Fries in de galop krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lola_

Fries in de galop krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 15:28

Goede zonnige middag medebokkers

Ik rij momenteel een 3,5 jarige fries die echt niets snapt van galoperen! Ik heb de afgelopen 8 jaar alleen nog maar op friezen gereden dus ik weet opzich wel wat van het rijden van friezen af maar deze merrie begrijpt het gewoon echt niet met ruiter op haar...
Ze gaat zoals veel friezen eerst heel hard draven en als ze dan op een gegeven moment aanspringt dan is het net een hertje.. Ze springt van voor erg hoog en blijft zo half draven van achter.......
Merrie is vrij stug maar wel slank van postuur (echt een modern type). Waar ze ingereden is reden ze haar met slof en sporen en daar galopeerde ze blijkbaar wel (ik heb dit niet gezien). (moet ik dan ook maar een slof en sporen er om gooien om resultaat te krijgen? -O- )
Nou heb ik het 1 keer in de bak geprobeert maar dit is voor haar echt te moeilijk (en voor mij erg uitputtend met maar een heel klein beetje resultaat)!
Ik heb haar aan de longe genomen een paar dagen later maar ook hier vind ze het erg lastig.. Linksom gaat iets beter dan rechtsom maar ze trek behoorlijk hard aan de longe en springt wederom niet mooi door. Haar benen gaan alle kanten op behalve de juiste..
Vandaag heb ik haar mee naar buiten genomen omdat ik zelf graag met jonge paarden op lange stukken rechtuit galopeer om een beetje te leren schakelen en om veel overgangen te rijden. Meestal is dit voor het paard ook makkelijker dan na 40 meter weer een bocht te moeten maken.. Het eerste pad heb ik haar in de galop gekregen maar weer zo huppelend springend en ontstuimig ook viel ze elke keer om de paar passen weer in draf om even heel hard te draven en dan weer aan te springen. Het tweede pad ging ze uiteindelijk wel echt een beetje galoperen met ook vanuit het achterbeen wat activiteit maar wederom om de paar passen terug in draf....
Voor mijn gevoel moet ik dit dus meer gaan oefenen, buiten op de lange paden haar laten voelen hoe ze met ruiter kan galoperen voordat ik het weer in de rijbak probeer..

Mijn eerste idee was om het aan de longe veel mee te nemen de galop maar ze is erg sterk en draait zich naar buiten om dus dat wordt weer een heel ander gevecht..

Heeft er iemand anders misschien nog een fijne tip of goede raad?

Ik heb begeleiding en zij vind het ook een goed idee om het buiten te oefenen (we hebben voor de stal een erg groot grasveld dus hier heb ik ook wel flink ruimte om te galoperen). Toch ben ik wel benieuwd of jullie nog andere tips hebben :-)

Ook zijn tips welkom voor het naar buiten omdraaien aan de longe.. Naar binnen vind ik niet zo erg want dit is optijd te corrigeren met je lichaamshouding en anders zweep maar als ze naar buiten wilt draaien dan heb je vaak zo weinig te vertellen!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:31

Buiten oefenen vind ik inderdaad een goede oefening. Mijn paard heeft ook veel moeite met de galop, wel op een andere manier dan die van jou, maar ik merk dat het door de lange paden die we buiten galopperen het al veel beter gaat. En het naar buiten draaien aan de longe.. Misschien dubbele longe proberen? Of de longeerlijn door het binnenbit naar het zadel/longeersingel laten lopen, zo heb je meer te zeggen wanneer ze gaat draaien. Verder vooral veel voorwaarts houden, dan kan ze bijna niet draaien. :-)

En de galop, gaat die ook niet goed als je d'r flink voorwaarts laat galopperen?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:32

pfoe das altijd lastig...

wat ik erg belangrijk vind is basis basis basis..
ik begin daarmee aan de longe! stemcommando's, geen reactie, is een tikje met de zweep.. actief houden en zorgen dat ze leren dat wanneer jij galop zegt ze het ook daad werkelijk doet... wanneer ze aan de longe aan kan springen op commando kan je het uit gaan bouwen onder het zadel... maar vooral duidelijk je stem gebruiken :j

