jong paard loopt niet ohz.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

jong paard loopt niet ohz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 21:25

Hallo,

Wij zijn bezig om een 3 jarige tuiger x arabier zadelmak te maken.

tijdens het longeren is hij super braaf. reageerd erg goed op stem en zweep.( zweep naar schouder is naar buiten enz.)
alleen zodra je er op gaat zitten zet hij geen stap. hij loopt wel mee aan de hand, maar zodra je wat afstand neemt doet ie het niet meer.
hij reageerd helemaal nergens op.
het is niet zo dat hij het niet kan want hij heeft de eerste paar keren gewoon super gelopen.

hij is dit jaar klinisch en rontgen goed gekeurd, de kraker/ osteophaat is er bij geweest, zowel veearts als tandarts ( en hoefsmid) en hij heeft een op maat gemaakt zadel. dus die dingen zijn allemaal uitgesloten.

wie heeft een enig idee wat we er aan kunnen doen?

Alexandra_

Re: jong paard loopt niet ohz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:26

Iemand die meestapt a/d hand? en dan ondertussen de hulpen proberen erop te zetten..

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:26

Wat heb je al allemaal geprobeerd? ;)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 21:30

alexandra, dat proberen we nu ook de hele tijd. maar het gaat er niet in. we zijn al een maand er mee bezig..

wat we hebben geprobeerd: stem+been, zweepje, iemand meelopen, iemand er achter lopen en naar voren "jagen", hem "omtrekken"

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:31

Er een deskundige bijhalen. Als je zelf al zo veel hebt geprobeerd zie je niet meer zo scherp waar het probleem mogelijk zit.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 21:35

hebben we er bij.

zelf hebben we intotaal meer dan 30 paarden p.p zadelmak gemaakt, dus we weten waar we het over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:52

Ik heb ook ooit een pony zadelmak gemaakt die bevroor, stond super aan de stemhulpen maar ging met een ruiter erop helemaal op slot. Daar kon je een kanon langs afschieten maar kwam niet in beweging. Uiteindelijk heb ik maar gewoon alle tijd van de wereld genomen. Heb op een paar meter afstand een emmer brokjes neer gezet en ben er maar op gaan zitten en wachten. Het heeft bijna een uur geduurd maar ze is uiteindelijk zonder dwang vrijwillig in beweging gegaan richting de brokken. Dit heb ik een paar dagen achter elkaar herhaald met de brokken steeds verder weg, probleem opgelost. Ze durfde dus niet op eigen benen zonder begeleiding te lopen en in een ruiter hebben ze in die fase nog geen vertrouwen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:13

waarom liep hij de eerste paar keren wel ? dat vraag ik me af. maar ik denk dat het bij deze niet gaat werken. het is een eigenwijze hengst, die als hij iets niet wil, het ook echt niet doet..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 08:29

lovemario schreef:
waarom liep hij de eerste paar keren wel ? dat vraag ik me af. maar ik denk dat het bij deze niet gaat werken. het is een eigenwijze hengst, die als hij iets niet wil, het ook echt niet doet..

dit is het tweede topic al met een inrijdprobleem....naar eigen zegge zijn jullie proffesioneel.
Ik zou er toch maar eens iemand bij halen die iets proffesioneler is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:27

Bij mij ging het ook om een bijzonder eigenwijs exemplaar. Ik kon er uiteindelijk redelijk mee rijden maar bij de meesten ging ze in een hoek staan en staken. De eigenwijsjes heb je gewoon wat langer voor nodig om ze te overtuigen en een engelen geduld is ook noodzakelijk. Zeker bij die enkeling die zich ook nog eens afsluit van druk/geweld.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:11

Krijg je hem wel OPZIJ gezet? Dus dat iemand er links naast staat (en iemand er op), ruiter drukt met been en doet "binnen"hand van hals (niet op hoefslag proberen, maar bijv. midden in bak/op wei), begeleider houdt 1 langere (longeer)zweep tegen de "broek" (gebied tussen staart en hak van achterbeen) en prikt (niet drukken, prikken) met andere hand of korte (zweep) tegen flank vlak achter singelplaats.

Zodra die achterbenen in beweging komen al is het maar even een stap verzetten, meteen de zijwaartse drukprikkel wegnemen en achter aantikken, om een voorwaartse beweging te stimuleren.

Dit wil nog wel eens werken... maar kleine waarschuwing: hij kan daarbij ook plots ontploffen, stilstaande paarden kunnen in principe besluiten plots van alles te gaan doen.

Ander paard er voorlangs leiden (merrie bijv.) al geprobeerd, een paard blijft een groepsdier.

Mijn eigen paard ging tijdens eerste opstijging in het zadel abrupt door de knieen en ging er bij liggen, dus dat was een extreme "freeze" uiting.

Wil er niets, krijg je hem dan wel ACHTERUIT gezet?

Ik doe maar een paar suggesties: de ene reageert zus, de ander zo, de volgende helemaal niet, dus je zult moeten improviseren.

