Waarom kan niemand zowel links als rechts opstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom kan niemand zowel links als rechts opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:53

Tsja... dat vraag ik me nu toch écht af :7

Deze week ben ik bij 2 zadelmakers geweest. En beide waren verbaasd dat ik zowel links als rechts op kan stappen en af kan stappen. De zadelmaker van vandaag zei "Als ik in een jaar 5 ruiters tegen kom die dat kunnen is dat veel" (en deze zadelmaker werkt 5 a 6 dagen in de week en ziet dus heel wat ruiters op en afstappen).

Maar waarom kan en doet niemand dat toch?!
Het heeft hartstikke veel voordelen(denk aan de belasting voor je paard die altijd aan 1 kant zit, het oprekken van je beugel riemen, het ongelijk worden van je kussens en natuurlijk je eigen stijfheid aan 1 kant). Maar niemand doet het!

Dus waarom stap jij nooit aan de "verkeerde" kant op of af?

loisbr96

Re: Waarom kan niemand zowel links als rechts opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:55

Automatische......

Vind het zelf ook heel goed om te doen. Stel je voor er is een situatie waarbij je niet anders kan, is je paard het niet gewend. Maar elke keer wanneer ik op een paard ga zitten denk ik er niet meer aan :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:56

Ik zou het eigenlijk vaker moeten doen, maar als ik dan in de bak kom, vergeet ik het en uit automatisme stap ik toch weer aan dezelfde kant op. Komt ook wel omdat bij ons op de manege geleerd wordt om links op te stappen, wat er dan ook nog voor zorgt dat de paarden het zo gewend zijn, en sommige onrustig worden als je het plots anders doet. Maar ik had me wel al voorgenomen om, wanneer ik een eigen paardje zal hebben, af te wisselen, zoals je zegt zijn er veel voordelen, en waarschijnlijk helemaal geen nadelen :)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:56

Hoezo niemand? Ik kan het wel! Toch doe ik het wel vaker links

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:57

Dat is een goede om te onthouden!
Ga ik ook doen later :j
*Als ik het niet vergeet*

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:58

ik ook hoor 2 kanten zonder krukje bij 1 van 1.70 makkelijk ik hijs me zo omhoog ;)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:59

Ik kan ook van 2 kanten :) Heb het juist gedaan zodat de pony die ik rijd echt nergens op reageerd. Doet ze algemeen niet, maar als ze straks gehandicapten op haar rug krijgt, moet ze alles kennen en niet flauw reageren :)

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:00

ik doe het vaker aan beide kanten. is geen probleem

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:00

Omdat we het ons zelf aangeleerd hebben alleen links op te stappen, omdat dat de gewoonte is, als je tegen iemand zou zeggen dat hij/zij rechts op zou moet stappen dan moet diegene er echt over nadenken welk been en hoe ze hun handen moeten houden.
Nog zo'n vraag is waarom lopen zoveel mensen alleen aan de linker kant van hun paard.

Ik doe alles aan allebei de kanten.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:01

Ik heb het wel eens gedaan rechts, maar toen viel ik er gewoon bijna 'af' omdat ik geen evenwicht had zo :'), maar ik zou het meer moeten doen ja.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:01

Ik vroeger ook.
Sinds mijn ongeluk kan ik het wel op mijn fjord, maar niet op mijn andere paardje meer.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:02

Gewoonte denk ik. Mij (en nog een heel groot ander deel paardrijdende mensen) is de eerste lessen geleerd om links op te stappen.
Omdat ik gewend ben om links op te stappen werken mijn spieren in m'n rechterbeen niet zo goed wat betreft opstappen :') Ik heb het een tijd wel gekund met m'n pony, maar met mijn paard heb ik al moeite genoeg om er normaal op te komen aan de linkerkant. Overigens wissel ik wel altijd links en rechts af met afstappen en stap ik eigenlijk altijd met een krukje op als dat mogelijk is.

Maar inderdaad een 'echte' reden heb ik er niet voor, ik zal de volgende keer als ik ga rijden eraan denken om is een keer rechts op te stappen, maar wel met krukje ;)
Laatst bijgewerkt door fleur_yen op 06-03-13 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Reusje0504

Ik stap altijd op met een krukje of een hups van iemand anders. Nog beter voor t paard zn rug :j helaas zie je de meeste toch altijd aan dezelfdekant opstijgen idd!

doezel2

ik kan het denk ik niet(nooit uitgeprobeerd) en denk dat ik verkeerdom opt paard zit hahaha(dat ik alsnog mijn linke been als 1ste gebruik

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:03

Niemand? Ik kan het en ik doe het... juist bewust. een paard dat daar aan gewend is maakt daar ook geen punt van.
Wel ben je zelf vaak gericht en uit gewoonte gefixeerd op de linkerkant (ook met je paard aan halster leiden), maar dat kun je zelf bewust doorbreken, door ook dat aan afwisselende kanten te doen.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:05

Bij TREC is 'rechts opstappen' een oefening, dus ik doe het regelmatig.

Het zit er zelfs zo in dat ik bewust moet nagaan of ik nou links of rechts ben opgestapt, ik wissel het evenredig af.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:05

Hier ook, voor mijn ongeluk geen probleem. Stapte links en rechts op en af, soms af via de kont :D Puur om het paard gelijk matig te belasten.
Nu wil het afstappen nog wel aan de rechter kant, opstappen niet meer. Kan mijn rechterhand niet meer gebruiken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:07

Ik kan het allebei. Meestal doe ik wel links opstappen, maar aangezien ik doorgaans vanaf een verhoging opstap en niet via mijn stijgbeugel, zijn de effecten voor mijn paard niet zo groot.

Ik heb bij de TREC clinic op HE ook laten zien dat ik het kan en Jip het prima vindt :)

Breumelhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:08

Ik wissel altijd af, stap zowel links als rechts op, allbei evenveel.
Hij is 1.71 en ik maar 1.67, dus ik stap ook vaak met krukje op om zijn rug niet teveel te belasten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:11

Ja vanaf rechts sta je vaak eerst te klungelen en te hannesen, maar dat gaat heel veel makkelijker met een opstapje/krukje.
Gebruik ik sowieso vaak om op te stappen (inderdaad: minder belastend voor paardenrug).
Na enig geoefen en je spieren oprekken kun je het eventueel ook van rechts ZONDER opstapje, maar is niet per se noodzakelijk, uiteraard.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:13

ik wissel ook altijd af, krukje staat niet altijd in de bak en probeer zo de beugelriemen wat gelijkmatig uit te laten rekken. Ben het zo gewend dat het me rechts niet meer moeite kost dan links.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:16

Gelukkig! er zijn toch nog andere ruiters die het kunnen. Een krukje probeer ik ook te gebruiken wanneer mogelijk. Maar ook dat zowel links als recht.

Ik heb vroeger op de manege wel links opstappen geleerd en dit ook gedaan tot mijn 14e. En toen heb ik mij zelf aangeleerd om zowel links als rechts op te stappen. Mijn toen 3 jarige reageerde daar totaal niet op. En mijn nieuwe jonkie vond het ook absoluut geen probleem.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:22

Ik doe het soms ook, is even nadenken maar ik word er wel leniger van :').

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:23

volgens mij val ik er meteen af als ik recht probeer op te stappen :+
wat ik wel altijd doe is links opstappen (met krukje) en rechts afstappen

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:24

Ik stap zowel links als rechts op, maar wel altijd links af :+