Blabla1980

Re: Fries in de galop krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:34

Ik heb met die van mij ook buiten geoefend. Binnen vondt het het maar lastig. Dus oefenen op lange paden en er een stemhulp aan koppelen. Ik had het voordeel dat mijn fries erg leergierig was dus het duurde niet lang :)

Ureen_kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:39

Balkje in de hoek leggen dan goed aansporen misschien werkt dat wel?
heeft wel geholpen bij een fries van iemand die reed op een jonge fries

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 15:44

Ja stemhulp ben ik nu ook aan het proberen.. Ik zat net buiten echt zo GALOPP GAAALLOOPPPP JAA KOM MAAR JAA GAALLOOPPPP hahahah....
Flink voorwaarts galoperen lukt op het tweede pad wel even maar ook dan is het dus maar even.. Ze valt weer terug wat jammer is want dan begint het opnieuw.. Ik had nu een pony mee op buitenrit voor het goede voorbeeld (dit wil namelijk ook nog wel eens werken) maar helaas kon hij ook niet het goede voorbeeld geven want Friesje was in 2 passen pony voorbij hahah!

Zoals ik dit lees ben ik dus inderdaad goed bezig met buiten oefenen op de lange paden.. En ik ga er inderdaad een betere stemhulp aan koppelen!

Bedankt :-)

Ps. Er liep iemand achter ons die moet echt gedacht hebben dat ik gek was met mijn "stemhulp" hihi

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:28

Eerst wat meer kracht en daarmee evenwicht opbouwen.
Forceer niets, geduld, neem er een jaartje voor, het komt vanzelf goed.
Friezen zijn laat rijp.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:51

Dit is gewoon een kwestie van kracht en balans. Heel logisch dus dat het paard dit nog niet kan.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 07:52

Ik denk inderdaad dat zij een beetje laat is... We leren ook niet allemaal even snel :-)

Het ging mij meer om wat tips krijgen om dit zo goed mogelijk aan te pakken zonder haar al te veel te belasten! Maar ik geloof dat ik al redelijk op de goede weg zit!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 07:58

Ik denk ook dat het belangrijk is dat je paard eerst wat meer kracht in haar lichaam krijgt en goed in balans kan lopen met een ruiter op haar rug. Ze is nog maar 3,5, dus ze zal sowieso nog wel gaan uitzwaren en daarbij is ze nog maar kort onder het zadel.

Ik zou haar gewoon rustig blijven rijden in stap en draf en aan de longe bijv. wel steeds meer galop mee nemen, zodat ze het wel gewoon gaat vinden en ook goed reageert op je stemhulp. t.z.t. kun je dan onder het zadel die stemhulp gebruiken bij het aanspringen. Als ze braaf is buiten, kun je fijn rechtuit galop oefenen, dat is vaak ook makkelijker voor ze.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:07

Ik zou los van de galop ook aanraden balkjes te laten draven. Worden ze veel meer bewust van die achterhand. Weet nog dat mijn Fries, toen 6 volledig gereden incl L2 "klaar" ook moeite had met de galop. Toen ik die de eerste keer een balk liet stappen was het stap-stap-kloink-kloink en stond ie verbaasd stil en keek achterom. Ja schat, dat heten nou achterbenen, die heb je ook en behoor je ook op te tillen :) Sommige Friezen (en paarden in algemeen) zijn volgens mij totaal zich onbewust van de motor die ze achterin hebben liggen. Als ze daar dus bewuster van wordt leert ze die ook bij de galop beter te gebruiken. Nu is ze bezig met voorkant en slungelen die achterbenen er maar wat bij. Beetje vrij laten springen wil ook helpen, dan leren ze ook dat de afzet in die achterbenen zit ipv voor mooi rond te maaien in galop.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:28

