Ten einde raad, HELP!- Verzet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DutchRiders

Ten einde raad, HELP!- Verzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 20:17

Hallo,

Thja, waar moet ik beginnen...

Mijn E pony is nooit iets mee te doen, goede sportpony die altijd goed presteerde en super fijn liep..
Totdat het gedoe een aantal maanden geleden begon, het achteruit stribbelen, bokken en stijgeren.
Na even zoeken bleek dit aan het zadel te liggen, zadelmaker (erkend) langs geweest en het zadel helemaal aangepast.
Gehoopt dat het hierna over zou zijn erop gegaan, het was weer helemaal mis.. Op naar de osteopaat/fysio!
De nier van de pony lag niet goed, en ook wervels in de rug waren niet goed, dit verholpen en na een paar vervolgafspraken hoopten we dat dit toch hetgene was waar de pony last van had.
Met volle moed op de pony gestapt weer hetzelfde, toen naar de tandarts gegaan waar ook niet veel aan kon gebeuren.

Vandaag ben ik op m'n pony gestapt, het ging super, ze liep weg geen gestribbel, niet tegen de hand lekker ontspannen..
na ongeveer een kwartier overgang na de stap gemaakt en haar lange teugel gegeven..
Op het moment dat ik mijn teugel op maat maak begint het weer..
Omhoog komen, bokken, achteruit stribbelen, je kunt haar been geven,

Puur bij het oppakken van de teugel is het mis, het komt niet uit de rug, niet uit de tanden, waar komt dit in vredesnaam weg?
Ze doet het niet om uit te proberen o.i.d.
Ook eerder nooit problemen gehad met de pony, niet met het bit of hoofdstel..
Ik ben ten einde raad!

Weet jij het?
Alvast hartelijk dank _/-\o_

guccio

Re: Ten einde raad, HELP!- Verzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:19

Is er iets gebeurd waardoor ze met dat gedrag begon?

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:21

Hoe oud is ze, word er nog actief met haar gereden etc? Misschien heeft ze er geen zin meer in, / vind ze het werk niet meer leuk.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 20:23

guccio schreef:
Is er iets gebeurd waardoor ze met dat gedrag begon?

Ongeveer 1.5 maand geleden is de boom van het zadel te klein geworden, dit is door mij te laat opgemerkt en is de schoft in verdrukking gekomen hierdoor een tijdje uit de running geweest, alles is verholpen alleen is dit gedrag eruit voort gekomen..

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 20:24

xBerber schreef:
Hoe oud is ze, word er nog actief met haar gereden etc? Misschien heeft ze er geen zin meer in, / vind ze het werk niet meer leuk.

Ze is nu 8 jaar, vindt rijden geweldig vooral buitenritten en springen zijn haar ding, ik heb niet het idee dat het haar verveelt, ook wissel ik veel af in het rijden!..

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:37

als je je teugels opneemt als je er niet opzit vertoont ze dit gedrag dan ook?

Misschien is het er uit te trainen?
het klinkt namelijk alsof je alle modelijke oorzaken hebt laten checken, wat ik trouwens erg goed vind!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:43

De rug is dus nagekeken maar ligt het probleem niet hogerop, schoft, nek. Op het moment dat brave ponies in verzet gaan kan er al heel veel stuk zijn. Kijk eens naar de optie van een thermografie, kan soms veel uit komen en dan kun je vaak veel gerichter zoeken. Het is ook lang niet zo prijzig als allerlei behandelingen bij een da. Je pony geeft duidelijk aan bepaalde dingen niet te kunnen dus nogmaals onderzoek.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 20:53

lot189 schreef:
als je je teugels opneemt als je er niet opzit vertoont ze dit gedrag dan ook?

Misschien is het er uit te trainen?
het klinkt namelijk alsof je alle modelijke oorzaken hebt laten checken, wat ik trouwens erg goed vind!

Ze toont het met halthouden niet, zodra je een voorwaartse beweging wilt maken, dus wilt gaan stappen dan toont ze erge verzet. Alles is gecheckt en daar moet het niet aan liggen..

Trainen is niet mogelijk als ze op deze manier blijft verzetten, ben bang dat we samen nog een keer achterover klappen...

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 20:55

bigone schreef:
De rug is dus nagekeken maar ligt het probleem niet hogerop, schoft, nek. Op het moment dat brave ponies in verzet gaan kan er al heel veel stuk zijn. Kijk eens naar de optie van een thermografie, kan soms veel uit komen en dan kun je vaak veel gerichter zoeken. Het is ook lang niet zo prijzig als allerlei behandelingen bij een da. Je pony geeft duidelijk aan bepaalde dingen niet te kunnen dus nogmaals onderzoek.

Het hele paard is nagekeken, van oor tot staart.. Ook in de nek en rond de schoft zaten veel spanningspunten, die zijn zeker verholpen.. Thermografie, ik Google direct! Bedankt voor de reacties

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 21:02

Nobody? %)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:16

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:19

Doet ze het aan de longe/zonder iemand erop ook, als je er bijv. naast staat, hoofdstel en in en de teugels aanneemt?
Of misschien zit het probleem tussen de oren, is het een soort 2e puberteit?

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 21:20

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:23

Mocht je er echt niet uit komen kun je contact op nemen met Jeannette Kompier (http://horsebodybalance.com/). Zij heeft mijn paard en vele andere paarden beter gemaakt, waar anderen van zeiden: Dit komt niet meer goed. ;)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:26

Heb zelf een keer een soortgelijk probleem van dichtbij gezien.. Een vriendin met een soortgelijk probleem.. Deze had ook alles na laten kijken maar haard paardje had het verzetten ontdekt en uiteindelijk is ze samen met een bijrijder die net even wat meer ervaring had en beter wist door te pakken en instructrice aan de gang gegaan en toen langzaam aan kon ze zelf weer leuk opstappen en wegrijden.. Misschien het proberen waard?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:35

Soms haal je de oorzaak weg maar blijft het gedrag.
Het paard heeft dan nog steeds tussen de oren zitten dat werken pijn doet.
Je zult er dus voorzichtig doorheen moeten rijden.
Wij gaan meestal even terug naar de longeerbaan met iemand in het midden.
Niet teveel vragen en veel belonen als het goed gaat,maar ook even iemand erachter als er verzet is.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 21:36

Patries90 schreef:
Heb zelf een keer een soortgelijk probleem van dichtbij gezien.. Een vriendin met een soortgelijk probleem.. Deze had ook alles na laten kijken maar haard paardje had het verzetten ontdekt en uiteindelijk is ze samen met een bijrijder die net even wat meer ervaring had en beter wist door te pakken en instructrice aan de gang gegaan en toen langzaam aan kon ze zelf weer leuk opstappen en wegrijden.. Misschien het proberen waard?

Ik heb niet het probleem dat het verzet voortkomt uit gewoon verzet, maar uit pijn.. Waar zou de pijn toch vandaan komen..

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 21:37

Mijn buurvrouw had het vandaag over een ?kunststof? bit, dit zou misschien ook schelen??...

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:39

ambre schreef:
Soms haal je de oorzaak weg maar blijft het gedrag.
Het paard heeft dan nog steeds tussen de oren zitten dat werken pijn doet.
Je zult er dus voorzichtig doorheen moeten rijden.
Wij gaan meestal even terug naar de longeerbaan met iemand in het midden.
Niet teveel vragen en veel belonen als het goed gaat,maar ook even iemand erachter als er verzet is.

Wat Ambre zegt is ook heel goed mogelijk inderdaad!

Iig succes ermee! Niks aan zo voor jou niet maar voor je paardje ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:39

Ik zou eens een dierenarts ernaar laten kijken. Dit gaat verder dan een osteopaat of tandarts. Het paard kan bijv artrose hebben in rug of nek of kissing spines. Dat ziet een osteopaat niet direct.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:42

Misschien hou je zelf (onbewust?) spanning vast door alles wat er gebeurd is. Je zou haar een weekje door kunnen laten rijden, zelf kijken en als je weer helemaal ontspannen bent het zelf overnemen.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:44

Om uit te sluiten dat het pijn is kun je je pony een paar dagen op fikse pijnstilling zetten. Vertoont ze het gedrag dan nog zit het (hoogst)waarschijnlijk tussen de oren. Maar loopt je paardje met pijnstilling opeens goed, dan weet je dus dat je pony pijn heeft.

Het is op deze manier "makkelijk" om pijn uit te sluiten. Dan hoef je je geen zorgen te maken als je eens doorpakt. Het zou sneu zijn als je er over een half jaar achter zou komen dat het beestje kissing-spines heeft....

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:45

kippetje schreef:
Om uit te sluiten dat het pijn is kun je je pony een paar dagen op fikse pijnstilling zetten. Vertoont ze het gedrag dan nog zit het (hoogst)waarschijnlijk tussen de oren. Maar loopt je paardje met pijnstilling opeens goed, dan weet je dus dat je pony pijn heeft.

Het is op deze manier "makkelijk" om pijn uit te sluiten. Dan hoef je je geen zorgen te maken als je eens doorpakt. Het zou sneu zijn als je er over een half jaar achter zou komen dat het beestje kissing-spines heeft....

succes!

Idd al zou ik dit doen met een dierenarts in de hand.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 21:49

Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik het plan van de pijnstilling ga proberen, wel met de dierenarts in de hand! Als ze op het moment van ingenomen pijnstillers goed loopt weet ik dat het te maken heeft met pijn, voordat ik weer 100en euro's verdoe aan iets wat tussen de oren zou kunnen zitten..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:49

Soms kan het idd zijn dat een paard met een bepaalde actie aan pijn denkt, ook al is het er niet meer.

Heeft je tandarts je niet een bepaald bit aanbevolen?

Wat gebeurd er als je je paardje met de lange teugel rijd, bijvoorbeeld met lekker buiten rijden?
Misschien moet je namelijk eerst samen de lol van het rijden weer zien te krijgen door gewoon leuke dingen te doen.
Heb je ook al eens zonder zadel erop gezeten? Hoe reageert ze dan? Ook hetzelfde?