Eerste dressuurwedstrijd op Z-niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jo89

Eerste dressuurwedstrijd op Z-niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 22:35

Hoi

Vorig weekend had ik mijn eerste niveau 3-wedstrijd (in België) met mijn paard Zillion.
Wie is Zillion?
- leeftijd: 7 jaar
- stokmaat: 1m61 (een kleintje dus)
- afstamming: Welt Hit II x Nourejev
- Ras: KWPN

Ik heb haar nu 2,5 jaar en krijg les van een Grand Prix-ruiter in België.
Op een lager niveau scoorde Zillion steeds goed, en mocht ik vaak klassementen mee naar huis nemen.
Na een jaar geen wedstrijden te rijden, zijn we nu stilaan klaar voor het hogere niveau.
Toch ondervinden we nog enkele problemen in de appuyementen, en is er op wedstrijd nog wat storing op de wissels.
Iemand tips voor de appuyementen te verbeteren? De wissels gaan thuis heel goed, en wijt ik in dit geval op wedstrijd aan de spanning en onervarenheid.
De appuyementen gaan echter alles behalve goed. De stelling komt er niet helemaal door, of ik verlies tempo of dergelijke.

Dit is een selectie van de jury commentaren:
- 1 mooie wissel
- Stampt naar been in wissel
- Stelling verzorgen in het appuyement
- Spanning keertwending om de achterhand.

1e proef: 66,7%
2de proef: 63%

Hier enkele foto's van het inrijden en proef 1: (vergelijkbaar met de M-klasse in Nederland)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is de niveau 3 proef op film:
Tips voor de appuyementen zijn zeker welkom. Er zijn nog veel verbeterpunten, maar die voelen toch heel goed aan in de les.
De appuyementen zitten me echt dwars, en weet er me absoluut geen raad mee. Links ging wel iets beter hier, dan rechts.

Bedankt voor alle opbouwende kritiek en om mijn foto's en video te bekijken!

Groetjes, Joleen

ZarcoTje

Re: Eerste dressuurwedstrijd op Z-niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:09

Eindelijk iemand in België met een kleintje tot Z niveau :D
Valt dat goed mee zo tussen de grote kanonnen ? Heb namelijk zelf ook een ukkie en ik hoop met haar tot Z te geraken maar als ik soms die kastelen van paarden zie waar ik tegenop moet dan zakt te moed me soms wel in de schoenen :o

Ik vind het er netjes uitzien ! De appuyementen geef je zelf al aan, kan je hier helaas geen tips voor geven aangezien ik hier zelf nog hard op aan het oefenen ben :j

Knap paard !

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:13

Ziet er zeker netjes uit hoor! Chapeau. +:)+

Ik vind het een heel prettig beeld geven en je rijd hem heel vriendelijk vind ik :)
Enkel wat je misschien aangeeft dat je met uitstrekken misschien wat meer tempo mag geven.. Ik mis daar de power zeg maar. De adrenaline.. Maar oefen vooral zo door, het ziet er goed uit hoor!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:52

In de appuyementen valt je paard door je binnenbeen daardoor heb je geen lengtebuiging. De inzet is niet verkeerd, op het moment dat je buiging verliest kun je hem in de training streng voor je binnenbeen opzij zetten terwijl je binnenspelend aanhoudt. Dan opnieuw je appuyement inzetten en eventueel herhalen. Als hij gehoorzaam aan je binnenbeen is kun je hem daar ook omheen buigen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:05

Manege Overdijk? :D Mijn paard was doodsbang in die piste :+
Ik vind het er erg netjes uitzien, waar ik me wat aan stoor is dat je paard wat te diep loopt soms.
Gewoon kilometers maken, het is natuurlijk nog maar je eerste wedstrijd op dit niveau :)

Jo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 13:06

ZarcoTje schreef:
Eindelijk iemand in België met een kleintje tot Z niveau :D
Valt dat goed mee zo tussen de grote kanonnen ? Heb namelijk zelf ook een ukkie en ik hoop met haar tot Z te geraken maar als ik soms die kastelen van paarden zie waar ik tegenop moet dan zakt te moed me soms wel in de schoenen :o

Ik vind het er netjes uitzien ! De appuyementen geef je zelf al aan, kan je hier helaas geen tips voor geven aangezien ik hier zelf nog hard op aan het oefenen ben :j

Knap paard !

Ik heb net hetzelfde gevoel vaak! Ik voel me al zo klein in de inrijpiste, en dan voel ik me vaak wat onzeker.
Maar vanaf ik in de wedstrijdring ben, kan ik dat gevoel vaak beter loslaten.
Ik krijg nooit reacties van juryleden of negatieve commentaar.
Voor mij is Zillion zo het beste. Ik ben zelf ook niet zo groot, en een joekkel van een paard krijg ik gewoon niet goed gereden.

Bedankt voor de commentaar! Doet me leuk te horen, dat anderen toch ook de poging doen met een kleiner paard te rijden!

Veel succes in je trainingen!

Jo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 13:07

Katja schreef:
In de appuyementen valt je paard door je binnenbeen daardoor heb je geen lengtebuiging. De inzet is niet verkeerd, op het moment dat je buiging verliest kun je hem in de training streng voor je binnenbeen opzij zetten terwijl je binnenspelend aanhoudt. Dan opnieuw je appuyement inzetten en eventueel herhalen. Als hij gehoorzaam aan je binnenbeen is kun je hem daar ook omheen buigen.

Bedankt Katja! Hier kan ik echt veel mee!
Je geeft aan wat goed en slecht zit, leuk om te lezen!

Jo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 13:09

Farjen schreef:
Manege Overdijk? :D Mijn paard was doodsbang in die piste :+
Ik vind het er erg netjes uitzien, waar ik me wat aan stoor is dat je paard wat te diep loopt soms.
Gewoon kilometers maken, het is natuurlijk nog maar je eerste wedstrijd op dit niveau :)

Inderdaad Manege Overdijk :D !
Zillion vond het inderdaad ook heel eng in de eerste proef, en daar liep ze ook meer bovenin.
In de M-proef was ze wel iets vermoeider, en zat de power er ook niet in, zoals ze hierboven ook al aangeven.
Het is wel een paard dat van nature graag diep loopt, maar daar wordt aan gewerkt.
Bedankt voor je tips!

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:30

Ziet er goed uit hoor. We hebben samen ingereden, ik reed ook de L en de M mee ;)
(op die donkerbruine die niet liever deed dan in het rond springen en bokken := )

Ik vind dat je haar vriendelijk rijdt. Voor je appuyementen ga ik mee met Katja. Zorg ervoor dat ze goed weg is voor je binnenbeen. Het is ook geen makkelijke lijn in die proef..
Thuis oefen ik vaak door appuyeren met wijken af te wisselen op de diagonaal, zo houd ik mijn paard z'n aandacht erbij en is hij goed aan mijn been.. Ik kan het niet goed zien op de film, maar zorg ervoor dat je voor die stelling niet te veel met je binnenhand gaat werken maar vooral met je buitenhand, die kan je ook iets openen, dat werkt bij mij ook wel als ik mijn buiging kwijtraak.

De wissels zien er wel goed uit voor zover ik kon zien op het filmpje, met inrijden gingen ze ook wel goed geloof ik :) Op wedstrijd is altijd anders dan thuis natuurlijk, dat is wat ritme opdoen en dan komt dat vanzelf wel.
Ik had exact hetzelfde als u voor bij mijn laatste wissel :P

Je ziet inderdaad dat ze wat moe werd in de tweede proef, er mocht iets meer power inzitten en net dat meer opgerichte, maar dat geef je zelf aan. Is een 'probleem' waar velen last van hebben :)

Je was trouwens niet de enige die zich klein voelde in de inrijpiste :Y)
Veel succes met de komende wedstrijden, komt vast goed!

Eefiesvenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:37

Ziet er netjes uit! Als je de lengtebuiging verliest tijdens je appuyementen in de training kun je ook een stukje terug wijken lengtebuiging herstellen en weer inzetten.

Jo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 13:40

LS_ schreef:
Ziet er goed uit hoor. We hebben samen ingereden, ik reed ook de L en de M mee ;)
(op die donkerbruine die niet liever deed dan in het rond springen en bokken := )

Ik vind dat je haar vriendelijk rijdt. Voor je appuyementen ga ik mee met Katja. Zorg ervoor dat ze goed weg is voor je binnenbeen. Het is ook geen makkelijke lijn in die proef..
Thuis oefen ik vaak door appuyeren met wijken af te wisselen op de diagonaal, zo houd ik mijn paard z'n aandacht erbij en is hij goed aan mijn been.. Ik kan het niet goed zien op de film, maar zorg ervoor dat je voor die stelling niet te veel met je binnenhand gaat werken maar vooral met je buitenhand, die kan je ook iets openen, dat werkt bij mij ook wel als ik mijn buiging kwijtraak.

De wissels zien er wel goed uit voor zover ik kon zien op het filmpje, met inrijden gingen ze ook wel goed geloof ik :) Op wedstrijd is altijd anders dan thuis natuurlijk, dat is wat ritme opdoen en dan komt dat vanzelf wel.
Ik had exact hetzelfde als u voor bij mijn laatste wissel :P

Je ziet inderdaad dat ze wat moe werd in de tweede proef, er mocht iets meer power inzitten en net dat meer opgerichte, maar dat geef je zelf aan. Is een 'probleem' waar velen last van hebben :)

Je was trouwens niet de enige die zich klein voelde in de inrijpiste :Y)
Veel succes met de komende wedstrijden, komt vast goed!

Hehe, ik kan mij zo nog wel een bokkend paard daar herinneren :D .
Maar ik vond het er bij jou voor de rest ook wel allemaal goed uitzien!

En die laatste wissel is echt verdomd moeilijk, zo een korte lijn uitgestrekte galop en dan een wissel, nog niet mijn sterkste punt :D .

Heel erg bedankt voor je commentaar! Altijd heel leuk om dit te lezen!
Jij ook nog heel veel succes op de komende wedstrijden!

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:47

Tgoh, inrijden voor de M was toch een kleine ramp anders :')

Bij die laatste lijn is het belangrijk dat ze goed terugkomen, wachten en dan pas die wissel vragen. Alleen had de mijne in de proef daar niet zo'n zin in, hij wist al wat er ging komen dus ging alvast héél enthousiast wisselen :P

We komen je deze zomer misschien nog wel tegen. Ik start niet tot juli/augustus want ik vertrek over een week naar het buitenland voor 4 maanden :)

Jo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 14:14

LS_ schreef:
Tgoh, inrijden voor de M was toch een kleine ramp anders :')

Bij die laatste lijn is het belangrijk dat ze goed terugkomen, wachten en dan pas die wissel vragen. Alleen had de mijne in de proef daar niet zo'n zin in, hij wist al wat er ging komen dus ging alvast héél enthousiast wisselen :P

We komen je deze zomer misschien nog wel tegen. Ik start niet tot juli/augustus want ik vertrek over een week naar het buitenland voor 4 maanden :)

Ooh amai veel plezier in het buitenland!
En hopelijk kom ik je snel eens tegen in de zomer!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:26

Bij de appuyementen moet hij inderdaad scherper worden voor je binnenbeen zoals al eerder werd aangegeven. Ik deed met mijn paard toen ook veel appuyement-terugwijken. Daarmee maak je hem bewust van het feit dat daar ook nog een been zit :Y)

Ook heeft het mij wel geholpen om af en toe travers te doen op de middenlijn, daarmee zag ik goed hoe schuin ik moest gaan om fijn uit te komen :) Ik ging namelijk in het begin veel te schuin, waardoor ik het mezelf erg lastig maakte :Y)

Jo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 15:33

sharonalover schreef:
Bij de appuyementen moet hij inderdaad scherper worden voor je binnenbeen zoals al eerder werd aangegeven. Ik deed met mijn paard toen ook veel appuyement-terugwijken. Daarmee maak je hem bewust van het feit dat daar ook nog een been zit :Y)

Ook heeft het mij wel geholpen om af en toe travers te doen op de middenlijn, daarmee zag ik goed hoe schuin ik moest gaan om fijn uit te komen :) Ik ging namelijk in het begin veel te schuin, waardoor ik het mezelf erg lastig maakte :Y)

Heel goede tip! Bedankt!
Ik zit er al een tijdje mee te sukkelen, en mijn lesgeefster heeft het precies zelf moeilijk om hier een oplossing in te vinden.
Het helpt me dus heel erg vooruit! :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:35

Netjes gereden hoor die proef.

Bij appyement, niet alleen meer laten buigen om je been, ook zorgen dat je gewicht aan die kant is, nu sit je denk ik als ik zo naar de filmpjes kijk net met je gewicht naar de andere kant.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:36

Sjolvir schreef:

Bij appyement, niet alleen meer laten buigen om je been, ook zorgen dat je gewicht aan die kant is, nu sit je denk ik als ik zo naar de filmpjes kijk net met je gewicht naar de andere kant.

Ja inderdaad, hij valt door je binnenbeen heen omdat zijn gewicht ook die kant opvalt. Door zelf iets meer op de buitenkant te gaan zitten help je hem een beetje :)

Edit: Ohja, wat ik ook nog wilde zeggen :+ Leg je dekje volgende keer iets meer naar achteren, dat staat wat mooier vind ik haha :+

Jo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 15:38

Sjolvir schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in. Onbewust doe ik dit vaak, ook in de keertwendingen om de achterhand enz.
Het is dus inderdaad een werkpunt. Goed dat je het nog even aanhaalt, want anders zou ik zo weer verder trainen en andere essentiële punten vergeten.
Bedankt!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:41

Veel zonder beugels rijden dan kom je automatisch wel op de goede plek te zitten.

Jo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 15:43

Katja schreef:
Veel zonder beugels rijden dan kom je automatisch wel op de goede plek te zitten.

Dat doe ik eigenlijk regelmatig. Train bijna iedere week minstens 1 maal zonder beugels.
Heb meestal ook het gevoel dat ze veel beter loopt als ik mijn beugels uitdoe, dan als ik ze aanheb.
Ik heb het wel nog nooit geprobeerd in de appuyementen zonder beugels te rijden, moet ik ook maar een gewoonte van maken.

Bedankt allemaal voor de tips!

Jo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 15:43

sharonalover schreef:
Sjolvir schreef:

Ja inderdaad, hij valt door je binnenbeen heen omdat zijn gewicht ook die kant opvalt. Door zelf iets meer op de buitenkant te gaan zitten help je hem een beetje :)

Edit: Ohja, wat ik ook nog wilde zeggen :+ Leg je dekje volgende keer iets meer naar achteren, dat staat wat mooier vind ik haha :+

Dat dekje valt me nu ook ineens op :o.
Volgende keer toch maar even opletten als ik opzadel :D

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:12

Wauw ziet er super netjes uit! Ik ging voor de appuyementen altijd kleine stukjes doen tijdens het trainen. Dus stukje appuyeren en dan rechtuit en dan andere kant op, rechtdoor en/of daarna weer verder of tempo aanpassen. Zo blijft hij scherp op je been en dendert hij niet zo door in je appuyement.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:26

De foto's en video zien er goed uit! Mooi rustig en constant beeld.

Persoonlijk zou ik de hals van je paard proberen nog iets meer op lengte te krijgen, ik vind de hals iets te kort.
Wat goed werkt als oefening in de appuyementen is vanuit een kleine volte je appuyement inzetten zodat je de buiging al iets meer voor elkaar hebt in de inzet. Als je paard door het binnenbeen valt kun je opnieuw een volte inzetten, de buiging herstellen en daaruit verder appuyeren. En let ook op je gewichtshulp, je hangt nu iets tegen de beweging in. In het appuyement naar links gaat het al duidelijk beter dan in het appuyement naar rechts.

Al met al een netjes gereden proef hoor, gaat wel goed komen met jullie!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:33

Wat een knap paard. Ik vind dat je erg vriendelijk rijd en je proef ziet er ook netjes uit. Wat beteft het appynemt ga ik met de rest mee. Succes met trainen!

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:24

Wat fijn om jullie terug in de ring te zien! :) Ik moest die dag al om 9u in de ring dus heb je proef jammer genoeg niet live kunnen bekijken.

Ik zou me niet te veel zorgen maken over dat appuyeren. Het is zoals gezegd een moeilijke lijn, zeker omdat het maar een piste van 20 x 40 is. Voor de rest vind ik het er heel netjes uitzien. Veel oefenen, maar nooit te lang na elkaar hetzelfde doen denk ik. Hopelijk staan jullie er tegen het zomersiezoen weer voor de volle 100%!