Leren galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:54

Hallo iedereen!

Ik heb een paar jaar terug toen ik rond de 16 was leren paardrijden en ik kon ook galopperen. Ik was toen een jaar of 18 a 19 toen ik het te druk had manegelessen te volgen dus ik stopte met rijden. Juni 2012 weer het paardrijden opgepakt en nu mag ik ook weer galopperen. Ik heb 1 x gegaloppeerd op Lasco en 1 x op Spetter. 17 maart heb ik weer priveles en ik zal dan weer mogen galopperen. Ik vind het best raar dat ik het een paar jaar terug wel gewoon kon maar volgens mij plof ik nu wel in het zadel. Ik mag me nog aan het zadel vasthouden en moet me dan in het zadel drukken.
Erg leuk is het om naar lessen te kijken of naar pensionners die aan het rijden zijn, daar leer je ook wat van.

Ik neem aan dat je met het galopperen in het zadel moet blijven zitten? Want ik was woensdag op de manege en zag een pensionner ( en ze is ook niet meer de jongste, maar ik neem aan dat leeftijd geen rol speelt) galopperen. Volgens mij had het paard wel last van haar want hij bleef niet galopperen.. wat het geval is ze ploft in het zadel en bijft niet plakken. Dus ik neem aan dat dit niet het goede voorbeeld voor mij is?

Graag zou ik willen leren galopperen en tips krijgen en of beeldmateriaal!

Alvast bedankt!
/3

_Balou

Re: Leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:55

Ga een keer zonder beugels aan de longe :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:03

Je kunt zowel lichrijden als doorzitten in de galop, doorzitten is gebruikelijk.
De truc is om de juiste combinatie van spieren te aan- en ontspannen.
Probeer te ontspannen, je middelpunt te vinden, druk in beide beugels te houden en vooral niet te knijpen.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:11

Probeer je te ontspannen dan ''plof'' je minder is het zadel. Zoals @xbalou al noemde kan je je houding heel goed verbeteren door zonder zadel te gaan rijden, ik weet niet of dit mogelijk is op jou manege?
Als je doorzitten heel moeilijk vind en je bang bent dat je je paardje in de weg zit kun je ook in de verlichte zit gaan galloperen!

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:16

Als je privé les hebt kun je zeker wel een keer vragen of je instructeur/trice je daarbij kan helpen, of hem/haar om tips vragen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:18

Ik zou niet zonder zadel durven galopperen.. Lasco en Spetter zijn namelijk erg grote paarden, bovendien moet iemand mij erop zien te krijgen en ik ben niet de lichtste. Niet dat ik meer dan 100 kilo weeg hoor :P.
Maar inprincipe wordt er in de groepslessen ook wel zonder zadel gereden, ik denk privelessen niet.
Opzich vind ik het denk ik niet moeilijk het doorzitten, ik heb ook pas 2 x gegaloppeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:20

Doubtless schreef:
Je kunt zowel lichrijden als doorzitten in de galop, doorzitten is gebruikelijk.
Probeer te ontspannen, je middelpunt te vinden, druk in beide beugels te houden en vooral niet te knijpen.

Lichtrijden in galop? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:28

Gewoon veel kilometers maken, dan leer je het vanzelf!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:30

Bizzybijtje schreef:
Gewoon veel kilometers maken, dan leer je het vanzelf!

Tot nu toe het enige zinnige antwoord!!

Heb geduld, komt vanzelf

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:41

Komt vast vanzelf wel weer.
Je bent het gevoel ervan even kwijt, maar na genoeg lessen, zul je het vast weer vinden.

Ik heb zelf altijd een beetje het idee dat het een beweging van achter naar voren is die je moet volgen om netjes in het zadel te blijven zitten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:31

Bizzybijtje schreef:
Doubtless schreef:

Hetzelfde als lichtrijden in draf, maar dan in een ander ritme ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:33

Doubtless; Daar zou ik dan wel eens een filmpje van willen zien want ik heb dat nooit eerder gezien namelijk.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:35

heb naar de letterlijke omschrijving gezocht op youtube, maar zo kon ik het niet vinden.
Je ziet het voornamelijk bij springruiters :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:13

Doubtless schreef:
Bizzybijtje schreef:

Hetzelfde als lichtrijden in draf, maar dan in een ander ritme ;)

