Sporen, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LauraEH

Sporen, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 17:18

ola,
Ik weet niet of het goed staat en of er al een topic over dit onderwerp is, maaaaar, wat vinden jullie van sporen? Ik rijd nu 4jaar en heb er nog nooit mee gereden. Ik vind het zielig, een paard/pony in zijn buik prikken, maar als ik dat zeg tegen mijn vriendinnen vinden sommige een zweep ook zielig. Ik rijd wel altijd met zweepje, maar sporen wil ik gewoon niet. Kan er (denk ik wel mee over weg) maar toch vind ik het zielig. wat vinden jullie zieliger? sporen of zweepje? en waarom. Ik vind het vooral zielig als kinderen die telkens schoppen of hun benen niet stil houden met sporen rijden.. dat doe k niet, maar k denk dat het probleem is dat ik denk dat het wel gaat gebeuren.. Ik ga dus niet met sporen rijden :) hoeft niet van mij. Maar wat vinden jullie?

Eske_B

Re: Sporen, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:20

Sporen zijn om hulpen te verfijnen, niet om een pony voorwaarts te maken, of goed aan het been (zoals veel mensen denken).
Ik rijd niet met sporen, ten eerste omdat ik mijn beenhouding daar te onrustig voor vind, en ten tweede omdat ik een manegeruiter ben en geen dressuurmiep :Y).

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:25

ik vind het niet per see zielig ik rij zelf zonder maar ik snap wel wat je bedoeld. ik ken helaas mensen die vinden dat je niet zonder kan. ook vind ik dat je iig tot het l2 zonder kan(moeilijke paarden buitegelaten) maar als je gewoon een 'noormaal' paard rijd moet je voor een heel groot deel zonder kunnen

ik rijd zonder sporen omdat ik bang ben om mijn pony pijn te doen. een zweep heb ik met springen altijd in mijn hand ik gebruik hem nouwlijks

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:31

Sporen zijn niet om je paard/pony mee in zn buik te prikken maar zoals hierboven ook al beschreven is, om je hulpen te verfijnen en nog kleinere hulpen te kunnen geven...
Net zoals een zweep ook niet is om kapot te slaan op je paard/pony...

Ik denk dat 9 van de 10 ruiters je vraag: waarom rijdt je met sporen of waarom gebruik je een zweep.. je het antwoord schuldig moet blijven ;)

Heb je een onrustige beenligging of ligt je been niet goed dan raadt ik je ook niet aan om met sporen te rijden...

Het punt is ook dat je ze gebruikt wanneer nodig, is het niet nodig dan ligt je been stil, is het wel nodig dan gebruik je je spoortje... Dus ook niet continue zitten prikken en dat is wat ik vaak zie en me ook enorm irriteert...

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:33

ik rijdt niet met sporen en zou het ook nooit doen.
Ik hou m'n benen toch niet mooi genoeg stil en rijd vooral recreatief. ik vindt sporen meer voor bijvoorbeeld mensen die dressuur rijden en die hun hulpen dan kunnen verfijnen.
ik rijdt soms met zweep als m'n pony een "niet doorloop" periode heeft, zodat ik soms even kan zwiepen. maar gebruik hem echt nooit.
ik gebruik hem ook met grondwerk, maar dat is meer voor het idee dan dat ik hem echt ermee sla.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:35

Ik hou niet van sporen. Heb er 1 keer mee gereden en omdat ik mijn been nogal veel beweeg was dit geen goeie optie. Tegenwoordig gebruik ik ook geen zweep meer. Ik vind beide dingen niks.
Wil je sporen hebben, doe het dan als je je been goed stil houdt. Zag vanmiddag ook alweer een filmpje op YouTube van iemand in draf met sporen die haar benen ook niet stil kon houden. Jammer joh!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:39

ik ben tégen sproen bij een ruiter die L of lager rijd , hoger is het vaak wél nodig en vind ik het niet
erg.

ik heb in mijn leven zo'n 10 keer met sporen gereden.
2 keer op een dressuurpaard op de manege.
5 keer op een Z-paard
3 keer op mijn eigen pony , ( was 15 jaar niet gereden en wilde op buitenrit niet aangaloperen ,
vond ze moeilijk als het niet op een volte was , dan ging ze gewoon super hard draven.
dus heb ik een paar keer sporen gedragen om normaal aan te kunnen galopen
dus gewoon zorgen dat ze niet onder je uit kan lopen , en dan héél klein *tak* , en dan zat ze in galop :j
het was na 3 keer niet meer nodig )

ik denk dat sommige bokkers de laatste ( op mijn eigen pony ) niet goedkeuren ,
mag natuurlijk , maar als je erop reageerd graag wel onderbouwt zodat ik er iets mee kan !

overgens , zielig vind ik sporen niet , wel zielig vind ik dat kinderen die manegepony's gewent zijn
soms zo een rotstamp geven dat ze er ( letterlijk ) in een midden/ren-galop vandoor vliegt ( ze gaat al bij
klikken met je tong in galop :j ) nu vertel ik er atijd bij dat ze géén contact op de teugels mogen houden ( loopt
ze gewoon achteruit ) en niet moeten aandrijven :D
zeg ik het eerst maar ''vroeger'' niet
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 25-03-13 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:42

Ik vind sporen niet zielig, en als je ze goed gebruikt zit je echt niet "in je paard te prikken".
Ik heb ook nog nooit mensen gezien die de hele tijd "schoppen" die met sporen rijd. Mensen die echt "schoppen" lijken mij meer beginners, en meestal (lijkt mij) laten ze op een manege beginners sowieso niet met sporen rijden.
Ik vind er niks "zieligs" aan, mits je ze goed gebruikt :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:03

In theorie is het niet zielig. In de praktijk vaak wel omdat ruiters toch maar al te vaak geen stille beenhouding hebben en het paard dus onnodig veel prikken, paard raakt eraan gewend en je moet nog harder in komen voor een reactie. Hoeveel paarden ik hier op bokt voorbij zie komen waarbij de ruiter met sporen rijdt en onwijze wiebelbenen heeft waar het paard geen enkele reactie op geeft zegt toch al heel veel denk ik zo. Met wiebelbenen is het niet perse dat je je paard raakt met de sporen elke keer maar je zit niet in balans waardoor je je beenhulp ook niet optimaal kunt geven. Verder vind ik onzin om in de basis te gebruiken. Zit je echt wat verder in de dressuur en je beenhouding is in orde kan dat best. Maar als je beenhouding niet goed is kun je beter daar op focussen voordat je aan het paard gaat knutselen.

Een zweep is voor vele een veel betere optie omdat je daar zelf meer controle over hebt. Die kun je heel bewust gebruiken terwijl je sporen heel makkelijk onbewust gebruikt zeker als je er weinig op gewezen word krijg je vanzelf een paard wat er niet echt op reageert en je dus behoorlijk hard moet zijn het paard te laten reageren.

C_lovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:57

je moet idd sporen niet echt gebruiken om vooruit te lopen maar als je paard/pony echt niet vooruit loopt is het misschien wel beter om met een klein spoortje te rijden dan super hard met je benen te kloppen, of lijkt me toch leuker voor paard/pony ! veel succes ps: mss kan je het is bespreken met je lesgever/lesgeefster omdat je zegt dat je op een manege rijdt ?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:11

Er is een mooi oud gezegde over sporen:
"Een ruiter mag sporen dragen als hij ze niet meer nodig heeft"

Om een jong of onervaren paard voorwaarts te leren gaan kun je het beste een zweepje gebruiken.
Vergeet vooral niet om je paard te belonen bij de geringste neiging om te doen wat je wilde.
Als je dat nalaat ben je niet eerlijk bezig en zal je geen vertrouwen opbouwen.
Leg uit wat je wilt en stop op het moment dat het goed gaat.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:14

Simpelman schreef:
Er is een mooi oud gezegde over sporen:
"Een ruiter mag sporen dragen als hij ze niet meer nodig heeft"

Wat een mooie uitspraak, die ga ik onthouden :)

XxGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:58

Als je onrustige benen hebt, zou ik zonder sporen rijden. Maar als je rustige benen hebt, en je wilt je paard iets beter aan het been, of een kleinere hulp. Is het misschien wel makkelijker, en niet zielig als je het zorgvuldig gebruikt. Duw maar eens met een spoort tegen je arm met dezelfde kracht, doet ook niet pijn. Dus waarschijnlijk bij het paard ook niet. (ben zelf niet iemand die met sporen rijdt) Dus dit is mijn mening

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:49

Sporen zijn héél nuttig... in de hogere dressuur om je hulpen te verfijnen en het paard specifiek aan te duiden welke spier je wil dat ie aanspant of aan het werk zet en om je zijgangen te benadrukken...
Om het paard te vragen de achterhand of juist de voorhand te verplaatsen of weg te draaien enz...

Sporen zijn NIET bedoeld om een paard tempo te doen maken, een overgang te laten uitvoeren naar een hogere gang noch om een paard te straffen omdat hij moeilijk doet !

Vanaf bepaalde klasses in de dressuur is het verplicht met sporen te rijden dus je paard moet er wel mee getraind zijn (en jij als ruiter ook!)...
Je moet echter wel je benen onder controle hebben en je hielen... want sporen mogen énkel contact maken met het paard als je daadwerkelijk er iets mee vraagt van een bepaalde spier !

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:52

Wat ik zielig vind? ruiters die zonder sporen hun paard vooruit lopen te schoppen...
Als de ruiter zn sporen correct gebruikt, is hier niets zieligs aan want het doet geen pijn, sterker nog het is veel fijner voor t paard, omdat die de hulp 'kleiner' krijgt. Wat heb jij liever, dat je hard met een vuist word omgeduwd, of dat iemand met 1 vinger je zachtjes opzij duwd? Ik denk het laatste. ;)

Bij mijn eigen pony rij ik niet met sporen, dit omdat hij suuuperfijn en licht aan de hulpen is, het is gewoon niet nodig, daarintegen stap ik niet op t paard van mn moeder zonder sporen, dit omdat ze hier gewoon fijner op reageert, en dat is voor zowel mij als voor t paard een stuk prettiger rijden.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:56

Precies wat Little_Gift zegt! :j

Wat ik erg vind is dat het "normaal" is dat kinderen dingen als zweepjes en sporen op verjaardagen krijgen. Vooral een zweepje hoort (onbewust denk ik) al snel bij de standaard uitrusting, zelfs bij jongere kinderen.
Nu zie ik op wedstrijden bij de ponys al snel gefrustreerde kinderen die dan boos worden en de pony het moet ontgelden. Ik snap al niet wat zo'n kind dan uberhaupt met een levend dier moet, maar waarom ouders, lesgevers noem maar op dan ook nog het gebruik van een zweepje stimuleren begrijp ik niet. (uitzonderingen daar gelaten, er zijn ook kinderen die er gewoon netjes mee omgaan)

emily2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:02

Ik rijd op de manege vaak wel met sporen omdat als ik dat paard met een zweepje rijd het minder goed loopt als dat ik met sporen rijd. Ik heb het van te voren aan mijn instructrice gevraagd of dat mocht en ze zei dat ik dat mocht. Dat paard is ook een dressuurpaard geweest, dus is het wel een beetje gewend.
Verder vind ik het alleen zielig als je je paard er mee schopt, maar zachtjes duwen zodat hij weet dat hij moet lopen, zonder dat het pijn doet. Dan vind ik het niet zielig.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:34

arizonagreen schreef:
Wat heb jij liever, dat je hard met een vuist word omgeduwd, of dat iemand met 1 vinger je zachtjes opzij duwd? Ik denk het laatste. ;)

Dit vind ik een beetje een rare vergelijking, iemand kan je netzogoed zachtjes aantikken met een vuist, en hard prikken met een vinger (of scherpe nagel) ;) Het maakt dus niet uit of je wél of niet met sporen rijdt, maar hoe je het gebruikt. Zonder sporen kan je je paard evengoed pijn doen ;)

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:34

Tjaa zielig... dat is maar hoe je het bekijkt. Misschien beter een prikje met de sporen dan duizende harde trappen? Verder is een spoor er niet voor bedoeld om in de buik te prikken maar om de hulpen te verfijnen, sommige paarden snappen dit ook gewoon beter. Ik vond het eerst ook zielig, maar nu ik weet hoe je sporen goed moet gebruiken, zonder je pony de hele tijd te prikken, snap ik waarom mensen het gebruiken.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:37

Ik vind het niet echt zielig, zolang ze goed gebruikt worden. Dit is ook precies waarom ik er niet mee rijd. Ik vind mijn eigen beenhouding niet goed genoeg voor sporen, en heb ze ook eigenlijk nog nooit echt gemist, dus vind het daarom niet echt nuttig om er mee te beginnen

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:39

Sporen voor fijnere hulpen als je er mee overweg kan prima :j maar nii als je dat ni kan of als het ni nodig is.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:39

Ik denk dat de goede ruiter zeker tot m geen sporen nodig heeft.

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:42

Ik krijg de rillingen van zeker 80% van de ruiters die met sporen rijden. Als ik zie hoe die ermee om gaan...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:53

bij mij is dat niet zo , hier is het misschien 20 % die er slecht mee omgaan :j

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 13:34

oke, sporen zijn dan miss niet zielig, maar hoe sommige ruiters ze kunnen gebruiken wel.