Hoi Wild thing,
frustrerend hoor...!
Zo te lezen heb je engelengeduld gehad en dat is hartstikke goed van jou!!
En begrijp ik nou, dat je haar hoog in de dressuur start...? Dan heb je toch *iets* met madammeke bereikt, dat is ook wat waard.
Maar de frustraties, dat je paard je toch niet echt vertrouwt breken je denk ik op.
"Oh, wil jij dat ik daar langs ga...? Goed dan!" is voor sommige mensnen een vorm van ongehoorzaamheid, maar je kunt het zien als blijk van vertrouwen. ("Ik vind het niets, ik vind het monsters, maar vooruit dan maar!")
Maar dat kost jullie dus ook al bakken energie (zo niet: strijd).
Ik kan 3 dingen verzinnen.
1) Een pauze. Boek een vakantie langs zee en gewoon elke ochtend en avond een uur met je paard wandelen langs het strand. Liefst samen met een vriendje, waar ze vertrouwen in heeft. (Bij ieder monster gaat vriendje lopen aan de kant van het monster, zodat jouw bommetje gewoon de plek van het veulen in kan nemen.)
En lekker een tijd van geen wedstrijden, niets moet, lekker tutten met je dier. Zeker nu het voorjaar is, haar hormonen opspelen, maak het haar niet te moeilijk. (En daardoor maak je het jezelf makkelijker.)
2) Een andere stal. Waar je wel een buiten instructeur kunt laten komen, of waar al een goede trainer over de vloer komt.
En liefst ook een stal met lekker veel land, en waar paarden ook gewoon paard met elkaar kunnen zijn (bijv.: in vaste groepjes 'swinters spelen in de paddock.)
3) Behalve supplementen enzo, kun je bijv. ook je licht eens opsteken bij lui zoals Linda Tellington ('ttteam'). Soms is (raar maar waar) grondwerk (bijv. het labyrinth, "the homing pigeon") of een hulpmiddel als de landel of de balansteugel krek wat een paard met weinig vertrouwen nodig heeft. En verder zijn er uiteraard de dingen zoals 'mondwerk', 'staartwerk', waarbij je de houding van het paard uiterst subtiel verandert - soms met grote gevolgen. Daarnaast zijn er dingen zoals bijv. het afstrijken van de benen met de 'toverstaf' en de touches.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-04-13 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt