Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 09:53

Hoi hoi (hier mijn eerste bokt-vraag)
Het zit zo, anderhalve maand geleden heb ik een nieuw paard gekocht.
Een 8 (dit jaar 9) jarige ruin van Rhodium. Nadat ik me de afgelopen 2 jaar bezig heb gehouden met het aanrijden van 3 jarige was ik toe aan een nieuw uitdaging.
Ik kocht de 8 jarige Rhodium al zogenaamd probleem geval, zeer onstabiel in de aanleuning, staken, bang voor de zweep, niet of niet voldoende aan het been, scheef en dan niet alleen scheef voor het gevoel maar ook daadwerkelijk te zien (steilere en vlakkere rug helft)

Nu ben ik begonnen met het doel het paard ontspannen over de rug te rijden, maar al snel liep ik tegen problemen aan. Wanneer ik hem met mijn hand om laag vroeg was hij ZEER zwaar op de rechter hand, en was er geen enkele verbinding te krijgen op mijn linkerhand. Wanneer ik hem wat door vroeg ging hij vol in de ankers echt in de staak (begin van steigeren), wou niet meer lopen of ging in een soort vreemde niet voorwaartse 3 takt huppelen.

Om iets meer over het paard te weten te komen ben ik in zijn verleden gaan graven heb er achter gekomen dat hij als 3 jarige een zeer veel belovende dressuur hengst was, die overigens een belangrijke (3jarige) competitie had gewonnen. (ik noem geen namen omdat ik geen mensen zwart wil maken) maar deze competitie had hij gelopen onder een concurrent van Emmelie Scholtens dus iemand met verstand van zaken.

Na deze competitie is hij steeds moeilijker geworden en begonnen met staken en je uit het zadel trekken (eerst achter de teugel lopen en ineens een flinke ruk). Zijn ruiter heeft destijds een grotere sterkere ruiter hem laten rijden, maar dit loste heb probleem niet op. 2 a 3 jaar en alle lichamelijke onderzoeken en een castratie later was zijn ruiter hem zat en heeft hem op het land gegooid en daarna verkocht.

In de 2 a 3 jaar die volgde is het paard van hot naar her gegaan en uiteindelijk bij mij terecht gekomen.

Uiteraard loop ik dus nog steeds tegen de zelfde problemen aan, maar nu ik dit alles weet ben ik van tactiek veranderd. Mijn plan is hem eerst alleen ECHT aan het been te maken dus met een gelijke druk op beide teugels zonder verder iets in de mond te doen alleen maar naar voren en terug te rijden en ten alle tijden de voorwaartse drang te behouden (om als eerst het staken er uit te krijgen). Want van achter naar voren rijden is de basis en die ontbreekt in mijn ogen. En ik denk dat wanneer dit verbeterd het paard uiteindelijk zelf de hand zal gaan opzoeken.

Denken jullie dat dit een oplossing kan zijn?
Hebben jullie hier tips over?
Hebben jullie hier ervaring mee?

Op dit moment rij ik hem met een dubbel gebroken K&K watertrens, een vriendelijk maar uiteraard wel heel bewegelijk bit (minder gemakkelijk vast te pakken).

Of is het juist slim om hem met een heel stil bit te gaan rijden wat hij dus gemakkelijker zal aannemen zo als:
Kneveltrens enkel of dubbel gebroken (licht stil in de mond)
Correctiebitje (licht stil in de mond en werkt vooral op tong en lagen minde op de mond hoeken)
Of andere goede optie?

Lang verhaal maar zo weten jullie tenminste wat het daadwerkelijke verhaal is.
Laatst bijgewerkt door DDDara op 23-03-13 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:56

Is hij fysiek helemaal nagekeken?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:56

Weet je heel zeker dat hij echt gezond is? Als ik dit zo lees zou ik eerst hem willen laten rontgenen op kissing spines en andere mogelijke problemen. Klinkt wel vrij extreem namelijk..

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:57

Heb je al laten nakijken? Door DA TA? Lastige situatie

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:59

precies wat ik ook gelijk denk. zal misschien ergens last van hebben?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 10:00

Alles is nagekeken echt alles geheel klinische goed, geheel ook nek en rug röntgen goed (echt alleen 1 tjes), zelfs hele lichaam is gescand, gebit is goed, zadelmaker erbij geweest, en ook de paardenmasseur heeft hem gedaan, en overigens werk ik met een goede instructrice.
Laatst bijgewerkt door DDDara op 23-03-13 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:01

heb je wel eens met hem aan de hand gewerkt?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:01

Ik zou een stap terug gaan.

Scheef paard=aanleuningsprobleem=pijn=staken.
Paard geeft duidelijk aan dat er een probleem zit.

Verdiep je eens in rechtrichten. Laat er een goede osteopaat naar kijken.

Ander bit haalt het probleem niet weg. Eerst onderzoeken wat er mis is. Dit lijkt mij grotendeels lichamelijk.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:05

Allereerst wat fijn voor het paard, dat hij nu anders aangepakt gaat worden!

Als alle medische kanten zijn uitgezocht, zou ik gaan werken met een stilbitje, omdat hij dan het bit niet als naar ervaart.

Verder veel longeren, bv met pessoa, zodat hij voelt dat het best lekker is om te zakken.
Het rijden veel met losse maar wel contact teugel. Lekker op je zit, paard aan je been rijden! Dat rijden en vragen om te zakken even laten, laat hem maar met zijn hoofd in de lucht lopen. Veel overgangen rijden, en figuren, wel licht wat stelling vragen op je zit.

Zakt hij wel als je hem met een echt losse teugel laat lopen? Liefst met zijn neus over de grond!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:08

Het aanleuningsprobleem is waarschijnlijk een gebitsprobleem. Met een gebitsprobleem begint vaak een reeks van ongemakken die zich in de rest van het lijf als blokkades en scheefheid laten zien.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:12

Bionda86 schreef:
Alles is nagekeken echt alles geheel klinische goed, geheel ook nek en rug röntgen goed (echt alleen 1 tjes), zelfs hele lichaam is gescand, gebit is goed, zadelmaker erbij geweest, en ook de paardenmasseur heeft hem gedaan, en overigens werk ik met een goede instructrice.

Er vanuit gaande dat je bij de juiste mensen bent geweest, blijf ik het een raar verhaal vinden.Zoals jij het beschrijft, staakt hij wel op een hele specifieke manier en dat zou in mijn ogen echt wijzen op lichamelijke ongemakken.Ik zou toch daar nog verder in gaan zoeken, voordat je rijtechnisch weer aan de gang gaat.Als achteraf blijkt dat hij toch ergens last van heeft, sla je jezelf voor je kop.Mocht dat niet zo zijn, dan weet je dat je vaak tegen een stuk karakter aan zit te boksen.
Als je een bit zoekt wat mooi stil en stabiel ligt en erg vriendelijk is, kan ik je de Sprenger Flex Control aanraden!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:13

Ik zou hem eerst eens een half jaartje lekker op de wei zetten als er medisch gezien niets aan de hand is. Ik lees een paard dat van jongs af aan al veel gewerkt heeft en ook al veel gezien en meegemaakt heeft. Eerst eens lekker paard zijn en dan vanaf de basis weer beginnen met werken.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:17

Denk ook in eerste instantie aan het gebit, maar er kan zoveel spelen. Zou hem compleet na laten kijken! Ik heb zoiets ook eens gehad met een paard,
alle mogelijke onderzoeken op los gelaten, kwam niks uit. Uiteindelijk verkocht omdat ik dacht dat we gewoon geen goede combi waren, de nieuwe eigenaar
had een onderzoek gedaan met contrast vloeistof en toen bleek er daadwerkelijk iets mis te zijn in de hals.

Een paard heeft ook veel meer plezier als het fijn kan trainen met zijn ruiter, als hij dit laat zien is er duidelijk iets aan de hand.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:22

Hier begint ook een belletje te rinkelen voor het gebit (met name rechts heel erg zwaar zijn, links niet aanpakken, grote kans dat hij links fikse haken heeft waardoor hij daar niet aanpakt, en naar rechts de druk verlegd. Constant zo scheef lopen (misschien ook in dagelijkse zaken, tijdens het eten enzo) zorgt ervoor dat hij in het hele lichaam scheef wordt.
Het gaan steigeren en huppelen zal waarschijnlijk rechtstreeks voortkomen vanuit de pijn in de mond.
Dus eerst een lichamelijke check door tandarts en ostheopaat.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 10:25

Ik werk hem ook aan de longe, daarl oopt hij juist heel makkelijk en fijn, overigens is hij 1,85 echt een kasteel dus en ben ik 1,65 ik weet dus dat ik het niet van mijn kracht moet hebben.

Ik vind dat ik nu (bewust) ook heel veel stappen terug ben, ik rij hem nu alleen met gelijke druk op beide teugels (vraag geen nagevelijkheid). Ik rij eigenlijk alleen binnen hoefslag en schakel veel in tempo (en probeer zowel in het voor uit en terug rijden de voorwaartse drang te behouden) het doel wat ik probeer na te steven is dat hij dus naar voren blijft denken.
Van schakelen zonder hulp van het hek/muur wordt hij toch sterker in het achterbeen, dit is toch de meest makkelijke (Basis) manier om een paard te leren sporen (begin van rechtrichten/ rechtmaken)
Ook hier in zijn tips heeeeeeeeeel welkom!

Overigens begrijp ik dat een bit het probleem niet oplost, maar ik vroeg me gewoon af of er een bit is dat het paard makkelijker aan neem (ik rijd dus alleen met een lichte verbinding en zit een verder niet aan te rommelen of te vragen) want een dubbel gebroken watertrens is heel vriendelijk maar niet het meest stille bit.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 10:50

Ik wil gerust de tandarts nog is laten komen als dat mogelijk het probleem op lost.
Wie weet een hele goede in de buurt van haarlem?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:59

Ik had ook gekeken naar een goede osteopaat :j
Een masseur kan alleen oppervlakkig de spieren los masseren, maar niet alle problemen oplossen:n
Zelf zou ik nooit naar ren masseur gaan, omdat ik het effect van een goede osteopatische behandeling veel groter vind!

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:12

Je zegt dat hij scheef is, probeer wat meer gymnastische oefeningen en de spieren op te bouwen. Veel longeren en bij het rijden dus oefeningen om hem soepeler te maken en zijn spieren aan te sterken. Dit kan erg lang duren . Ik heb zelf eigenlijk ongeveer hetzelfde verhaal gehad met mijn paard, een 8 jarige Negro met allemaal dezelfde problemen, alleen als extra ook nog erg groen. Nu 3,5 jaar later kan ik een fatsoenlijk rondje met hem rijden maar ik ben nog elke dag bezig met zijn spieren en het losser maken. Ben hier later mee begonnen omdat meneer niet eens een rondje door de bak kon lopen maar ik ben daar nu ongeveer 3 maanden fanatiek mee bezig en het is al een wereld van verschil. Echt een aanrader dus!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:42

Bionda86 schreef:
Ik wil gerust de tandarts nog is laten komen als dat mogelijk het probleem op lost.
Wie weet een hele goede in de buurt van haarlem?

Voorlopig zou ik er geen bit of zadel meer in de buurt brengen vooraleer je lichamelijke problemen uitgesloten hebt.
Als je wel doorrijdt, en stél dat hij lichamelijk helemaal kaduuk is, dan breng je een heel erge negatieve ervaring in verbinding met het zadel en het bit. En dat kan heel moeilijk zijn om dat dan weer positief te maken ...

Ik zou momenteel terugkeren naar grondwerk, gewoon longeren en conditieopbouw, aan de hand naar buiten, laat hem mensen in verbinding brengen met leuke dingen. Laat zijn tanden goed checken, laat hem lichamelijk checken, en als dat in orde is, kun je er een zadel op gooien en terug oppakken.

Van daaruit zou ik ook heel rustig beginnen met losrijden, langere teugel, op eigen benen lopen, vertrouwen laten krijgen in de ruiter, bij voorkeur km's buiten gaan doen.
Overgangen maken, maak dat achterbeen sterker, net zolang tot die zelf ontspant en jouw komt opzoeken. Pas als hij loslaat en vertrouwen geeft, zal jij hem kunnen oppakken en dingen kunnen vragen. En van daaruit kun je dan specifiek op oefeningen gaan werken die hem beter maken kwa rechtheid en spieropbouw.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:03

Ga toch wel heel erg mee in de richting van "Duhelo": HE-LE-MAAL terug, terug, terug naar de allereerste basis.
En dat is dan: eerst voorwaarts, onvoorwaardelijk aan het been, zonder meer, zonder enig gedoe aan de voorkant.
Doe voor mijn part maar net als of hij geheel "groen" is, en je vanaf punt "net onder het zadel beleerd/net zadelmak" opnieuw begint.
Helemaal opnieuw aanleren, hoe hij op eigen benen en in eigen balans moet lopen, dit zal hij moeten hervinden. Niets doen, behalve mee, meegaan met zijn bewegingen.

Twee-drie keer per week er op voor max. 20 minuten, en dat OM de dag, dus maximaal 3x in de week: je kunt ook nog 1-2 x per week longeren, mits je daar gedegen ervaring mee hebt.
Maar dan zou ik 1x rijden vervangen door 1x longeren, dus niet en/en maar of/of.

Verder zo veel mogelijk vrije beweging op de weide, liefst met anderen langzij of in dezelfde wei.

Het klinkt simplistisch, maar dat is het natuurlijk niet.... want je zit met een groot probleem, met een paard dat een ingesleten conditionering/bewegingswijze heeft aangeleerd, en nog hoog in de sport gelopen heeft: die "staat" daar dus helemaal naar. Zowel lichamelijk als geestelijk. Dat er indertijd op een gegeven een grovere/sterkere ruiter aan te pas heeft moeten komen om hem "er door te rijden" doet ook al niet het fijnste vermoeden.

Voor mij klinkt het er naar dat het paard indertijd nogal overvraagd is geworden, dan wel fysiek niet de eisen/standaard die aan hem gesteld werden heeft kunnen bijbenen.

Hou me ten goede: ik vind het zorgelijk dat je in je post meldt dat je aan de rug ZIET dat er vreemd ongelijkmatige delen aanwezig zijn.... ik zou dan zeker in de eerste plaats het paard zelf door de molen laten halen, qua tandarts/DA en osteo/fysio.
Zodat je enige zekerheid hebt, dat het van het paard uit geen lichamelijk onvermogen is.

Succes er mee.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 23-03-13 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:32

Dat je kunt zien dat ie scheef is, is toch wel groot probleem. Daar moet toch iets aan de hand zijn. Gebit laten onderzoeken zou ik inderdaad ook zeker doen. En ook een goede osteo kan ik je van harte aanbevelen.
Met het rijden zelf zou ik voor een paard dat moeite heeft met de aanleuning (los-vast) zeker geen dubbel gebroken bit in doen. Gewoon een enkel gebroken watertrensje dat goed past (niet te breed of te smale en niet te dik of te dun). Verder zou ik hem moeten zien lopen om je rijtechnische tips te kunnen geven. Een algemene regel die ik zelf toepas, is veel rechtrichten door de schouders voor de achterhand te zetten. Verder veel aan lengtebuiging werken door voltes te openen en te sluiten. Succes.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:56

Diverse bokkers noemen het gebit als mogelijke oorzaak. Is het een idee om je paard eens te rijden met een bitloos hoofdstel? Mijn ervaring is dat de meeste paarden moeiteloos overschakelen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:12

TS Terugkomende op de vragen in je begin OP: een kneveltrens (ligt inderdaad heel stil) is alleen zinnig als je paard de neiging heeft met het hoofd te verkantelen, zoals je met een jong niet in balans zijnde paard nogal eens kan hebben. Daar hoor ik je niet over, dus lijkt me dat niet aan de orde (dat verkantelen gebeurt natuurlijk wel eens als een paard UIT BALANS en dus nog scheef is, reden waarom vooral jonge paarden hiermee vooral in het begin worden gereden, ook zie je dat bit type meermaals bij springpaarden, het doel is ze beter de richting aan te geven). Denk echter niet dat je het bij dit paard in het type bit zo zeer moet zoeken.
Hier is duidelijk meer aan de hand.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:23

Mag je paard ook wat anders doen dan alleen aan de longe en onder het zadel in de bak aan het werk?

Hier ook het advies: terug naar de basis, zorg dat ie fris in zn koppie wordt, ga springen en balkjes met hm lopen. Ga buitenritjes maken ( ook daarin kan je prima rechtrichten en juist voorwaarts - neerwaarts rijden). Paarden zijn gewoonte dieren en je moet die cirkel doorbreken. Niet door naar bijzaken te zoeken en deze aan te pakken maar juist de bron aan te pakken.
Het paard moet weer plezier in het werk krijgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:26

Ik ben gister net naar de vallei geweest (kliniek) . Wou eindelijk eens echt beginnen met mijn paard die nu op bijna 8 jarige leeftijd nog steeds niet doorgereden is. (galop-hulp zit er nog niet eens op).Super braaf,maar voelde dat hij niet lekker kon buigen en uitvluchten maakte op simpel basiswerk. 3 x osteo gehad en wel wat verbetering,maar niet genoeg. Bij de vallei is duidelijk geworden dat hij last van bepaalde plekken in zijn rug had,waardoor hij (jaren) anders is gaan lopen. Hij danst juist wat meer om zo bepaalde spieren te ontlasten,dus lastig zichtbaar. Nu behandeld en zijn rug is nu al anders. Ik ben heel blij dat ik niet heb doorgezet met rijden,want dat had de probleem erger gemaakt. Mocht je vragen hebben,kan dat via pb.
Als ik dit zo lees,denk ik niet dat je het gaat oplossen met terug gaan naar de basis.