Zo dra je de benen hoe dan ook kan verplaatsen welke richting dan ook op, zit er letterlijk beweging in, je moet absoluut eerst de stavast doorbreken!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 19:01

geerke schreef:
lovemario schreef:

dit is het tweede topic al met een inrijdprobleem....naar eigen zegge zijn jullie proffesioneel.
Ik zou er toch maar eens iemand bij halen die iets proffesioneler is ;)

ik heb ook voor verschillende stallen paarden zadelmak gemaakt. klopt, dat dit het 2e topic is. helaas zijn niet alle paarden zo makkelijk te beleren, en zijn ze niet allemaal het zelfde ;)
we hebben het er ook met iemand over gehad die dit dagelijks doet, maar die zou het zo ook niet weten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:27

Is ook helemaal niets mis mee om hier om tips te vragen. Sommigen zijn zo apart dat ze een iets andere aanpak nodig hebben. Beter dan op een standaard manier door te pakken.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 19:41

dat vind ik dus ook. misschien komt hier de gouden tip wel voorbij..

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:59

Ha,ha,zo een loopt (liep) hier ook,inmiddels gaat het stukken beter.
Mijn tip:met andere paarden buitenritjes maken en in de bak met een ander paard rijden,eventueel erachteraan en langzamerhand steeds meer afstand nemen en uiteindelijk afwenden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 20:45

dat zou wel kunnen als we andere ruinen/ hengsten op stal hebben waar dat mee kan, maar durf dat niet zo goed aan met merrie's..
we hebben een shetlander hengst, een oudere merrie en een friese ruin, maar die is ook nog niet 100 % zadelmak..

op buitenrit met een paard waar eigenlijk geen stuur of rem oid op zit, doe ik liever niet. stel ze schieten er wel vandoor, dan ben ik het bokje..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:49

Als je het op bokt moet vragen, ben je zéker niet professioneel.
Dus haal er aub een echte professional bij!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:56

Een goede vriendin had dit ook, alles erbij gehad, zadelmaker etc.

De pony heeft ze gewoon nog een extra jaar op de wei zet en toen weer langzaam opgepakt. Nu loopt de pony dressuur wedstrijden!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:23

Ben nu ook wel een beetje verbaasd: hoe zo dan niet met een van die andere(n) die je zelf opnoemt er bij? En dat durf je dan niet?
Dat begrijp ik niet...
En je hebt zelf paarden "zadelmak" gemaakt?

Kom op zeg! Schep wat moed, waar ben je nu bang voor dan ? Ik heb je in mijn vorige post al een aantal tips gegeven, om hem in beweging te krijgen, je bent er niet op ingegaan, blijkbaar vind jij die niet bruikbaar.
Toch zijn deze tips uit eigen praktijk ervaring van mij gegeven.

Zelf krijg ik eind april een "onmogelijke, valse" Tinker merrie er bij. Wat ik daar mee moet? Nou ik zie wel, misschien verwacht je ook te veel in te korte tijd. Dat moet je nooit doen.
Sommige paarden hebben wat tijd en invoeling nodig,

Er kunnen hele aparte types bij zitten, maar het kan NIET zo zijn, dat die bepalen, wat jij wel en niet "mag doen" als mens. Dan - in geval van een lastige- moet je even OUT OF THE BOX gaan denken, er is meestal een weg naar het hart en wezen van een paard.
Kost veel geduld en tijd... maar meestal lukt het echt wel.
Paarden zijn van nature meewerkend, dat moet jij weten als je er al zo veel zadelmak hebt gemaakt.

Deze is wellicht wat anders dan wat je gewend bent.
Maar ook deze heeft een LEESBARE gebruiksaanwijzing, vast en zeker.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:25

Ben geen beleerder, maar vraag me met velen hier af of je dit niet aan professionele collega moet vragen?

Ik zou de htk oplossing of te wijl jbf oplossing erop los laten en eens kijken of ie achter een braaf
doorgereden vriendelijk paard aan wil wandelen.
Die oplossing slaat natuurlijk nergens op, maar zou nog kunnen werken ook.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:45

Eh... wat is een htk of te wijl jpf oplossing? Hier schiet mijn voorstellingsvermogen te kort.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:46

Hi,hi,de mijne ook! :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:52

huis tuin en keuken
Jan boeren fluitjes oplossing

Ben geen beleerder, maar kan me zo voorstellen, dat hij misschien wel achter vriendje durft aan te stappen.
Is geen echte oplossing uiteraard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:54

Hoe gaat lange lijnen (erachter lopen met lange teugels) loopt hij dan wel en zit de rem en stuur er dan goed op?
Wat als je hem ''gewoon'' longeert als de ruiter erop zit?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:59

Brainless schreef:
Hoe gaat lange lijnen (erachter lopen met lange teugels) loopt hij dan wel en zit de rem en stuur er dan goed op?
Wat als je hem ''gewoon'' longeert als de ruiter erop zit?

Zo hebben ze mij ook eens op een paard gezet dat niet wou lopen als de beleerder er niet zelf op zat,
dus bij de eigenaressse liep hij gewoon niet.
Dus toen mocht ik erop en hopla aan de longe bij de beleerder, na 2 x zo te hebben gereden kon ook ik hem gewoon rijden
en de eigenaresse ook, toen snapte het paard dat andere mensen blijkbaar hetzelfde wouden.