Steigerend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sarahdg

Steigerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 19:42

Hallo, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ...
Ik heb een pony dat steigert als ze op buitenrit moet. Ze doet het als ze alleen op buitenrit maar ook als ze samen met een andere pony is.

Laatst ging ik het dus weer proberen en ze ging dus weeeer steigeren, zo hoog dat ik dacht dat we samen achterover gingen. Ik liet me teugels los, voeten uit de beugels en glijden maar..

Een tijdje later is er iemand op geweest gewoon in de bak omdat ze vervelend deed, die klapte dus ook weer bijna achterover het Schilde niets.

Het ligt niet aan iets ofzo want als ze niet steigert is ze hartstikke braaf. Het ligt dus niet aan het zadel, hoofdstel, rug etc. Ik ben het steigeren helemaal zat!! Help me..

Ps met de zweep tussen de oren slaan helpt niet.

VeraaaBalloo

Re: Steigerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:17

Ik heb geen idee wat je zou kunnen doen. maar heb een plastic zakje met water en dan op het achterhoofd stuk slaan als hij steigert wel eens gehoord dat dat helpt. (om dat het paard dan denk dat er bloed heeft ofzo iets$)

succes

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:20

VeraaaBalloo schreef:
Ik heb geen idee wat je zou kunnen doen. maar heb een plastic zakje met water en dan op het achterhoofd stuk slaan als hij steigert wel eens gehoord dat dat helpt. (om dat het paard dan denk dat er bloed heeft ofzo iets$)

succes

:? Dat is toch een fabel..

Lastig dat ze steigert!
Misschien bouw je zelf te veel spanning op buiten en neemt ze dat over?
Weet je zeker dat er echt niets mis is met tuig en rug? Heb je haar echt laten nakijken door een DA?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:21

Een paard wat voorwaarts is, kan niet steigeren. Dus naar voren, naar voren, en nog eens naar voren.
Misschien eerst een paar keer een betere ruiter erop (instructeur?) om 'm een paar keer een goede ervaring mee te geven?

Sarahdg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 20:48

Hij is vaak gereden door goede ruiters en deed het super! Op buitenrit heeft ze ALTIJD gesteigert dus dat kan niet eraan liggen hoe ik op haar zit. Voorwaarts is een idee maar ze doet het in de bak bij net van die dingen zoals halthouden, achterwaarts en wijken en dat soort dingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:51

Misschien moet je er dan wel gewoon niet op WILLEN rijden, als 'ie het ook met heel goede ruiters doet ;)
Paardrijden is bedoeld als hobby. Niet als doodsoorzaak.
Neem gewoon een bij je passend, braaf paard.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:53

ik ga mee met sonja, mijn paard steigert de laatste tijd ook best veel in de bak, nu heeft mijn instructrice me geleerd om hem wanneer hij steigert flink voorwaarts te zetten. nu doet hij het al veel minder. dus als hij steigert HUP naar voren en niet wachten maar dan ook echt GELIJK!!

Sarahdg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 21:09

Ik ga dat voorwaarts wel proberen als dat niet helpt doe ik het met een ei of waterzak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:45

Heel verstandig :n Maar we sturen je wel een kaartje hoor.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:51

Mijne heeft deze kuren ook op buitenrit. Vooral als ze voorop moet op buitenrit of weg moet bij de andere pony's.
Mijn truc is misschien niet ontzettend paardvriendelijk, maar die kuren moet ik niet hebben.
Als ze gaat steigeren en zo gauw ze weer op de grond is direct laten buigen. Dus links of rechts om laten draaien. Als je weer de goede kant uit staat flink naar voren rijden. Dan kunnen ze niet meer steigeren.
Werkt bij mijne goed. Heb vandaag nog buitengereden. Het was steeds 1 keer steigeren en dan niet meer.

Succes,
Mijn pony steigert niet gevaarlijk hoog dus is het nog wel verantwoord. Maar als het echt gevaarlijk wordt gewoon NIET doen!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:54

Sarahdg schreef:
Ik ga dat voorwaarts wel proberen als dat niet helpt doe ik het met een ei of waterzak

TS,.. Een paard associeert water of een zacht ei echt niet met bloed.
Hij zal er maar van schrikken en er vandoor gaan, en daarnaast zal ie 't zeker niet meer vergeten!
Dat steigeren doet ie in elk geval niet voor niks.. ;)

Het idee hierboven valt voor je te proberen! :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 02:12

Sarahdg schreef:
Hij is vaak gereden door goede ruiters en deed het super! Op buitenrit heeft ze ALTIJD gesteigert dus dat kan niet eraan liggen hoe ik op haar zit. Voorwaarts is een idee maar ze doet het in de bak bij net van die dingen zoals halthouden, achterwaarts en wijken en dat soort dingen...

Mag ik vragen hoe je deze oefeningen vraagt? Deze worden namelijk te snel met veel druk in de mond gevraagd, wat steigeren uit kan lokken. Paard wilt naar voren, wordt in z'n mond tegengehouden dus kan hij met z'n energie en mindset maar 1 kant op: omhoog.

Op wat voor momenten gebeurd het buiten? Als ze het erf af moet? Iets eng vindt? Is ze juist heel voorwaarts of heel achterwaarts? Hoe is ze met wandelen buiten? (Moge duidelijk zijn dat ik heel wat informatie mis om een goede tip te kunnen geven)

Sarahdg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 08:24

Ik doe nooit te veel met mijn teugels, ik doebuiten meer met mijn benen zegmaar.

