Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

shetties schreef:Ik heb ook nog nooit een paard gezien die iets niet leuk vond, maar ik kan me voorstellen dat een paard ook afwisseling wilt, en dat als ze alleen maar in de bak dressuren (bijv.) dat ze er op een moment niet zo veel zin meer in hebben omdat het eentonig wordt. Maar dit hangt er ook vanaf hoe je rijd natuurlijk.

Zodra hij een hindernis ziet gaan de oortjes er op en kan hij niet wachten tot ie er overheen mag (als ik hem los in de bak heb gaat ie uit zich zelf over een hindernis springen, heen en terug
). Dit geldt ook voor het bos, daar waar ik hem dressuurmatig een keer aan moet schoppen is hij buiten en in de springring amper bij te benen
Ik ben gestopt met dressuur en endurance gestart, hij vindt het geweldig en gaat weer altijd vrolijk en blij mee op de trailer. Die paar keer trainen in de bak vindt ie nog steeds niet geweldig maar daar doet hij t maar mee.
Lous schreef:Ik denk ook dat een paard wel zijn/haar voorkeuren heeft, maar dat het ook voor een deel te maken heeft met hoe de ruiter het vind.
Ik heb niks met dressuur, ben sinds kort over gestapt op western en kan me daar veel beter in vinden. heb het idee omdat ik het leuk vind dat ook een positieve uitwerking op haar heeft.
Het is blijft dus ook gewoon een wisselwerking tussen paard en ruiter. Teamwork.
Air schreef:Het ''mijn paard wil dat niet'' is zo'n dooddoener. Paarden willen meewerken, ze willen een leider hebben. Als ze zouden denken als wil ik niet, dan waren we er ook nooit op gekomen hoor.![]()
Als je paard niet wil meewerken stel je de vraag dus verkeerd.
) maar sprong wel en hoe verder ze kwamen hoe meer die oortjes erop gingen en ze enthousiaster werd. Air schreef:Lous schreef:Ik denk ook dat een paard wel zijn/haar voorkeuren heeft, maar dat het ook voor een deel te maken heeft met hoe de ruiter het vind.
Ik heb niks met dressuur, ben sinds kort over gestapt op western en kan me daar veel beter in vinden. heb het idee omdat ik het leuk vind dat ook een positieve uitwerking op haar heeft.
Het is blijft dus ook gewoon een wisselwerking tussen paard en ruiter. Teamwork.
Maar dan heb je nooit de juiste dressuur leren kennen en waarschijnlijk geen gelul in de krul instructie gehad.
Want de basis, in welke discipline ook, ligt helemaal niet ver van elkaar verwijderd.
De juiste basis behoort in alle disciplines leuk te zijn en berust te zijn op samenwerken met het paard en niet iets 'eisen' .
Geryon: helemaal mee eens. Geen enkel paard vind bakwerk leuk als het in de krul gesjort wordt of alleen maar rondjes moet lopen fysiek en mentaal niet wordt uitgedaagd.
Maar het moment dat het paard doorheeft dat ie soepeler en sterker van het gymnastiseren wordt en daardoor zich lekkerder in zn lijf voelt, dan willen ze nog meer meewerken![]()
Het ''mijn paard wil dat niet'' is zo'n dooddoener. Paarden willen meewerken, ze willen een leider hebben. Als ze zouden denken als wil ik niet, dan waren we er ook nooit op gekomen hoor.![]()
Als je paard niet wil meewerken stel je de vraag dus verkeerd.