Vandaag filmpje laten maken door stalgenoot en medebokker Evelyne. Dit omdat er 20 april een wedstrijd op de kalender staat: My special horse competition en ik erg in twijfel ben om mee te doen, ik wilde even kijken hoe het eruit zag want op hem is het nog zo hard werken dat ik niet met mijzelf bezig ben.
Edo
Fries
11 jaar (sinds half jaar doorbeleerd)
1.65
Rijd ik voor eigenaar
Edo is dus een friezel van al 11 jaar oud (moet volgens mij dit jaar 12 worden) en ik rijd hem voor de eigenaar sinds hij hem heeft. Dit is sinds eind van de zomer. Hiervoor heeft hij amper wat hoeven doen en het stuur en de rem zaten er maar net aan op. Hij was totaal niet aan de hulpen en had een barslechte conditie (lees: tien minuten en hij was op). Nu na een half jaartje krijgt hij steeds meer balans, conditie en is hij al zoveel wendbaarder dan hiervoor en daarom is hij nu ook toe aan de galop want dat kon hij dus niet: enkel heel hard draven. Hij heeft in de galop nog erg de neiging op zijn achterbenen niet mee te nemen en is hierin nog erg slungelig, ik ben inmiddels al zo trots dat hij nu al wel galopperen kan dat ik nog niet bezig ben met dat hij overkruist zit enzovoorts. Zo lang hij maar galopperen blijft. Ben erg bezig met schakelen en lengtebuiging in hals, laat hem vaak helemaal met zijn neusje over de grond lopen voor zijn ruggetje.
Ik ben eigenlijk erg benieuwd wat jullie er van vinden want ik ben echt al heel blij met het beeld wat ik op het filmpje krijg. Alles moet nog wat verfijnder, zijn achterhand moet nog meer komen en hij moet nog meer aan de hulpen worden. Ik wil dus straks ook wat rustiger op hem kunnen zitten, tis nu nog zoooo hard werken.
Ben blij met tips en adviezen!
Maar hij gaat tenminste. Hierbij laat ik hem gaan zoals hij gaat, als hij maar galoppeert! Zodra ik op mijn kont ga zitten in de galop, valt hij terug. Pas als de galop er goed op zit kan ik op mijn kont gaan zitten en hem laten wennen dat hij dan ook door moet galopperen, voorlopig associeert hij doorzitten met remmen en dat is nu net wat ik nog niet wil. Eerst moet hij leren galopperen dan komt de verfijning pas. Vraag me ook af of iedereen de o.p. heeft gelezen waarin ik heb gezet dat dit dier nog maar net doorgereden is en al 11 jaar is? In ieder geval bedankt voor jullie tips, leuk dat er ook echt naar het filmpje gekeken is