Kaken scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyTH

Kaken scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 23:17

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 06-06-24 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Re: Kaken scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:32

Geen idee := Wat me opvalt is dat je alleen enkelgebroken geprobeerd hebt. Een dubbelgebroken of een ongebroken trensje maakt misschien wel verschil :)

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:43

Of eens bitloos proberen.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:46

Tong eruit kan ook duiden op rugproblemen, hoeft ie niet scheef voor te zijn.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 23:52

-

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:57

Houdt hij zijn kaken scheef, of zijn zijn kaken scheef? Dat lijkt me wel belangrijk om te weten...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:59

Ik zou toch nog eens door een tandarts laten kijken. Op de achterste kies kan nog wel eens een haak zitten die de beweging van de kaak kan belemmeren. Anders een keer een goede osteo laten kijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:01

Doet hij dit ook tijdens het longeren, zowel los als bijgezet?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:49

Niet alle paarden hebben een even makkelijke mond. Dit paard zal misschien wat moeilijker zijn. Ik vind het moeilijk om er iets over te zeggen want ik weet niet hoe jij rijdt.

En over de prijzen van paarden; die zijn idd behoorlijk gedaald. Een jaar of 5 terug betaalde je echt de hoofdprijs voro een leuk paard. Nu zijn ze goed betaalbaar

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 12:52

-

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:04

Kan je hem een keer bitloos rijden? Daar moet hij net zo goed op nageven als met bit.
Ik ken een paard wat zijn kaak ook scheef hield, die bleek een rugblessure te hebben.
Mijn merrie nam ook moeilijk stelling aan een kant op, die bleek scheve kiezen met erge haken te hebben. Kan ook het geval zijn.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:49

Ik neem aan dat je erover denkt om het paard te kopen?
Dan kan ik je alleen maar adviseren om alles op foto te zetten en echt heel goed vooronderzoek te doen.
Misschien heeft het wat te maken met wat jij nu vindt maar het kan net zo goed iets heel anders zijn wat de prijs drukt.
Niet alleen focussen op zijn scheve kaak.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 22:45

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 06-06-24 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:13

Mag ik vragen waarom bitloos geen optie is? Kan je voorkeur niet hebben maar om uit te sluiten dat het niet het bit is wat de problemen veroorzaakt, is het misschien toch het proberen waard.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:25

edith2 schreef:
Mag ik vragen waarom bitloos geen optie is? Kan je voorkeur niet hebben maar om uit te sluiten dat het niet het bit is wat de problemen veroorzaakt, is het misschien toch het proberen waard.

Als je Z2 wil starten, is bitloos geen optie ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 06:41

Ik lees hier wel eens dat mensen ook de nek op de foto zetten en de rug ivm artrose is dat ook gebeurd?
Anders is het een kwestie van inschatten en de gok wagen of niet... :P

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 06:53

Het is duidelijk dat het paard ergens een ongemak heeft in zijn lijf. De grote vraag is altijd waar zit de kern. Ik denk dat het slim is om hem na te laten kijken door bv een osteo. Maar je zou ook kunnen kiezen voor thermografie.

Vraagje over de tandarts die geweest is: verdooft hij een paard altijd? Zo niet dan kan hij niet (goed) bij de achterste kiezen komen.
Verder gok ik dat zijn atlas scheef staat wat vaak een gevolg is van een blokkade ergens in het lijf die ook kan ontstaan zijn door een trauma.

Als je recht achter hem staat, staat hij dan recht in zijn heupen? En als hij van je af stapt bewegen zijn heupen dan even veel? Draagt hij zijn staart recht, mooi losjes en licht gedragen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 07:00

Hoe lang is het geleden dat zij hem gekocht hebben. Dier is natuurlijk ouder, etc.. Dat makt ook uit voor de prijs

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 10:09

-

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:11

Is er al een tandRTS BIJ GEWEEST??

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:14

Rijtechnisch kunnen we moeilijk advies geven aangezien we niet precies zien wat hij doet. Misschien begrens je zelf de buitenschouder te weinig, is het paard scheef gereden of hou je de binnenhand te strak..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:19

Dus hij houd zijn kaken scheef als jij erop gaat zitten,
Dat kan duiden op een slecht zadel, problemen in de rug , verkeerde zit van de ruiter en/of hulpen.
Rijtechnisch zou ik zeggen , neem een goeie instructrice die jou op jou fouten kan wijzen, want als het probleem niet bij het zadel of rug o.id is dan is het de fout van de ruiter.

Miss meer gaan werken aan ontspanning, lekker stretchen, gymmen en rechtricht oefeningen doen die technisch goed uit gevoerd worden, want dat is vaak het probleem bij paarden die zo hoog in de sport hebben gelopen, die zijn vaak geprogrammeerd om hun kunstje te doen, maar die zijn vaak technisch niet in orde en gaan vaak gepaard met een stang die doorslaat , dus veel te veel druk in de mond van het paard,.

Je geeft zelf al eigenlijk aan waar het probleem zit en dat is de druk die jij zet op het bit, dan gaat hij omhoog, dus daar gaat het fout een paard mag je nooit met druk rijden, verbinding maar nooit druk, dus het paard geeft jou aan wat jij verkeerd doet, werk eens met meer losse verbinding en rij meer op je zit hulpen, dat zou een paard op dat niveau in de praktijk wel moeten kunnen, meer met minder en vooral van de voorkant afblijven.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 16:13

-

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:30

Opwaarts moet je hem in elk geval niet rijden met je teugel maar met je zit, dus denk dat je miss eens les moet gaan nemen in de basis dus echt stap voor stap alles eens doorlopen, de volte in een juiste stelling en buiging op je zit van stelling en buiging veranderen, alle zijgangen op je zit doornemen, op je zit meer verzamelen waardoor het dier ook meer ruimte krijgt om opwaarts te komen, als hij opwaarts gevraagd word door de teugel en de achterhand niet goed gebruikt krijgt je altijd verzet in je hand, te veel druk in je hand moet je oplossen van achteren en niet met het bit . juist zou ik idd dan eens het bit eruit halen en kijken wat je kunt door b.v eens met kaptoom of sidepull te rijden , in principe heb je het bit alleen nodig om de onderkaak juist te plaatsen en dan niet eens druk op beide kanten , want je wilt tenslotte rechter of linker stelling, maar je kan controleren zonder bit wat het paard begrijpt van je zit en dat zou toch veel moeten zijn aangezien zijn niveau, tenzij hij altijd met te veel druk is gereden van voren, waardoor ook de achterhand niet goed gebruikt word, dus ga de basis eens door en kijk waar het fout is gegaan en dan pas kun je oplossingen bedenken met de juiste hulp

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:31

Als bitloos geen optie is zou ik eens met losse teugels rijden (en dan ook echt het hele uur lang, alleen tegen de nek aan leggen maar geen druk op de mond). Als paard dan nergens last van heeft kun je in ieder geval problemen als zadel/zithulp e.d. uitsluiten. Dan kan het zeker zijn dat het paard druk in zijn mond als vervelend ervaart (wat me niet zou verbazen als er met strang&trens met teveel druk gereden is).
En dan wordt het dus een kwestie van langzaam laten wennen aan de druk in de mond.

Daarvoor zul je zelf elastisch mee moeten kunnen bewegen met de mond van het paard zodat je wel verbinding kan maken, maar geen druk uitoefend. Alleen een losse pols is niet genoeg, daar heb je ook je ellebogen en schouders bij nodig.