Bijzonder lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Bijzonder lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 21:40

Ik heb sinds vorige week een nieuw paard, en wist van onderstaande af; vind het wel een uitdaging:-)

Ik weet weinig tot niks van het verleden van mijn paard. Ik ben begonnen met longeren, en zag dat hij zijn hoofd en staart gedurende de draf behoorlijk hoog draagt, en niet ontspant. Eergisteren heb ik voor het eerst gereden, en ik merk dat hij het moeilijk vind om 'normaal' te draven (aan de longe doet hij dat wél goed). Hij lijkt vanuit stap, direct in galop te willen springen, maar het voelt ook niet echt aan als galop, meer als een hele vreemde draf. Gedurende het draven gaat het telkens weer beter, maar hij wil alsmaar harder, net zo lang tot hij wat hem betreft weer in galop over gaat. Galop voelt echt als een zonnetje bij hem, echt superlekker. Maar die draf... dat is me wat hoor. Hij is ook erg lastig terug te nemen, gaat slecht terug op zit en stem (ook aan de longe reageert komt hij niet makkelijk terug) en reageert slecht op het bit. Mn paard heeft 0,0 conditie en heeft totaal geen bespiering, dus ik kan niet te hard van stapel lopen. Ik zou graag advies willen qua opbouw en oefeningen om zijn bespiering wat op te bouwen, zonder hem gelijk te overbelasten, want ik vermoed dat als hij wat meer spieropbouw heeft, hij wat meer van achter naar voren zal gaan lopen en de draf beter zal gaan. Hij is overigens volledig klinisch goedgekeurd incl. buigproeven etc, en hij heeft geen medische problemen. Ik heb dus een uitdaging, maar daar loop ik niet voor weg, en ik wist ervan. Ik heb overigens een ander zadel gekocht als wat de eigenaar had, zodat ik zeker wist dat ik geen zadelprobleem in stand zou houden mocht dat het probleem zijn.

jans1999

Re: Bijzonder lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:41

welk ras is het??

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 21:49

ras is onbekend, het gaat om dit paard:

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:51

Net als bij het inrijden van een paard; veel overgangen, veel figuren, niet alleen erop maar ook ernaast. Als je een paard hebt wat snel de aandacht verliest is buiten wandelen/rijden ook een optie. Op de straat lopen schijnt erg goed te zijn voor de spieren in de benen. Succes!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:51

Heb je misschien een filmpje?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:52

Maak eens een filmpje van het draven, los en onder het zadel. Kun je vaak wat meer uithalen om tips te geven. Wat jij vreemd draven vind kan ook gewoon totale onbalans zijn waardoor hij steeds sneller gaat om balans te vinden/houden.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:54

Tornado houdt heel erg zijn rug vast.
Ik heb met hem, toen hij nog van mijn buurman was, rechtricht oefeningen gedaan en daar verbeterde hij van. Dus mijn advies, zoek een goede rechtricht instructeur! :j

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 22:05

Ik heb nog geen filmpje, dat gaat nog komen:-) Ja, rechtrichten moet zowieso met hem, daar was ik idd al achter:-) Instructie ben ik nog naar op zoek, gaat ook komen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:06

Ik heb onlangs een paard gekocht en die had dat in het begin ook wel. + die gooit zo hoog op in draf dat ik er zelf in verlichte zit met moeite mijn evenwicht kan houden, echt in de 18 jaar dat ik rij nog nooit meegemaakt, maar het verbetert wel. Die heeft ook de neiging om door onbalans in galop over te gaan en ook zijn galop is zalig. Om hem te bespieren en zijn achterhand te solliciteren rij ik veel overgangen en veel figuren. Het maakt veel verschil. Ik probeer ook veel naar buiten te gaan met hem en als ik minder tijd heb maak ik er een trotting van. Trotting is een frans woord voor drafbuitenrit. 20-30 min aan een stuk draven. Het is handig om dit te doen op paadjes dat het paard kent zodat er minder verassingen zijn en je zo ongestoord kunt doordraven. Dit is echt heel goed voor de spieropbouw, de conditie en ook voor het koppie natuurlijk.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 22:08

Nou, wat een rotidee zeg, buitenrijden? blehhh:-)))) Nee, ga ik zeker doen. Omdat ik hem net heb, heb ik even gewacht met naar buitengaan tot ik een paar keer gereden heb met hem. Maandag gaat het dan gebeuren (als het weer veilig blijft....) want dan kan een stalgenoot van me mee. Vind ik wel fijn de eerste keer. Dat trotting is hier ook zeker een optie, veel lange rechte wegen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:14

Ik zou ondanks de klinische keuring toch het fysieke eens goed onder de loep nemen.
Past het zadel goed? Is het gebit goed? Vraag eens een sportmasseur/osteo/oid om je paard te checken.

Als dat allemaal in orde is, is voor mij het rechtrichten van je paard het sleutel woord. Eerst aan de hand en dan onder het zadel, desnoods met iemand op de grond erbij.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:27

Ja altijs wat spannend om met een nieuw paard naar buiten te gaan. Bij mij is dat bij beide paarden heel goed verlopen. Beide paarden waren nog nooit op straat geweest en met mijn 5 jarige kon ik al vrij snel alleen naar buiten (na 2-3 keer al).

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 22:30

Nou ik heb met Tornado al een buitenritje gemaakt voor aankoop. Daar was hij heel relaxed met verkeer etc, maar hier is alles nieuw voor hem, dus wilde het niet overhaasten zo net na een verhuizing. Maar ik verwacht eigenlijk geen enkel probleem met hem. Toen ik vanmiddag van de bak richting stal stapte (paar honderd meter) reed de stalhouder met een steekwagen met een grote bak op, en een trekker en heel veel herrie, maar hij keek niet op of om:-) Heeeeerlijk zo'n paard!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:30

Is er bij de klinische keuring ook naar de rug gekeken?
Heb je meer rijfoto's of een filmpje? En heb je instructie?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 22:31

de klinische keuring is heel uitgebreid geweest, ik heb het keurrapport hier bij me, en met de rug is niks mis zover ik kan zien. Filmpje en instructie zijn nog in de maak:-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:32

Ben je bij de keuring geweest? Heb je gezien dat hij de hals, rug, lendenen en kruis heeft gecheckt?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:38

Zo van wat ik op de foto kan zien is zijn gehele bovenlijn zeer arm bespierd, ik zou je adviseren om te longeren met een dubbele lijn of een slofteugel, zodat je hem uitnodigt meer met de neus naar de grond te gaan.
Qua rijden idd lekker naar buiten om conditie op te bouwen, maar om zijn bespiering te verbeteren moet je hem echt met z'n neusje naar de grond krijgen.
Als zijn bespiering beter is en hij losser in de rug word(eventueel met ondersteuning van een fysio/massage) zal hij makkelijker/beter gaan reageren op zithulpen.

HorseAlround

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:55

Het niet lekker galoperen verhaal doet mij een beetje denken aan een overkruisde galop.
Het steeds harder willen kan een balans probleem zijn zeker omdat hij bespiering mist en geen conditie heeft.

Jonge paarden doen dit ook vaak, moet overgaan als er meer bespiering opkomt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 01:04

Ik zou inderdaad eerst eens een osteopaat en/of fysio er bij halen, eventuele(lijkt mij in dit geval namelijk niet gek) blokkade's kunnen dan al verwijderd worden zodat je met een schonere lei kan beginnen, ik denk dat dat zowel voor jou als voor het paard fijner is :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 08:39

Dank je wel voor al jullie adviezen! Ik ga ermee aan de slag! Osteopaat vind ik ook wel een goed plan. Weet iemand een goede in de omgeving van Rotterdam?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 08:40

HorseAlround schreef:
Het niet lekker galoperen verhaal doet mij een beetje denken aan een overkruisde galop.
Het steeds harder willen kan een balans probleem zijn zeker omdat hij bespiering mist en geen conditie heeft.

Jonge paarden doen dit ook vaak, moet overgaan als er meer bespiering opkomt

Galopperen doet hij juist wél heerlijk:-) De draf is het probleem.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 08:43

anneliesdj schreef:
Ben je bij de keuring geweest? Heb je gezien dat hij de hals, rug, lendenen en kruis heeft gecheckt?

Ik was er niet bij, maar heb van de problematiek verteld, en hem gevraagd hier extra aandacht aan te besteden. Tevens heeft hij een aftekenlijst ingevuld, waarbij alles is aangekruisd. Ik ken deze dierenarts en ga er vanuit dat hij zijn werk naar behoren heeft gedaan voor het enorme bedrag wat ik evoor neer moest leggen incl. reiskosten:-) Hij heeft me ook nog aan de telefoon gehad om zn bevindingen toe te lichten. Was een lang gesprek met veel vragen van mijn kant en conclusie is dat er fysiek niets mis met hem is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 08:44

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 09:46

Zou voor spieropbouw vooral aan de dubbele longe en lange lijnen werken, nog even niet erop. Eerst de basis leggen voor recht en in balans kunnen lopen voordat je erop gaat. De bedoeling is dat hij in draf ook leert zijn rug omhoog te brengen en dat wordt behoorlijk beperkt door ruitergewicht. Zorg dat je ook instructie vindt die je kan leren goed vanaf de grond te werken.
Hou ook goed in de gaten wat er gebeurt, want als hij spieren gaat ontwikkelen zul je heel snel ook het zadel moeten aanpassen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:33

Er worden hele goede tips gegeven en wat een leuk paard heb je :j

Buiten rijden en dan lange rechte stukken draven vind ik echt een supertip. Probeer wel een ritme erin te krijgen zodat hij wat gaat zakken in de hals. Lange stukken met een weggedrukte rug is denk ik niet zo goed maar mijn ervaring is dat ze als eenmaal in een ritme zitten dat ze dan gaan ontspannen en zakken.

Daarnaast zijn buigoefeningen ook wel heel belangrijk, ik merk dat wanneer ik veel buitenrij met die lange rechte stukken dat ze wat stijf wordt als ik de volgende keer met "bakwerk" wil inbuigen, dus mijn tip; hou dat in de gaten en wissel dat goed af.