inrijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovertje98

inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:50

halloo,

ik ga morgen voor het eerst op mijn kwpn ruintje zitten...
alleen ik ben nogal zeenuachtig..
ik heb namenlijk nog nooit een kwpn ingereden...:$
maar, nu heb ik een vraag,
hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan aanpakken..
ik en een vriendin zetten ze bak al af en daarna eerst even longeren..
maar ja verder...

xanne

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:51

Heb je al eens eerder een paard of pony ingereden? zo niet, dan zou ik er ook niet zomaar aan beginnen.
Zoek een goede instructrice die je kan helpen bij het inrijden van je paard! :D

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:52

Is het paard al goed aan het hoofdstel en zadel gewend??
Mijn tip, niet zelf doen...
Als jij nu al zenuwachtig bent breng je dat morgen gigantisch over op je paard, die het toch allemaal al spannend vind, dat is vragen om ongelukken.
Laatst bijgewerkt door Naranga op 12-04-13 17:54, in het totaal 2 keer bewerkt

lovertje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:53

@kellyOrazio_ jaa haha een tinker.. 2 friezen en een paar shetten

lovertje98

Re: inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:53

@naranga jjaa hij heeft al 1 jaar lang zadel en hoofdstel om gehad

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:55

inrijden doe je niet zomaar effe. als je geen ervaring hebt niet aan beginnen, en een professionele laten doen. je kan zo een paard voor de rest van zijn leven bederven

lovertje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:58

@paardje1983 nee dat weet ik ik ben met die fries lang bezig geweest.. maar die was vroeger mishandelt dus dat duurde zoiezo langer, en dat gebeurt niet ik rijd zelf al 8 jaar

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:01

het is niet omdat je 8 jaar rijd dat je daarom een pro bent.. :)
Ik zou zwz hulp vragen een proffessioneel (!) iemand

lovertje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:03

@LOLLYwood hahaha nee dat snap ik! maarja ik had al gevraagt ofdat iemand die uder is en meer paarden heeft ingereden wilde helpen.. maar dat wil zij niet

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:06

ik zal je adviseren om hem naar een stal te brengen die bekent staat om paarden zadelmak te maken.kost misschien paar honderd euro maar dan weet je zeker dat het goed gebeurd. een fries en een tinker is heel anders dan een kwpn, zijn meestal wat gevoeliger en riller. wat voor bloed is het. anders kan ik je wel helpen. stuur maar een pb voor meer info.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:08

Ik zie dat je 14/15 jaar bent & als jij dan samen met vriendin (die helpt) een paard gaat inrijden....
Geen goed plan, jullie zijn beide niet oud en ervaren genoeg om dit samen te gaan opknappen.
Zorg dat je een volwassen professioneel persoon om hulp vraagt, zeker de eerste 3 maanden!
Je moet dit echt niet zelf willen meid! Het is mij met een D-pony gelukt samen met een professioneel iemand en ouders en zus die er veel van weten.
Ik denk niet dus niet dat het goed gaat als jij op een PAARD gaat zitten ZONDER GOEDE HULP.

Voor de duidelijkheid, dit is geen aanval, maar wil het je echt sterk afraden! Je moet het gewoon niet willen meid, echt..........

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:08

Je bent ook nog maar14 je hebt nu echt nog niet de mentaliteit om een heel pAard in te gan rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:10

Ik heb een tip hoe je dit in kunt gaan pakken: niet doen, laat het aan vakmensen over. Zorg voor een goede start voor je paard, is de beste garantie voor een lang leven dit paardje later.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:29

Ook ik ben van mening dat het verstandiger is om het paard te laten aanrijden. Zodra hij de basis goed er in heeft zitten, kan je hem nog altijd naar jouw hand zetten en verder beleren.

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:34

Als je zelf zenuwachtig bent, word jouw paard dat ook. Ze zijn voor zulke dingen heel gevoelig, ook omdat jij verkrampt en waarschijnlijk bang bent dat hij er vandoor gaat of dat je zal vallen.

Ik zou zelf een stal zoeken waar ze paarden inrijden, dit is een stuk veiliger voor jou en je paard omdat ze daar precies weten wat ze doen :).
Het kost een beetje, maar daar heb je later heel veel plezier van.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:36

Beste tip is inderdaad iemand inschakelen met voldoende kennis en kunde om dit goed te kunnen doen. Voor het paard is het wel zo prettig als er tenminste iemand is die weet waar jullie mee bezig zijn, jij weet het niet, je vriendin kennelijk ook niet en het paard al helemaal niet.
Als je goede begeleiding erbij haalt kun je er vast wel zelf bij betrokken worden, maar die begeleiding heb je echt hard nodig!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:39

Slim zijn en inderdaad iemand inschakelen die weet wat ze doet. Zodat je paard een goede basis krijgt waar jij later nog een hoop plezier aan kan gaan beleven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:39

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:26

8j paardrijden is het moment dat je net klaar bent om echt te gaan leren paardrijden.
Zelf zo een paard zadelmak maken en inrijden is gegarandeerd vragen om moeilijkheden, en het paard blijft dan ook voor heel zijn verdere leven een deel beperkt in wat het zal kunnen met zijn gaven.
Niet zelf doen dus.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:30

liespower94 schreef:
Je bent ook nog maar14 je hebt nu echt nog niet de mentaliteit om een heel pAard in te gan rijden.

half paard is ook erg lastig om op te zitten laat staan inrijden :Y)

maar ben het niet met je eens in ging op mijn 11/12de bij een boer rijden, en daar leerde ik al gelijk snel paarden/pony's inrijden was voor de handel en had er op mijn 14de al heel wat ingereden en/of doorgereden.

maar ts wie houd het paard vast, hoop wel iemand die er wat over te zeggen heeft een paard is enorm sterk.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:41

Dan is de vraag wat voor paarden en pony's zijn dat later geworden? Een goede basis leggen doe je maar 1 keer.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:15

Zeer correct ingereden /door gereden ponys paarden. Enkele ervan volg ik nu nog steeds.
Zowel onder de man als voor de kar. Springen dressuur en recreatie.
Leeftijd zegt niet zoveel, ervaring zegt meer

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:25

Waarom zouden paarden/pony's alleen maar ingereden kunnen worden door professionals of mensen die ouder zijn? Ik snap dat dus niet..
Ik heb vorig jaar ook een paard ingereden (Groninger X Fries X KWPN) en dat is ook super gegaan. Het paard loopt nu buitenritten alleen en doet het harstikke goed. Ik heb wel hulp gehad van mensen met veel ervaring.
Ik ken ook genoeg (probleem) paarden die een professional niet in kon rijden, maar iemand met heeel veel geduld en tijd wel.

TS, ik denk alleen niet dat het heel slim is om een paard in te gaan rijden als je zelf zenuwachig bent, dat merkt je paard ook. En een ervaren persoon om je te helpen is ook handig!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:26

Maar meestal komt ervaring met leeftijd. Maar er zijn ook genoeg gevallen waarbij de paarden en pony's later niet zo makkelijk zijn.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:30

liespower94 schreef:

Waarom niet? Ik ben ook veertien en heb mijn merrie zelf doorgereden (uiteraard met begeleiding van ervaren instructie).