet dan ook niet willen dat ze doorbuigt maar dat ze recht wordt. Dat is vaak al voldoende. Maar doe dat dus met je benen en met rust in je hand. Ga veel op de 2e hoefslag rijden en probeer haar rechtuit te krijgen. Ga niet teveel corrigeren met je handen maar met je benen. Kijk waar je naar toe gaat en probeer het voorwaarts op te lossen. Als ze vast houdt op links neem dan je linkerhand opzij en druk je been aan. Niet terugwerken want dan krijg je alleen maar wedstrijdjes.

Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:51

Het los rijden en aan een lang teugeltje die ontspanning opzoeken is helaas erg moeilijk met Roos. Ze is lief en ze heeft dan wel dat gouden hart, maar ze wilt wel eeerruuug graag lopen. Ik moet haar zelfs met het instappen al vrij snel oppakken omdat het tempo te hoog ligt en ze zichzelf gaat overstappen. Veel met ophoudingen werken en tijdens het losstappen dus helaas al verruimen en verzamelen.

Grondwerk zijn we heel veel mee bezig, ik sta regelmatig met haar te theeleuten in de longeerbak en dan pakken we er wat werk bij. Wij zijn nu 2 maanden een combinatie, waarvan de laatste maand ik elke dag op stal ben geweest ivm operatie van de eigenaresse.

En over het stoppen van het agressieve, dat probeer ik wel heel erg. Helaas staan de paarden nu alleen nog op stal, ipv op de wei, en als ik haar niet af en toe die uitlaatklep geef wordt het alleen maar erger. Ze gaat alleen maar harder lopen en rennen en dan blokkeer ik weer omdat ik gewoon die angst heb om er weer op te stappen. Het klinkt suf voor mensen die nooit bang zijn geweest om op een paard te stappen maar ik heb er soms gewoon moeite mee om er weer helemaal voor te gaan. Dan sta ik helemaal te trillen voor ik opstap en als ik dan eenmaal zit gaat het wel weer, en het is gelukkig ook niet dat mijn angst overslaat op haar, want ze ontspant wel redelijk voor mijn gevoel.
Over de les stuur ik je even een PB'tje :)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:52

Misschien kun je eens proberen de voorkant los te laten (langere teugels) en puur op ontspanning gaan rijden. Rijden op houding en zit en even niets met de voorkant doen. Als zij zich ontspant, kun je haar wat meer oppakken. Maakt zij zich sterk, begin je opnieuw.

(Dit is wat ik de laatste tijd probeer en voor mij werkt dit super!)

Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:52

Heel kort door de bocht, als jij zelf nog steeds zo scheef bent zal je met elk paard problemen gaan krijgen als je wat verder in het rijden komt. Jouw angst is de tweede hobbel, ook dat zorgt voor verkeerde spanning, ik weet niet wat je op het moment allemaal doet om je rug te verbeteren maar misschien liggen daar eerst mogelijkheden, veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:53

Joolien schreef:
We hebben elke keer weer van die lekkere trekpartijtjes waarin zij enorm op rechts gaat hangen en ik enorm op links hang. Uiteindelijk heeft zij (natuurlijk) de overhand omdat het een paard van 1.74 is en ik dan misschien wel 1.85 ben maar dat ik me gewoon niet sterk genoeg kan maken.

Hier ga je fout. Je moet dit niet met kracht oplossen maar met geduld en rust. En dan kom ik toch op het punt, ik kan je theoretisch gaan uitleggen hoe je dat het beste kunt doen maar dat is heel lastig en enkel vanaf de grond vruchtbaar.

Maar om je op weg te helpen, ga het oplossen met been en niet met je hand. Als ze op links vasthoud betekend het dat ze links niet goed kan onderbrengen. Nu is dat een extra uitdaging met die scheve heup. Je moet dan ook niet willen dat ze doorbuigt maar dat ze recht wordt. Dat is vaak al voldoende. Maar doe dat dus met je benen en met rust in je hand. Ga veel op de 2e hoefslag rijden en probeer haar rechtuit te krijgen. Ga niet teveel corrigeren met je handen maar met je benen. Kijk waar je naar toe gaat en probeer het voorwaarts op te lossen. Als ze vast houdt op links neem dan je linkerhand opzij en druk je been aan. Niet terugwerken want dan krijg je alleen maar wedstrijdjes.

Succes :)

Super bedankt voor de tip! Ik ga donderdag zeker gelijk aan de slag :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:58

bigone schreef:
Heel kort door de bocht, als jij zelf nog steeds zo scheef bent zal je met elk paard problemen gaan krijgen als je wat verder in het rijden komt. Jouw angst is de tweede hobbel, ook dat zorgt voor verkeerde spanning, ik weet niet wat je op het moment allemaal doet om je rug te verbeteren maar misschien liggen daar eerst mogelijkheden, veel succes.

