don diego aan het door rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

norton84

don diego aan het door rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 20:46

hallo bokkers ,
Sinds 7 oktober 2012 zijn wij ( hutch84 en ik) eigenaar van dit bijzondere paard.
Hoe wij hem gekocht hebben is te lezen in onderstaand topic
[ITP] don diego van hoopje ellende tot beginnend mooi paard

We hebben flink wat werk gehad met dit paardje en zijn er nog steeds niet.
hoe wel hij nu al redelijk richting een normaal gewicht gaat. moeten er nog kilo's bij.
Maar op advies van de dierenarts osteopaat en omdat hij er aan toe is ( als hij niet minimaal 3 dagen per week "werkt " dan is hij in de kudde erg aanwezig en lastig omdat hij erg wil spelen en donderen met zijn vrienden. Hij zit dan ook flink onder de kale plekjes, maar daar moeten jullie maar door heen kijken.

Enige tijd geleden opende Hutch84 dit topic
[RT-HAW] Don Diego onder het zadel ( net zadel mak )
Helaas werd dit topic gesloten , hutch84 was dan wel de eigenaar maar niet de berijder en al had ik als berijder en mede eigenaar mee besloten dat het goed was
bokt regels zijn bokt regels , en ook voor 2 zussen worden die gewoon gehand haaft. :(:) :(:)

Hier een klein paspoortje
naam Don diego
dark ynte x haarlem
leeftijd 3,5 ( word in juni 4 ) maar mag door zijn verwaarlozing gezien worden als een 3 jarige.
schofthoogte 1,73 en groeiend

nivo : inrijden /door rijden
hij word 2 keer per week gereden
1 maal gelongeerd met pessoa

De dingen waar ik tegen aan loop is het lopen met de hand rem. In het begin gaat het nog wel maar als hij moe word is het werken om hem te laten lopen.
hier zijn we in de lessen mee bezig. Ik ben me er van bewust dat dit een spieren kwestie is en uithouding s vermogen.
Om spier groei te bevorderen en om hem vetter te krijgen ( vet word natuurlijk gebruikt om spieren te krijgen) voeren we nu merrie brok bij.

het sturen gaat goed /redelijk .

We zijn totaal niet bezig met het lang en laag lopen eerst moet er tempo controle zijn doet hij het wel omdat hij in balans loopt dan word dit beloond door druk van de teugel te halen.

Ook neemt hij makkelijk buiten stelling aan. tips hiervoor zijn welkom. Aangezien wij het niet samen eens worden over de manier om dit op te lossen zou ik hier tips voor willen

korte filmpjes :
https://www.youtube.com/watch?v=mrk4r6G ... ata_player

https://www.youtube.com/watch?v=2YCkt6O ... ata_player

https://www.youtube.com/watch?v=VyicQAu ... ata_player

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

deze filmpjes zijn wel na 20 minuten rijden gemaakt. en hij dus eigenlijk al helemaal op was.
Laatst bijgewerkt door norton84 op 10-04-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

hutch84

Re: don diego aan het door rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:52

he zus eindelijk zat er al een hele tijd op te wachten.

je weet mijn aandachts punten dat zijn je handen wat je op eerste filmpje doe je iets maar weet niet wat..
qua tempo vind ik hem goed lopen ik weet dat hij hier al moe was en je meer moet werken om hem te laten lopen
kijk voor uit rug recht

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 20:56

hm wat me nu opvalt is het bit hmmmorgen evne naar kijken

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:20

Hij ziet er goed uit hoor! Probeer jezelf lang te maken.... Hakken uitdrukken en kin omhoog.... Verder komt het wel goed met jullie!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:28

leuk paard/combie

persoonlijk zal k hem meer voorwaardser naar het bit toe rijden
en aan de voorkant minder ''vragen''

ook zal ik veel op de binnen hoefslag rijden dat voor zijn evenwicht

verder super leuk paard en zal zeker niet mistaan in de ring!

