Haffie wil niet meer stoppen. Oplossing iemand ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heyitsSofia

Haffie wil niet meer stoppen. Oplossing iemand ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 21:54

Hallo allemaal,
Ik heb een Haffie waar ik nu heel veel mee op buitenrit ga. En ik heb een klein probleempje want mijn haffie is heel moeilijk om terug te krijgen vooral als je gaat galopperen dan wil hij vaak niet terug ik kan maar trekken wat ik wil maar het duurt wel heel lang. Heeft iemand mischien een idee wat ik zou kunnen doen ? Ik ben er niet zo fan van maar kan altijd wel kijken of er mischien een hulp teugel, martingaal, borstuig of iets anders helpt heb zelf niet zoveel ervaring me al die dingen. Ik wil graag da hij weet dat hij dan terug moet. In de bak is hij prima en luistert super naar de hulpen.

Iemand kent deze probleem ook ?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 03:47

TAO --> RT-P

_Annemiek

Re: Haffie wil niet meer stoppen. Oplossing iemand ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 05:33

Je moet niet trekken maar proberen om iets te knijpen in je teugels.
Trekken werkt averechts hoe harder jij trekt hoe harder hij er onderuit wilt.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 05:48

Tja je kan er allerlei dingen aanknopen maar dar stopt ie echt niet van :+
Ik denk dat dit gewoon eeen basis/dressuurmatig probleem is.
Aangezien hij inde bak wel luisterd zou ik het proberen met veel overgangen rijdn buiten. Bv 10 passen galop en terug naar de draf of stap, dan wweer een paar galopsprongen. Ook niet meteen aan ht begin van een zandpad in galop joekelen, maar vraag ook eens een galopje bijna aan het eindvan en zandpad.
Hij moet gewoon leren dat ho ook ho is! Vooral buiten!
Als het zo is dat ie tijdens dat jij wil stoppen ook zn hoofd omhooggooit dan kan een martingaal en tijdelijke oplossing zijn.
Succes ermee!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 05:49

Breed pad op zoeken, stukje galopperen en wanneer hij weer niet terug wil nog even flink door laten gaan tot hij moe is, en dan nog een stukje door laten gaan tot je hem zelf kunt terughalen. Hij moet leren dat jij de baas bent en niet andersom.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 06:03

Ja dat is ook een goede van cayenne! Dat helpt vaak goed!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:08

les nemen.
Ook bij het buitenrijden is er voldoende basis kennis nodig over het dressuurmatig rijden, als jouw paard dan correct reageert vergroot dit de veiligheid met heel grote sprongen.

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:00

Ik sluit me aan bij aeolusnr1.

Ik vind het zelfs wat onverantwoord dat je dan toch de galop meepakt als je weet dat je hem niet terug kan rijden. Je bent niet de enige deelnemer in het verkeer. Vaak worden zulke dingen alleen maar erger en erger en heb je uiteindelijk helemaal geen controle meer.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:10

zelfde tip als Cayenne. dat werkt vaak goed. *\o/* En als dit niet helpt en je kiest voor een hulpteugel zou ik dat eerst met begleiding doen. Ik heb wel eens iemand een tilleman zo zien gebruiken dat paard enkel nog in achteruit ging. :(:)

Letje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:01

In plaats van constant te trekken, even lossen en terug trekken, daarna terug lossen en trekken.
Anders 'gewoon' omdraaien. Als je hem niet kan stoppen, trek dan aan 1 teugel in plaats van 2. Als er plaats is, kan je hem in volte trekken en deze steeds kleiner maken tot die moet stoppen.
Ik heb dit probleem ook vaak. De ene dag kan ik met mijn lichtste bit en langste teugels gaan buitenrijden, de andere dag moet ik het zwaarste bit en tie down aandoen en dan nog kiezen op welke boom ik zal rijden om ze te stoppen... (ter info, ik rijd per week minstens 2u les en ze kent de stop heel goed, ze is gewoon een eigenwijze merrie soms :-) )

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:03

Whozigg schreef:
Ik sluit me aan bij aeolusnr1.

Ik vind het zelfs wat onverantwoord dat je dan toch de galop meepakt als je weet dat je hem niet terug kan rijden. Je bent niet de enige deelnemer in het verkeer. Vaak worden zulke dingen alleen maar erger en erger en heb je uiteindelijk helemaal geen controle meer.

Hier sluit ik mij bij aan.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:46

Misschien kun je zorgen dat hij het commando 'Ho' leert begrijpen? Dit kun je eerst vanaf de grond doen. Je begint gewoon met stappen, je zegt 'ho' en dan moet hij stil staan. Dan doe je eens aan de hand een drafje, zeg je 'ho' en hij moet stappen. Dan ga je hem eens longeren, en kun je het ook proberen vanuit de galop naar de draf. Als hij weet dat 'ho' betekent dat ie een gang terug moet, en je zegt dit op buitenrit ook, snapt hij het misschien. En natuurlijk goed belonen als hij doet wat je vraagt, eventueel met snoep, zodat je paard weet dat dit de bedoeling was!

dorien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:00

Les nemen inderdaad. (En ik kan weten dat je wel heel veel geduld van die paarden leert hebben!)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:02

Les nemen is misschien wel iets te kortzichtig?
Mijn pony is buiten ook wel een stuk drukker dan in de bak hoor jongens :=
In de bak kan ik haar prima schakelen, buiten moet het remknopje nog wel is even duidelijker gemaakt worden: door alle indrukken en vrijheid kan een paard daar heeeeel anders reageren ;).

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:05

Bij mij betekent HO gewoon HO ...dat is stilstaan!

Ja, les nemen. Vraag of je instructeur mee naar buiten gaat om aanwijzingen te geven. Waarom niet?Je moet je paard buiten net zo snel kunnen stoppen als in de bak. Buiten heb je met veel (verkeers)factoren te maken. Veiligheid is prioriteit nr. 1.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:52

Waarom zou les nemen een beetje te kortzichtig zijn ??????
Je hebt een probleem, en dat moet je leren oplossen.
De fout zit echt niet bij het paard, dus moet je de fout zoeken bij diegene die met het paard werkt en/of rijdt de ruiter dus.
Ik weet ook wel het is niet enkel een kwestie van weten en kennen, nee idd er moet ook veel geoefend worden natuurlijk.
Maar ieder paard kan dit zonder probleem, gewoon leren rekening houden met elkaar, en goede afspraken maken.
Dit lijkt mssn een beetje te simpel, en toch is het zo.

smurffie schreef:
Les nemen is misschien wel iets te kortzichtig?
Mijn pony is buiten ook wel een stuk drukker dan in de bak hoor jongens :=
In de bak kan ik haar prima schakelen, buiten moet het remknopje nog wel is even duidelijker gemaakt worden: door alle indrukken en vrijheid kan een paard daar heeeeel anders reageren ;).

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:31

Zelf zou ik niet gaan galloperenop buitenrit als ik mijn pony dan niet zou kunnen stoppen. Dat kan echt voor problemen zorgen, mocht hij egens van schrikken en je krijgt hem niet terug... Misschien eerst even in de bak oefenen. Je moet verder niet trekken, maar kneepjes geven en tussen ieder kneepje even ontspannen (je handen) verder zou ik ook je stem gebruiken en je zo zwaar mogelijk maken. Dingen eraan knopen... tja ik denk dat dat je niet gaat helpen... verder misschien ook even les nemen, of een ervaren iemand meenemen?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:58

Aeolusnr1@ maar daar werkt les in de bak geen zak bij..
Dan zul je iemand mee naar buiten moeten nemen, maar in de bak en buiten reageert een paard anders door omgeving en gewenning. Dus ja: zo simpel zeggen les geven is kortzichtig!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:47

Tjaaa ik denk dat je de waarde van les een beetje onderschat.
les lan ook meer inhoud hebben dan enkel het rijden van een paar figuurtjes, je dient als ruiter gewoon het respect van het paard te hebben, controle over waar het paard zijn voeten zet (ik ga hier vrij ver in, paar centimeter meer naar voor , nee nu een paar centimeter naar achter, ....)
De basis dingen, het blijven stilstaan en wachten, stap, draf en galop, de overgangen terug en weer aanspringen , bv vanuit stap aanspringen in de galop en weer na drie galopsprongen weer naar stap, ....
controle is controle en het paard beslist hier niet in mee.
Als deze dingen binnen in de bak goed en correct lukken dan lukt dat ook buiten, anders doe je als ruiter iets fout.
Je moet trouwens altijd de fout bij de ruiter zoeken en niet bij het paard.
Wij maken regelmatig buitenritten van 40 à 50 km ga maar eens mee anders.
En ja , zo simpel is paard rijden/trainen.

