Het buiten rijden met welk bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabienhtje

Het buiten rijden met welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 10:01

Heb een jong paard van 4 jaar ze is niet verkeersmak.
maar wil toch deze zomer stukje buiten kunnen lopen.
Ze neemt de lijding als er een ander paard bij haar is.
Ze luister ook erg goed aan de hand ook op me stem.
schriktraning heeft ze als gedaan en zijl is alleen nog eng en de melk wagen die op een fiets pad naar de boerderij komen rijden met 50-60km komen aan rijden.

ze staat op een boerderij staat ook overdag zomer en winter lang buiten.
zomer maanden staat ze ook 24/7 buiten aan de dijk.
koeien lopen ook gewoon druk voor bij.

het is een dijk voor fietser maar komt genoeg nog langs.
veel school kinderen heb met rust en heel druke tijd wezen lopen januari zelfs met de erg kou en veel wind.

woon wijk in dat is soms aan de hand erg lastig omdat de zo kijkerig is en vaak ook uit vertrouwen zelf ga stil staan dat soms auto's kunnen passeren.
ik kan nu stukje veder willen gaan is keus de woon wijk in of de druke weg langs waar je 80km mag veel al veel harden rijden dan mag.

hebben jullie tip's voor het straks buiten rijden om zo lief jongen fries?
Welke bit jullie zullen gebruiken?
heb martigaal voor geval dat ze hoofd omhoog wil doen.
Laatst bijgewerkt door Sabienhtje op 16-04-13 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingrid_92

Re: Het buiten rijden met welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:18

Ik vind je tekst een beetje lastig om te lezen. Wat bedoel je met "ze staat op een boerderij dus zit ook veel per dag"?

Al met al kan ik uit je tekst opmaken dat ze niet verkeersmak is en dat je graag met haar naar buiten zou kunnen rijden, zonder dat ze overal van schrikt. Klopt dat?
Wellicht is dan een schriktraining een idee voor jullie. Heb je zelf een bak tot je beschikking? Dan kun je daar oefenen met allerlei dingen die je in het verkeer tegen kunt komen. Wapperende zeiltjes, kliko's, toeters, vlaggetjes, etc.

Ik zou vooral beginnen met een goede basis. Ze moet jou zien als leider. Als ik het zo lees, neemt zij nu de leiding en accepteert of ziet ze jou niet als leider. Dat moet wel een voorwaarde zijn om met haar naar buiten te gaan, het verkeer in. Anders krijg je gevaarlijke situaties.
Veel grondwerk dus en oefeningen om het vertrouwen in jou te versterken en jou als leider te gaan zien ;)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:21

Als ze je vertrouwt en goed op je stem reageert, gewoon rustig opbouwen. Eerst op dagen naar buiten als er nauwelijks (groot) verkeer is, zodat ze aan die enkele auto, vrachtauto, trekker kan wennen. Belonen met je stem en blijven praten als ze angstig word. Vooral zelf niet bang of angstig reageren, want dan bevestig je haar angst.
En als dat goed gaat, ga je op een drukkere dag langs de straat. In het begin zou ik zeker niet door een woonwijk rijden, maar als ze alle verkeer accepteert, dan is ook dat geen probleem.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:24

@Ingrid_92: Denk dat ze bedoelt dat paardje elke dag veel ziet voorbijkomen vanop de weide, zoals tractors en andere landbouwvoertuigen e.d.

Ik heb zelf ook een gelijkaardig probleem/situatie, dat paardlief buiten met mij gaat wandelen ipv andersom, en mij is ook aangeraden van eerst te werken aan de controle in de piste en dan pas naar buiten te gaan :)

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 10:29

Ingrid_92 schreef:
Ik vind je tekst een beetje lastig om te lezen. Wat bedoel je met "ze staat op een boerderij dus zit ook veel per dag"?

Al met al kan ik uit je tekst opmaken dat ze niet verkeersmak is en dat je graag met haar naar buiten zou kunnen rijden, zonder dat ze overal van schrikt. Klopt dat?
Wellicht is dan een schriktraining een idee voor jullie. Heb je zelf een bak tot je beschikking? Dan kun je daar oefenen met allerlei dingen die je in het verkeer tegen kunt komen. Wapperende zeiltjes, kliko's, toeters, vlaggetjes, etc.

Ik zou vooral beginnen met een goede basis. Ze moet jou zien als leider. Als ik het zo lees, neemt zij nu de leiding en accepteert of ziet ze jou niet als leider. Dat moet wel een voorwaarde zijn om met haar naar buiten te gaan, het verkeer in. Anders krijg je gevaarlijke situaties.
Veel grondwerk dus en oefeningen om het vertrouwen in jou te versterken en jou als leider te gaan zien ;)

heb een bak tot me beschrikking en heb als zo schriktraining gedaan het is dan alleen dat ze veder daar niets van aan trek allen van plestiek zijl vlaketjes heeft geen last van.

ze neemt de leiding van van paarden maar als je er op zit wil ze echt door lopen maar ze luister wel.
ze is al heel sterk in de achter hand en zoek voor de zekerheid tips voor het bit.
want rijd nog steets met een watertrans maar met zo bit naar buiten tegaan denk ik zelf dat niet ga reden met mijn krachten voor het in houden.
heb ook martigaal dat ze voor de zekerheid niet haar hoofd omhoog kan gaan doen.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 10:33

Mijati schreef:
Als ze je vertrouwt en goed op je stem reageert, gewoon rustig opbouwen. Eerst op dagen naar buiten als er nauwelijks (groot) verkeer is, zodat ze aan die enkele auto, vrachtauto, trekker kan wennen. Belonen met je stem en blijven praten als ze angstig word. Vooral zelf niet bang of angstig reageren, want dan bevestig je haar angst.
En als dat goed gaat, ga je op een drukkere dag langs de straat. In het begin zou ik zeker niet door een woonwijk rijden, maar als ze alle verkeer accepteert, dan is ook dat geen probleem.

het is een probleem juist nu staat op een boerderij en alles gaat daar goed op het fietspad wat aan de boerderij leg rijden veel school kinderen en bromfietser en daar heb ze allemaal niets van alleen nog de grote melk wagens die dan ook met groten vaart voor bij rijden. 50 -60 km per uur dan ook.
nu is het punt gekomen dat ik de 80 weg kan op gaan of de woon wijk.

Me stem is ook heel goed waar ze na luister ze doet ook alles.
ze doet ook aan de hand geen vlieg kwaat meer!
soms nog even eendjes die dan weg gaan vliegen wil ze eerst kijken plaats van door lopen omdat ook niet voor komt veel.
maar daarna loopt ze ook goed door!

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:43

Sabienhtje schreef:
ze neemt de leiding van van paarden maar als je er op zit wil ze echt door lopen maar ze luister wel.
ze is al heel sterk in de achter hand en zoek voor de zekerheid tips voor het bit.
want rijd nog steets met een watertrans maar met zo bit naar buiten tegaan denk ik zelf dat niet ga reden met mijn krachten voor het in houden.
heb ook martigaal dat ze voor de zekerheid niet haar hoofd omhoog kan gaan doen.

Ben bang dat je het zowiezo nooit zal redden met eigen krachten, als paardlief het wil is hij gewoon weg hoor, welk bit er ook in z'n mondje steekt. Je blijft het opnemen tegen 500kg :)
En als je moet kiezen tussen een wandeling door de woonwijk of langs die baan waar je 80km mag rijden, dan zou ik voor de woonwijk opteren, dat lijkt me toch iets aangenamer :)

En ik wil niet muggenziften (maar doe het lekker toch), maar je posts zijn nogal moeilijk leesbaar, veel schrijffouten en rare zinsconstructies. Probeer altijd goed na te lezen wat je typt :)

edit: toevoeging ivm woonwijk/80km -baan
Laatst bijgewerkt door catzkillz op 16-04-13 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 10:48

catzkillz schreef:
Sabienhtje schreef:

Ben bang dat je het zowiezo nooit zal redden met eigen krachten, als paardlief het wil is hij gewoon weg hoor, welk bit er ook in z'n mondje steekt. Je blijft het opnemen tegen 500kg :)

En ik wil niet muggenziften (maar doe het lekker toch), maar je posts zijn nogal moeilijk leesbaar, veel schrijffouten en rare zinsconstructies. Probeer altijd goed na te lezen wat je typt :)

dat is wel zo maar als je toch op zit dat je wel meer controllen heb of haar.
zal ik toch fijn zijn.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:50

Meerdere keren een schriktraining doen kan geen kwaad. 1x een schriktraining heeft wel wat effect, maar als je het vaker doet, dan heb je er pas echt wat aan. Misschien kun je nu kijken hoe je het verder uit kunt breiden (moeilijker maken).

Wat betreft het bit: tsja... ik ben altijd van mening dat je het niet met kracht moet willen oplossen. Dus ook niet met een ander bit. Als ze niet naar lichte hulpen luistert, maar zich sterk maakt waardoor jij weinig over haar te zeggen krijgt, heeft ze gewoon geen respect en heb jij geen zeggenschap over haar. Dan moet je daarmee aan de slag. Een ander bit en andere hulpmiddelen is symptoombestrijding, werken aan de oorzaak is effectiever en daar heb je op den duur veel meer plezier van :) Ik heb ook een tijd een paard gereden dat buiten alleen met hulpmiddelen (thiedeman) gereden mocht worden. Dat werd al 8 jaar gedaan door de eigenaar, dus het beest werd niet anders gewend gemaakt en had inderdaad daardoor ook totaal geen respect voor kleinere hulpen.

Ik weet niet of je les krijgt met haar of iets dergelijks? Anders zou dat ook te overwegen zijn. Iemand die je ook goed kan begeleiden in het grondwerk. Waar ik nu afstudeer zijn alle paarden zo getraind (vanaf de grond) dat ze al naar het minste of geringste hulpje luisteren. Zij hebben daar ook veel profijt van in het zadel. Hoooo is ook echt stilstaan, laaaaag is hoofd laag, en ze gaan alleen harder als ze daar ook echt de stemhulp voor krijgen. De paarden maken zich daar ook geen van allen sterk, omdat daar geen reden toe is. Ze zien de ruiter als leider en wachten geduldig totdat die zegt wat het paard moet doen.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 10:58

Ingrid_92 schreef:
Meerdere keren een schriktraining doen kan geen kwaad. 1x een schriktraining heeft wel wat effect, maar als je het vaker doet, dan heb je er pas echt wat aan. Misschien kun je nu kijken hoe je het verder uit kunt breiden (moeilijker maken).

Wat betreft het bit: tsja... ik ben altijd van mening dat je het niet met kracht moet willen oplossen. Dus ook niet met een ander bit. Als ze niet naar lichte hulpen luistert, maar zich sterk maakt waardoor jij weinig over haar te zeggen krijgt, heeft ze gewoon geen respect en heb jij geen zeggenschap over haar. Dan moet je daarmee aan de slag. Een ander bit en andere hulpmiddelen is symptoombestrijding, werken aan de oorzaak is effectiever en daar heb je op den duur veel meer plezier van :) Ik heb ook een tijd een paard gereden dat buiten alleen met hulpmiddelen (thiedeman) gereden mocht worden. Dat werd al 8 jaar gedaan door de eigenaar, dus het beest werd niet anders gewend gemaakt en had inderdaad daardoor ook totaal geen respect voor kleinere hulpen.

Ik weet niet of je les krijgt met haar of iets dergelijks? Anders zou dat ook te overwegen zijn. Iemand die je ook goed kan begeleiden in het grondwerk. Waar ik nu afstudeer zijn alle paarden zo getraind (vanaf de grond) dat ze al naar het minste of geringste hulpje luisteren. Zij hebben daar ook veel profijt van in het zadel. Hoooo is ook echt stilstaan, laaaaag is hoofd laag, en ze gaan alleen harder als ze daar ook echt de stemhulp voor krijgen. De paarden maken zich daar ook geen van allen sterk, omdat daar geen reden toe is. Ze zien de ruiter als leider en wachten geduldig totdat die zegt wat het paard moet doen.

ik heb al lang tijd les.
maar zij zegt ook dat ik alleen naar buiten kan maar met normaal bit maar dat is dan ook echt na het heel intersif rijden alleen stappen.
maar il wil ook zo kunnen opstappen soner eerst moeten rijden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:04

ED --> RT-P

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:08

Ik snap er weinig van sorry. Maar waarom zou je een "buiten rij bit" willen hebben?Dus als je eerst in de bak rijd kan je wel naar buiten maar anders niet?

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 19:26

Happie schreef:
Ik snap er weinig van sorry. Maar waarom zou je een "buiten rij bit" willen hebben?Dus als je eerst in de bak rijd kan je wel naar buiten maar anders niet?

ik denk juist op het moment, het extra hulp van het bit juist iets beter is om mee buiten telopen.
want in de bak rij je met lange tegels en op de weg moet toch goed conrollen hebben

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:19

Maar wat is specifiek je probleem? Want dat los je niet op met hulpteugels en een ander bit. Daarmee ga je het probleem uit de weg.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 20:21

Happie schreef:
Maar wat is specifiek je probleem? Want dat los je niet op met hulpteugels en een ander bit. Daarmee ga je het probleem uit de weg.

heb geen probleem maar wil juist tips zo als ik al melden.
van als er mensen zijn die speciaal buiten rijden ook een ander bit gebruikt!!!!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:22

Ah zo duidelijk. Waarom trek je niet je eigen plan? Je vraagt neem ik aan niet voor niks tips toch?

waaiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:25

ligt er aan of ze gevoelig in de mond is als ze dat is kan het makkelijk een normaal bit maar als ze sterker is dan kan je beter een iets scherperde bit in doen

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:25

Gewoon hetzelfde bit als in de bak.
Als jij er tijdens een buitenrit ineens een ander bit in gaat hangen, dan zal je niet weten hoe het paard reageert.
Dat kan goed zijn, maar ook slecht en als je dan ook nog bezig moet zijn met opletten, wordt dat een beetje teveel allemaal.

Zoals ik al zei, gewoon hetzelfde bit gebruiken en anders eerst dan andere bit in de bak proberen en dan ermee naar buiten

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 20:30

_sharonnn schreef:
Gewoon hetzelfde bit als in de bak.
Als jij er tijdens een buitenrit ineens een ander bit in gaat hangen, dan zal je niet weten hoe het paard reageert.
Dat kan goed zijn, maar ook slecht en als je dan ook nog bezig moet zijn met opletten, wordt dat een beetje teveel allemaal.

Zoals ik al zei, gewoon hetzelfde bit gebruiken en anders eerst dan andere bit in de bak proberen en dan ermee naar buiten

met longeren heb ik ook een d tens in en ze weet ook wat een men bit is en ook een pasoa bit.
ik moet toen de juiste maat weten voor haar met rijden.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:50

Nou, dan zou ik voor het bit gaan waar je ook gewoon mee rijdt.
Ik neem aan dat je dat doet?
Dat bit er gewoon in laten zitten en proberen.
Als het niet bevalt gewoon afwisselen met de bitten lijkt me?
Kan nooit heel moeilijk zijn ;)

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 15:51

_sharonnn schreef:
Nou, dan zou ik voor het bit gaan waar je ook gewoon mee rijdt.
Ik neem aan dat je dat doet?
Dat bit er gewoon in laten zitten en proberen.
Als het niet bevalt gewoon afwisselen met de bitten lijkt me?
Kan nooit heel moeilijk zijn ;)

ze vind alles goed van bitten, maar de en is dus ook erg scherm en ander heel friendelijk.
daarom dus ook staat er ook met welk bit buitenrijden.
somig mensen rijden dus ook veel buiten met een dressuur stang en water trens of weer alleen met men bit je heb dus ook somige die hengste bit er nog bij pakken.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:03

Maar waarom zou je bij het buitenrijden een ander bit gebruiken dan in de bak?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:13

Niet om te zeuren; maar als je, voordat je je berichten plaatst, even op 'voorbeeld' drukt dan kun je rustig je berichten nalezen. Er staan veel fouten in en de zinnen lopen niet erg lekker. Daardoor ontstaat er onduidelijkheid. Je moet de tekst zo schrijven dan bij wijze van Pino van Sesamstraat het ook nog kan snappen (alleen hoef je uiteraard geen kinderlijke taal te gebruiken).

Ik gebruik zelf geen apart bit voor het buitenrijden; simpel dubbel gebroken trens hangt er in :) of ik nou ga springen, buitenrijden of met dressuur bezig ga.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 18:50

Happie schreef:
Maar waarom zou je bij het buitenrijden een ander bit gebruiken dan in de bak?

dat je bij somige paarden juist het controllen heb.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:55

Maar je zei eerder dat je geen problemen had? Dan heb je toch wel een probleem? Als je een zwaarder bit er in moet hangen om controle te krijgen?