Lange of korte teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

margotxxx

Lange of korte teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 22:43

Ik weet niet of hier al een topic over is, maar ik vraag me echt af wat jullie ervan denken.
Hoe rijden jullie het liefst en wat is volgens jullie het beste? Met langere of kortere teugel rijden?
Laatst bijgewerkt door margotxxx op 02-04-13 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:45

margotxxx schreef:
of rijden zoals bij dressuur (kort, en constant spanning).

Shoot! :)

Euh...Ik denk dat jij nog nooit goed dressuurles hebt gehad. Ik rijd dressuur, met contact (verbinding, dus net geen boog) maar spanning ontstaat alleen als er iets mis gaat en probeer ik zo snel mogelijk weer af te laten vloeien. Ik vind paardrijden leuk, fitness doe ik ook graag, maar niet tegelijk!

Anoniem

Re: Lange of korte teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:47

Waarom kiezen uit te los en te vast?
Waarom niet gewoon goed?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:49

margotxxx schreef:
Ik weet niet of hier al een topic over is, maar ik vraag me echt af wat jullie ervan denken.
Wat is volgens jullie het beste, en waarom : met wat langere teugel rijden (niet per se zo lang als bij western, maar gewoon een wat losser contact) of rijden zoals bij dressuur (kort, en constant spanning).

Je redenatie is wat krom.
Lange teugel kan namelijk soms betekenen dat iemand best nog wel er veel druk op heeft staan,
maar dan wel bij wijze van spreken met zijn handen op zijn benen moet zitten.
Korte teugel zegt niet dat je constant spanning erop hebt, je kan prima heel los zijn of juist een elastische verbinding hebben
met een korte teugel.

Los is dus niet hetzelfde als lang en kort niet hetzelfde als constante spanning.

Sonja zegt het leuk! Waarom niet gewoon goed?
Want die optie heb jij er nu niet bij staan.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:51

Je moet zo zacht zijn met je hand als mogelijk en zo hard als nodig is. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:53

caresje schreef:

Definieer zo zacht mogelijk? Waslijnen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:54

Ten eerste, ik als dressuurmiep vind het niet fijn dat mensen denken : 'dressuur! Aargh! Mishandeling! Rollkur! Strakke teugels!' Want dit is totaaaaal niet het geval. Misschien bij sommige ruiters die op tv komen of die je op internet ziet voorbij komen. Ik streef naar ontspanning en een blij paard. Niet naar in de krul en een paard dat mooi zijn rondjes loopt maar doodongelukkig is.

Ik rijdt met lange teugels nu, niet overdreven maar gewoon ruim genoeg om mijn merrie zelf te laten lopen. Anders gaat ze snel hangen in mijn handen en dat rijdt niet fijn en is slecht voor haar lichaam. Als mijn teugels wat langer zijn loopt ze op haar eigen benen en struikelt ze niet zo vaak (gevolg van hangen aan het bit). Zo kan ze ook zelf mijn hand opzoeken en lekker ontspannen door de bak lopen. Dat vind ik belangrijk omdat ze dan mooi over haar rug loopt, ontspannen is en haar lichaam op de correcte mannier gebruikt. Later kan ik misschien wat aan het oprichten gaan werken en de teugels wat korter nemen. Maar voorlopig is dit nog niet aan de orde (ze is nog maar vier).

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 22:57

_Esther_87_ schreef:
margotxxx schreef:
of rijden zoals bij dressuur (kort, en constant spanning).

Euh...Ik denk dat jij nog nooit goed dressuurles hebt gehad. Ik rijd dressuur, met contact (verbinding, dus net geen boog) maar spanning ontstaat alleen als er iets mis gaat en probeer ik zo snel mogelijk weer af te laten vloeien. Ik vind paardrijden leuk, fitness doe ik ook graag, maar niet tegelijk!

Zo bedoelde ik het niet hoor, met spanning wou ik gewoon een contact bedoelen xx

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:57

Maar dan klopt het nog niet...Want contact kun je zowel aan een langere als aan een kortere teugel hebben. Bijvoorbeeld bij het halstrekken, ook daar heb je gewoon teugelcontact als het goed wordt uitgevoerd.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 22:59

Voor iedereen:
ik wou zeker niet bedoelen dat ik mensen die dressuur rijden slecht vind ofzo, en ook niet dat met kortere teugel rijden slecht is.
Ik wou gewoon van iedereen zijn mening horen.
Sorry als ik onduidelijk was :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:01

margotxxx schreef:
Voor iedereen:
ik wou zeker niet bedoelen dat ik mensen die dressuur rijden slecht vind ofzo, en ook niet dat met kortere teugel rijden slecht is.
Ik wou gewoon van iedereen zijn mening horen.
Sorry als ik onduidelijk was :)

Maar waarover wil je dan precies de mening weten? Voorkeur voor rijden met of zonder contact? Voorkeur voor oprichting of alleen maar halsstrekken? Dressuur of recreatie-rijden?

