Paard loopt doodleuk door hindernis heen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophie13

Paard loopt doodleuk door hindernis heen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:23

Hoi allemaal,
Ik heb een hele leuke haflinger, maar hij is echt vreselijk als het om springen gaat... Hij springt simpelweg gewoon niet, maar loopt altijd doodleuk door de hindernis heen, alsof het er gewoon niet staat. Hoe hoog of laag de sprong ook is, of ik hem nou een harde schop geef of een tik, hij springt gewoon niet.
Hebben jullie misschien tips??
Groetjes

Ketly

Re: Paard loopt doodleuk door hindernis heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:25

Is er iets wat hij eng vindt? Zoals een rode jas? Leg deze er overheen :D

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:26

eerst mischien balkjes draven en anders niet elk paard is geschikt voor te springen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:26

Zijn zijn ogen in orde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:27

Beginnen met balkjes, als je dat al gedaan hebt kun je de hindernis dicht maken, meestal springen ze dan wel. Sommige paarden snappen eerst niet dat ze niet door de balkjes heen kunnen :')

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:28

Zijn ogen zijn prima in orde. Hij struikelt ook niet over de hindernis, hij loopt er bewust doorheen... :')

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:29

amoj schreef:
Beginnen met balkjes, als je dat al gedaan hebt kun je de hindernis dicht maken, meestal springen ze dan wel. Sommige paarden snappen eerst niet dat ze niet door de balkjes heen kunnen :')

Balkjes draven idd al gedaan, maar daar schoten we niets mee op. Hindernis dichtmaken is misschien wel een optie

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:30

Lees even mee, doet de mijne ook. Raar he :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:32

Gewoon een stijltje maken met balkjes, en daar hang je een oud laken over heen zodat ie dicht is, tenminste zo doe ik het altijd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:33

Haha zo lomp is mijn fjord ook gerust als je er niet genoeg aan rijdt hoor. Eerst "ehhh hallo, daar kan ik niet heen, er staat iets in de weg" om als ik aandring te denken "OK, als jij wilt dat ik m'n poten breek dan loop ik wel door"...
Bij die van mij is het toch kwestie van er wat pittiger op aan rijden en een niet TE flauw sprongetje neerzetten. Buiten springt ze als een zonnetje; dat vindt ze véél interessanter.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:33

Komt mij ook bekend voor :')

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:34

een van mijn friezen doet dit ook springt ook niet maar loopt gewoon door. heb nu wel regelmatig een paar balkjes liggen om over te galopperen maar dan nog moet ik opletten dat hij er niet gewoon op stampt. Normaal voel je ook een paard op de hindernis oid af trekken om zijn afzet te bepalen dat doet hij echt niet:P

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:35

en anders misschien een carriere als steeplechaser?

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:37

Haha mijn haf doet dit ook, of ze tikt de balken met haar neus eraf :')
Maar meestal als ik haar goed actief erop af laat rijden springt ze wel redelijk!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:40

Mijn jonge paard snapte ook niet dat ze moest springen (liep er dan wel niet dwars doorheen, maar toch) op een gegeven moment klakte ik met mijn tong (een beetje zo van kom joh, loop eens door) en op dat moment ging ze af. Toen ik door had dat ze op mijn tongklikken af ging, heb ik dat doorgepakt. Moet je natuurlijk wel weer afbouwen, misschien werkt het voor die van jou ook.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:42

Weet je 100% zeker dat je paard helemaal in orde is?

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:43

Jolienn schreef:
Mijn jonge paard snapte ook niet dat ze moest springen (liep er dan wel niet dwars doorheen, maar toch) op een gegeven moment klakte ik met mijn tong (een beetje zo van kom joh, loop eens door) en op dat moment ging ze af. Toen ik door had dat ze op mijn tongklikken af ging, heb ik dat doorgepakt. Moet je natuurlijk wel weer afbouwen, misschien werkt het voor die van jou ook.

Tjah, die van mij is niet zo gevoelig voor stemhulpen. Maar het is het proberen waard

wendyodinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:15

oow eerst laag beginnen en aan de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:51

Aan de hand :? Waarom?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:14

Omdat het best kan zijn dat de ruiter degene is die zorgt dat het paard niet springt omdat de ruiter in de weg kan zitten zonder het zelf door te hebben (I)

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:21

Heb je al eens losspringen geprobeerd? Zonder dat jij erop zit. Hindernis idd dicht maken met balken onder elkaar, goed laten door galopperen en erover heen laten springen. Misschien ook even de zijkant van de hindernis afzetten met lint zodat ie er niet langs gaat.

Het kan zijn dat ie gewoon niet snapt wat de bedoeling is. Dan zou je het eerst aan de hand kunnen "voordoen" (ja, als een malle er over heen springen in de hoop dat ie achter je aan springt :') ) voordat je hm loslaat. Offffff, laten losspringen met een paard wat springen geweldig vindt en ze in een treintje achter elkaar aan laten springen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:32

De mijne liepen er de balken niet af maar tilde gewoon heeeel hoog zijn benen op, geen gezicht :')

De boel dus verhoogd maar toen leek hij meer op een hert.

Pas toen hij het voorbeeld zag van andere paarden viel het kwartje.
Ik reed achter een ander paard aan wat goed kon springen, natuurlijk wel met genoeg afstand en liet hem er achteraan springen.
Nu hij snapt wat de bedoeling is kan ik steeds iets hoger en gebruikt hij steeds beter zijn rug.

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 15:23

Volgens mij weet hij idd ook niet wat de bedoeling is nee.. Aan de hand is het net zo. Met een ander paard dat het wel kan gaat helaas niet, want in de buurt zijn niet echt andere paarden. Hij staat wel met een jaarling, maar die doet hem gewoon na.. :') Maargoed, ik ga morgen weer naar hem toe en dan probeer ik het met de hindernis dichtmaken

MaJaBl98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:25

doet hij dit ook als je hem laat vrijspringen ?

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 15:27

MaJaBl98 schreef:
doet hij dit ook als je hem laat vrijspringen ?

Jep...