Ik zou bij dit paard de galop iets voor buiten laten en dus alleen buiten vaak laten aanspringen, belonen, steeds wat verder etc.
In de bak zou ik met rijden de stap en draf links en rechtsom goed bevestigen. Bij dit soort problemen van niet kunnen galloperen in de bak, is de stap ervoor (netjes in hetzelfde tempo blijven doordraven met constante binnenstelling op een volte) vaak nog niet helemaal goed erop gezet. Dit heeft allemaal met elkaar te maken; balans, kracht, rechtheid etc. Die galop wordt vanzelf ronder en groter zodra ze meer kracht en meer vertrouwen krijgt.
Als het buiten echt heel goed gaat (ik zou het ook op stemhulp zetten), zou ik het binnen pas eens aan de longe vragen. Friezen rennen hierbij heel snel over hun tempo in draf. Dan kun je proberen haar er doorheen te jagen, maar dan krijg je sowieso een hertengalop. Veel moeilijker, en daarom pas geschikt voor een later stadium, kun je haar terug nemen naar een langzame draf en dán in galop zetten. Die galop komt dan sowieso ronder aan, maar het is echt moeilijk in het begin om vol te houden.
Als je paard naar buiten omdraait aan de longe (is het dan toch ras-eigen? :P ik ken het probleem zo goed), dan is het een idee om met dubbele longe te longeren. Maak het jezelf niet te lastig; neem twee longeerlijnen, klik beiden aan een bitring, de buitenste longeerlijn komt over haar schoft naar je toe en de andere heb je direct naar de binnenkant vast. Dit hoeft niet strak aangehouden te worden, mag best een lichte boog in komen. Met je houding, stem en zweep houd je haar op de gewenste afstand en het gewenste tempo. Wil ze naar buiten weg draaien dan corrigeer je haar met de binnen"teugel" en laat je haar goed voorwaarts komen. Na een tijd hebben ze dit door. Ik vond dit altijd een prettige manier om te longeren. Niks vasthangen met bijzet, niks constant in de mond trekken; maar het principe goed aanleren dat ze in ieder geval al eens op die volte moet blijven in jouw tempo.
Het is echt een proces, maar met veel geduld en de signalen van je paard leren herkennen waardoor je bijvooreeld het omdraaien en het keihard wegstampen in draf vóór kan zijn, komt het echt wel goed.
Good luck! :D

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 09:53

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier kan ik wel wat mee.. Dubbele longe, ik ga het eens proberen :-)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:34

Zilfstar schreef:
Ik zou los van de galop ook aanraden balkjes te laten draven. Worden ze veel meer bewust van die achterhand. Weet nog dat mijn Fries, toen 6 volledig gereden incl L2 "klaar" ook moeite had met de galop. Toen ik die de eerste keer een balk liet stappen was het stap-stap-kloink-kloink en stond ie verbaasd stil en keek achterom. Ja schat, dat heten nou achterbenen, die heb je ook en behoor je ook op te tillen :) Sommige Friezen (en paarden in algemeen) zijn volgens mij totaal zich onbewust van de motor die ze achterin hebben liggen. Als ze daar dus bewuster van wordt leert ze die ook bij de galop beter te gebruiken. Nu is ze bezig met voorkant en slungelen die achterbenen er maar wat bij. Beetje vrij laten springen wil ook helpen, dan leren ze ook dat de afzet in die achterbenen zit ipv voor mooi rond te maaien in galop.

Linda tellington gebruikt hier wel een bandage voor. (In plaatselijk jargon 'the promise of engagement rope' geheten, de belofte van verzameling-band.)
Bind m aan de achterste singelstoot, om de achterhand (onder de staart, op de huid, plm. 20 cm onder de anus) en vooral niet te strak.
De functie van de 'rope' is... bewustworden. Bij ''Team'' is het gebruik, allerlei zaken ook op mensne ui tte proberen en dat was grappig: een bandage zachtjes om 1 been wikkelen: je voelt iedere pas heel nadrukkelijk.

Zo deden we bij yoga ooit een oefening: 5 minuten zitten, ogen dicht en alleen maar luisteren met je linkeroor. (of rechteroor, dat ben ik vergeten.) Waar die oefening precies goed voor was, is me verder ook niet bijgebleven. :D Maar: na afloop hadden we allemaal een mooi, knalrood linkeroor!!

...en die malle bandage zorgt misschien ook wel voor mooie, "knalrode", goed doorbloede spieren in die motor!
En als gezegd: 'de belofte van verzameling', het helpt om de achterhand ietsje meer onder te brengen. (Gewoon door het gevoel en verder niets.)
Met hoog aanspringen van de voorhand zelf is niet zo veel mis - maar essentieel is, dat de motor ook goed kan ondertreden in het zweefmoment.

KellyGonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:50

Ik rij nu al een jaar met men friesje 11jarige merrie die nu ongv 1 jaar zadelmak is.. Wij hebben haar vrij hardhandig leren galopperen (waar ik niet zo'n goed gevoel bij had) maar ze deed het ! Ze stormde eerst heel de piste af. Nu kan ze heel zacht galopperen en blijft ze bij mij (na veel oefenen..) met de hulp van de stem en de zweep heeft ze leren galopperen op cirkel. Omdat ze altijd uitbrak in haar cirkel en ik haar niet kon tegenhouden had mijn lesgever de piste in 2 gedeelt met een rood-wit lint. Wij leerden onze paarden eerst galopperen aan de lounge. In - Ga - Lop en op de OP springen ze aan (de meesten toch). Als ze in galop waren zei de lesgever steeds HOP HOP HOP elke keer ze een zweefmoment had (voor het Ritme...) Dat gebruikte we dan als we ze zadelmak maakte.
Het is maar een voorbeeld hoe ik leerde galopperen met men fries. Ze was ook heel moeilijk en was een stoomtrein in draf, ook de stelling was een ramp. Maar op cirkel en proberen ondervinden wat haar makkelijkste kant is.. Als ze deftig galoppeert (ook vanachter) 1 cirkel proberen aanhouden en uitbundig belonen met je stem en vrijven. Dan stoppen zodat ze snapt 'ooh dat moet ik doen!' Zo dee ik het met mijn merrie... Hoop dat je er wat aan hebt.
Heel veel succes en dat lukt je heus wel ! *\o/*

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:31

Voor een Fries is 3,5 jaar erg jong, menige Fries heeft dan nog knap last van balans-problemen.
Niet voor niets wordt vaak bij vooral Friezen pas met 4 jaar begonnen.

Maar uiteraard kan iedere Fries het galopperen leren... ieder kan het ook los in de weide, dus aanvankelijk zou aan de longe in afgezette (beperkte) kraal of cirkel met stemhulp, eerste stap moeten zijn.

Dan zijn er 2 types: zij die eenmaal vanuit een overijlde draf toch in galop gaan "rondscheuren" om hun balans te houden, die hebben vaak de neiging enorm uit te zwaaien en aan de longelijn steun te willen zoeken. die zijn aan galop nog niet toe.
De andere categorie heeft een betere balans, maar vindt het te moeilijk om in die galop te blijven en valt steeds terug naar draf, of probeert naar binnen of buiten er aan te ontkomen.

In beide gevallen is het een kwestie van achterhand.
De rondscheur categorie zou ik niet met balkjes gaan longeren, hoewel dit de vaart er wel uit kan halen, lijkt me dit eerder een categorie paard dat vooral veel tempo-wisselingen moet leren draven en stappen, veel overgangen, zodat het ont- en aanspannen van het spierwerk getrained wordt.

De tweede categorie zou veel baat kunnen hebben bij heel creatief omgaan met cavaletti-balkjes. Gewoon met 1 plat neerleggen op 1 zijde van de longeercirkel en aan de longe beginnen,( let op: bij sommige spokerige/angstige types is het beter meteen 2 tov elkaar te leggen, kunnen ze zich niet op "die ene" focussen) dan, de sessie daarna twee tov elkaar, en dan eerst in alle gangen, dan 3 stuks, als dat goed gaat 4: op elke zijde van de cirkel neerleggen, wel opbouwen per keer (!) zij krijgen dan gauw door: hee dat kan ik dus ook, en idd veel geheel lichaamsbewustzijn. Eerst er over laten draven (ze moeten dan steeds goed uitmikken hoe ze bij het volgende balkje uit moeten komen).
Gaat dat fijn, dan kun je vrijwel eindeloos gaan varieren, 2 balkes hoger, de andere twee plat op de grond.
Of: twee op elke zijde, en de helft galopperen (sommige paarden willen een raar sprong-hupsje er over maken, dan zijn ze al zowat in galop, dus dan doorzetten tot weer in draf voor het volgende balkje).
Kost veel tijd, doet wonderen voor hun zelfvertrouwen en afzet/achterhand.

Ik longeer vele types (Arabo)Friezen, op dagelijkse basis, en ken beide fysiek-mentale types, en heb er binnen de kortste keren geweldige resultaten mee behaald, die vrijwel direct terug te vertalen zijn naar het onder het zadel rijden. Dat laatste doe ik zelf niet (ik rijd momenteel alleen mijn eigen paard), maar de ruiters merken het goed terug.

Zijn maar wat tips en ervaringen: pik er van mee wat je gebruiken kunt, wees er creatief mee.
Succes!

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:39

ik had ook een fries met dit probleem.. ze draafde half met haar achterbenen... ik heb inderdaad veel in het duin geoefend op rechte stukken. en in de rijbaan heb ik op het moment van galop gewoon veel been gegeven en elke keer als ze der uit ging vallen gaf ik haar een klein tikje met de zweep, dat ze voorwaarts blijft denken! hoofd/hals laten zoals het is! het is echt een stukje kracht dat ze missen, maar dit moet je in het begin meteen goed erin stampen want anders blijven ze onwijs op de voorhand lopen! en absoluut geen slofteugel eraan hangen! spoortje kan wel helpen! succes ermee!

waaiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:43

van uit een bok kan die ook aan sringen en ik heb het in het bos geleerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:28

Dit is echt typisch en precies de definitie van een paard die haar balans nog niet gevonden heeft onder het zadel en zelfs dus nog niet tijdens het longeren. Als jij haar in de hoek probeert aan te galopperen (wat mij lijkt) dan moet ze stelling, dan valt ze naar binnen en galopperen met een ruiter erop voelt voor haar dan gewoon niet vertrouwd.

Heb je haar ooit mee naar buiten genomen? Zo niet zou je dat goed kunnen proberen, waarschijnlijk kan zij beter galopperen op rechte stukken waar ze geen stelling aan hoeft te nemen maar gewoon rechtuit kan.

Voor de rest zou ik de galop nog even lekker laten voor wat het is. Je kan het eens in de zo veel tijd meepakken (let op, als jij zegt galop moet ze uiteindelijk wel galopperen, anders leert ze zichzelf die laksheid aan) en anders alleen even aangalopperen en haar dan weer terug laten komen naar draf. Balans en kracht komt vanzelf, jouw paard is nog érg jong en moet gewoon dat stukje spierkracht en balans nog ontwikkelen. Geef het de tijd ;)

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 22:08

Bedankt voor al jullie uitgebreide antwoorden :-)
Ik ben dus gister zoals ik al zei voor het eerst met haar buiten gaan galoperen.. Dit ga ik nu proberen zeg 2 keer per week te doen met afwisseling dressuur en longeren!
Geduld is een schone zaak hihi

Ureen_kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:40

_Lola_ schreef:
Bedankt voor al jullie uitgebreide antwoorden :-)
Ik ben dus gister zoals ik al zei voor het eerst met haar buiten gaan galoperen.. Dit ga ik nu proberen zeg 2 keer per week te doen met afwisseling dressuur en longeren!
Geduld is een schone zaak hihi

een Balkje in de bak leggen en dan springt ze wel in galop misschien teminste zo hebben ze het een fries hier ook geleerd

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:57

Nou heb ik onlangs een fries bij huis gekregen die (al) 11 jaar is en die eigenlijk nooit de galop heeft geleerd. Hoe moet ik dit aanpakken?? Ik rijd haar niet werk alleen aan de longe en voor de kar met haar. Maar zou graag willen dat ze aan de longe galop zou kunnen laten zien. Zij gaat ook heeeeeeeel hard draven maar galop ho maar. Ze is verder heel erg goed op stemhulpen maar het woord galop heeft ze volgens mij nooit geleerd of uit haar woordenboek gescheurd :P

