houding Topic.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

houding Topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 21:14

hoihoi,

ik heb vorig jaar veel meegekeken en gelezen met een houding topic,helaas is deze een beetje stilgevallen en er is al een lange tijd niets meer gepost. Ik heb de zoekfunctie gebruikt voor een ander topic,maar helaas niet kunnen vinden.

Dus bij deze een nieuw topic,als dat mag. Tevens weet ik niet of het zo goed staat,zou een mod het anders willen verplaatsen?

Gewoon de drie boven je beoordelen denk ik?

te beginnen bij mijn eigen rijfoto:
Afbeelding
http://6.media.hyves-static.net/1531145 ... 45301.jpeg

Groetjes Femke

YelaBrenda11

Re: houding Topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 13:31

Niemand?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:47

Het lijkt alsof je strak op je paard zit. Probeer meer te ontspannen zodat je losjes om je paard heen kunt zitten.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:19

ik vind het er vrij goed uitzien ;)

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:23

Ik ga mee met Pletje123, het lijkt alsof je iets te goed je best doet rechtop te zitten waardoor je alles straks zet. En je tenen iets naar binnen draaien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:12

Ik vind het er vriendelijk uitzien.

Je hebt een keurige lijn: oor - schouder - heup - enkel. Di lijn is iets naar voor, maar je paard loopt ook op de voorhand en ook als je lichtrijdt, is het terecht.

(En hoe je je enkel naar binnen zou kunne draaien, zonder jezelf op slot te zetten, ontgaat mij.)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:26

je mag inderdaad proberen om wat meer ontspannen op je paard te gaan zitten. Zie vooral spanning in je schouders en bovenarm, denk als je die ontspant je paard ook nog wat meer gaat ontspannen.
Ik zie op de foto dat je wat naar beneden kijkt maar dat kan ook een moment opname zijn. maar probeer over je paard heen te kijken. Probeer je tenen meer naar de schouder v.h. paard te draaien.
Je paard valt inderdaad iets op de voorhand zoals hierboven al gezegd wordt.

Veel rijplezier verder!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:43

Op deze foto zit je niet op je kont (aan het lichtrijden?). Ik vind je wat strak ogen in het bekken/onderrug. Hierdoor heb je ook wat spanning je schouders en elleboog. Dus probeer iets meer in de ontspannen in die lijnen. Verder vind ik het een mooi beeld. Die hakken wat naar buiten gedraaid zou ik niet zo mee zitten. Het stort mij in ieder geval niet enorm.
Let wel op dat je handhoogte gelijk is en dat je hand helemaal gesloten is.
Hopelijk kun je hier wat mee. Veel rijplezier!

Saapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:36

Je hebt van jezelf een erg nette en rechte houding! Wanneer je iets meer achterop je billen zou gaan zitten, verplaats je het gewicht wat meer naar de achterhand. Hierdoor zal je paard ook meer zijn achterhand onder het lichaam plaatsen. Weet niet of je je hakken daar iets om hoog hebt of dat het zo lijkt door de foto, maar probeer je hakken altijd uit te drukken, ook tijdens het drijven. Dan reageert je paard namelijk veel beter op het drijven. Heb je daar moeite mee omdat je tenen naar buiten vallen, dan is het misschien een tip om van die schuine blokjes tijdelijk te gebruiken in je beugels. Hoop dat je wat aan de tips hebt, een foto is immers een moment opname.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 13:58

hartstikke bedankt voor de reacties! Ik kan er zeker iets mee :)
Ik vraag mezelf idd ook af of ik hier aan het lichrijden ben of niet :+
Je ziet het vanaf de zijkant niet maar vanaf voor zie je echt afstekende tenen ):
Dus ik zal zeker de tips van saapie gebruiken.

als anderen foto's willen plaatsen zou ik dat heel leuk vinden,want daarvoor heb ik het geopend ! haha:)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:04

Ik vind het ook netjes TS! Weinig op aan te merken :).

Aangezien jij zegt dat anderen ook foto's mogen plaatsen, zal ik de volgende zijn! Wees alsjeblieft een beetje lief :o. De foto is van vanmiddag.

Afbeelding

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 20:28

Kyrahh:

Ik vind het niet erg verkeerd,alleen je handen mogen wat bij betreft wel wat meer rechtop en hoger,dat je echt wat meer een hoek in je armen krijgt.Verder mag je denk ik wel iets meer gaan 'zitten'.Ik krijg nu een beetje het gevoel dat je er wat boven hangt,maar dat kan aan mij liggen!
Verder zit je echt heel mooi rechtop !

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:33

Dat laatste wat je zegt klopt helemaal! Ik ga heel snel 'voor hem uit zitten'. Dat van die hoek in m'n armen is inderdaad wel een goed aandachtspuntje, bedankt voor de tip! Ga er eens mee aan de slag :)!

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:11

Kyarahh, ik heb het idee dat je je bovenlichaam en ook je armen en schouders strak zet. Druk je schouderbladen ook echt naar elkaar toe. En je leunt wat teveel naar voren met ke bovenlichaam.
Je hebt wel een mooie beenligging vind ik. Wat betreft je armen ga ik mee met YelaBrenda11.
Wel netjes hoor :)

c_lyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:30

@ts: probeer je handen naast elkaar te houden, ik heb het idee dat je iets naar voren gaat en ik denk dat dit net een lichtrij moment is.
Kyarahh: je mag je handen iets meer dragen zo voor het oog.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:50

Kyarahh: over het algemeen redelijk goed. Wat kleine puntjes zoals inderdaad je armen. Je zou je handen wat meer mogen dragen waardoor er een knikje in je ellebogen komt en je dus makkelijker kan mee bewegen. Als je je armen dan ook lekker laat hangen tot aan je ellebogen zal je vanzelf ook bewuster worden van hoe recht je zit. Want nu heb ik het gevoel dat je, doordat je je armen zo naar voren hebt, je zelf ook te veel naar voren neigt te zitten en dus spanning veroorzaakt in je lijf.
Je benen vind ik mooi, niet te veel die hak omlaag, ik vind dat er altijd naar uit zien! Benen horen ontspannen en zwaar langs het paard te hangen met gewicht in je stijgbeugels zonder te duwen! En dat zie ik hier goed :)

Femke: Met zadel vind ik je veel mooier zitten! Je lichaam wordt meer een geheel en je bent dus mooier in balans. Wel zou ik iets meer ontspanning in je schouders/armen zien. Dus houd je ellebogen iets meer bij je lichaam. Als jij goed bij jezelf blijft zal het paard die balans voelen en daarop reageren :) Ook heb ik het gevoel dat je in je bovenlijf veel spanning vast houd, ga goed naar benenden ademen, naar je center zodat je bekken en benen lekker zwaar worden. Dit is alles wat ik echt van deze foto kan zien.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 20:15

Lois,bedankt!

Ik heb even op mijn strakke bovenlijf gelet en herken het wel een beetje. Ik heb vandaag even nieuwe foto's gemaakt,althans laten maken dan.

even plaatsen:
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 0751_n.jpg
Ik erger me heel erg aan mijn piano handen,dit komt ook omdat ik vrij korte teugels heb die eigenlijk niet van dit paard zijn maar van een pony bij ons.
Verder ben ik redelijk tevreden.
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 9382_n.jpg
hier baal ik erg dat ik een beetje naar voren lijk te zitten.Ook weer mijn handen helaas,toch maar eens opzoek naar langere teugels!

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:58

als ik eerlijk ben vind ik je op je eerder geplaatste foto beter zitten.
De lijn schouder-heup-hak is daar rechter en op die laatste foto's zet je je handen vast. Waardoor je paard gespannen loopt. Op de eerdere foto is dit beter en loopt je paard ook fijner vanuit zijn schoft. Je hebt zeker een leuk paard :D

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:13

wat ankehoix zegt zie ik ook. Op de vorige foto zag het er allemaal rustiger uit, als jullie mooi samen bewogen maar hier zie je gespannen bewegingen van zowel paard als ruiter. Langere teugels is dan zeker een must! Tipje voor je piano handjes, doe eens een zweepje tussen je twee duimen en je teugels. Zo kan je je handen niet draaien ;-)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 22:44

bedankt,alleen voel het zelf eigemlijk niet zo! Toch wel bijzonder dat anderen soms andere dingen zien dan hoe je ze zelf voelt.

Vandaag liep ze eigenlijk zelf een stuk ontspannender dan op de vorige foto en ik ben dan ook blij met vooral de eerste foto van vandaag,de 2e vind ik dus dat ik iets tever naar voren ga. maar ik voelde vandaag bij mezelf en bij het paard geen spanning,eigenlijk ben ik hier meer tevreden over zelfs! Maargoed,ieder zo zijn eigen kijk op de foto's natuurlijk.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:50

TS, vind dat je netjes zit, alleen wel 'strak'. Vind de 1e foto er beter uit zien dan de andere 2. :)
Ik denk ook dat je misschien baad zou hebben bij een zitles zodat iemand je kan helpen.
Naar voren vallen kan een balanskwestie zijn.

Kyarahh, handen wat meer dragen en meer op je zitbeenknobbels zitten, heb het gevoel dat je dat nu niet doet en daardoor voorover kiepert.

Goede oefening om te zien of je goed in balans zit is sta-sta-zit in draf proberen. Zachtjes in het zadel gaan zitten en niet terug 'vallen' in het zadel :)

Eigen foto's met bijrijdpaardje. Rijd haar nu sinds half november en we gaan volgens onze instructrice met sprongen vooruit :) .

Afbeelding
2 maanden geleden, hier zat ik nog te ver naar voren met bovenlichaam.

Afbeelding
2 weken geleden, zit inmiddels al meer recht op.

Waar ik aan oefen:
- Hakken naar buiten draaien en been lang houden
- Teugellengte goed houden en handen dragen
- Balans oefeningen ivm houding.

Ik heb om de week les geconcentreerd op houding/zit en de basis qua dressuur.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 14:45

bedankt! Ik let er wel steeds op,maar het is zo raar dat ik me ontspannen voel maar dat het er gespannen uitziet. Ik kom hier ook niet echt uit eigenlijk.

Ik vind je er super netjes zitten. Het enige wat ik zie is dat je misschien wat meer naar voren kunt kijken,tussen de oortjes door. En je handen rechtop.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:49

Ik vind dat je je buitenhand iets te ver naar voren steekt in beide foto's. Probeer ze bij elkaar te houden misschien ietsjes hoger voor het zadel. De andere verbeter puntjes zijn al genoemd :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:58

Ik vind dat je op foto's weinig van een houding kunt beoordelen. Dus als mensen filmpjes hebben: plaatsen! :j

YelaBrenda11: Op beide foto's ben je onderweg naar je sta-moment. Je lijkt de neiging te hebben om op dat moment iets naar voren te kukelen. Probeer naar voren te kijken ipv naar je paard, dat zorgt ervoor dat je minder de neiging zult hebben naar voren te leunen.

Kyarahh: Je armen zijn te gestrekt. Probeer je ellebogen wat meer gebogen te houden. Dan zul je je handen automatisch ook meer gaan dragen.

Destino: Je zit inderdaad al netter rechtop. De houding van je armen is op de 1e foto wel wat mooier. Op de 2e foto hou je ze te ver van je lichaam af.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:00

Bedankt Yelabrenda11, kijken waar je heen gaat probeer ik inderdaad ook te doen, dat gaat eigenlijk wel goed tijdens de les, maar minder als ik alleen oefen :+ Maar je zit verbeteren is zo moeilijk; als ik kijk waar ik vandaan kom: http://www.mijnalbum.nl/Foto-PFNI7DEB.jpg . Verbeteren gaat langzaam, maar het lukt uiteindelijk wel :=
Misschien komt het doordat je op de 2e foto's een wat strengere hand/arm hebt? Of hoe zeg je dat, een strakkere lijn? Net alsof je je spieren aanspant? En je kantelt daar voorover, dat speelt denk ook mee :j

Bralindy, klopt inderdaad, zijn druk bezig om te verbeteren dat ik meer op de buitenteugel+zit/gewicht ga rijden ipv op de binnenteugel :)

Bedankt Nikip, zie het inderdaad ook :j