Zienna is een 7-jarige merrie die ik eind vorig jaar voor het eerst onder het zadel heb gehad. Dat is helaas niet helemaal soepel verlopen en heb ik haar een tijd niet onder het zadel gehad. Sinds zo'n week of 3 heb ik haar weer opgepakt onder het zadel met hulp van een vriendin zonder angst(ik durfde niet meer, altijd handig als er dan iemand is die het wel durft!). Zij heeft haar gelijk zonder longeerlijn gestapt en gedraafd en na een paar minuten kon ik haar overnemen. Daarna heeft zij er nog 1 keer opgezeten zonder longeerlijn en daarna heb ik Zienna twee keer gereden zonder dat zij er eerst op is geweest en zonder longeerlijn (zo ver waren we vorig jaar nog niet gekomen).
Dit gaat ver boven verwachting goed, Zienna doet super haar best en laat zich redelijk makkelijk sturen. Ik ben natuurlijk niet zo groot en Zienna is niet zo klein, dus het is voor mij best lastig mijn been echt goed aan te drukken etc. We stappen nu vooral, rijden veel 8jes en bochten en draven hier en daar wat rondjes. Ik vind dit zelf soms wat spannend worden dus ik ben vooral bezig met het opbouwen van vertrouwen van beide kanten.
Van beide keren rijden zonder hulpmiddelen (zonder vriendin en zonder longeerlijn) zijn foto's gemaakt. De eerste keer was in het roze, de tweede keer in het blauw! In het blauw rij ik met nieuwe leren laarzen waardoor ik mijn benen soms wat afsteek, en rij ik voor de eerste keer met een dressuurzadel, ook weer even wennen dus.
Ik wil er nu vooral aan werken dat Zienna niet duikt en uit zich zelf achter de loodlijn kruipt. Verder rijden we veel bochten om lekker te sturen en een balans te vinden. Ik moet er zelf op letten dat ik mijn benen niet afsteek en druk blijf houden op mijn rechterbeen. Ik moet ook nog erg wennen aan de grote passen, waardoor ik zelf ook naar voren val met het lichtrijden.
Ik weet dat ik niet goed genoeg op Zienna zit, en weet dat zij meer met haar neus eruit gereden mag worden. Ze neemt al vrij snel zelf haar houding aan en kruipt zelf achter de loodlijn.
Wees een beetje lief voor ons aub?
We hebben begeleiding op stal van meerdere personen en in de toekomst zou ik graag echt willen lessen.

En even een idee hoe groot ze is
en hoe klein ik ben!
Ik kan haar wel aardig loslaten op dat moment en dan loopt ze weer zelf maar het lijkt denk ik daardoor alsof ze heel erg hangt. Dat gevoel heb ik nog niet heel erg, en heb ook nog geen zere armen oid gehad. Ik probeer het op te lossen door haar met mijn been te ondersteunen. 

Fijn dat je het vertrouwen rustig aan weer terug begint te krijgen! Ik vind het er lekker ontspannen uit zien en je bent je er van bewust dat ze minder diep moet!