Dat is echt onzin dan want dat heeft geen enkel nut. Lichtrijden is echt enkel voor in draf om het binnenachterbeen meer vrijheid te geven. In galop kun je wel gewoon iets verlicht zitten (dus gewicht iets ontlasten) en that's it.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 03:14

Dus je beweert dat lichtrijden in galop niet gebeurt? Ik zei niets over het nut ervan, ik zei enkel dat het mogelijk is en dat het gebeurt.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 03:33

Ik heb net even je filmpje bekeken en ik snap wel dat je niet goed kan blijven plakken.
Dit zadel past namelijk niet goed bij jou. Doordat het zitvlak niet lang genoeg is zit je erg op de achterkant van het zadel en dan is het moeilijk om goed te blijven plakken.

Een tip die ik je nog kan geven, is jezelf zwaar maken. Dus echt op je billen zitten. Jezelf vasthouden aan het zadel is een handig trucje, maar zorg er dan wel voor dat je jezelf in het zadel probeert te trekken en niet jezelf omhoog duwt :j

monique72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 04:00

je kan ook tijdens de priveles vragen aan je instructirce of je met zadel maar zonder stijgbeugels mag gymnastieken. desnoods aan de longeerlijn. als je in galop achterwaarts draait met je armen is het makkelijker om het ritme te vinden en te houden. je krijgt er een onafhankelijke zit van waar je veel baat bij kan hebben.

Saapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:56

Zit rechtop, maar zak een heel klein beetje door je onderrug, beter een iets bollere rug dan een holle rug. Druk je hakken uit naar onder en houd je schouders een beetje naar achteren met je armen naast je lichaam. Houd de teugels niet te strak, zodat je daar geen steun gaat zoeken.

Zelfs als je bovenstaande tips opvolgt, dan kan je nog steeds niet goed zitten in de galop. Het is een leerproces, sommige mensen doen er dagen, maanden, jaren (of leren het nooit) over om de juiste houding te vinden. Het is een gevoelskwestie, alleen met veel oefenen zal het je lukken. Dus vind jezelf geen slechte ruiter als het niet lukt, wij hebben het ook allemaal moeten leren! Veel succes ermee en leuk dat je weer ben begonnen en het gelijk goed aanpakt met privéles!

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:57

Zoals al gezegd: zonder beugels?

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:09

Ik weet niet juist hoe het zit in manegelessen qua activiteit, maar niets zo onhandig om door te zitten op een paard dat niet doorloopt. Probeer hem eerst eens een beetje actiever te maken zodat hij niet elk moment dat je stopt met drijven gaat stilstaan/stappen, want als je steeds moet drijven gaat het echt niet makkelijk zijn om ontspannen te blijven zitten :) Voor de rest gewoon kilometers maken en veel oefenen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:20

Het is zeker niet juist hetgeen jij hier beschreef.
Je kan lichtrijden in de galop maar das meer het uit het zadel blijven, dus niet het op en neer gaan, en idd bij springruiters zie je wel eens die verlichte zit en tussenin af en toe eens toch zitten, maar dat is niet echt het lichtrijden dit is geen vast bewegingspatroon.

Doubtless schreef:
Dus je beweert dat lichtrijden in galop niet gebeurt? Ik zei niets over het nut ervan, ik zei enkel dat het mogelijk is en dat het gebeurt.

Liisaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:28

iedereen zegt dat als je het moeilijk vind om te galopperen dat je dan zonder zadel of beugels moet,
maar ik heb nog nooit zonder zadel of beugels gegaloppeerd en ik ben het nu prima aan het leren.
gewoon benen lang en het zadel zien als een luie stoel. Laat je gedachten op de vrije loop en geniet, dat is wat er tegen mij is gezegt en het helpt!! =)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:11

aeolusnr1 schreef:
Het is zeker niet juist hetgeen jij hier beschreef.
Je kan lichtrijden in de galop maar das meer het uit het zadel blijven, dus niet het op en neer gaan, en idd bij springruiters zie je wel eens die verlichte zit en tussenin af en toe eens toch zitten, maar dat is niet echt het lichtrijden dit is geen vast bewegingspatroon.

Doubtless schreef:

Idd, lichtrijden in galop bestaat ook gewoon niet :')
Verlicht zitten dus wel en ik heb het vermoeden dat je dat bedoelt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:12