Jong paard op leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

misty16

Jong paard op leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 18:47

Hallo,
Ik rij al 10 jaar en wil nu mijn eigen paard zadelmak en opleren.
Ik weet wel hoe ik er moet aan beginnen, maar ik wil toch eens vragen achter tips.
Waar ik echt moet op letten enz.
Ik heb een longe,zweep,vzh zadel en hoofdstel. Heb ik dan alles of moet ik ook iets kopen om hem aan de teugel te rijden.
Ik ga natuurlijk ook een ervaren iemand bij halen, maar ik wil toch wat extra tips hebben. Je weet maar nooit.

Bhodi

Re: Jong paard op leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:49

Is dit het eerste paard dat je gaat inrijden?

Het is natuurlijk fijn als je het helemaal zelf hebt gedaan, maar het belangrijkste is dat het goed gebeurd en daarom is het naar mijn mening het beste als je iemand vraagt die er ervaring mee heeft.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:52

tips geven doe je niet zomaar. je moet op het moment van het gedrag van het paard kunnen inspelen en weten hoe je hem moet behandelen. heb al 1000de zadelmak gemaakt, en ik leer nog steeds wat het paard je allemaal verteld tijdens de training.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:52

misty16 schreef:
Hallo,
Heb ik dan alles of moet ik ook iets kopen om hem aan de teugel te rijden.

Ben je nu serieus? Geef dat dier gewoon af aan een professionele stal die er de goede basis bevestigen, dan kan het minder kwaad als jij er later op gaat. Dit schrijven in betrekking tot het inrijden van een jong paard, wat een onkunde zeg. :n

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 19:04

Ja dat is mijn eerste paard.
@ Lara: Sorry hoor, maar ik ben wel van plan om iemand met ervaring bij te halen zodat hij mij alles kan voor tonen en helpen. En ik geef mijn paard niet af aan een professionele stal, omdat ik zelf wil bij leren en om u paard gewoon te laten op leren leer je daar niet van.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:07

Inderdaad met hele goede begeleiding zadelmak maken. Ik kan opmaken uit je post (hoe aan de teugel laten lopen, iet voor kopen) dat je er denk ik misschien niet genoeg ervaring voor hebt, dus zeker begeleiding :j
Ik wens je veel succes ermee.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 19:12

Ik kan wel paarden aan de teugel laten lopen en weet ook goed hoe dat moet, maar iemand heeft tegen mij gezegt dat ik best eerst iets koop om ze aan de teugel te dwingen en daarna het weg halen. Ik vond dit niet logisch en daarom vroeg ik het hier ook.
De reden dat ik ook een paard koop die nog niet zadelmak is is om er iets van te leren. En persoonlijk denk ik dat het een zeer leerrijke ervaring zal zijn.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:15

waar woon je. want ik maak paarden aan huis zadelmak. misschien kan ik je wel helpen.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:15

Begeleiding is wel handig ja, en een
''aandeteugel'' hulp is niet nodig. Het is juist goed dat je het vraagt trouwens, in plaats van het zomaar te doen. Bij een proffesionele stal laten opleiden is handig, maar ik vind het toch minder leuk dan als je je paard alles leert vanaf het begin. Ik heb het ook zelf gedaan en een tipje in ieder geval: Niet te snel te veel willen en rustig opbouwen. Ohja en in ieder geval zorgen dat je met een zacht bit of bitloos begint, niet met een scherp bit. Succes!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:16

paardje1983 schreef:
waar woon je. want ik maak paarden aan huis zadelmak. misschien kan ik je wel helpen.

ben eigelijk wel ebnieuwt waar u woond zoek iemand die een beetje me op weg kan helpn met mijn pony hij blokeert met het inrijden nu

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:18

Nagano schreef:
paardje1983 schreef:

ben eigelijk wel ebnieuwt waar u woond zoek iemand die een beetje me op weg kan helpn met mijn pony hij blokeert met het inrijden nu

kom uit oss. werk in een straal van 50km

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:18

Je kunt misschien ook helpen bij het inrijden in plaats van zelf doen?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:19

Een jong paard dwingen aan de teugel te lopen met hulpmiddelen gaat nergens over. Eerst moeten ze leren in balans te lopen en later kun je vanzelf gaan werken aan ontspanning waardoor ze nagefelijk gaan lopen.

Als ik jou was zou ik eerst wat informatie gaan winnen door boeken te lezen over inrijden/ beleren. Voordat je allemaal dingen gaat lopen doen. Begin eerst maar is met longeren voordat je er allemaal tuig aan hangt.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 19:38

Ik woon in oost-vlaanderen Brakel.
en ik wil een goed op geleid paard hebben en omdat het mijn eerste is wil ik ook niet zomaar roekeloos beginnen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:45

Het is al heel goed dat je eerst eens vragen stelt aan anderen over het beginnen met een jong paard. Misschien is er in de buurt een stal waar ze dagelijks jonge paarden opleiden, waar je mee kan kijken. Het is niet iets wat je uit een boekje even doet, of na wat internet vraagjes aan kan beginnen. Er is op bokt een topic 'ervaringen uitwisselen met het inrijden'. Daar kun je al veel informatie vinden.