Dit is dus het punt waarop ik mijn rug-situatie moet gaan uitleggen, haha.

Ik loop 1 keer in de 2 maanden nog in het ziekenhuis voor onderzoeken en foto's, helaas heeft het tot nu toe niks kunnen helpen. Vlak na mijn val ben ik doorverwezen naar een osteopaat, het leek namelijk alsof mijn wervels "gewoon" scheef zaten en het zo terug te kraken was. Nou heeft mijn osteo dit geprobeerd, niet gelukt. Het stond een dag goed, maar daarna schoot het weer terug. Nou is het niet dat ik het elke dag des noods zelf terug kan kraken en dat het dan weer goed gaat voor een dag, want dit terugschieten gaat niet zomaar. Dit terugschieten gaat met overdreven pijnscheuten waar ik al regelmatig van ben flauwgevallen. Ik kan echt niet beschrijven hoe het voelt, maar het schraapt gewoon precies over een zenuw en die raakt daardoor helemaal in de knel. Waarom het terugschiet? Dat is punt 2, mijn spieren. De spieren in mijn rug zijn erg slap omdat ik al vanaf kinds af aan last heb van scoliose. Door de scoliose en de luie spieren is de scheve stand van mijn rug dus voor mijn spieren plezanter. Door mijn scoliose voelt het voor mijn spieren alsof de scheefheid juist de goede houding is. Voor de spieren ben ik bij een mensendieck therapeut geweest, die zijn gericht op het sterker maken van de spieren in je rug waardoor je scoliose verbetert. Helaas heb ik daar een half jaar gelopen zonder enige vorm van vooruitgang bij 2 sessies per week. Elke keer weer had ik ondraagbare pijn als ik daar was, en werd ik helemaal duizelig en misselijk. Geen optie dus. Vervolgens terug geweest naar het ziekenhuis, fysio laten kijken en ja hoor, groen licht om weer zelf die spieren op te gaan bouwen. Nu alweer een aantal maanden doe ik fanatiek aan yoga en pilates, en daarbij ga ik 2/3 dagen in de week naar de sportschool, met een speciaal schema van mijn fysio die zich vooral richt op het sterker maken van mijn rugspieren en het daardoor verbeteren van mijn algemene houding. Het gaat stapje bij stapje beter, maar na zo'n harde val gaat het gewoon echt met schuifelstapjes. Ik word er zelf helemaal gefrustreerd van, want ik wil dat het sneller gaat en ik wil weer alles kunnen. Dit kan helaas gewoon niet. Om even een praktisch voorbeeld te pakken, als ik een avond met een lange jongen zoen, kan ik de volgende dag niet meer rechtop staan van de pijn. Ik heb mijn rug dan in een onnatuurlijke houding geforceerd, en dan loopt alles compleet de soep in.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:00

Ik ben zelf ook erg scheef in mijn rug, moet dus erg goed bewust opletten hoe mijn houding is en dat ik niet te vaak op de makkelijke kant ga rijden. Jouw probleem is nog complexer, ik zou dan enkeld stapwerk gaan doen onder t zadel(loswerken en gymnasticeren / wijken voor druk / Tempo wisseling / wending om voor of achterhand) als zij alles goed in stap beheerst kan je misschien een klein stukje draf mee nemen. doordat je een heel stuk terug gaat in de basis, Stap is op dit moment het minst inspannend je blijft controle over je paard houden. Neem de tijd en ga niet forceren. het is absoluut geen schande om alleen eerst stapwerk te gaan doen. Dit kan je ook in combinatie met Longe werk doen.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:02

dit is een erg vervelend probleem... ik heb ook een tijd last gehad van mijn rug waardoor ik heel weinig heb kunnen rijden, en veel heb gehuild... ik wens je heel veel sterkte!!! enne ik lust wel een koekje :+

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:04

Achterstevoren zitten, dan ben je scheef aan dezelfde kant :')
Haha nee sorry, ik zou ook echt niet weten hoe ik dit zou oplossen..
Sterkte :(:) Ik hoop dat je een oplossing vindt!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:05

Ik wil een koekje :)) :Y)
Lastig probleem. Volgens mij moet je alle problemen even van elkaar scheiden en ze een voor een en stapje voor stapje aanpakken.

Angst
scheve heup bij paard
scheve wervels bij jou.
frustratie
pijn
verwachtingspatroon?

Ik vind het knap dat je er wel weer opstapt.
Alles hangt wel met elkaar samen, ik denk dat jullie beiden pijn hebben en dat dit het eerste is wat je kunt aanpakken.
Pakt ze meteen vast wanneer je opstapt?

Wat ik zou doen is opstappen en gewoon door de bak gaan stappen aan een lang teugeltje. Het enige wat je vraagt is doorlopen. Niet de hoefslag volgen maar rechte lijnen, maakt niet uit hoe als het maar van de hoefslag af is. Je zult merken dat gewoon een rechte lijn nog helemaal niet zo makkelijk is. Jij neemt een punt in gedachten maar je paard gaat daar vanaf wijken. Aan het eind van je lijntje pak je de teugels iets op en stuurt precies de andere kant op dan je paard is uitgeweken. Stuur met je buitenteugel en buitenbeen. Volgende rechte lijn; zodra zij afwijkt van die lijn stuur jij haaks de andere kant op. Dit lijkt echt heel simpel maar probeer het maar eens. Wanneer je het een poosje volhoudt ga je merken dat je paard steeds rechter blijft en op je gaat wachten welke kant jij op wilt.

Hou het gewoon de eerste keer alleen in stap. Maak het zo makkelijk dat je paard zijn vertrouwen terug krijgt en denkt; dat kan ik wel en ook weer vertrouwen in je hand krijgt.
Ik ben een westernruiter en rij in verhouding denk ik veel zwart/witter, ik pak echt op maar laat ook echt los. Als dressuurruiter zul je daar vast wel een oplossing voor hebben, ik denk wel dat je voorzichtig moet zijn in je teugelcontact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:05

Arjan1983 schreef:
Ik ben zelf ook erg scheef in mijn rug, moet dus erg goed bewust opletten hoe mijn houding is en dat ik niet te vaak op de makkelijke kant ga rijden. Jouw probleem is nog complexer, ik zou dan enkeld stapwerk gaan doen onder t zadel(loswerken en gymnasticeren / wijken voor druk / Tempo wisseling / wending om voor of achterhand) als zij alles goed in stap beheerst kan je misschien een klein stukje draf mee nemen. doordat je een heel stuk terug gaat in de basis, Stap is op dit moment het minst inspannend je blijft controle over je paard houden. Neem de tijd en ga niet forceren. het is absoluut geen schande om alleen eerst stapwerk te gaan doen. Dit kan je ook in combinatie met Longe werk doen.

Ik probeer inderdaad zo veel als het maar kan alleen maar te stappen, dit is voor mij gewoon fijner en ik merk dat het ook goed is voor haar. Helaas ben ik dus de enige die haar rijdt en begin ik ook steeds meer te merken dat ze frisser wordt ohz. Ze moet gewoon haar ei kwijt en dat snap ik echt dondersgoed, want ze wilt gewoon lopen. Ze vind het echt heerlijk om onder het zadel aan de gang te gaan, om aan het werk gezet te worden als ze het eenmaal kan. Zij wordt dus helemaal gestoord als ze alleen mag stappen, dingen als draven op de plek en gewoon echt heel vervelend lopen te doen.. Ik kan het dempen, ze gaat uiteindelijk wel weer normaal doen, maar als ik dan afstap terwijl zij zo graag voor mij wilt werken voel ik me heel schuldig tegenover haar. Ze wilt zo graag voor me werken maar door mijn angst/pijn kan ik dat gewoon niet aan haar geven.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:08

wat een lastige situatie voor jullie. Agressiever gaan rijden is niet echt een oplossing maar dat weet je zelf vast ook. Ik kan je niet echt hulp geven. Mijn tip is als het even niet meer gaat doordat het alleen maar trekken en agressiever rijden is kan je beter op tijd stoppen, dus dan even iets doen wat wel lukt dat jullie het op een positieve manier afsluiten. Is fijn voor jou dan stap je er toch minder gefrustreerd af maar ook voor het paard. Verder kan ik jullie helaas niet helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:08

justkid schreef:
Ik wil een koekje :)) :Y)
Lastig probleem. Volgens mij moet je alle problemen even van elkaar scheiden en ze een voor een en stapje voor stapje aanpakken.

Angst
scheve heup bij paard
scheve wervels bij jou.
frustratie
pijn
verwachtingspatroon?

Ik vind het knap dat je er wel weer opstapt.
Alles hangt wel met elkaar samen, ik denk dat jullie beiden pijn hebben en dat dit het eerste is wat je kunt aanpakken.
Pakt ze meteen vast wanneer je opstapt?