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:21

FriesRoosje schreef:
Nou heb ik onlangs een fries bij huis gekregen die (al) 11 jaar is en die eigenlijk nooit de galop heeft geleerd. Hoe moet ik dit aanpakken?? Ik rijd haar niet werk alleen aan de longe en voor de kar met haar. Maar zou graag willen dat ze aan de longe galop zou kunnen laten zien. Zij gaat ook heeeeeeeel hard draven maar galop ho maar. Ze is verder heel erg goed op stemhulpen maar het woord galop heeft ze volgens mij nooit geleerd of uit haar woordenboek gescheurd :P

Hetzelfde behandelen als een Fries van 3,5 jaar die nog niet kan galloperen. ;) Ik leerde het mijn 18jarige verzorgpaard die altijd voor de koets alleen mocht stappen en draven. Hoe ik dat heb gedaan heb ik hierboven al omschreven. Zo heb ik ook een andere Fries leren galloperen onder het zadel en met mijn eigen paard die lastig gallopeerde onder het zadel omdat hij meer voor de koets had gedaan; doe ik precies hetzelfde. Deze paarden waren dus 18, 9 en 6 jaar op het moment dat ik dit ging proberen en alle drie konden ze het uiteindelijk. :)
Het is een lang proces en vergt inzicht in of je paard het wél kan en vertikt of dat hij het gewoon echt niet kan en dus meer of andere begeleiding nodig heeft. Sommige Friezen verkiezen uiteraard gewoon liever de draf en doen of je van een lotje getikt bent als je galop vraagt, maar wat hierboven al gezegd werd; ze kunnen het allemaal. Alleen soms niet zo gemakkelijk dus dat vergt meer tijd en soms ook nog een andere aanpak dan een standaard paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:54

Op dezelfde wijze als een jonge of net in de belering gekomen Fries, zie de talloze tips hierboven.

Zeker speelt mee dat er voor de recreatiewagen vaak het paard toch belet wordt of afgeleerd wordt in galop te gaan, om onbeheersbaarheid en ongelukken te voorkomen. Niet bij ieder, ik ken ook recreatiemenners die hun ene Fries wel in de galop laten gaan voor de kar, maar de volgende weer niet, is afhankelijk van het individuele paard.

Bij longeren moet je proberen te voorkomen dat het paard te hard rond gaat (te hard/overijld gaat draven), maar juist iets terugnemen in draf, een lichte binnenstelling vragen en tegelijk met de longeerzweep een tikje tegen het binnenachterbeen geven, liefst in een hoek/bocht van de longeercirkel.
De meesten hupsen daardoor in galop aan, op een weliswaar verkeerde manier, maar dat doet er in eerste instantie dan even niet toe: die galop er in doorzetten door zo nodig aantikken en zelf kort er op schuin achter meelopen. Eenmaal IN galop niet beperken aan de voorzijde, maar alleen zorgen dat paard in die galop BLIJFT (zal in eerstvolgende hoek namelijk proberen terug in draf te vallen). Vijf galopsprongen, hoe onbeholpen ook, moet uitbundig met stem beloond worden.

Ze moeten leren dat het MAG en dat het ook niet moeilijk is.

Probeer het, lukt het niet, na een week of 2 gemiddeld 3x per week aan de longe, heb ik eventueel nog wel wat andere vriendelijke (!) trucjes of ezelsbruggetjes, ze kunnen het echt allemaal.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:58

Sorry, maar ik lees dat je typt dat ze 3,5 is en 'dat niet iedereen even snel leert', maar een paard van 3,5 jaar heeft gewoon de balans nog niet om met een ruiter te galopperen.
Aan de longeerlijn veel oefenen en inderdaad een stemhulp koppelen aan de galop en als ze aan de longe in balans is, kun je onder het zadel ook beginnen.
Sommige paarden vinden het trouwens met het aangalopperen fijner om met hun hoofd naar buiten te lopen, omdat ze dan met hun hoofd hun lichaam 'tegengewicht' geven.
Dat wij ze naar binnen laten kijken is maar een gewoonte.

Galoppeert dit paard wel normaal in de wei? Of is het dan ook hetzelfde?