Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) Whozigg schreef:Ik sluit me aan bij aeolusnr1.
Ik vind het zelfs wat onverantwoord dat je dan toch de galop meepakt als je weet dat je hem niet terug kan rijden. Je bent niet de enige deelnemer in het verkeer. Vaak worden zulke dingen alleen maar erger en erger en heb je uiteindelijk helemaal geen controle meer.
. smurffie schreef:Les nemen is misschien wel iets te kortzichtig?
Mijn pony is buiten ook wel een stuk drukker dan in de bak hoor jongens![]()
In de bak kan ik haar prima schakelen, buiten moet het remknopje nog wel is even duidelijker gemaakt worden: door alle indrukken en vrijheid kan een paard daar heeeeel anders reageren.
smurffie schreef:Aeolusnr1@ maar daar werkt les in de bak geen zak bij..
Dan zul je iemand mee naar buiten moeten nemen, maar in de bak en buiten reageert een paard anders door omgeving en gewenning. Dus ja: zo simpel zeggen les geven is kortzichtig!
smurffie schreef:Dan heb je makkelijke paarden.
Een paard kan prima respect voor je hebben, in de bak top luisteren, tijdens je lessen geweldig lopen. Maar buiten heel anders zijn.
Jij onderschat de invloed van verkeer en vreemde situaties erg sterk.
Een rondje door de bak is heel anders dan een rondje buiten.
Maar als je inderdaad een doodmak paard hebt die niet zo sensibel is zul je daar niet tegenaan lopen.
Bijna ieder paard is anders op vreemd terrein, niet raar het blijven vluchtdieren die op onbekende plekken beter op hun hoede zullen zijn. Daardoor reageren ze gewoonweg anders dan tussen 4 hekken waar om hun heen niks gebeuren zal.
Met les in de bak valt niet alles op de lossen.

wat bij haar goed hielp is ze inderdaad verder laten galoperen dan ze zelf eigenlijk van plan was en dan niet aan de teugels blijven hangen, maar teugels los-vast (overdreven ophoudingen maken - met mate! dus niet gaan plukken!) en over d'r hals aaien en ondertussen hooo zeggen. Bij haar was dat dé manier om ze rustig terug te krijgen. Aan de teugels hangen gaf alleen maar een averechts effect; harder!_Annemiek schreef:Je moet niet trekken maar proberen om iets te knijpen in je teugels.
Trekken werkt averechts hoe harder jij trekt hoe harder hij er onderuit wilt.