Werken aan mijn zit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Werken aan mijn zit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:07

Hallo! :)
Ik rijd sinds een half jaar paard op een manege en rij zo nu en dan op het paardje van een vriendin van me.
Nu heeft deze vriendin twee keer filmpjes gemaakt en ik was niet al te blij over mijn zit.
Ook kan ik mijn handen niet stil houden.
Ik vroeg mij af of jullie tips hebben hoe ik mijn zit kan verbeteren.
Mocht ik in deze filmpjes op een manier het paard belemmeren o.i.d. het gelieve te zeggen,
ik wil de paarden onder het rijden namelijk op geen enkele manier belemmeren!

Het eerste filmpje van een paar weken geleden, ik weet overigens dat ik op het verkeerde been licht rijd!

Het tweede filmpje, deze is van gister. Ik vind wel dat mijn zit hier al beter is dan bij het eerste filmpje.

Alvast bedankt! *D

lisetteexx

Re: Werken aan mijn zit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:10

ik vind het er niet heel slecht uitzien hoor!

misschien iets rechter op gaan zitten, en probeer langzamer te gaan lichtrijden, dan gaat je pony vanzelf ook rustiger lopen!

en ik heb het idee dat je met lichtrijden heel hoog gaat staan, maar dat kan ik ook verkeerd zien

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:11

hmm

probeer je been een stuk naar achter te leggen ,
nu zit je in een stoelzit waardoor je iedere keer in de rug klapt,
dat zie je ook aan de onrustige houding van de pont,
ik denk dat je heel veel baat hebt bij zitles

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:12

Volgens mij heb jij je beugels veel te kort en val je daardoor steeds voorover.

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:16

Probeer niet zo aan je pony te gaan 'hangen', ga zachtjes in het zadel zitten bij het draven en probeer daarbij je benen wat stiller te houden. Je 'gooit' nu als het ware jezelf omhoog, probeer dat niet te doen. Je brengt je pony zo erg uit evenwicht en hindert hem best wel. Ik zou zeker zitles nemen ik denk dat je daar veel baat bij hebt, ook voor je pony.
Laatst bijgewerkt door Medie op 18-03-13 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:16

Ik zie ook dat je veel te ver uit het zadel komt met lichtrijden. Je voeten bewegen daarmee tijdens het zitten, mee naar voren. Je klapt daardoor in het zadel terug. Ik denk dat daardoor ook de pony harder loopt. Als je je beugels wat langer maakt, rustiger en minder hoog lichtrijdt, zal dit al minder zijn. Dan zit je stabieler.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:18

Je valt eerder makkelijker achterover heb ik het idee. Ik denk dat de beugelophanging van dit zadel sowieso iets te ver naar voren ligt om daadwerkelijk een mooie lijn te krijgen langs schouder-heup-kuit recht naar beneden. Het kan helpen ze een gaatje langer te doen en je benen bewust iets verder naar achteren te leggen. Probeer echt met je gewicht te aarden in je beugels en maar een klein stukje uit je zadel te komen tijdens het lichtrijden. Dan 'val' je ook niet terug in het zadel als het ware. Snap je een beetje wat ik bedoel? Ik denk dat je het meeste baat zou hebben bij zitles en dan het liefst iets als Centered Riding, waarbij je heel bewust leert ont- en aanspannen.

Charissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:24

Hoi, dat ziet er al redelijk uit hoor.. Je wilt niet weten hoe veel mensen er zijn die een stuk slechter zitten en het zelf niet eens door hebben _-:(
Maargoed.. ik heb een paar tips voor je!

1. Zorg dat je beugels goed op maat zijn
2. Druk je hakken uit vanuit je heupen. Sluit je ogen, en druk je heupen naar beneden, maak vervolgens je benen lang, laat dit stapje voor stapje gebeuren, eerste je heupen, je bovenbenen, je onderbenen en uiteindelijk je hakken. Leg daarna je onderbeen ietsje naar achteren.
3. Ga rechtop zitten, controleer of je 1 rechte lijn naar beneden kan trekken van je oor naar je schouder, je heup en vervolgens je hak.
En controleer jezelf hier elke ronde op.. Spreek bijvoorbeeld af dat je jezelf altijd bij de C controleert.. (C van controle..) In het begin is dit moeilijk maar uiteindelijk gaat het vanzelf! Het heeft mij i.i.g. super geholpen!

Voor je handen:
Probeer je handen te dragen op een gelijke hoogte..
Stel je voor dat je twee ijshoorntjes in je handen heb. Je mag de ijsjes natuurlijk niet voorover gekanteld of achterover gekanteld houden.. en als je steeds op en neer gaat met je handen vallen die bolletjes er ook af! Zonde van je ijsje, niet?
Je kan ook proberen om je voor te stellen dat er een touwtje om je handen zit waardoor ze bij elkaar blijven... dat scheelt ook al wat..

Maar naarmate je lichtrijden rustiger wordt gaan je handen vanzelf mee..

Heel veel succes!!
Ik hoop dat je wat kunt met deze tips :) En als je het niet snapt mag je me gerust nog eens vragen hoor!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:27

Bedankt voor alle reacties! :)
Ten eerste was dit zadel al niet erg fijn, dit kwam doordat de beugels in eerste instantie veel te lang waren voor mijn benen en we er een slag in moesten leggen. Ik zal deze zaterdag eens een filmpje maken van mijn manege les en kijken of ik dan al beter zit. Ik geef natuurlijk niet het zadel geheel de schuld want ik ben me er van bewust dat dit ook aan mezelf ligt!

Met het licht rijden kom ik inderdaad te hoog uit het zadel, ik rijd voor mijn idee ook licht door op mijn tenen te staan en ik had ergens gelezen dat dit eigenlijk niet de bedoeling was? Klopt dit ook? Ik ga erop letten dat ik niet te ver uit het zadel kom. Ik heb overigens wel de neiging mijn beugels te kort te maken, dit omdat ik niet een grote held ben en het soms toch wel eng vind om te rijden, zeker op de niet-manege paarden, want die zijn vaak toch wat 'tammer'. Ik krijg dan het gevoel dat ik steviger zit, hier heeft mijn instructrice me ook op gewezen. Volgens mij kan ik door mijn lichte angst mijn benen ook niet ontspannen.

Ik ga zaterdag inderdaad maar eens mijn benen lang maken en elke ronde de lijn controleren eens kijken of het dan beter gaat!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:30

Probeer te denken dat je scharnieren in je knieën hebt zitten. Het onderste deel blijft stilhangen op zn plek en het bovenste deel beweegt mee. Lichtrijden doe je inderdaad niet door in je beugels te staan maar door vanuit je knieën te bewegen.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:31

Lichtrijden kun je vanuit je knieën doen. Probeer een positie te vinden waarop JIJ beweegt ten opzichte van je beugels, zodat je beugels niet bewegen. En probeer het lichtrijden dan heel klein en vanuit je knieën te doen :) Succes!

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:31

Nee je moet inderdaad niet met je tenen rijden. Probeer de beugel echt onder de bal van je voet te houden en je hakken uit te drukken. Zo krijg je ook meer controle over je beenspieren en zal je waarschijnlijk niet zo hard in je zadel 'ploffen' omdat je jezelf dan opvangt als het ware.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:33

Dan ga ik in het vervolg proberen niet meer op mijn tenen te rijden, maar vanuit m'n knieën en m'n boven benen. Zal wel wennen worden!
Klopt het dat door dat mijn zit nu al niet erg goed is dat ik niet stevig kan blijven zitten in de galop, ik ben namelijk gister nog van dit paard afgevallen in de galop.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:34

ja dat kan je zit teveel naar voren en dan ben je je evenwicht kwijt

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:40

Teveel naar voren zitten is meestal niet zo erg, omdat je dan in de beweging zit. Wanneer je achterover zit zit je achter de beweging en dan kan het onprettig worden voor zowel jou als je paard. Ik denk dat je die galop het beste kunt oefenen aan de longe zonder zadel, met een voltigesingel en een stevig dekje oid. Je leert dan je benen lang maken en echt alleen te scharnieren in je bekken en onderrug. Dan kun je een stuk makkelijker blijven zitten :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:42

@Rianne11_42 oeh, dat word wel heel spannend, haha. Ik vind het namelijk erg eng. Maar ik ga het eens aan die vriendin van me vragen. Die vind namelijk dat ik sowieso nog een keer in de galop moet op haar pony omdat ik het eng vind. Dus dan kan ik dat inderdaad wel eens proberen!

Charissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:43

Ja dat kan.. Ik wil nog even toevoegen op de gouden tip dat je knieën scharnieren zijn...
Het is niet de bedoeling dat je je knieën dus tegen het paard aan vast zet.. ofwel gaat klemmen...
Bedenk je dat je benen een poortje zijn waar je paard onder loopt, anders gaat het goed mis..
Heeft voor een vervelende blessure gezorgd bij mij en mijn verzorgpaardje destijds :S

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:29

je hebt je beugels veel te kort. hierdoor kom je moeilijk uit het zadel. als je je beugels langer doet kun je waarschijnlijk je been ook veel stiller houden en zit je over het algemeen ook beter. je handen bewegen ook te veel. je kunt oefenen of ze stil te houden door een plukje manen vast te houden (op de goede plek !)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:34

Ik vind jouw zit echt een stuk minder slecht dan je zelf beschrijft. Voor iemand die pas een half jaar rijdt vind ik het zelfs erg netjes. Ik denk dat het vooral het beeld is wat de pony ook geeft, omdat die nogal onrustig loopt, waardoor het weer moeilijker wordt om het uit te zitten.

Op allebei de filmpjes loopt hij ontzettend met z'n hoofd te hannessen, wat echt ontzettend irritant moet zijn voor jou ook. Je hoeft je absoluut niet uit het zadel te laten trekken, je moet niet trekken, maar je mag best een keer wat tegengas geven in plaats van het laten gebeuren. Teugels dus een flinke kilometer korter.

Ten tweede zijn je beugels nogal kort. In principe geen ramp, maar wat wel wat onrustiger oogt is dat jij heeeelemaal omhoog komt uit je zadel met lichtrijden. Als je weer gaat zitten, "val" je dan nogal neer. Wat ik je kan aanraden is je beugels een gaat of 3 langer, veel druk op je voeten houden en proberen mee te rijden met de pony als het ware. Het lijkt op beide filmpjes alsof je heel erg buiten het tempo van de pony aan het lichtrijden bent, waardoor je ook weer op een vrij aparte manier neerbonkt in het zadel. Pony neemt korte pasjes, probeer dan ook kort licht te rijden. Goed aanvoelen wat voor passen hij maakt en daarop je manier van lichtrijden aanpassen.

Je onderbenen bewegen echt niet zo erg als je aangaf in je andere topic. Het is niet dat je onderbenen constant de pony hinderen of hem over zijn tempo drijven. Ik denk dat als je je beugels wat langer doet het al een stuk minder zal worden, en voor de rest is het toch een kwestie van wat bewuster gaan rijden. Wat meer gaan letten op je zit. Dit kan je natuurlijk ultiem oefenen op manegepaarden, want die lopen hun rondje toch wel. Zet hem eens op de automatische piloot achter een ander paard en ga gewoon echt puur opletten op hoe je zelf rijdt. Wat voel jij bewegen, wat vind jij vervelend aan hoe je zelf rijdt.

Heel verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik vind in ieder geval, zoals je al zei, het er echt niet zo erg uitzien dat ik denk nou dit kan niet zo. Vooral omdat je nog niet zo lang rijdt doe je het al heel netjes.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:40

Je drukt jezelf te ver uit het zadel, verliest je evenwicht en zoekt vervolgens houvast aan de teugels. Het zou goed zijn je als een paar keer aan de longe zonder zadel en zonder teugels op een paard zou zitten in stap, draf en galop. Als dat te veel gevraagd is: doe tenminste eens de stijgbeugels uit zodat je meer in het zadel zakt. Adem goed in en uit middels buikademhaling (en niet borstademhaling). Een andere oefening is als volgt. In draf: 2 x staan dan 1 x zitten dan 2 x staan dan 1x zitten, etc. Als je niet goed in balans bent (bijv. in stoelzit zit) dan kukel je of naar voren of naar achteren. Zodra je je evenwicht op deze manier hebt gevonden, zit je stabieler en hangen je benen mooi zwaar naar beneden. Het tweede filmpje is trouwens al een stuk beter dan het eerste filmpje. Blijkbaar leer je snel, succes!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:21

Volgens mij (zo zie ik het in het filmpje) moet je heel veel moeite doen om licht te rijden (staanzitten)
Doe je dit dressuur of spring je ook (die dag)
Anders zou ik aanraden je beugels iets lager te doen en of een dresuur zadel er bij aan te schaffen.
Ik reed eerst ook heel hoog met me benen en goh wat ben ik vooruit gegaan met me houding (bedoel het niet opscheperig) Ik deed me beugels gewoon steeds een stukje lager. In 1x een stuk lager werkte bij mij niet. Ik ging van gaatje 1 naar gaatje 6 op me vz zadel.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:16

Wat de persoon die je lesgeeft zegt vind ik een beetje nutteloos.

Je kan wel 30 keer benen stil roepen maar HOE hou je je benen stil. Misschien door iets zachter in het zadel te gaan zitten? En dat misschien doen door langzamer licht te rijden en bewust te ademen?
Misschien gaan je benen zo wel mooi stil liggen.

Een instructrice kan ook wel steeds 'tenen naar binnen' roepen, maar soms is dat lichamelijk onmogelijk,
moet er iets heel anders met je zit gebeuren waardoor je tenen naar binnen kúnnen.

Ze zegt ook rustig draven. Het is toch beter als daarbij ook uitgelegd wordt hoe en waarom? :)
Je kan wel alles braaf doen maar het lijkt me handiger als je instructrice je leert waarom je de dingen doet, en hoe je het doet.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:30

Haha nu hoor ik het ook!
Had eerst geluit op stil.
Dit heeft idd niet heel veel nut. Handig dat er iemand bij staat die je corigeers,
Maar dan moet er wel eerst uitgelegt worden hoe je dat moet doen.

EllenCesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:33

Naast het langer maken van je beugels ook proberen in verlichte zit te blijven gedurende een rondje. Je zult merken dat dat nog heel moeilijk is omdat je balans niet voldoende is.
Bij lichtrijden kan je het beste proberen vanuit je knieen omhoog te komen, waarbij je je heupen naar voren duwt. Daardoor kom je vrijwel recht omhoog. Inderdaad niet te hoog omhoog komen, je raakt dan veel sneller uit balans en je komt makkelijk te zwaar in het zadel. Naar mijn idee is dat ook de reden waarom je pony zo loopt te wiebelen met het hoofd. De rug wordt best zwaar belast. Steun zoeken of trekken aan de teugels is niet de oplossing.
Goed dat je jouw zit probeert te veranderen! Succes en geniet van het paardrijden.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:55

met lichtrijden moet je kleine stukjes omhaag gaan en weer terug zitten. ik denk dat je iets te ver omgood gaat en dat je daarna iets te hard in het zadel ploft. tenminste daar ijkt het op. (TIP: als je je rug hol maakt ga je vanzelf rechter zitten) zal binnekort ff vragen of mn vriendin filmpje maakt. dan stuur ik hem wel naar je in pb. kan je zien hoe ik rijd. ik rij over het algemeen met een holle rug. ik probeer het rechter te maken maar ik ben het nu gewend. haha

succes!