Wat ik zou doen is opstappen en gewoon door de bak gaan stappen aan een lang teugeltje. Het enige wat je vraagt is doorlopen. Niet de hoefslag volgen maar rechte lijnen, maakt niet uit hoe als het maar van de hoefslag af is. Je zult merken dat gewoon een rechte lijn nog helemaal niet zo makkelijk is. Jij neemt een punt in gedachten maar je paard gaat daar vanaf wijken. Aan het eind van je lijntje pak je de teugels iets op en stuurt precies de andere kant op dan je paard is uitgeweken. Stuur met je buitenteugel en buitenbeen. Volgende rechte lijn; zodra zij afwijkt van die lijn stuur jij haaks de andere kant op. Dit lijkt echt heel simpel maar probeer het maar eens. Wanneer je het een poosje volhoudt ga je merken dat je paard steeds rechter blijft en op je gaat wachten welke kant jij op wilt.

Hou het gewoon de eerste keer alleen in stap. Maak het zo makkelijk dat je paard zijn vertrouwen terug krijgt en denkt; dat kan ik wel en ook weer vertrouwen in je hand krijgt.
Ik ben een westernruiter en rij in verhouding denk ik veel zwart/witter, ik pak echt op maar laat ook echt los. Als dressuurruiter zul je daar vast wel een oplossing voor hebben, ik denk wel dat je voorzichtig moet zijn in je teugelcontact.

Fijne concrete tip waar ik mee aan de slag kan :j Ik merk inderdaad dat zij het heel moeilijk vind om op de binnenhoefslag/van de hoefslag af te blijven lopen. Als wij op de linkerhand rijden, de hand waar zij geen overwicht heeft op mij, wilt het nog wel lukken. Zij kan haar achterbeen er niet goed onder plaatsen maar omdat ze gewoon heel zwak is op deze kant heb ik overwicht op haar en kan ik haar redelijk onder controle houden. Op de andere hand gaat het echter lastiger, omdat ze daar dus zo vastpakt. Ze wilt zo graag de verkeerde kant uit lopen dat het gewoon niet lekker gaat. Ik ga dan hangen, zij gaat hangen, en dan krijg je het drama dus. Donderdag dus even lekker oefenen met het van de hoefslag af stappen :j

justkid

Re: Ik weet het allemaal niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:12

Je kunt dit ook in draf doen hoor maar ik weet niet of dat voor jou makkelijk is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:13

Ten eerste... ik heb een koekje verdiend }>
Ten tweede lees ik dat jij op dit moment te hoge eisen stelt aan jezelf.
Je lijf zit niet lekker in elkaar en dat van het paard ook niet, en je wordt dan boos wanneer je paard je signalen niet begrijpt.
Begrijpelijke frustratie, maar niet productief. Keep it simple.
Terug naar de basis, stap, drafje, rechte lijnen en zo nu en dan een cirkel. Genieten van wat er wel is.
Als les voor jou niet haalbaar is, kun je misschien wel een vriendin vragen om je tijdens het rijden een beetje te ondersteunen door je aan je eigen opdracht te herinneren.
Natuurlijk zou je liever grote vooruitgang boeken, maar dat zit er nu even niet in. En juist door het simpel te maken, verhoog je je eigen kans van slagen.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:13

Draf is voor mij een vrij moeilijke gang omdat ze vrij hoog opgooit en ik dus niet echt lekker kan zitten. Ook versnelt ze behoorlijk in draf en moet ik haar dus echt met regelmatige ophoudingen rijden omdat ze anders een loopje met me neemt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:14

senna21 schreef:
Ten eerste... ik heb een koekje verdiend }>
Ten tweede lees ik dat jij op dit moment te hoge eisen stelt aan jezelf.
Je lijf zit niet lekker in elkaar en dat van het paard ook niet, en je wordt dan boos wanneer je paard je signalen niet begrijpt.
Begrijpelijke frustratie, maar niet productief. Keep it simple.
Terug naar de basis, stap, drafje, rechte lijnen en zo nu en dan een cirkel. Genieten van wat er wel is.
Als les voor jou niet haalbaar is, kun je misschien wel een vriendin vragen om je tijdens het rijden een beetje te ondersteunen door je aan je eigen opdracht te herinneren.
Natuurlijk zou je liever grote vooruitgang boeken, maar dat zit er nu even niet in. En juist door het simpel te maken, verhoog je je eigen kans van slagen.
Succes.

