C'est la vie weer aan het werk. tipstipstips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

C'est la vie weer aan het werk. tipstipstips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:22

Haai bokkers!!

Ik dacht het wordt weer eens tijd voor een topic en laat mijn vriend gister nou wat foto's geschoten hebben ;)
[paard] is een bijna 6 jarige kwpn merrie die ik nu bijna 2 jaar in mijn bezit heb. Ik heb haar totaal groen gekocht en haar dus zelf beleerd.
Dit was ons eerste topic.
[RT-HAW] Mijn 4 jarige sinds een maandje onder het zadel.

Helaas hebben we veel tegenslagen gekend en hebben we oa ruim een jaar getobt met een zware rugblessure.
Verder nog wat kleine dingetjes zoals mond problemen en kreupelheid. Deze fotos zijn ook van de eerste keer oppakken na 3,5 week met een hoefzweer gelopen te hebben.
Dus we hebben het rustig aan gedaan. Ondanks haar 6 jaar is ze dus nog best groen. Voor dit jaar hebben we wel een statkaart aangevraagd en ik zou dit voorjaar graag ons debuut willen rijden. Echter heb ik zelf nogal wat problemen met mijn houding. Ik heb instabiliteiten in mijn rug, waarmee ik met de fysio hard bezig ben die te herstellen. Dit zou ook weer ten goede moeten komen van mijn houding. In draf gaat het al langzaam aan beter. Alleen mijn bekken kanten en rechtop blijven zitten met name in galop blijven aandachtspuntjes. Vie is nogal schieterig aan mijn been de eerste 15 a 20 min en daardoor is mijn balans sowieso niet zo best. En meestal staat de turbo aan en loopt ze vaak over het tempo. Toevallig was ze gister, ondanks 3,5 week niet kunnen rijden, heel erg braaf zonder schieterig te zijn en pakte ze het werk fijn aan.
Wat mij opvalt is dat ik op mijn zadel zit ipv erin en dat ik nog geen controle heb over mijn spieren wanneer aan te spannen en te ontspannen.
Wie weet hebben jullie nog fijne tips, om van ons een betere combi te maken. Tevens hebben wij ook les, dus we staan er niet helemaal alleen voor.

Alvast heel erg bedankt voor jullie moeite. Hierbij de foto's (staan zoveel mogelijk op volgorde.)

In mijn enthousiasme wel vergeten het dek naar warm rijden af te doen :o

Afbeelding

Afbeelding

Ik wilde haar voornamelijk op deze hals lengte rijden vandaag. actief en met het neusje eruit. Vind ze best moeilijk
want ze heeft gauw de neiging om of als een hert te lopen of achter de teugel te kruipen.
Afbeelding

Beetje schakelen pasje weg
Afbeelding
en weer terug
Afbeelding

Beetje opgepakt.
Afbeelding
Buitenteugel erbij houden
Afbeelding

Gallop blijft moeilijk, al ging het wel beheerst ipv door de bak heen te vliegen.
Afbeelding

Vooral op dit sprong moment, vlieg ik naar voren, en voor mijn gevoel zit ik op dat moment echt rechtop. :n
Afbeelding

Belabberde houding en ik knik in in mn heup, ik hoop echt tips te krijgen om een betere houding te krijgen op dit vlak.
Afbeelding

Raar galop momentje
Afbeelding

daar vlieg ik weer naar voren
Afbeelding

En dit is ook een heel rare foto.. ik denk dat ik toen bij mezelf dacht.. Rechtop, rechtop, rechtop en dan gebeurd er dus dit.. :') :(:)
Afbeelding

Weer terug naar draf
Afbeelding

En tot slot even lekker uitdraven met een losse teugel.
Afbeelding

De fotos zijn voornamelijk op de linkerhand maar uiteraard op de rechterhand ook gereden, maar vriendlief vond het schijnbaar niet nodig om die kant te fotograveren hihi.

Nogmaals alvast bedankt!

Sadira

Re: C'est la vie weer aan het werk. tipstipstips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:31

De beste tip die ik kan geven wat je houding betreft is zitten op je bips, niet op je doos :j want dat zie ik op de meeste foto's terug, dat je heel ongelukkig zit doordat je op het verkeerde deel van je zitvlak zit ;) en daardoor val je ook naar voren. Dus ipv "rechtop zitten" moet je tegen jezelf roepen dat je "op je kont" moet zitten. Kijk maar eens wat dat voor effect heeft.

Je hebt je paardje wel fantastisch en ruim aan het lopen, daar valt echt niks van te zeggen. Sommige foto's zijn net ietsje minder lekker, zoals die ene waar je hem wegrijdt en hij wat strak wordt, waarschijnlijk omdat je hem net iets te veel overvraagt door net teveel gas te geven; en de foto erna waar je hem bij het terugrijden iets te diep laat komen - misschien rij je hem nog iets te veel op je hand terug.

Over het algemeen wil ik echter niet miepen, hij loopt heerlijk horizontaal over z'n benen, vind het een fijn beeld. Let er wel op dat je je handen voor je houdt en ze niet te veel naar je toe haalt. Dat zie ik op een paar van de galopsfoto's gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:34

Ok super fijne tips Alleeneh, ik ga zo weer rijden dus zal het gelijk eens meenemen.
En ik herken ook wat je zegt dus dat maakt het makkelijker om erop te letten hihi.
bedankt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:41

Wat een leuk paard heb je! Ik vind het er helemaal niet zo gek uit zien!
Voor mijn gevoel kun je niet helemaal recht op zitten ivm je zadel. Je kont wordt als het ware uit het zadel gedrukt waardoor je wel voorover moet gaan zitten om balans te houden..

Succes met je debuut! (B? Dan gok ik op hoge punten!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:45

Ik heb ook vrij bolle en hoge billen en ervaar dit zelf ook zo wat jij zegt. Heb echt tientallen zadels geprobeerd met allen hetzelfde probleem.
Ik moet idd een B debuut starten hihi. Maar op vreemd terrein is het speedy gonzales en tazz manian devil in een, dus verwacht er niet teveel van hihi ;-)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:48

Ik bedoel niet dat je een dikke kont hebt hoor ;) Helemaal niet :D
Maar ik zie wel dat je billen inderdaad tegen de lepel van je zadel gaan, waardoor je voorover 'moet' kantelen.. Jammer dat je niet uit de buurt komt, ik heb een heel fijn zadel liggen, die kon je wel eens proberen..

Ga je vaak naar andere terrein te rijden?? Kilometers maken, dan komt het helemaal goed met jullie!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:09

leuke foto's, de problemen geef je zelf al aan, komt vast goed, succes verder!

Illustre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:09

Ik vind het over het algemeen al echt een heel fijn beeld geven! Let er op dat je met name in galop d'r loslaat van voor en d'r binnenachterbeen toestaat, dan kan ze daarin meer gaan buigen en zal ze meer ontspannen.

Probeer er ook aan te werken om d'r in de overgangen naar een pasje sneller ook ontspannen te houden. Daar heb je op den duur veel meer aan. Dan gaat hij ook echt meer kracht creeren vanuit de achterhand.

Blijf ook echt op je kont zitten in galop. Een trucje om je bekken meer te kantelen (en dus ook om beter te blijven zitten) en je meer aan het gevoel te laten wennen daarvan, is je benen over de voorkant van je zadel leggen alsof je in een stoel zit (in stilstand of course). Dan ga je in het diepste punt van je zadel zitten en probeer als je je benen weer terug legt op z'n normale plek je bekken op de zelfde plek te houden, als je snapt wat ik bedoel.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:55

Wat Catching ook al zegt, probeer de achterhand er net wat meer bij te krijgen.
9 van de 10x steken ze dan ook minder snel het neusje er uit, wat ook nog kan helpen met het wat lager rijden is voorwaarts-neerwaarts en dan de nadruk bij jou op het voorwaarts zodat je paard het hoofd echt lekker laat 'vallen'.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:41

Vulina, bedankt hihi.
Mijn zadel is zojuist helemaal aangepast nu ligt hij helemaal goed op mijn paard maar voor mijn houding doet hij dus niet veel goed.. Ik moet het er echter wel mee doen dus moet toch een manier vinden zodat mijn houding gaat verbeteren.
Ik ga trouwens af en toe ergens anders rijden. Ze is ook aan het puberen dus ik denk dat het uiteindelijk wel goedkomt met km en ervaring :j

Catching, bedankt voor je tips. Ik ga ermee aan de gang. Echter ben ik in galop voornamelijk nog bezig met te blijven zitten dus het is dan heel moeilijk om er hulpen bij te geven, moet echt die balans nog vinden. Maar zal proberen haar die ruimte te geven iig. :j die tip om goed in het zadel te zitten, doe ik idd al, werkt goed Maar zodra ik ga lichtrijden is het gelijk weer zoals het niet hoort.

Knakker, thanks, altijd leuk om te horen!

@crosshorse. Het voorwaards neerwaard zelf is het probleem niet, dat gaat vanzelf. Voorwaards is ze juist vaak te veel en valt dan over het tempo waardoor het neerwaardse weer onrustig word door ons onbalans. Hoop dat ik het goed verwoord zo en dat het te snappen is.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:42

Paard loopt eerder achter de ll, dan ervoor.. Dus dat hij het neusje eruit steekt, is dan beter dan dat hij erachter kruipt.. Daarbij zegt ze een aantal keer dat het paard snel is, dus om het dan nog meer voorwaarts te gaan rijden? Ik snap jou post dan ook niet helemaal, CrossHorse.. Alleen het neerwaartse ben ik het mee eens :o

Edit; tegelijk TS ;)
Laatst bijgewerkt door Vulina op 22-02-13 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:43

Dat bedoel ik idd zoals Vulina aangeeft.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:10

super share ga straks alles eens lezen en kijken of ik nog iets nuttigs kan zeggen voor je

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:01

I.p.v rechtop te denken, zou ik eerder gaan denken: Zitten op mijn kont! :) Bij mij werkt dat wel altijd.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:11

Hoe ging het met rijden vandaag? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:23

Paard was opzich weer fijn te rijden, lekker tempo en lekker los. Echter was ik zelf helemaal verkrampt en verzuurd en mijn houding was 10 x slechter dan de fotos hierboven. Dat mijn paard nog zo fijn bleef lopen, is echt bijzonder imo. Gelukkig was mijn bijrijdster er ook en die heeft haar even overgenomen omdat ik na 10 min niet meer kon door de pijn in mijn rug. Die krijgt haar achterhand er in galop wel wat beter bij.

Ok fijn, Jet, ben benieuwd!

Thanks johanna, we gaan het eens proberen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:52

Wat ik meteen zie is een paard die wel nageeft maar nog niet het hele lichaam gebruikt en zich wat vasthoud in de rug. Op foto 1 is dat perfect te zien. Het paard is lang in de hals maar niet rond genoeg in de hals, in zie een wat stug contact en de rug wordt vastgehouden. Hij is ook op de voorhand, maar dat is niet gek omdat jij ook naar voren zit waardoor je hem ook op de voorhand 'duwt' als het ware.
Afbeelding

Als een paard zo vasthoud, geef ik altijd als tip meer je been eraan, opvangen met je zit en begrenzen met je buitenhand. Dan rijdt je er namelijk activiteit in en vang je het tempo op. Zo gaat het paard zijn lijf meer gebruiken, de hand meer opzoeken in licht contact doordat hij de rug loslaat en zo wordt hij ronder in de aanleuning. Nu is hij er op elke foto net niet doorheen. Maar dat komt voor een grotendeel bij de ruiter weg, door dus het voorover zitten en het iets afwachtende rijden.

Durf activiteit los te zien van tempo en daarmee aan de slag te gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:04

Hai joolien, bedankt weer voor je mening.

