Mijn paard sleept met haar voorste hoeven (oplossing?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lilskie

Mijn paard sleept met haar voorste hoeven (oplossing?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 14:05

Hoi allemaal,

Mijn eerste topic op Bokt, wellicht dat iemand voor mij dé oplossing heeft: Mijn paard (AV merrie, 7 jaar, nu een maand of 8 in mijn bezit) sleept met haar voorbenen! Ik heb werkelijk nog geen enkel paard gezien die dit dusdanig doet tot de voorste hoeven gewoon vierkant zijn geworden. Op zachte grond doet ze het minder (al valt het dan ook minder op uiteraard). