3de wedstrijd in de L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

3de wedstrijd in de L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 18:08

Hey,

Aangezien ik meer uit ben op tips dan complimenten, een HAW ipv een RIJ-ITP :)

Afgelopen zaterdag had ik mijn 3de wedstrijd in de L1. Ik ben uiteindelijk eerste geworden met 180 punten. :)

1. Hier liep hij mooi. Dit was een gebroken lijn tot X.
Afbeelding

2. Hier was ik te streng met mijn hand. Ik denk dat ik hem toen aan het terugrijden was, omdat hij in draf ging ipv middenstap.
Afbeelding

3. Wijken. Had mijn binnenbeen wat te ver naar achteren. Tips hiervoor?
Afbeelding

4. Begin van halsstrekken
Afbeelding

5. Weer geprobeerd te wijken. Hij nam zijn achterhand alleen niet mee. Been lag wel beter vind ik zelf
Afbeelding

6. Rechtuit na het wijken denk ik.
Afbeelding

7. Draf geloof ik :+
Afbeelding

8. Moest meer stelling bij
Afbeelding

9. Draf
Afbeelding

10. Tussen X en G halthouden en groeten
Afbeelding

Verder, ik heb lol met mijn leasepony, en daar gaat het voornamelijk om! :D

Mellanca

Re: 3de wedstrijd in de L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:39

Ik denk dat het geheel wat actiever mag, als ik dat op de fotos goed kan zien :)
Verder leuke combi :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:44

Ziet er al best goed uit Nayomie!

Probeer je handen te dragen en mooi naar voren te kijken.
Jullie zijn een leuke combinatie <3

iamaunicornx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:43

Handen miss wat rechter op & je zweep naar achter steken. Verder leuke combi :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 19:58

Mb_foto schreef:
Ik denk dat het geheel wat actiever mag, als ik dat op de fotos goed kan zien :)
Verder leuke combi :)

Actiever, dat klopt! :j

EngeltjeS schreef:
Ziet er al best goed uit Nayomie!

Probeer je handen te dragen en mooi naar voren te kijken.
Jullie zijn een leuke combinatie <3

Dank je wel! Ik zal er eens op letten :D

iamaunicornx schreef:
Handen miss wat rechter op & je zweep naar achter steken. Verder leuke combi :)

Ik ben altijd zo bang dat als ik de zweep naar achter doe, dat ik perongeluk zijn kont raak op een kleine aanraking reageert hij al. En kán hij wel eens een bokje geven O:)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:03

wat me vooral op valt is dat je met je bovenlichaam mee gaat in de richting waar je naar toe wilt. Ipv dat je netjes boven je paard blijft en bijv wat indraait, ga jij met je hele lichaam opzij. Daarnaast heb je een wat passieve houding, armen wat stijf en stak op de zelfde plek.
Verder vind ik ook zoals al gezegd dat het er wat actiever uit mag zien.

Leuke combi lekker door trainen!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 20:08

Ik heb nét geleerd dat ik juist wel mee moet gaan. Ik rij een paard bij en als ik niet met mijn lichaam meedraai, gaat hij doodleuk rechtdoor of de andere kant op :+

Verder, de passieve houding heb je zeker gelijk in. Het was ehm.. behoorlijk koud en was ook best inelkaar gezakt en stijf.

Maar mijn rug, dat is sinds kort een raar geval geworden. Ik zit tegenwoordig niet meer recht, maar ik probeer het uiteraard wel weer om rechtop te zitten :D

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:11

Het mag wat actiever denk ik, en ik vind dat je ook af en toe je tenen naar buiten steekt. Probeer je handen goed rechtop te houden maar het ziet er super uit verder +:)+

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:11

Moet jij met je hele gewicht uit de loodlijn gaan?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 20:13

ZeSteigert schreef:
Het mag wat actiever denk ik, en ik vind dat je ook af en toe je tenen naar buiten steekt. Probeer je handen goed rechtop te houden maar het ziet er super uit verder +:)+

Ohjaa, voetjes. Zeer bekend probleem. Iedere week tijdens de les: ''Denk aan je voeten!'' :+

Alice13 schreef:
Moet jij met je hele gewicht uit de loodlijn gaan?

Ik gok dat dat idd niet de bedoeling is. Maar wel iets steunen op de binnenhand.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:16

Gefeliciteerd!

Ik heb het idee dat je wel wat kort zit, of niet?
Verder denk ik ook dat je paard iets actiever mag lopen. Succes!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:17

WAs dit trouwens een officiele wedstrijd?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 20:17

Wat bedoel je met kort zitten? :)
Nee, dit was niet officieel, maar onderling. :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:18

Dat je beugels een gaatje langer mogen!

laura0512

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:18

Ik zou inderdaad proberen om iets minder mee te draaien, daarnaast zou ik het wijken oefenen.
Wanneer het paard beter op je been reageert hoef je waarschijnlijk je been ook wat minder ver naar achteren te leggen!
Succes!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 20:20

Oh, beugels langer. Ik heb het idee dat ze wel goed zitten. Ik wil wel eens proberen om ze een gaatje langer te doen, maar ik denk dat dát net iets te lang is :)

@Laura, hij is opzich goed aan het been hoor :j Maar zit denk ik eerder tussen mijn oren. Dat als ik ze niet ver genoeg doe, dat hij niet wijkt.

Hebben jullie tips om de achterhand beter mee te krijgen?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:28

Ik denk dat het niet zo veel nut heeft om ze langer te doen. Als je je voeten sneller naar buiten draait is dit makkelijker te oefenen met kortere beugels. Echt een hele leuke combinatie hoor :)

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:34

Nayomie schreef:
Oh, beugels langer. Ik heb het idee dat ze wel goed zitten. Ik wil wel eens proberen om ze een gaatje langer te doen, maar ik denk dat dát net iets te lang is :)

@Laura, hij is opzich goed aan het been hoor :j Maar zit denk ik eerder tussen mijn oren. Dat als ik ze niet ver genoeg doe, dat hij niet wijkt.

Hebben jullie tips om de achterhand beter mee te krijgen?

Iets meer verzamelen tijdens het rijden (en ophouding) maar daar moet ie eerst wat voorwaartser en beter aan het been voor zijn. Ik denk dat als je hem wat actiever gaat rijden en meer overgangen etc, dat het wijken dan vanzelf een stuk beter zal gaan! (en vooral ook de achterhand)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:34

Is dat dat jasje wat je had gewonnen Nayo?

Ik denk dat het geheel wel actiever mag. En spoor jij hem aan als je in middenstap gaat? Het is namelijk de bedoeling dat je hem juist meer lucht geeft, waardoor hij zijn passen langer gaat maken. Dat zei een jurylid een keer tegen mij waar ik bij schreef. Die vertelde dat heel veel mensen eigenlijk aan gaan sporen, maar van voren totaal geen lucht geven waardoor de passen eigenlijk alleen maar korter worden, terwijl je juist wilt dat hij ruimere passen maakt. Dus geef hem maar wat meer teugel en maak die dan vlak voor je bij de hoefslag komt weer goed op maat.

Verder zie ik (vooral bij de laatste foto) dat je heel erg op rechts zit. Je knikt je linkerheup in en gooit je hele gewicht op rechts.

Voor de rest ga ik mee met wat hierboven is gezegd :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 20:37

Dank je wel! Ik ben tegenwoordig best vaak bezig met overgangen. Laatst merkte ik, dat wanneer ik mijn been aanlegde, hij al in galop ging ipv draf :P
Actiever rijden, ik ga er mee aan de slag! :D

GoldenArrow: Ja, het gewonnen jasje :D
Vriendin had het er vandaag nog over. Over dat je juist van voor meer mee moet geven en zelf meer mee moet bewegen. Toevallig dat je het zegt :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:43

Juist niet zelf meer mee gaan bewegen! Dan stoor je het paard in zijn bewegingen. Been er wel licht aanhouden, maar niet echt aandrijven. En verder gewoon de beweging van je paard volgen. Er is ergens een filmpje die (in galop in dit geval) op een simulator laat zien wat er gebeurt als je gaat duwen, de tact gaat dan compleet verloren en je stoort je paard er alleen maar mee.

Met actiever rijden dus niet alleen voorwaartser gaan rijden, maar ook die voorwaartste drang opvangen van voren. Anders druk je hem alleen maar meer op de voorhand.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 20:45

goldenarrow schreef:
Juist niet zelf meer mee gaan bewegen! Dan stoor je het paard in zijn bewegingen. Been er wel licht aanhouden, maar niet echt aandrijven. En verder gewoon de beweging van je paard volgen. Er is ergens een filmpje die (in galop in dit geval) op een simulator laat zien wat er gebeurt als je gaat duwen, de tact gaat dan compleet verloren en je stoort je paard er alleen maar mee.

Met actiever rijden dus niet alleen voorwaartser gaan rijden, maar ook die voorwaartste drang opvangen van voren. Anders druk je hem alleen maar meer op de voorhand.

Wat bedoel je met voorwaartse drang? En hoe zorg ik daarvoor? :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:53

Als jij hem actiever wilt rijden, dan zorg je ervoor dat je paard voorwaarts denkt. Dus dat hij gelijk reageert als jij been geeft. Door hem actiever te rijden zorg je dat zijn achterbeen steeds meer ondertreed. Maar als jouw paard voorwaarts denkt en dus alleen maar sneller gaat lopen als jij been geeft, treed hij meer op de voorhand, wat je juist niet wilt. Dus vang je die voorwaartse drang (want ondertussen denkt hij voorwaarts) op. Dit doe je door een halve ophouding te maken, terwijl jij hem met je benen ondersteunt (je wilt namelijk niet dat hij die voorwaartse drang weer verliest). Van achter vraag je hem dus onder te treden, maar van voor zeg je dat je niet wilt dat je harder gaat. Hierdoor krijg je een steeds horizontaler evenwicht, waar we naar streven.
Belangrijk is dus wel om eerst te zorgen dat je paard actief is en voorwaarts denkt en hem dan pas op te vangen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:08

Heb je alleen nog maar onderlinge wedstrijden gereden?
En wat zei de jury?
Als je gaat starten moet je dan ook gelijk L starten of begin je dan in de B?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 21:10

Ik heb alleen maar onderling gereden, omdat ik geen eigen paard heb, maar lease :)
De jury zei dat het er vriendelijk uitzag. Ook heeft ze enkele fouten aangekaart op mijn coupon.