Het klopt helemaal wat jij zegt hoor :j mijn paard durft haar rug niet voldoende los te laten. dat heeft vermoedelijk met haar oude blessure te maken en met het feit dat wanneer zij verschiet of versnelt, ik in onbelans ben en zij dan ook weer de rug aanspant en logischer wijs ook in onbalans raakt en op de voorhand. Echter moet ik wel toegeven dat dit gister en vandaag al zoveel minder aanvoelde als voorheen. Ik voelde hem regelmatig meeveren (daar waar ik voorheen op een plank zat) en ze wilde wel goed bollen. Maar er mag nog meer lossigheid in. Activiteit en snelheid zie ik idd ook los van elkaar. Maar het is nog moeilijk voor mij om het op te vangen. We moeten allebij nog groeien in ons vertrouwen, en in ons lijf zowel in kracht en in lossigheid. :j

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:07

Je zadel duwt je naar voren. Ik heb een aantal keer zitten kijken maar ik vind de lepel teveel omhoog staan. Denk "ik moet overdreven achterover hangen", dan zit je gelijk een stuk rechter en op je billen.
Als ze van voren wat ronder is, een soort van opgerold zijn, kan je vanachter wat meer gaan vragen om er meer onder te komen. Werk op de volte aan het ronder maken van voren. Ontspant ze daarin, dan tempowisselingen gaan rijden. Het is veel vertrouwenswerk dat je samen moet ontwikkelen.
Ik vind het een leuk paard. Succes.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:19

Er zijn een paar dingen die me opvallen. Het paard houdt zich voor de schoft heel strak en recht en lijkt vanaf de foto's niet fijn af te rollen. Ik zou zeker eens met mijn hoefsmid overleggen of het niet mogelijk is om het paard wat comfortabeler op zijn voorvoeten te zetten want ik denk dat je daarmee al veel winst zult halen.

Verder is het lastig te zien vanaf deze foto's maar het zwaartepunt van je zadel lijkt teveel naar voren te liggen. Dat maakt het voor jou nog moeilijker om rechtop te zitten.

Qua rijden zou ik uitkijken met de hals te laag te rijden in deze fase want daarbij valt je paard erg op de voorhand. Daardoor kan ze dan ook de rug niet meer loslaten.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:31

ik vind vie toch zo leuk paardje. (ik moet het eerst maar weer eens voor elkaar krijgen met dd)
maar mijn punten van aandacht komen deel overheen. je zit voor mijn zicht op je doos ipv je billen. mischien evn iets experimenteren met beugel lengte als ik persoonlijk te lang zit ga ik ook op mn dooos zitten en voorover zitten. en idd niet denk achterover maar op mn billen zitten.

is vie soms wat drammerig? in zover sommige foto's ogen voor mij dat ze net even door duwt als jij iets wil vraag. is dat zo zou ik been geven. (Hm dat beschrijft iemand hier boven veel beter dan ik kan).

maar vooral ga rustig aan opbouwen vie heeft heel veel voor dr kiezen gehad rug zadel problemen. meis wees trots op jezelf. ik heb er nog een voor je staan die je het mag leren.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:18

Wauw knappe Vie! Ze ziet er echt super uit!

Mss kun je voor je gevoel flink achterover gaan zitten?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:26

Leuk paard en jullie zijn lekker op weg, zijn al boel opmerkingen over jullie gemaakt, mis er 1 die mij opviel.
Waar je denk ik wel zelf aan kan werken en ook effect zal hebben op het lopen van je paard.

Je zit niet rechtop op je paard in de zin van dat je 1 schouder hoger hebt dan de ander en inknikt aan de andere kant.
Onbewust zet je dan de ene kant vaster dan de ander en geef je je paard andere hulpen dan je allicht bedoeld.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:20

Het ziet er vriendelijk uit, mijn complimenten. Wat betreft het recht zitten (de bekken kantelen en op je kont zitten): ik heb het idee dat er in je zadel te weinig ruimte is voor het geheel. Oftewel, je zadel is te klein: je lijkt te zitten op de lepel van je zadel, waardoor je naar voren helt en je rug hol trekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:07

Dank jullie voor alle betichten. Ik ga proberen overal op te reageren.