Je hebt inderdaad heel erg gelijk dat ik te hoge eisen aan mezelf stel. Mijn vorige paard heb ik getraind en onderling uitgebracht op M1 niveau en ik verwachtte eigenlijk dat ik zo weer weg zou rijden met een nieuw paard. Helaas blijkt roos wat complexer in elkaar te zitten dan ik had verwacht, en blijkt mijn lijf ook gewoon totaal niet mee te werken.
Bedankt voor de tips in ieder geval, ik merk aan mezelf dat ik niet meer geniet van het rijden en dat ik er eigenlijk zelfs tegenop zie, misschien dat mijn eigen verwachtingen verlagen me hierin kan helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:19

Wij zijn een lastige combinatie omdat we allebei beperkingen hebben. Ik kan niet zomaar wegrijden en met haar kan je ook niet zomaar wegrijden.. Ermee stoppen is voor mij alleen geen optie, ik ben namelijk vastberaden dat we samen een uitweg hiervoor vinden en dat ik uiteindelijk net zo'n band met haar kan krijgen als ik met mijn vorige merrie had :) De klik is er namelijk zeker wel, ze is zo lief voor me en voor haar doen zo voorzichtig. We moeten hier alleen even doorheen..

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:32

Ik ben het helemaal eens met Senna21, niet te hoge eisen stellen. En vooral genieten van elkaar. Dan toch alleen maar stappen. Kan je misschien met haar naar buiten, dat hoeft ook niet erop maar kan ook er naast. Lekker gewoon genieten van Roos en zorgen dat jij weer in een lekkere bui komt en dan kan je altijd verder gaan met rijden. Gewoon ff terug naar niks.

Succes ermee

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:12

Ik weet niet precies of ik in herhaling ga vallen heb niet iedereen gelezen, maar wel jou volledige verhaal. Eerst en vooral SUPER dat je al durft te rijden na wat er is gebeurd! Veel mensen hebben hier spijtig genoeg het lef niet voor, wat natuurlijk begrijpelijk is.

Ik denk dat je je moet afvragen of je niet teveel vraagt van jezelf. Je bent nog zo jong en ik zou je aanraden om je rug zoveel mogelijk te ontlasten. Zo'n dingen helpen misschien maar miniem maar heb je niet van die verband achtige dingen om te ondersteunen tijdens het rijden?

Het paardje gaat wel goed als ik het zo hoor. Goed dat je aandachtig blijft op het feit dat haar been niet altijd even goed wil meewerken en haar rust geeft als het nodig is. Zoals al vernoemt is zou ik inderdaad je verwachtingen niet zo hoog stellen. Leg de lat een beter lager, toch zeker tot het geen probleem meer voor je lichaam is. Dan is er nog het feit dat je een gevecht met een paard niet kan winnen. Als zij trekt omdat ze zichzelf wilt ontlasten en jij wilt jou ontlasten dus je trekt terug dan gaat zij harder trekken en jullie raken beide meer en meer gefrustreerd. Ik zou haar als het kan gewoon op een aangenaam contact nemen (als dat kan) en proberen haar wat los te krijgen in haar lichaam zodat ze al gewoon wat rechter kan lopen. Als het niet lukt niet meteen gaan trekken, maar geef haar net een beetje ruimte, doe een stapje terug. Je hoeft haar niet te laten winnen, ik weet niet in hoeverre je cirkels op haar slechte kant mag rijden, maar als dit gaat kan je gewoon een grote cirkel blijven rijden, je buitenteugel in contact nemen en haar losjes naar binnen proberen te laten kijken terwijl je je binnenbeen er tegenhoud. Met je binnenbeen leg je je paard in pricipe op je buitenhand, die zo dan de cirkel begrensd dus normaal met een beetje loswerken langs binnen en veel geduld moet ze dan langzamer hand wel stelling geven. Hierdoor zou ze makkelijk op een recht stuk moeten kunnen lopen, maar ik zeg je natuurlijk wel àls je dat mag met haar heup he.

Ik moet in ieder geval zeggen dat ik veel respect voor je heb om terug te beginnen met rijden, en om je probleem hier te durven bespreken ;) Ik hoop echt dat het goed komt met jullie beiden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:16

is western rijden niets voor je

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:54

Ik ga hier helemaal mee met "bigone".
Je wil geen les.
En het is heel duidelijk dat je zelf fysiek en mentaal niet in orde bent.
Hoe kan je nu gaan denken om zo tot een oplossing te komen, das gewoon een onmogelijkheid.
Neem dit niet aanvallend op, maar iedere sport iedere taak heeft zo zijn consequenties.
Stel je wil bokssport gaan doen, maar je wil zeker nooit één tik ontvangen, das niet mogelijk, op die manier kan je nooit tot een resultaat komen.
mssn klinkt de vergelijking een beetje raar , maar in wezen is er veel gelijkheid in hoor.

bigone schreef: