een hoop training verder binnenkort keer B starten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

een hoop training verder binnenkort keer B starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 17:18

na een boel training zijn we steeds een stukje verder gekomen
er is al veel meer rust in de aanleuning gekomen en we gaan binnenkort toch maar eens een startkaart aanvragen om de B te starten,

toch zit me iets niet lekker in zijn lopen wat het precies is kan ik mijn vinger niet op leggen
maar ik ga morgen maar eens kijken naar een oesthepaat of masseur iemand tips voor een goede?

de knelpunten

mijn zit
ik zit wel steeds beter maar blijf in onbalans dat ligt ook eraa dat het zweetblad van dit zadel te klein voor mij is

paard mag nog iets actiever en stiller in de aanleuning blijven

het springen hebben we ook weer iets opgepakt maar dat zet ik even in een ander topic

vandaag niet zo veel figuren gereden aangezien er 2 duiven rond aan het vliegen waren in de bak :+
draf

galop rechts

galop links

uitdraven

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:32

Je zit is enorm verbeterd! Je onbalans valt mij al veel minder op in deze filmpjes.
Wat ik ik lijk te missen is activiteit. Ik vind dat je paard wat actiever mag lopen, met meer impuls. Het lijkt er nu allemaal wat lauw uit te zien. Maar goed, dat zei je zelf ook al.
Verder mis ik in je filmpjes tempowisselingen. Door die te gaan rijden kun je meteen de activiteit en impuls verbeteren. Jammer dat je paard zo onrustig is af en toe in de aanleuning, maar fijn dat het al zo goed verbeterd is! Drijf je je paard wel eens wat meer vooruit als hij z'n hoofd omhoog doet? Dan kun je hem daarna weer opvangen en de aanleuning herstellen. Hoe doe je dat nu?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:49

op zich ziet het er netjes uit, inderdaad wel jammer dat je paard zo onrustig is in zijn hoofd.
In de galop valt het nog wel mee, maar dan loopt ie eigenlijk ook wel weer te diep.
Misschien vind je paard de oprichting niet fijn en gooit daarom zijn hoofd er dan soms uit?
In de galop laat je hem lekker lang en laag en dan is ie wel rustig met zijn hoofd.
Ik kan zo ook niet zeggen hoe je het op moet lossen.
Misschien moet je proberen hem in de drag weer even terug moet naar het lang en lage en dan weer rustig aan opbouwen naar meer oprichting?

In ieder geval veel succes, komt vast goed!

FriesWytske

Re: een hoop training verder binnenkort keer B starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:52

Ik ga mee met mijn voorgangers. Wat mij ook nog opvalt is dat jij je beugels te kort hebt. Ze mogen zeker 2 gaatjes langer. Denk dat dat ook ten goede komt aan jouw zit. En aan de aanleuning van je paard.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 17:56

broccoli dankjewel :D
heb er ook heel hard aan gewerkt
en krijg nu ongeveer 2 keer per week les van een hele lieve collega !

ik geef nu heel iets been bij en dan komt hij vanzelf weer terug in de aanleuning,
aks ik teveel been geef gaat hij stuwen ipv dragen en ben ik zo weer 3 rondjes verder voordat hij goed is ,

tempo wisselingen moet ik inderdaad weer meer gaan rijden ga ik weer doen ,
alleen soms word hij dan weer zo rommelig in de aanleuning

knakker dat kan ik inderdaad weer gaan proberen ja,
hij kropt zicht de eerste paar rondjes altijd heel erg op ,
daarna kan ik er wat meer mee spelen ,
dus meer lang en laag gaan vragen ?

hebben jullie niet het idee dat hem wat dwars zit?

fries wytske dat kan ik inderdaad weer gaan doen ja
ze zitten wat kort nu

ik vind hem niet helemaal los meer door het lijf of zie ik spoken ?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:57

FriesWytske schreef:
Ik ga mee met mijn voorgangers. Wat mij ook nog opvalt is dat jij je beugels te kort hebt. Ze mogen zeker 2 gaatjes langer. Denk dat dat ook ten goede komt aan jouw zit. En aan de aanleuning van je paard.

is inderdaad wel een spring-zit, ik vind het niet storend om te zien hoor!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:58

little_birdy schreef:
broccoli dankjewel :D
heb er ook heel hard aan gewerkt
en krijg nu ongeveer 2 keer per week les van een hele lieve collega !

ik geef nu heel iets been bij en dan komt hij vanzelf weer terug in de aanleuning,
aks ik teveel been geef gaat hij stuwen ipv dragen en ben ik zo weer 3 rondjes verder voordat hij goed is ,

tempo wisselingen moet ik inderdaad weer meer gaan rijden ga ik weer doen ,
alleen soms word hij dan weer zo rommelig in de aanleuning

knakker dat kan ik inderdaad weer gaan proberen ja,
hij kropt zicht de eerste paar rondjes altijd heel erg op ,
daarna kan ik er wat meer mee spelen ,
dus meer lang en laag gaan vragen ?

hebben jullie niet het idee dat hem wat dwars zit?

fries wytske dat kan ik inderdaad weer gaan doen ja
ze zitten wat kort nu

ik vind hem niet helemaal los meer door het lijf of zie ik spoken ?

ja, dat zou ik eens proberen, vanuit het lange en lage weer omhoog proberen te rijden.
Nee, ik zie geen paard wat pijn heeft, hij loopt lekker ontspannen en zonder verzet.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 17:59

hmm oke dan ze ik misschien toch spoken

zal eens kijken in hoeverre ik hem laag kan rijden !

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:17

Ik zie eigenlijk zo op het eerste gezicht niks geks aan hem. Maar jij kent je paard het beste hoor!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 20:43

oke ja het is niet zo dat hij anders aanvoelt als normaal maar hij lijk soms zo tsja stug?

heb even wat willekeurige printscreens gemaakt
zo slecht loopt hij inderdaad helemaal niet

draf
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

nu zie ik meteen waarom ik hem ookalweer altijd met springschoenen rijd :')

galop verruimen linksom

Afbeelding

galop rechts

Afbeelding

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:47

nu ik deze foto's zo zie en je wilt echt dressuur gaan rijden: probeer je handen iets meer te dragen en je hakken iets meer uit te drukken!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:36

Galop verruimen ziet er fijn uit! Lekker het achterbeen erbij! Lekker doorgaan zo en als je toch het idee heb dat hij zich niet helemaal happy voelt, kun je altijd een masseur, osteopaat o.i.d. laten komen!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 07:08

ik zal er eens goed over nadenken inderdaad !
misschien is hij wel zo stug omdat ik natuurlijk steeds iets meer van zijn lichaam vraag

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:08

De aanleuning in de draf is nog steeds heel onrustig, dat is jammer. Probeer meer figuren te rijden en van tempo te wisselen. Dan krijgt die ook minder de kans om zo onrustig te zijn. Verder mis ik de activiteit, probeer hem wat beter op het been te maken. Ook je handen meer dragen, vooral in de galop heb ik het idee dat je ze vast zet. Ze zitten bijna in je doos := In draf proberen je hand wat stiller te houden, je neemt hem nu mee met het lichtrijden waardoor denk ik ook deels het aanleuning probleem door ontstaat. Veel succes verder :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:47

Ik vind het allemaal al een stuk rustiger ogen dan voorheen.
Van vor blijft ie onrustig, dan kan ook komen omdat ik vind dat ie van achter niet echt actief is.
Probeer 'm iets actiever te rijden zodat ie van achter ook actiever word.
Actief rijden wil niet zeggen perse meer snelheid.
verder denk ik dat les heel erg goed voor je zal zijn van iemand die veel weet van dressuur.
Die kan je het beste helpen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:52

Hij is niet stug hoor!Ik vind hem vrij soepeltjes lopen.
Je blijft een ietwat onrustige hand houden.Ik vermoed dat daar die onrusige hoofdhouding van hem vandaan komt.
Probeer je handen voor de grap eens op de manekam vast te zetten,niet met strakke teugels natuurlijk.
Eens kijken of hij dan wel stabiel blijft?
Verder blijf je iets achter of voor in de beweging in draf.... ;)

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:13

Ik vind op zich je paard nog wel netjes lopen.
Zou alleen veel meer oefeningen gaan rijden, want nu snap ik dat je paard niet zo actief is, hij loopt alleen maar hetzelfde rondje. En ik zou juist als er wat afleiding is in de bak je paard wat meer aan het werk zetten dan blijft ie veel beter bij de les.
En veel meer (schijn)overgangen rijden, daar wordt je paard een stuk sterker van. Waarschijnlijk mist ie ook wat kracht waardoor die nog wat onrustig is in de hoofd/halshouding.
Succes!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:21

Op het draffilmpje zie je iedere keer vlak voor hij gaat klapperen dat jij je handen onrustig hebt. Probeer je handen te dragen en een knik in je elleboog te houden. Daarbij je ellebogen elastisch, zodat je mee gaat met je paard. Ik zou hem personelijk nog niet gaan starten tot je aanleuning in orde is.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:06

Ik reageer eigenlijk nooit, maar heb een paar topics gezien en denk dat ik wel een tip heb: je schouders! Als je de stills bekijkt, de eerste en de 3e, lijk je best naar voren te zitten. Dit maakt het een stuk lastiger om mee te veren met je handen en armen. Wanneer jij wat rechterop zit, wordt het een stuk makkelijker om te ontspannen in je armen en schouders. Komt hij omhoog? Handen stil, niet trekken, en been geven. Loopt ie weer correct? Weer duidelijk ontspannen in je schouders en armen. Denk trouwens dat het ook tweeledig is: wanneer je wat meer activiteit hebt, zal hij minder gaan "hangen", en kan jij wat beter rechtop zitten. Hoe gaan je overgangen nu, bijvoorbeeld draf-stap of stap-draf? Blijft ie dan netjes gesloten?

Ik hoop dat je er iets aan hebt, onwijs leuk paard, succes!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 21:15

bedankt voor de tips allemaal

tmr ja dat is inderdaad een goed punt ja
ik zet mijn rug een beetje vast ja
maar heb het idee als ik mijn schouders naar achter doe dat ik dan nog meer spanning opbouw eigenlijk
of is dat gewenning ?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:15

Dat is denk ik gewenning, ik deed eerst namelijk precies hetzelfde - als mijn paard sterk werd of snel was, ging ik me "vastzetten" en liet ik me echt naar voren trekken, en dat denk ik ook een beetje bij jou te zien (vandaar dat ik dacht, ha herkenbaar ;)).

Wat mij hielp is vaak gewoon in stap terug naar de de basis - heel bewust op je kont gaan zitten, diep ademhalen, rug recht, schouders los (en been!). Wanneer je paard loslaat van voren, direct proberen je schouders te ontspannen en mee te veren. Vanuit daar overgangen en figuren rijden. Ook bij figuren is correcte stelling bewust loslaten. Wanneer ie om hoog komt, handen stil houden en voorwaarts oplossen. In draf zal dat je ook helpen beter met de beweging mee te komen denk ik, en meer op je zit te kunnen rijden. Wat eventueel ook zou kunnen helpen als oefening voor je zit is stukken met wat lossere teugels draven. Kan hij niet op je hand steunen, en kan jij je niet naar voren laten trekken en dus bewust je goede rug / handhouding aannemen. Op je laatste filmpje vind ik ook dat je wat beter zit, maar lijk je nog steeds best wat in je handen te hebben. Ik hoop dat je er iets mee kan!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:59

little_birdy schreef:
bedankt voor de tips allemaal

tmr ja dat is inderdaad een goed punt ja
ik zet mijn rug een beetje vast ja
maar heb het idee als ik mijn schouders naar achter doe dat ik dan nog meer spanning opbouw eigenlijk
of is dat gewenning ?

Je moet proberen je borstbeen naar voren en omhoog te drukken, i.p.v. je schouder naar achteren. Door je borstbeen naar voren te drukken, open je je bovenlichaam en komen je schouders automatisch op de juiste plaats.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:04

Het ziet er best al goed uit.

Zoals hierboven al is gezegd, zou ik meer gaan schakelen.
En ik heb zelf het idee dat jij je handen vastzet, en dat je rechterhand iets hoger hebt dan je linkerhand. (dit zie ik in het filmpje dat je rechtsom rijdt.) daar lijkt het of je meer druk op je rechterteugel hebt?
Ik mis vooral de ontspanning in je handen, en dan gaat hij omhoog het mijn hoofd. Wanneer je je binnenteugel wat meer ontspant en iets meer aanvult met been, zal hij zijn hoofd gemakkelijker op de plek gaan houden.

Verder moet je proberen om je onderbeen een stukje verder naar achteren te leggen, (dit zie je vooral in de linkergalop, dan heb je je onderbeen te ver naar voren. Je hebt dan geen lijn van schouder, heup en hiel.

En pas op met je rugvast zetten, dat je geen rugpijn ontwikkeld ( dit is namelijk ook mijn eigen probleem en ik heb al jaren rugpijn) dus dit is wel iets wat aandacht verdient.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:59

Wauw, allereerst mijn complimenten dat je al het commentaar zo goed oppikt én dat je je vooruitgang laat zien! Het ziet er al echt stukken beter uit! Nu nog die aanleuning wat beter en het is al bijna perfect! :D
Probeer idd recht op te zitten, maar dat is al gezegd. Voor de rest mag je nog meer ontspannen in je armen. Ik krijg steeds het idee dat je denkt: hij moet naar beneden blijven, hij moet naar beneden blijven etc. Dat je daarom ook je armen wat 'strakker' houdt. Maar zonder gezeur, echt mijn complimenten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:07

Ik heb zelf een beetje het idee (maar correct me if I'm wrong), dat je eigen balans nog niet helemaal optimaal is. Kan dat kloppen? Ik heb het idee dat er daarom ook af en toe wat storingen in de hoofd-hals houding zitten.
Als ik je een tip mag geven, als je een ophouding wil maken, zorg dan dat je deze niet maakt door middel van je handen omhoog te doen. Dan geef je het paard namelijk het idee dat hij met zijn hoofd omhoog moet, en raak je de aanleuning kwijt. Ik persoonlijk maak ophoudingen en vraag stelling door mijn binnenhand naar binnen te halen. Let wel, niet naar binnen en naar je toe, maar slechts naar binnen brengen.

Ik denk ook dat je door middel van meer tempo wisselingen je eigen balans beter wordt. Let er dan goed op dat je niet van voren gaat hangen bijvoorbeeld om je balans te zoeken!

Ik het er verder absoluut niet mee eens de handen boven de manenkam 'vast' te zetten, want dan word je star.
Probeer met name de schouders en ellebogen los te houden en maak kleine ophoudingen naar de zijkant, niet naar boven!
Succes :)