@karijn. Het is idd best een diep zadel met een hoge lepel. Echter geef je me een minder diep zadel heb ik nog hetzelfde mn kont zit op elk zadel tegen de lepel. Grotere inch, minder hoge lepel, minder diep zadel het maakt geen verschil. Het enige verschil is dat ik op het ene zadel nog beroerder ga zitten omdat mn billen dus altijd tegen de lepel glijden.. Het lukt dus niet om het diepste punt te blijven zitten, ongeacht het zadel. Het zadel waar ik haar mee heb ingereden kon ik wel fijn zitten en kon ik ook recht op maar ook daar zat ik wel tegen de lepel aan. Het heeft denk ik echt met de kwaliteit van mijn spieren te maken. Ze zijn niet sterk genoeg om op de juiste plek te blijven. Ben daar nu wel met fysio oefeningen onder andere mee bezig. :j het klopt ook dat we samen in dat vertrouwen moeten groeien. Mijn paard is best sensibel, dus bij elke beweging die ik maak door onbalans wordt zij ook wat onzeker, strak en gespannen. Dat moet echt groeien.

@Katja, mijn paard is juist heel veel beter gaan afrollen met haar huidige ijzers. Mijn hoefsmid is erg betrokken bij dit alles, dus die denkt altijd actief mee over hoe we het nog beter kunnen krijgen.
Het zadel ligt zelf wel mooi in evenwicht. Dit is ook meerdere malen gecontroleerd en aangepast wanneer het ging hellen of kiepen. De hele vulling is eruit geweest en opnieuw gevuld. Dit is nog onder toezicht omdat de wol nog inzakt.
Van de fysio, dierenarts en masseuze moet ik ze juist wel voornamelijk laag rijden ter bevordering van haar rugspieren. Waarom vind jij dat dan van niet? Wat is jou idee dan over het meer oprichten? Als ik er van leren kan wil ik dat namelijk graag uitproberen :j

@Jet
Dank je, het is ook een heel leuk paard. Ze is echt mijn vriendinnetje alleen onder het zadel moeten we nog meer een eenheid worden. Vie was op de dag van de fotos niet drammerig, in tegendeel ze was erg meewerkend. Maar ze is regelmatig drammerig in haar tempo dan reageerd ze nauwelijks op zithulpen en door ophoudingen loopt ze dan ook heen. Maar dat is meestal de eerste 15 a 20 min. Daarna is ze meestal wel fijn te rijden. Komt wel bij kijken dat ik soms dan al zo uitgeput ben dat ik haar dan niet meer fijn aan het werk kan zetten.

@merel, dank je wel! Dat moet ik idd denken. Elke seconde weer. In mn hoofd doe ik dat ook wel alleen mijn lijf doet soms iets anders hihi. Kaat zei ook altijd, voor je gevoel moet je bijna gaan liggen, dan pas zit je recht op. Maar je snapt dat mijn spieren dat nog niet lang volhouden. Daarin moeten we gewoon sterken.

@Sjolvir, dank je voor de waardevolle tip! Dit heb ik echt nog niet eerder gehoord en heb het zelf ook nog niet opgemerkt maar nu je het zegt, en ik ernaar kijk, klopt het idd! Heb je ook tips om me daar bewust van te maken tijdens het rijden? :)

@evelienkiss
Ook bedankt voor je reactie. Ik heb van dit zadel ook een 18,5" geprobeerd, echter heb ik dan overal teveel ruimte ofwel dan is het zadel te groot! Terwijl ik ook daar met mn bibs tegen te lepel aanzat. Wel vind ik het typerend dat iedereen van mening is dat dit zadel krap is voor mij. Volgende maand komt de zadelpasser weer voor de vulling van mijn zadel en zal dan even extra aandacht vragen voor de grote van mijn zadel en mijn bibs. Ik ben inmiddels 10 kilo afgevallen en ik ben hard bezig om nog 5 tot 10 kilo kwijt te raken. Dus even kijken wat zij er dan van vind. Ook Bedankt iig voor het compliment, heel fijn om te horen :j