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:28

Het lijkt erop dat je zelf wat uit balans komt en daardoor je handen wat optilt. Dat is alleen in het eerste filmpje. Verder ligt het zadel wat naar voren lijkt het en val jij wat voorover. Ga terug zitten en probeer goed je balans te zoeken. Hij mag ook iets meer aan het been worden, dan kan je ook beter gaan zitten.
Succes :)

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 21:48

joolien:"
mbt zadel klopt is niet mijn eigen zadel het andere paardje wat je ziet is ook van mij en daar ligt mn zadel op. ben zoekende naar balans beugels korter zit niet fijn. langer ben ik soms balans kwijt. nu is het zo dat ik van d afgevallen ben in dec en mn enkel flink bezeerd heb. nu denk ik ombewust dat ik mn enkel toch nog ontzie. ik moet echt aan mn zit werken zitten op mn bille en niet op mn doos. helemaal mee eens dat hij beter aan been moet komen daarom bewust ook iets uit de laatse minuten geplaatst. maar hoe los ik dat op bak is zwaar. hij is met 20-30 min echt op en zou het liefst stoppen en geen pas mee lopen nu probeer ik voor dat punt te stoppen kosrte stukjes draf stap etc.

caboclo:
bedoel je teugels losser? en zou je uit willen leggen hoe jij dat doet wat je beschrijft?? gewoon omdat er meerdere weggen na rome lijden

zegt mn zus ook hoor binnenhoefslag rijden. haha

hoop ook in de toekomst weer wedstrijden te kunnen gaan rijden over jaar o 3 of zo

thanx voor reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:00

Ik vind het er lekker uitzien hoor jet! Zadel lijkt me niet heel lekker te liggen tever over de schouder? Ik vind dat het wel meevalt met op de handrem lopen eigenlijk. Verder ga ik met joolien mee :j

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 22:02

voor mn eigen zadel is het advies bontje er onder. dacht dat die van merel maatje kleiner was maar dan mogelijk toch niet thanks share. zo voel het niet elke stap lijkt wel of ik moet drijven en dat wil ik niet

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:04

inderdaad binnen hoefslag is goed om je paard recht te richten en hem te leren recht lopen zonder daarvoor een wand nodig te hebben.

ik denk dat jij een ander type zadel nodig heb dan waar je nu mee rij , dieper qua zit , zodat je makkelijker zit. Daarnaast is been geven weg ten alle tijde moe of niet moe . hij mag iets minder reageren.
jullie moeten steeds je tijd gaan uit breiden zodat hij conditie gaat krijgen en het wel vol hou ook al is de bak zwaar , des noods nog iets meer brok voeren

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:37

Rechter op zitten, je handen stiller houden, je buiten teugel mee laten gaan in de wending en voor je kijken zijn de dingen die ik er even snel uitpik. Verder zou ik toch ook met een klein zweepje gaan rijden, want hij reageert niet echt op je been. Dan kan je een klein tikje geven zodat ie wat eerder reageert. :o

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:33

rana wij kunnen praten van mij neemt ze het niet aan ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:59

En hoe "verleidelijk" ook... Niet elke pas blijven drijven. Hij is groot dus zijn bewegingen voelen misschien aan als op de handrem maar zo op de filmpjes vind ik dat echt meevallen :j dan is het idd makkelijker om je been stil te houden en wanneer hij echt inkakt 1x been geven,geen reactie wat harder been geven en bij nog geen reactie een tikje met de zweep erbij!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:14

Idd wat Shane zegt: been er aan houden maar niet iedere pas drijven. Pas als je voelt dat hij wil "inkakken" been geven en direct reactie eisen. Geen reactie is been en een tikje erbij. Probeer je handen stiller te houden, zodat jij z'n passen niet afbreekt. Qua zit en zadel ben ik het eens met Joolien.
Als je paard nog weinig conditie heeft, is het helemaal niet verkeerd om veel stapwerk te doen. Goed actief stappen en lekker over de rug worden ze loei sterk van :)
Is er een mogelijkheid om buiten te rijden met hem? Lekker rechtdoor op twee teugels houden is goed om z'n balans te gaan vinden.

Ik denk dat dit paard best nog eens heel erg knap kan gaan opdrogen, ik zie er wel wat in! :j

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:23

norton84 schreef:
joolien:"
mbt zadel klopt is niet mijn eigen zadel het andere paardje wat je ziet is ook van mij en daar ligt mn zadel op. ben zoekende naar balans beugels korter zit niet fijn. langer ben ik soms balans kwijt. nu is het zo dat ik van d afgevallen ben in dec en mn enkel flink bezeerd heb. nu denk ik ombewust dat ik mn enkel toch nog ontzie. ik moet echt aan mn zit werken zitten op mn bille en niet op mn doos. helemaal mee eens dat hij beter aan been moet komen daarom bewust ook iets uit de laatse minuten geplaatst. maar hoe los ik dat op bak is zwaar. hij is met 20-30 min echt op en zou het liefst stoppen en geen pas mee lopen nu probeer ik voor dat punt te stoppen kosrte stukjes draf stap etc.

caboclo:
bedoel je teugels losser? en zou je uit willen leggen hoe jij dat doet wat je beschrijft?? gewoon omdat er meerdere weggen na rome lijden

zegt mn zus ook hoor binnenhoefslag rijden. haha

hoop ook in de toekomst weer wedstrijden te kunnen gaan rijden over jaar o 3 of zo

thanx voor reacties

nee niet losser maar gewoon lekker vasthouden en ''geen ophoudingkjes'' maken lekker teugels vast voor wat te sturen maar zeker niet meer wel gewoon lekker contact teugeltje houden veel voltens/slangenvoltens/gebrokenlijntjes enso

voor de binnen hoefslag werd mij aangeraden om het paard lekker op eigen benen te leren lopen dat hij minder ''uitzwaait'' en mooi recht in evenwicht blijft lopen..

en de wedstrijden zouden jullie zeker niet verkeerd staan het is echt een mooi en leuk paard om te zien!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 13:00

ik merk zelf ook dat ik onbewust bewust been blijf geven. zou dat kunnen komen dat hij zo iel is in vergelijking met mn andere paardje??? lijkt wel of dat ze alle kanten op zwabberen terwil ik dat niet heb op norton weet ook even niet hoe ik dit oplos????

buiten is wel optie maar wil eerst even wat kleine dingen bevestigd hebben stop etc. we zitten hier aan drukke weg plus veel landbouw verkeer. en hij is nu nog heel gevoelig voor trekkers etc.

dan gaan we het gewoon proberen met een zweepje.

tis me duidelijk wat je bedoelt caboclo het wordt straks echt een bink hij ziet er nog niet al te fraai uit maar hij is zo lief.

qua beweging is hij totaal anders als mn andere paardje die is kleiner beweegt heel anders tis voor mij ook echt wennen.

share ben het het je eens dat het er misschien niet zo uit ziet maar zo voelt het wel en dat is heel moeilijk denk dat het groot deel op te lossen is met op eigen benen lopen been is voorwaarts etc.

Axel_Nott

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:31

Je hebt zo te lezen genoeg kennis van je eigen houding en bent daar ook prima mee aan de slag dat is mooi! Je zou hem idd nog meer overgangen kunnen laten pakken en dan nog korter. Dus echt drie passen vooruit drie passen terug. Hierdoor zal het geheel ook wat meer actie gaan uitstralen. Dit paard moet gewoon nog veel kracht ontwikkelen en dat is momenteel in mijn ogen aandachtspunt 1. Ik vind dat jullie goed op weg zijn. Als die kracht zich ontwikkelde komt zowel je paard als jij meer in balans. Ga zo door!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 15:08

mn houding kort samen gevat belabbert.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:32

nou jet valt mee, ik zie mensen slechter rijden gewoon recht op niet naar de grond kijken de stuiers vind je toch niet meer terug in die tapijt snippers

en je benen ik weet er geen oplossing voor,

overgangen rijden is inderdaad goed, je mag nog niet met hem naar buiten is geen optie zolang hij nog zo kan schrikken van vreemde dingen..( ik bescherm mijn zus tegen gevaar )

Axel_Nott

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:47

Niet zo onzeker! Je zit niet als een krant op je paard! Het is juist zo dat je met een paar kleine aanpassingen zoveel meer gemak zult krijgen in het oplossen van probleempjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:54

Belabbert is het niet hoor Jet! Ziet er beter uit Dan Bij mij en Vie dus jullie gaan alleen maar meer groeien! :j

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:57

ik vraag me ook af als ze haar beugels korter doet of ze dan minder gaat zwiepen met haar benen of dat het juist erger zal worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:01

Ik denk dat ze dan helemaal achterop de lepel komt en ze nog hoger gaat staan..

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:09

ik zal ze dan eerder een gat langer doen zodat ze echt vanuit haar benen gaat ''rijden'' lichtrijden''
nu lijkt het als of ze /je echt op de beugels gaat staan..

ik blijf het iedere keer weer zeggen denk dat ik jou paardje wel heeel erg leuk vind
en ken bijna niet wachten hoe hij over een paar jaar in de ring loopt.. hihi

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:34

ik ben er ook benieuwd naar hoe mijn zus met dit paard voor de dag gaat komen
hij gaat wel zodra het juni/juli is een maand onbeperkt de wei op zodat hij weer kan uitgroeien /uitzakken want dat heeft hij echt nog nodig
ik ga de tip mee nemen beugels langer. daarnaast zal ik al jullie tips tegen haar roepen als ze hem morgen weer gaat rijden

zo kochten wij hem trouwens op 7 oktober 2012
Afbeelding