Ik heb nu een paard, wat nog niet was ingereden. Die heb ik eerst bij een goede trainer gebracht, waar ik iedere dag mocht kijken hoe het ging. Daarna mocht ik beginnen met rijden. Niet langer dan tien minuten. Omdat het paard zijn evenwicht en balans kwijt is met het gewicht van een ruiter op de rug moet dat eerst allemaal wennen voor het paard. En er zijn nog veel meer dingen die meespelen.

Let goed op wat je doet. Het spreekwoord is niet voor niets groen en groen maakt bont en blauw.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:52

misty16 schreef:
Ja dat is mijn eerste paard.
@ Lara: Sorry hoor, maar ik ben wel van plan om iemand met ervaring bij te halen zodat hij mij alles kan voor tonen en helpen. En ik geef mijn paard niet af aan een professionele stal, omdat ik zelf wil bij leren en om u paard gewoon te laten op leren leer je daar niet van.

Het professioneel opleiden is nog maar bijzaak. Het feit dat je praat over 'iets' om je paard mee 'aan de teugel' te rijden terwijl je het in gaat rijden, daar gaan mij de haren van overeind staan eerlijk gezegd. Goed van je dat hulp gaat vragen, lijkt me helemaal geen slecht idee.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 20:04

ja dat begrijp ik en het is daarom dat ik het eerst vraag. want zelf denk ik ook dat je in het begin je paard niet moet dwingen en zeker niet aan de teugel. alles komt gewoon op zijn tijd

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:19

Aan de teugel kan je sowieso nooit afdwingen. In de krul wel. Nu komen je posts al een heel stuk wijzer over, inderdaad alles komt op zijn tijd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:40

misty16 schreef:
en ik wil een goed op geleid paard hebben en omdat het mijn eerste is wil ik ook niet zomaar roekeloos beginnen.

Als je een goed opgeleid paard wilt hebben moet je met jouw ervaring niet zelf gaan beginnen.
Echt meid, dat is niet vervelend tegen jou bedoeld, maar een paard zadelmak maken doe je niet zomaar. 10 jaar manege-ervaring is daar niet genoeg voor, 5 jaar een eigen paard ook niet, 2 paarden naar het M gereden ook niet.
Er is niet een 'regel' die je kunt toepassen, het belangrijkste is dat je veel gevoel hebt en je moet natuurlijk een uitgebreide basiskennis hebben.
En bij jou ontbreekt het al aan die basiskennis (aangezien je vraagt hoe je hem aan de teugel krijgt, nageeflijk noemen we dat).

Wat je wél kunt doen en wat zeker een goed idee is; iemand zoeken die hem bij jou aan huis zadelmak kan maken. Je kunt dan precies zien wat er gebeurt, je kunt al je vragen stellen en hier en daar kun je vast ook helpen of zelf proberen.
Dan loop je niet het risico dat je over een paar maanden zelf niet meer durft of wilt en weet je zeker dat het goed gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 01:34

anneliesdj schreef:
misty16 schreef:

Als je een goed opgeleid paard wilt hebben moet je met jouw ervaring niet zelf gaan beginnen.
Echt meid, dat is niet vervelend tegen jou bedoeld, maar een paard zadelmak maken doe je niet zomaar. 10 jaar manege-ervaring is daar niet genoeg voor, 5 jaar een eigen paard ook niet, 2 paarden naar het M gereden ook niet.
Er is niet een 'regel' die je kunt toepassen, het belangrijkste is dat je veel gevoel hebt en je moet natuurlijk een uitgebreide basiskennis hebben.
En bij jou ontbreekt het al aan die basiskennis (aangezien je vraagt hoe je hem aan de teugel krijgt, nageeflijk noemen we dat).

Wat je wél kunt doen en wat zeker een goed idee is; iemand zoeken die hem bij jou aan huis zadelmak kan maken. Je kunt dan precies zien wat er gebeurt, je kunt al je vragen stellen en hier en daar kun je vast ook helpen of zelf proberen.
Dan loop je niet het risico dat je over een paar maanden zelf niet meer durft of wilt en weet je zeker dat het goed gebeurd.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Ik had het niet beter kunnen uitleggen eigenlijk!! wil er alleen aan toevoegen dat ook ik mijn paard niet naar een "prof" zou brengen, maar absoluut zeer ervaren hulp die bij jullie komt inhuren en dan niet voor 1 uurtje... want ieder meisje denkt na 10 jaar manegelessen dat ze alles weten en dus wel in kunnen rijden ook, ik persoonlijk dank god nog steeds op mijn blote knieen voor het feit dat ik een 20 jarige lerares als 1e paard onder mijn hoede kreeg toen ik net zo een bijdehante badaap van 16 was, heb zo vreselijk veel van dat paard geleerd en wat aan de teugel rijden/dwingen betreft; als je paard ontspant gaat die vanzelf nageefelijk lopen, hoef je dan niets meer voor te doen eigenlijk, maar zie dat eerst maar eens te bereiken, dat ie nageefelijk word...

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 05:14

Ik wil ook even reageren dat je als manege ruiter wel best een jong paard kan zadelmak maken en opleren, maar idd is er iemand ervaren nodig om dat te begeleiden. Mijn dochter heeft haar paard zadelmak gemaakt toen ze 12 jaar was en manegeruiter. Een hele klus voor zo een klein meisje met een ongelofelijk sterk paard (is nu 1. 76). Ze heeft er veel mee geleerd en ook veel mee bereikt ( van nationaal jonge paarden tot z2 gereden). We zijn nu 10 tal jaar verder en als ze op les gaat, krijgt ze nog steeds als opmerking dat het paard fijn is gereden. De wedstrijdsport ligt stil wegens studies, dus is er niet meer verder. Veel les volgen, begeleiding zoeken en af en toe laten bijrijden maakt dat je er zelf veel plezier kunt aan beleven en het schept een enorme band. Weet dat er ook moeilijke momenten kunnen komen. Dan moet je nog steeds met paard kunnen meevoelen, rustig blijven en verder werken. Op die momenten zie ik veel gepruts. Paard wordt dan van de een naar de ander gestuurd. Steeds meer hulpmiddellen worden erbij gehaald en dan krijg je niet meer een zo fraai te rijden paard. Succes.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:40

ben je lang? kun je met je benen om zijn buik heen om jezelf vast te houden? is hij wel al een beetje gewend aan alles of heb je m 3jaar op de weide laten staan? als ie braaf is doe ik het altijd zo... we hebben bij ons een stuk of 12 jongepaarden staan, die komen allemaal elke dag in de hand en word vaker ook als ze nog ma 2 zijn even een zadel,dekje,deken opgelegd, geen singel aan dan, ze zijn dan nog zo braaf ;) deken singel met dekje doe ik wel vaker, vaak geef ik m ook n bitje in en laat ik m dan haver eten, neusriem er af dan he!! dan gaat hij leren dat het bit niets ergs of engs is, ook leert hij dan dat als hij het bit in heeft het bit juist heel lekker word! werkt geweldig zo doen we het al 4jaar! aangzien ze zo braaf zijn als ze dan 3 zijn kan ik er zonder zadel opzitten in het begin, tuurlijk zijn er zat die het dan nog spannend en eng vinden maar omdat ik zo lang ben kan ik mijn benen er omheen sluiten niet knijpen en dan blijf ik zitten tot ie moe is van het rennen, wel inde bak met houtenomheining dan he! mocht die van jou niet zo braaf zijn op het moment, zou ik idd gewoon lekker helpen en het niet zelf doen omdat je in je tekst en beetje onhandig overkwam niet vervelend bedoelt! ik weet dat er heen veel mensen zijn die het niet goed snappen waarom ik het zo doe en het slecht vinden, maar geloof me veel minder stres voor het paard! eerste keer zit ik er ook zonder bit op zodat mocht ik vallen en in de teugel blijf hangen of wat dan ook ik niet aan zijn mond kan komen verder zorgen dat ALLES klopt!! heb mag hem nergens pijn doen in het motto: het is tochma voor 2 weekjes

heel veel succes en plezier met je paardje! ik hoop dat alles goedkomt en hij een mooi leven als rijpaardtegenmoetgat met deze leergierige ruiter die hij krijgt!!! goodluck!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:48

Ik woon niet zo heel ver van Brakel en als je begeleiding zoekt wil ik je wel helpen.
Welke faciliteiten heb je ter plaatse, want een veilig af te sluiten ruimte is wel handig om de eerste stapjes te zetten. Qua aan de teugel lopen: dat is niet iets dat je leert aan een paard, ieder normaal gebouwd, gezond paard kan het en dit verkrijg je door onspanning. Een jong paard moet eerst balans krijgen met ruiter vooraleer hij dit zal kunnen.
Als je wilt mag je me PB-en.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:56

Wat "anneliesdj" al schreef daar ga ik ook helemaal in mee.
Jouw kennis en kunde is beslist onvoldoende om het zelf te doen,n alhoewel met een beetje geluk kan je er wel op rijden hoor, maar de basis zal er echt nooit inzitten dan, en dat kan je er nadien nooit meer insteken, iets wat je overslaat in de opleiding dat mis je dan ook tijdens heel zijn verdere leven.
Doe het dus niet alleen.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:04

Ik denk ook dat je zelf te onervaren bent om dit te gaan doen.. Een paard wat nog niks kan en jij zelf wat betreft jonge paarden lijkt me geen hele goede combi. Je hebt maar 1x de mogelijkheid om een paard in te rijden.

Verder sluit ik me geheel aan bij anneliesdj, jarenlange ervaring met paarden wil nog niet zeggen dat je ook in staat bent en het gevoel hebt om met jonge paarden te werken en ze in te rijden...

Mocht je toch besluiten dit zelf te gaan doen zoek dan hele goede begeleiding en ga niet zelf 'prutsen'.