Kan een paard een tak van sport niet leuk vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoekAa_

Kan een paard een tak van sport niet leuk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 09:38

Goedemorgen allen,

Ik kom het steeds tegen uitspraken in de trant van: "Mijn paard vind springen niet leuk" of "misschien vind dit paard dressuren in de bak wel stom en wil hij liever buitenrijden".

Zou het echt zo zijn dat een paard een werkelijke voorkeur heeft voor een bepaalde activiteit en een andere dus totaal niet?

Even schetsje: Stel je hebt een paard gekocht en je wilt er fanatiek mee gaan dressuren, echter gaat dat niet zo soepel als je had gehoopt, kun je dan stellen dat het paard het niet leuk vind? Dat hij liever een boscrosspaard wilde worden?

Aanleg voor een bepaalde activiteit vind ik dan weer iets anders, het ene paard kan nou eenmaal beter dressuren dan het andere en anders hadden we allemaal potentiële Totilasjes en Valegros in onze achtertuin staan.

Maar is het niet juist aan de ruiter om de activiteit (wat deze dan ook in mag houden) leuk te maken voor het paard?

edit: Aanvulling: Kun je een paard leren iets waar hij/zij in eerste instantie niets van moest hebben, leuk te vinden?

Wat denken jullie? Ik hoor graag jullie mening hierover.
Laatst bijgewerkt door NoekAa_ op 28-02-13 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

catzkillz

Re: Kan een paard een tak van sport niet leuk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:41

Nou ik denk het wel, de merrie van m'n vriend vindt het reuzeleuk om achter de koeien aan te zitten of om rond te tonnen te draaien. Van zodra je de piste binnenkomt en ze ziet de tonnen staan begint ze al te trippelen en wil ze er naar toe :)
Natuurlijk kan je zeggen dat ze dit doet omdat ze het gewoon is dat als de tonnen er staan, ze er rond moet gaan draaien. Maar ik denk dan dat als ze het zelf niet leuk zou vinden, ze helemaal niet zo zou beginnen te "dansen" ^^

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:42

We komen het bij de Friezen regelmatig tegen, dat de één aangespannen véél leuker vind en de ander onder het zadel. Zelfde mens, zelfde manier van rijden, probeert het allebei leuk te maken, en toch geeft het paard een duidelijke voorkeur aan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:44

Natuurlijk, waarom niet ?

Waarom zou een mens wel plezier ( of geen plezier ;) ) in sommige dingen kunnen hebben en een dier niet ?

Persoonlijk ben ik bijvoorbeeld absoluut geen bakruiter, kan me dus voorstellen dat het voor een paard ook saai is, ondanks de spannende oefeningen...

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:50

Een paard kan wel iets echt leuk vinden, bij mijn paard is dat springen/crossen. Maar of een paard iets niet leuk vind is moeilijk te zeggen. Mijn paard was eerst heel moeilijk met dressuur, maar dat betekend niet dat ze het niet leuk vind om te doen. Op dat moment vond ze het gewoon moeilijk om de oefeneningen te doen, dus daarom had ze er geen zin in. Maar toen ik door ben gaan trainen en ze door het stuk heen is dat ze het moeilijk vind, gaat het haar een stuk beter af en is het dus ook leuker.

Dus ze had er eerst geen zin in omdat het voor haar moeilijk was, en niet omdat ze er niks aan vond.

Ik heb ook nog nooit een paard gezien die iets niet leuk vond, maar ik kan me voorstellen dat een paard ook afwisseling wilt, en dat als ze alleen maar in de bak dressuren (bijv.) dat ze er op een moment niet zo veel zin meer in hebben omdat het eentonig wordt. Maar dit hangt er ook vanaf hoe je rijd natuurlijk.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:54

Ik merk duidelijk aan mijn paard dat ze het werk leuk vind als er een hindernis staat. Oortjes gaan naar voren en ze wordt wakker.
Ik had een ander paard dat heel duidelijk aan kon geven of ze die dag wel wilde springen, ene dag deed ze het super, andere dag verzette ze werkelijk geen pas...

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:57

Ik ben het met shetties eens. 1 van mijn paarden kon ook ontzettend kloten met de dressuur, waarop ik dacht: dan maar nooit meer dressuren. Maar nu heb ik verder getraint en nu loopt ze goed en heeft ze er ook plezier in, merk je aan alles.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:57

Ik heb hier een paard gehad dat het naar buiten gaan echt niet zag zitten, maar helemaal hieperdepiep werd van dressuur oefeningen(z gereden) hij werd vervelend als hij mee naar buiten moest. Overal van schrikken, stijf staan van de stress.
Nu heb ik er een staan die in de bak niet vooruit te branden is, continue met de oren in de nek loopt, en er duidelijk geen zin in heeft(paard is een hunter) neem ik hem mee naar buiten, gaan de oren naar voren, neemt hij uit zichzelf een prettig tempo aan, en kun je zien dat hij geniet.
Ook hier onder dezelfde ruiter, in dezelfde omgeving.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:01

Ik nodig je graag uit om mijn paard in de bak te proberen :D

Natuurlijk hebben dieren voorkeuren,zijn levende wezens en kunnen keuzes maken (al dan niet instinctief)

Mijn ene paard vind bakwerk -op zijn zachts gezegt- waardeloos...oefenloos gehuppel in een bak...gaat nergens heen,komt nergens vandaag....compleet nutteloos dus in zijn opinie.Hij doet het wel allemaal braaf maar motivatie ligt ergens in het zand verborgen.
Neem je hem mee naar buiten dan komt nog net het vuur niet onder zijn hoeven vandaan,zo enthousiast.Voor het karretje vind hij ook geweldig,had hij ook allemaal snel door.
VD vind hij ook leuk,beetje truckjes doen en lekkere hapjes...dat lijkt ergens op :D

Mijn andere paard loop in de bak net zo braaf als buiten,heel ander type.Heeft ook beetje last van "faalangst" heeft zoveel will to please dat hij bang is om fouten te maken.

Dit zijn 2 paarden van hetzelfde ras maar zo enorm verschillend in wat ze leuk vinden om te doen.Je merkt het vanzelf wel aan hun motivatie :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:10

Ik denk van wel.

Sommige paarden zijn bij een bepaalde tak veel gemotiveerder. Dat zal dan wel betekenen dat ze het leuker vinden.

Wat ik wel erg grappig vind, is dat veel mensen zeggen dat hun paard dressuur stom vindt. En als je dan foto's ziet dan is het maar een beetje gehobbel, paard dat niet nageeft. Maar dat is dan ook geen dressuur.

Een paard hoort dressuur juist fijn te vinden. Hij wordt er losser van in zijn lijf, kan de ruiter beter dragen, wordt wat rechter, kan gewoon veel fijner lopen. Helaas rijden niet veel mensen echt dressuur en op een goede manier.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 10:10

Oké toch gemengde antwoorden. Dat een paard een bepaald iets heel leuk vind, dát snap ik.

Maar iets dus absoluut met tegenzin doen? Dus dat je inderdaad kan zeggen: 'mijn paard heeft een hekel aan bakwerk'of wat dan ook..

Ben het wat dat betreft denk ik met shetties en Chefke eens.

shetties schreef:
Ik heb ook nog nooit een paard gezien die iets niet leuk vond, maar ik kan me voorstellen dat een paard ook afwisseling wilt, en dat als ze alleen maar in de bak dressuren (bijv.) dat ze er op een moment niet zo veel zin meer in hebben omdat het eentonig wordt. Maar dit hangt er ook vanaf hoe je rijd natuurlijk.

En natuurlijk heb je te maken met karakter. Maar is het niet eerder de mens die dan aangeeft van 'laat maar' en dat paard bij wijze van spreke dan iets heeft van 'mooooooooi'. In plaats van dat je doorzet en je paard als het ware leert plezier te hebben in dat waar ze in eerste instantie niets van moesten hebben.

Misschien ben ik nu mijn eigen stelling aan het omvormen...

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:10

Ik denk dat een paard zeker wel een voorkeur heeft, niet op dezelfde manier uiteraard als dat een mens een voorkeur heeft.

Mijn haf, ik merk het aan zijn manier van alles eigenlijk, vind het echt niet spannend en boeiend om rondjes te lopen in de bak of om over een hindernis te huppelen.
Wanneer ik naar buiten ga, gaan de oortjes naar voren, is tie voorwaarts en ontspannen. Ja ik merk aan zijn lichaamstaal zeker dat hij een hele grote voorkeur heeft om buiten te rijden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:11

Ik ken geen paarden die iets verschrikkelijk vinden, wél dat ze dat onderdeel niet goed snappen en niet weten wat ze ermee aan moeten.
Elk paard heeft zo z'n natuurlijke voorkeuren. Je ziet het bijvoorbeeld meteen als een paard springen heel erg leuk vindt :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:14

Ik denk ook dat een paard wel zijn/haar voorkeuren heeft, maar dat het ook voor een deel te maken heeft met hoe de ruiter het vind.
Ik heb niks met dressuur, ben sinds kort over gestapt op western en kan me daar veel beter in vinden. heb het idee omdat ik het leuk vind dat ook een positieve uitwerking op haar heeft.
Het is blijft dus ook gewoon een wisselwerking tussen paard en ruiter. Teamwork.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:15

Ik heb geprobeerd om van ons rijpaard een koetspaard te maken, we zijn er een jaar mee bezig geweest. Hij vindt het echt niet leuk, doet het braaf maar nee doe hem er geen plezier mee.
Kan het ook heel goed zien aan hem, als je hem gaat longeren of rijden staan de oortjes erop, glanzen zijn ogen, is hij levendig en looplustig, proest regelmatig. Kortom hij heeft er dan zin in. Kom je met het tuig aan dan merk je al een verandering, hij wordt mat in zijn uitstraling en staat niet te popelen om te vertrekken. Onze oude merrie is altijd al voor de wagen geweest en die doet bijna het tuig om, alles om maar te vertrekken, en dan moeten we vooral niet gaan lopen treuzelen!
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 28-02-13 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:18

Ik denk het wel :)
Als ik met dressuur bezig ben moet ik moeite doen om het tempo er echt in houden, met springen moet ik hem juist afremmen in zijn enthousiasme :)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:18

Zeker kan dat.

Ik heb 2 Tinkers. En rijd ze beide vooral dressuurmatig. Dat doen ze beide met redelijk enthousiasme en werkwilligheid maar m.n. mijn oudste merrie vind springen vele malen leuker. Die wordt dan echt enthousiast en heet en trekt op de hindernissen af.
Mennen vindt ze ook erg leuk en dan m.n. de marathonhindernissen in, dan gaat ze helemaal meedenken met mijn man en is ze op de pinken te sturen.

Mijn jongste merrie vind het dressuurwerk en buiten sloffen leuker. Die ziet echt het nut van springen niet in en met 2-span loopt ze goed mee maar laat de oudste het overgrote deel van het trek- en denkwerk doen. Zij huppelt er gewoon naast.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:25

Ja dat kan. Die van mij heeft een hekel aan het dressuurwerk in de bak, ik merk dat ook echt aan hem. Hij doet braaf wat ik van hem vraag overigens maar hij zucht er nog net niet bij :(:) Zodra hij een hindernis ziet gaan de oortjes er op en kan hij niet wachten tot ie er overheen mag (als ik hem los in de bak heb gaat ie uit zich zelf over een hindernis springen, heen en terug :+ ). Dit geldt ook voor het bos, daar waar ik hem dressuurmatig een keer aan moet schoppen is hij buiten en in de springring amper bij te benen :j

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:30

Ik had die van mij gekocht omdat ik verder wilde in de dressuur. Nou de rondjes in de bak vindt ie 5 minuten leuk en dan wil hij eigenlijk wel weer wat anders. Ik deed mee aan het JSP en na 3 lessen weigerde meneer op woensdag avond op de trailer te stappen :') Ik ben gestopt met dressuur en endurance gestart, hij vindt het geweldig en gaat weer altijd vrolijk en blij mee op de trailer. Die paar keer trainen in de bak vindt ie nog steeds niet geweldig maar daar doet hij t maar mee. :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:32

Lous schreef:
Ik denk ook dat een paard wel zijn/haar voorkeuren heeft, maar dat het ook voor een deel te maken heeft met hoe de ruiter het vind.
Ik heb niks met dressuur, ben sinds kort over gestapt op western en kan me daar veel beter in vinden. heb het idee omdat ik het leuk vind dat ook een positieve uitwerking op haar heeft.
Het is blijft dus ook gewoon een wisselwerking tussen paard en ruiter. Teamwork.

Maar dan heb je nooit de juiste dressuur leren kennen en waarschijnlijk geen gelul in de krul instructie gehad.
Want de basis, in welke discipline ook, ligt helemaal niet ver van elkaar verwijderd.
De juiste basis behoort in alle disciplines leuk te zijn en berust te zijn op samenwerken met het paard en niet iets 'eisen' .

Geryon: helemaal mee eens. Geen enkel paard vind bakwerk leuk als het in de krul gesjort wordt of alleen maar rondjes moet lopen fysiek en mentaal niet wordt uitgedaagd.
Maar het moment dat het paard doorheeft dat ie soepeler en sterker van het gymnastiseren wordt en daardoor zich lekkerder in zn lijf voelt, dan willen ze nog meer meewerken :)

Het ''mijn paard wil dat niet'' is zo'n dooddoener. Paarden willen meewerken, ze willen een leider hebben. Als ze zouden denken als wil ik niet, dan waren we er ook nooit op gekomen hoor. :)
Als je paard niet wil meewerken stel je de vraag dus verkeerd.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:38

Air schreef:
Het ''mijn paard wil dat niet'' is zo'n dooddoener. Paarden willen meewerken, ze willen een leider hebben. Als ze zouden denken als wil ik niet, dan waren we er ook nooit op gekomen hoor. :)

Zeker waar.
Mijn jongste springt wel maar ik merk aan alles dat ze het er nut niet van inziet. Als je haar niet goed genoeg begeleidt piept ze zo langs de hindernis. Begeleidt je d'r wel goed dan maakt ze net voldoende sprong om er over te komen maar ze doet er echt geen moeite voor.
Bij mijn oudste is het een kwestie van alleen maar sturen, zelf in het zadel blijven zitten (ook bij noodsprongen als het even niet goed uitkomt want dan springt ze toch) en afremmen indien nodig. Een kennisje van me heeft eens een paar cross-hindernissen met d'r gesprongen, paardlief had nog nooit een cross-hindernis van dichtbij gezien (ik schijt 4 kleuren stront bij het gewone springen, laat staan hoeveel kleuren stront bij een cross-hindernis ;) ) maar sprong wel en hoe verder ze kwamen hoe meer die oortjes erop gingen en ze enthousiaster werd.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:41

Air schreef:
Lous schreef:

Maar dan heb je nooit de juiste dressuur leren kennen en waarschijnlijk geen gelul in de krul instructie gehad.
Want de basis, in welke discipline ook, ligt helemaal niet ver van elkaar verwijderd.
De juiste basis behoort in alle disciplines leuk te zijn en berust te zijn op samenwerken met het paard en niet iets 'eisen' .

Geryon: helemaal mee eens. Geen enkel paard vind bakwerk leuk als het in de krul gesjort wordt of alleen maar rondjes moet lopen fysiek en mentaal niet wordt uitgedaagd.
Maar het moment dat het paard doorheeft dat ie soepeler en sterker van het gymnastiseren wordt en daardoor zich lekkerder in zn lijf voelt, dan willen ze nog meer meewerken :)

Op de manege waar ik altijd heb gelest, waren de instructrices heel erg gebrand op het plaatje idd. Maar geen een die goed uitleg kon geven waarom een paard op een bepaalde manier moet lopen en waarom een paard iets doet en op welke manier. Dat was trouwens ook de laatste jaren wel met mijn oude haflinger en die vond dressuur wel weer erg leuk.
Eenmaal op mijn huidige stal had ik een instructrice die juist wel heel erg goed uitleg kon geven, maar het beste doet het toch mijn huidige instructeur van wie ik westernles krijg.
Rijd al vanaf mijn negende, maar voel me eigenlijk nu pas echt een enorme beginner op het gebied van rijden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:54

Zeker weten dat een paard voorkeur aan kan geven. Mijn paard vind dressuur dus echt saai en doet dan zijn best niet. Als hij de bak in moet en voelt dat hij moet gaan dressuren gaat hij de bak niet in en probeert naar buiten de weg op te trekken zo van ik wil op buitenrit. Hij raakt ook hoe vaker je in de bak rijdt echt afgestompt en wil dan niet meer hard werken hoe goed je ook probeert. Ga je hindernissen neerzetten in de bak wordt hij wakker en wil hij wel:)

Geeft dus duidelijk aan dat hij echt wel aangeeft hoe ver hij wil gaan voor je:)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:55

Mijn Haflinger rijd duidelijk ook veel liever buiten als bakwerk en maakt ook graag een sprongetje.. daar word ze wel enthousiast van.
Dressuur niet, doet er geen moer voor.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:01

Hebben jullie de openingspost wel goed gelezen?

''Mijn paard vind dressuur dus echt saai''. Nee, fout. JIJ maakt het dan blijkbaar saai, paard wordt niet uitgedaagd of hoeft zelfs helemaal niks te doen en alleen rondjes te lopen.... maar dat is ook geen dressuur. :)