Buiten gaat ie steigeren als ze het erf af moet en als ze ergens stilmoet staan ofzo, ik ben wel is op buitenrot met haar geweest maar ik doe dat nu ook nooit meer. Eigelijk is ze in de bak hartstikke braaf maar af en toe heeft ze wel eens van die kuurtjes . Ik hoop dat ik op deze site iemand tegem kom die dit ook heeft en het eruit heeft gereden. En hoe dan?

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:27

Lees mijn post hierboven even door. Daar staat hoe ik het doe een wat bij mijne werkt.

Sarahdg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 08:39

Oke dat is wel handig manier ja! Maarals die neerkomt laat je hem meteen aan de teugel en gaat dan heer erg voorwaarts ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:40

Is hij medisch in orde ?

Sarahdg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 08:41

Ja !

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:43

Hoeft niet per se aan de teugel. Maar gewoon laten buigen naar een kant en rondje draaien. Dan kunnen namelijk niet goed omgooit komen. En als je bijna klaar met al beginnen met flink voorwaarts te rijden. Zodat ze niet de kans krijgen om weer omhoog te komen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:45

Sarahdg schreef:
Ps met de zweep tussen de oren slaan helpt niet.

Had je dan verwacht dat dat het ging oplossen... Paarden doen niets voor niets. Steigeren is veel moeite voor een paard, voor de fun doen ze dat niet.
Kijk eerst na of het niet aan je bit ligt. Is het dat niet dan ga je eens tevoet eens stukje wandelen, met jou paard en met een ander paard. Paarden zijn kudde dieren dus veel comfortabeler als ze met meer zijn. Gaat dat vlot, probeer dan eens een rondje op de weide te wandelen. Net zoveel tot je het vertrouwd, en dan kan je naar buiten.
Als je voelt dat hij gaat steigeren, onmiddelijk voorwaarts rijden en een oefening vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:45

Denk je dat of is dat ook onderzocht door een kundig iemand ?
Er kan zoveel aan de hand zijn : een niet passend zadel, pijn in de mond(iets met de tanden ), pijn in zijn rug.
Paarden laten niet zomaar hun pijn zien, dus je kan zelf niet zin of hij echt in orde is.
Als dat allemaal uitgesloten is kan je jezelf vragen stellen als : is het paard echt bang( dan is er waarschijnlijk een keer iets gebeurt) of is hij gewoon eigenwijs ( dan ben jij waarschijnlijk niet consequent genoeg).
Eerst de oorzaak vinden, dan met een oplossing komen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:01

Onvoorstelbaar dat er nog mensen zijn die denken dat je steigeren op kunt lossen door met iets op het hoofd te slaan 8)7 .

Achter weerstand zit altijd een behoefte.
Wat heeft jouw paard op dat moment van je nodig om niet in de weerstand te schieten?

In wiskundige vorm:
Weerstand = steigeren - behoefte = ?

Als je het vraagteken opgelost hebt zul je niet meer tegen het punt van weerstand aanlopen omdat je het dan voor kunt zijn.

katyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:17

Bij paarden die steigeren moet de oorzaak vaak worden gezocht in de rijtechniek. Het is vaak een combinatie van teveel drijven aan de achterkant en vasthouden aan de voorkant tegelijk.
Het paard begrijpt de ruiter niet en ziet steigeren als de enige uitweg.
Vaak heeft een paard dat steigert een fysiek probleem zoals rug-of gebitsklachten.
Als een paard vaak steigert en een fysiek probleem is uitgesloten(of opgelost) kan het zijn dat het een onderdeel van het "normale"gedrag zijn geworden.
Om dit op te lossen heb je verschillende trainings methoden, Zelf vind ik de aanpak van annemarie van der Toorn een hele goede, zij hebben een trainigscentrum voor paarden (en ruiters..) met problemen. als je haar boek leest heb je een heel stappenplan om het steigeren op te lossen, ook kan je haar een mailtje sturen met je probleem. (info@annemarievandertoorn.nl) Zij kan je zeker goede tips en advies geven.
Succes!

doo1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:46

Mijn verzorgpony deed dit dus ook. In de bak niets aan de hand, zodra ik op buitenrit ging (samen met anderen) en we kwamen bij de manege die vlakbij is, waar we dus langs moesten, kwam ze ophoog en wilde ze omdraaien, als ze eenmaal voorbij dat stuk was, was er ook niets meer aan de hand. Wat anderen hiervoor al hebben gezegd flink voorwaarts rijden, dit heeft mijn verzorgpony 2-3 keer gedaan bij mij, daarna deed ze het niet meer als ik met anderen naar buiten ging. Toen dat goed ging, ben ik ook alleen op buitenrit gedaan, probeerde ze het weer( gelukkig merk je bij mijn verzorgpony heel snel als ze iets wil uitproberen, waardoor ik er gelijk op in kan spelen), dus weer flink voorwaarts rijden en nu rijd ik zonder problemen een lekkere buitenrit alleen.
Mijn tip als je het wilt blijven proberen, doe voorzichtig en ga altijd met meerdere mensen/paarden naar buiten. Als je al weet op welke plaatsen ze iets wil proberen (mijne deed het ook steeds op de zelfde plek), begin daarvoor al met voorwaarts te rijden.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:58

Ik heb ook een tijdje een pony bereden. Die deed precies het zelfde. Elke keer als ik merkte dat ze omhoog wou, spoorde ik haar aan. Later bleek het toch dat de da wat over het hoofd had gezien, en ze last van haar rug had. Ze was toen nagekeken door een invaller omdat de huidige da zwanger was.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:00

En zoals meerdere al zeggen. Is de pony medisch onderzocht?