smurffie schreef:
Aeolusnr1@ maar daar werkt les in de bak geen zak bij..
Dan zul je iemand mee naar buiten moeten nemen, maar in de bak en buiten reageert een paard anders door omgeving en gewenning. Dus ja: zo simpel zeggen les geven is kortzichtig!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:53

Dan heb je makkelijke paarden.
Een paard kan prima respect voor je hebben, in de bak top luisteren, tijdens je lessen geweldig lopen. Maar buiten heel anders zijn.
Jij onderschat de invloed van verkeer en vreemde situaties erg sterk.
Een rondje door de bak is heel anders dan een rondje buiten.
Maar als je inderdaad een doodmak paard hebt die niet zo sensibel is zul je daar niet tegenaan lopen.

Bijna ieder paard is anders op vreemd terrein, niet raar het blijven vluchtdieren die op onbekende plekken beter op hun hoede zullen zijn. Daardoor reageren ze gewoonweg anders dan tussen 4 hekken waar om hun heen niks gebeuren zal.

Met les in de bak valt niet alles op de lossen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:11

Paarden worden makkelijk en veiliger als je maar voldoende traint.
mensen komen niet tot bij mij met hun paard omdat het te makkelijk en te braaf is, meestal is dat omdat ze één of ander probleem ondervinden, en soms zelfs omdat ze er niet meer in de buurt durven te komen, en toch kan dit meestal aangepast worden.
Je kan zo blijven doorgaan met een welles en nietes antwoorden natuurlijk.
En idd ieder paard is anders, het zijn idd vluchtdieren, het is dus ook belangrijk het vluchten te behouden.
Zaak is om controle te krijgen over het vluchten, en eens je daar in lukt dan ben je niet meer op de vlucht maar ben je aan het rijden.

smurffie schreef:
Dan heb je makkelijke paarden.
Een paard kan prima respect voor je hebben, in de bak top luisteren, tijdens je lessen geweldig lopen. Maar buiten heel anders zijn.
Jij onderschat de invloed van verkeer en vreemde situaties erg sterk.
Een rondje door de bak is heel anders dan een rondje buiten.
Maar als je inderdaad een doodmak paard hebt die niet zo sensibel is zul je daar niet tegenaan lopen.

Bijna ieder paard is anders op vreemd terrein, niet raar het blijven vluchtdieren die op onbekende plekken beter op hun hoede zullen zijn. Daardoor reageren ze gewoonweg anders dan tussen 4 hekken waar om hun heen niks gebeuren zal.

Met les in de bak valt niet alles op de lossen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:15

Smurffie, een buiten rij probleem los je inderdaad niet op met les in een bak.
Maar waarom niet een aantal keer je les naar het buiten rij gebied verplaatsen?
Dan kun je toch doelgericht aan het probleem werken?
Ik zie daar geen probleem in hoor ;)

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:25

Zoals gezegd is instructie erg belangrijk!
Maar..... onze fjord Christel had niet voor niets de bijnaam Tank :D wat bij haar goed hielp is ze inderdaad verder laten galoperen dan ze zelf eigenlijk van plan was en dan niet aan de teugels blijven hangen, maar teugels los-vast (overdreven ophoudingen maken - met mate! dus niet gaan plukken!) en over d'r hals aaien en ondertussen hooo zeggen. Bij haar was dat dé manier om ze rustig terug te krijgen. Aan de teugels hangen gaf alleen maar een averechts effect; harder!
Het is vaak een beetje zoeken wat het beste helpt; voor ieder paard is dat nét weer anders.
Succes !

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:57

Silence ik verwijs door naar mijn 2e geplaatste bericht.
Daar geef ik inderdaad aan dat iemand dan mee naar buiten zal moeten maar les in de bak te kortzichtig is.

Maar dat gaat er bij sommige niet in, prima.

heyitsSofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 21:55

_Annemiek schreef:
Je moet niet trekken maar proberen om iets te knijpen in je teugels.
Trekken werkt averechts hoe harder jij trekt hoe harder hij er onderuit wilt.

Jaa, ik snap wat je bedoelt doe ik ook maar heb inderdaad alleen trekken neer gezet nee ik trek niet alleen maar hoor. Maar soms lijk het wel alsof die geen bit in zijn mond heeft haha :)