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 23:01

_Esther_87_ schreef:
Maar dan klopt het nog niet...Want contact kun je zowel aan een langere als aan een kortere teugel hebben. Bijvoorbeeld bij het halstrekken, ook daar heb je gewoon teugelcontact als het goed wordt uitgevoerd.

Je hebt gelijk, klopt inderdaad niet zie ik :)
ik vroeg me gewoon af of je met lossere teugel ook een losser contact hebt.
Dus die 'constante spanning' is fout.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:01

Sonja schreef:
caresje schreef:

Definieer zo zacht mogelijk? Waslijnen?

Nee absoluut niet ik bedoel een ontspannen paard dat met licht contact in de mond gereden word en als hij bijv. omhoog komt met zijn hoofd dat je wat meet druk mag geven, maar nooit moet gaan lopen trekken of iets zonder enige aanleiding. (al mag je nooit trekken in een paard zijn mond.) ;)
Mijn paarden krijgen wel kleine waslijntjes met uitstappen maar wel zo dat als ze schrikken ofzo ik gauw genoeg te teugels terug op kan pakken.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 23:02

Jullie mening over wat jullie het best vinden om mee te rijden, voor zowel ruiter als paard.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:02

Oh ik denk dat je als je zei 'zoals bij dressuur kort en constant spanning' eigenlijk bedoeld 'zoals bij dressuur paardje op de loodlijn, handen bij de schoft en constant contact met de mond.' Zoiets? :D

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 23:04

Heleennn schreef:
Oh ik denk dat je als je zei 'zoals bij dressuur kort en constant spanning' eigenlijk bedoeld 'zoals bij dressuur paardje op de loodlijn, handen bij de schoft en constant contact met de mond.' Zoiets? :D

ik bedoelde niets afbrekends inderdaad :p

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:05

Ok. Ik vind een heel licht contact fijn. Ik kan echter ook heel goed begrijpen dat mensen in het bos zonder contact rijden. Meestal heb je in het bos immers een ander doel met je paard dan in de dressuurbaan.
Soms wordt ook tijdens mijn rijden het contact weleens wat zwaarder. Als je bezig bent het evenwicht van het paard te veranderen bijvoorbeeld, zoeken ze soms best een beetje steun bij jou als ruiter. Dat mag, straf ik niet af. Maar ik streef er dan wel naar om zo snel mogelijk het paard weer op eigen benen te hebben zodat het contact weer terug kan naar heel licht. Verder wil ik dat ook als ik mijn hand naar voren breng (en daar wel netjes met mijn been naartoe rijd natuurlijk) dat het paard de hals ook langer laat worden. Op die manier kan je bijvoorbeeld je paard laten halsstrekken zonder verlies van het contact.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 23:06

heb m'n topic wat aangepast

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:09

margotxxx schreef:

Aanvulling dan. Ik vind dat teugellengte afhankelijk is van de houding van het paard. Je kan niet zeggen 'ik wil met korte teugels rijden dus paard moet zich maar aanpassen'. Je neemt je teugels zo op maat dat je een prettig contact hebt nav de houding die je paard op dat moment heeft. Mijn teugels zijn dus ook niet altijd even lang tijdens het rijden.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 23:15

_Esther_87_ schreef:
margotxxx schreef:

Aanvulling dan. Ik vind dat teugellengte afhankelijk is van de houding van het paard. Je kan niet zeggen 'ik wil met korte teugels rijden dus paard moet zich maar aanpassen'. Je neemt je teugels zo op maat dat je een prettig contact hebt nav de houding die je paard op dat moment heeft. Mijn teugels zijn dus ook niet altijd even lang tijdens het rijden.

Dit is wat ik bedoelde: je zegt wat jij het beste vindt, hoe jij graag rijdt en waarom. Dat is alles wat ik wou weten met deze topic :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:21

Ik meld me even als western ruiter, om ook dat misverstand even uit de wereld te helpen: wij rijden ook niet met lange teugel. Als ik dat doe ben ik hem kwijt en valt hij uit elkaar :+

Als ik hem met een snaffle rijd (een trensje zeg maar, al is dat het niet) dan heb ik contact, maar geen spanning. Ik pak hem op, en als hij zichzelf draagt, geef ik wat ruimte.

Met een shank is het een ander verhaal. Daar kun je geen contact hebben, maar ook geen lange teugel. Een shank is een scharenbit en werkt als stuurbekrachtiging. Daarom kunnen we eenhandig rijden. Als ik hem met een shank rijd, vraag ik minder voor hetzelfde effect, en dan laat ik hem los. Maar het vragen blijft.

Western ziet er misschien uit alsof we constant met lange teugel rijden (en zo willen we het ook zien), maar het vergt net zoveel (misschien wel meer ;) ) moeite dan "gewoon" dressuur rijden.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 23:23

Gimme_Spurs schreef:
Ik meld me even als western ruiter, om ook dat misverstand even uit de wereld te helpen: wij rijden ook niet met lange teugel. Als ik dat doe ben ik hem kwijt en valt hij uit elkaar :+

Als ik hem met een snaffle rijd (een trensje zeg maar, al is dat het niet) dan heb ik contact, maar geen spanning. Ik pak hem op, en als hij zichzelf draagt, geef ik wat ruimte.

Met een shank is het een ander verhaal. Daar kun je geen contact hebben, maar ook geen lange teugel. Een shank is een scharenbit en werkt als stuurbekrachtiging. Daarom kunnen we eenhandig rijden. Als ik hem met een shank rijd, vraag ik minder voor hetzelfde effect, en dan laat ik hem los. Maar het vragen blijft.

Western ziet er misschien uit alsof we constant met lange teugel rijden (en zo willen we het ook zien), maar het vergt net zoveel (misschien wel meer ;) ) moeite dan "gewoon" dressuur rijden.

Ik bedoelde ook niet dat lange teugel direct een teugel is als 'ik ga even uistappen' (ben ik dan zo onduidelijk? :) ) maar bedankt voor je mening!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:26

Nou, er staat: "niet persé zo lang als bij western"... Want voor die lange teugel moet hard gewerkt worden! :+

En je bent niet onduidelijk hoor, tot 3 jaar geleden dacht ik dat westernrijden ook gewoon recreatief sloffen was... :Y)

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 23:28

Gimme_Spurs schreef:
Nou, er staat: "niet persé zo lang als bij western"... Want voor die lange teugel moet hard gewerkt worden! :+

En je bent niet onduidelijk hoor, tot 3 jaar geleden dacht ik dat westernrijden ook gewoon recreatief sloffen was... :Y)

Heb m'n topic aangepast ;)
Oh maar dit denk ik helemaal niet hoor! Ik weet dat dit ook veel inspanning en moeite vergt om zo te kunnen rijden.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:37

Ik vermoed dat dit topic is ontstaan door een duidelijke voorkeur. Dit zou niet het geval mogen zijn, omdat ze (begrijp me niet verkeerd) hetzelfde moeten zijn. Ze hebben beide hetzelfde doel en worden op de zelfde manier uitgevoerd. Je moet namelijk altijd contact hebben en je handen blijven op dezelfde plaats. Het verschil is dat met lange teugel ontspanning hoofdzakelijk gevraagd word, bij korte teugel word gewerkt uit ontspanning, het kan dus even goed uit elkaar voortkomen en zelfs bij korte teugel word ontspanning enkel gevraagd, niet geforceert, komt dus in principe toch op hetzelfde neer. Ook word met beide de spieren uit de bovenhals getraint en de rug ontspant zich.

Zowel lange als korte teugel kan verkeerd zijn indien het verkeerd gevraagd word. Je kan niet zomaar de teugels weggooien, zonder contact rijden is net als het stuur van je auto loslaten. Ook moet voorwaart-neerwaarts geleerd worden bij de meeste paarden, dus de kans is groot dat je paard dan met zijn hoofd gewoon vooruit of zelfs in de lucht gaat lopen. Hierdoor kan de rug zich niet ontspannen en worden er spieren gekweekt in de onderhals.

Als je met korte teugel verkeerd tijd zul je het ook snel merken, verzet, tegen de hand, achter de teugel lopen... Zijn stuk voor stuk voorbeelden van verkeerd aan de teugel rijden, meestal gewoon door teveel van je paard te willen of door simpele onwetendheid.

Als je de juiste hulpen geeft en het juiste vraagt aan je paard met het juiste gereedschap zijn beiden aan elkaar gelijk te bekijken van wat je vraagt en wilt bekomen natuurlijk.