Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Linda714 schreef:waarom een 5 jarige met zweep rijden
Aranel schreef:Hoe is hij aan de hand als je de zweep vast hebt? Mijn paard is als de dood voor de zweep en ik 'aai' hem er wel eens mee als hij stilstaat en beloon dan meteen als hij geen reactie geeft. Misschien kun je eerst zoiets proberen en dan langzaam opbouwen?
(als het ongehoorzaamheid is)
oneside schreef:Paard 5 jaar - kan echt niets - loopt als een kameel - bokt naar zweep - vooruit rijden en nageven?
Het is maar goed dat het mijn paard niet is!![]()
Tsjonge meid misschien eerst maar eens rustig beginnen en aan hulpen gaan werken?
Waarschijnlijk kun jij ook nog het een en ander aan je houding verbeteren zodat het paard van achteren naar voren gaat lopen.
Enkel 'hoe langer ik reed', maar dit kan ook binnen die 20min zijn. Ik zou gewoon mooi een tijdje zonder zweep rijden, als je al aangeeft dat het steeds beter ging in 1 sessie al. Later kun je hem dan wel desensibiliseren voor die zweep. Bij ongehoorzaamheid bij de zweep (al bokken als je hem vast hebt) zou ik wel even doorpakken, hoor. Flink naar voren rijden tot hij niet meer aan bokken denkt. Dit hoeft trouwens niet eens per se met de zweep. Als je hem met je benen al duidelijk kan maken dat het ongewenst is; prima.