Sport Fries aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gekkiej123

Sport Fries aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 00:03

Hoi Hoi bokkers,

Hier weer eens een HAW topic van Gucci.
voor wie Gucci nog niet kent hier een klein paspoortje:

Gucci
Fries
Bijna 6 jaar
1.70 groot.
Merrie
Ulbert x Rypke
Niveau B.

de laatste tijd zijn we vooral bezig geweest met de rechter galop,
dit lukte al niet vanaf dag 1 dat ik haar kreeg. alles geprobeerd met les enz enz.
nu eindelijk na heel veel trainen en les is het gelukt. ik ben zo trots <3
verder ben ik bezig geweest met lengtebuiging en stelling, zij wilde zich altijd erg opkroppen in haar hals zoals de meeste friezen doen.
ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

ik ben 1 x in de B gestart zonder resultaat helaas maar binnenkort wil ik weer gaan starten en hoop dat het dan wel goed gaat.

Hier de fotos :D

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :o

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:12

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Re: Sport Fries aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:15

Ik vind hem constant achter de loodlijn lopen. Zou er graag wat meer lengte in willen zien van voren. Hij mag meer over de rug lopen. Ook lijkt het alsof het zadel te klein is voor jou. Maar dat kan ook vertekenen door de kleding die je aan hebt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:17

Je valt nogal voorover in de galop. Als je niemand hebt om je daar vanaf de grond aan te herinneren kan je de teugels losgooien zodat je daar geen steun aan kan nemen. Je paard galoppeert wel, je hoeft hem er dan alleen in te houden. Maar op deze manier heb je minder dingen waar je aan moet denken en kan je je op je eigen houding focussen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:20

Wauw! wat een mooie fries! Jullie zijn een leuk team maar probeer zelf met je schouders en voeten op 1lijn te zitten. In de draf val je wat naar achter en in de galop zit het al beter! maar daar zak je een beetje naarvoren.
Ook ben je erg streng met je hand.

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:00

Leuke fries!! Probeer haar alleen inderdaad wat meer ruimte te geven van voren.

Wel zonde dat je dr manen eraf hebt gehaald, maar dat is persoonlijk :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:04

Voelt je paard weleens zwaar aan van voren?

Wat ik zie, is een paard wat op de voorhand loopt en zwaar oogt.
Probeer eerst je paard lekke voorwaarts te rijden, soepel en goed aan je been.
En werk dan 'pas' aan de voorkant.
(en denk om je houding)

Het ziet er wel al keurig uit hoor :)

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:07

leuke fries alleen hij loopt idd een klein beetje achter de loodlijn maar ik weet dat friesen erg diep van zichzelf lopen ;)
jullie zijn een leuke combi

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:12

Merlesophie schreef:
leuke fries alleen hij loopt idd een klein beetje achter de loodlijn maar ik weet dat friesen erg diep van zichzelf lopen ;)

Dat is maar net hoe je ze rijdt, als je erop gaat zitten en ze laat lopen waar ze willen heb je kans dat ze te diep lopen. Maar als je eraan gaat rijden en trainen kunnen ze ook gewoon laag lopen.

Bij dit paard zou ik ook meer lengte willen zien, paard moet veel meer loslaten in de bovenlijn. Hij loopt nu in zijn eigen houding. Ga eens werken aan lengte in de hals en lengtebuiging in het lichaam. De hals moet hij als het ware vanuit de schoft laten vallen. Is even werk maar daar haal je zoveel profijt uit. Heel veel afwisselen in hoofd/halshouding. Voltes verkleinen en vergroten, proberen je hand te laten volgen.

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:45

Ladygiroc schreef:
Merlesophie schreef:

Dat is maar net hoe je ze rijdt, als je erop gaat zitten en ze laat lopen waar ze willen heb je kans dat ze te diep lopen. Maar als je eraan gaat rijden en trainen kunnen ze ook gewoon laag lopen.

Bij dit paard zou ik ook meer lengte willen zien, paard moet veel meer loslaten in de bovenlijn. Hij loopt nu in zijn eigen houding. Ga eens werken aan lengte in de hals en lengtebuiging in het lichaam. De hals moet hij als het ware vanuit de schoft laten vallen. Is even werk maar daar haal je zoveel profijt uit. Heel veel afwisselen in hoofd/halshouding. Voltes verkleinen en vergroten, proberen je hand te laten volgen.

ja dat is wel waar

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:18

Ik zou bij jou graag meer lengte zien... in je been, in je lijf en in je armen... als jij werkt aan je ontspannen houding is het ook veel makkelijker om je paard te kunnen corrigeren, ga meer recht op zitten en meer op de achter kant van je billen. Je schouders hangen soms erg veel naar voren dan is je balans ook niet helemaal okee en dan gaat je paard ook meer naar voren vallen.
Jou houding is het zelfde als die van het paard voorin kort en strak en achter valt het uit elkaar. Dit moet zijn/worden van voor meer open en lengte en van achter meer dragend en stuwend.

Mijn advies werk aan je onafhankelijke houding en ga dan pas je paard corrigeren en weer aan wedstrijden denken en zit les nemen is een hele goede optie voor jou!

(sorry als het hard overkomt, ik bedoel het goed !)

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 23:52

Hoi allemaal,
bedankt voor jullie tips.
mijn houding moet idd nog heel veel aan gewerkt worden,daar ben ik ook mee bezig.
verder is ze eigenlijk nooit sterk van voren en ze hangt niet in mijn handen.
misschien lijkt het eerder zo dat ik wat sterk ben maar ik denk dat het wat vertekent.
ik probeer juist licht in mijn hulpen te zijn.
dat ze achter de loodlijn klopt helemaal, maar ik ben hier al heel blij mee.
een half jaar terug was het 10 x erger. dus ben al trots dat het al verbeterd is.
ze liep echt met haar kin op haar borst, ik zal eens wat foto's opzoeken.

zoals ook al in mijn voorschrift stond ben ik al een tijdje bezig met loswerken inbuigen en lengtebuiging.
ik ben mij er ook van bewust dat dit nog veel beter moet.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:06

Ziet er prima uit opzich, maar haal haar uit d'r eigen houding. Dit kan je (waarschijnlijk) oplossen door goed voorwaarts moet rijden en niet aan de voorkant zitten! Enkel wat ophoudinkjes en als ze wilt zakken met je hand mee gaan naar voren. Zodra ze weer omhoog wilt komen direct weer ophoudinkjes maken. Zo merkt ze snel genoeg dat het voor d'r zelf pas fijn is als ze niet in dr eigen houding loopt. Zet haar desnoods de eerste 15 minuten op de volte! En laat haar inbuigen, zodra ze zo loopt zoals jij het wilt neem je weer de hele bak mee, wil ze weer anders gaan lopen direct volte inzetten!

Geef overigens enkel mee met je binnenhand. En zet haat vooral op de volte door je buitenbeen te gebruiken! Laat die voorkant een keer los!

Succes!

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 00:18

misschien geeft dit een ander beeld?
behalve mijn houding dan :o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:24

Ja, de eerste foto vind ik er al veel fijner uit zien! Dat bedoelde ik met handen naar voren. Ze loopt daar veel minder opgekropt als op de andere foto's.

Nu even een vraagje: op welke foto vind jij haar zelf het fijnst lopen?

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 00:31

Ja het zijn echt van die moment opnamens die het beeld anders maken dat dat het in werkelijkheid is.

maargoed,
ik vind de eerste foto van het topic zelf en de 1ste foto van wat ik er net heb bij gezet het beste denk ik.

ik ben echt absoluut niet sterk in mijn handen, de dag dat de foto's zijn gemaakt was mijn paard wat vluchterig, en daardoor moest ik haar van voren wat tegen houden. misschien dat het daarom zo lijk.

ik zal me er in ieder geval op controleren tijdens het rijden voortaan
:D

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:11

Ze zakt bij de volgende foto's al meer, maar mag nog meer lengte hebben'.
Ik vind die manen ook goed staan!

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 22:34

Bedankt :D vind het ook leuk zo de manen, zie je niet vaak.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:23

Bij een Fries is het normaal dat je ze wat ronder in moet stellen voordat ze de rug echt loslaten.
Ik vind het er netjes uitzien. Als je lekker blijft afwisselen in haar hoofd en halshouding in combinatie met tempowisselingen dan blijven jullie vooruit gaan.
Veel succes!

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 23:08

@mahitri. ja vind ik ook. probeer haar juist wat ronder in te stelle. zodat ze wel haar rug blijf ontspannen.
bedankt!!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 08:04

Ik vind de manen eerlijk gezegd niet zo mooi zo kort, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Wat rijden betreft zou ik inderdaad regelmatig proberen om je paard de hand te laten volgen. Laat haar haar hals helemaal naar voren en naar beneden strekken terwijl je contact houdt met haar mond. Dat doe je kleine stukjes en daarna pak je haar weer even op. De bedoeling is dat ze leert om in verschillende hoofd-hals houdingen te lopen en dat jij kunt bepalen waar ze loopt.

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 18:30

Ja daar ben ik al een tijd mee bezig! deze fotos zijn dus ook van de stukken dat ik haar oppak!
Bedankt voor je tip

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:49

Mooie fries heb je en die manen vind ik ook wel mooi zo wordt het een echte sport fries van.
Je start B toch? Heb je dan een reden ervoor dat je de hele tijd doorzit tenminste zo lijkt dat op de foto's paard is er oud genoeg voor maar volgens mij kun je beter eerst gaan licht rijden als je hem over de rug wil laten lopen maar kan zijn dat je er een reden voor hebt dan heb ik niets gezegd.
Denk wel dat je heel mooi toekomstig sport paardje onder je kont hebt en dat je daar nog ver mee kan komen

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 21:54

Dankjewel

ik ben hier gewoon aan het lichtrijden :)
heb geen fotos er op gezet waar ik een sta moment had! vind ik niet mooi.

:D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:21

Hoi Gekkiej123,
wat een leuke Fries..! Het geheel ziet er mooi uit (die loodlijn, dat weten we nou wel).

Wat mij trof, was wat je zei over de rechtergalop - en wat ik zie op foto 1 en 4: allebei in de rechtervolte.

Wat ik zie, is dat je met je handen naar buiten zit - mogelijk (dat zie je het beste van achter en eventueel van voren) gooit zij jou ook "op buiten".
Idealiteer draagt een paard zichzelf en jou in de wendingen op haar achterbeen, het rechter in dit geval, dat ze ook fiks onder de massa brengt in de wending. (Daarom is een wending gymnastiek.)
Maar als een paard haar ruiter op buiten gooit, is die hele wending lang zo gymnastiserend niet. En als ze in stap en draf nauwelijsk gym doet met haar rechterachterbeen, dan IS rechts aangalopperen ook gewoon bere moeilijk.
Wat ik ook zie in foto 4: een soort 'overbuigen' in haar hals, terwijl haar achterhand uitzwaait. Een variant op hetzelfde verhaal.

(Ken je het wortelspelletje? Iets lekkers bij de knie van je paard houden. - Het is een leuke strekoefening. Een van de dingen die je dan ziet, is dat een paard heel veel in de hals kan buigen en dan de echte lengtebuiging in de romp uiterst beperkt is. Dus als buigen naar rechts moelijk is, IS het ene verleiding voor het dier, om dan die hals maar fiks te buigen, dan hoeft die romp niet zo.)

Let je nadrukkelijk op "zitten op binnen'' in de wendingen ( ;) 4x in een rondje bak, plus alle figuren) dan train je haar erchterachterbeen enorm (en ook ;) het andere achterbeen, hoor) en ook dat helpt, om de neus wat hoger te krijgen.

Helaas letten niet alle instructeurs op dit 'recht zitten' van ruiters en 'recht dragen' van paarden. Hoor je er niets over in deles: gewoon in de spiegel kijken en zelf doen!
Het leuke er van is: in wezen is het een simpel iets, netjes recht in het midden zitten. (En blijven zitten, ook als je paard je telkens weer opzij gooit....) Maar als je het consekwent doet, maakt het werelden van verschil!

(Ik zou ook kunnen zeggen:"Let er op in de volte, dat je je binnenteugel van de hals houdt. Maar dat klint, alsof het enkel en alleen om de positie van je hand gaat en dat alles goed is, als je iets in je elleboog of schouder zou veranderen.)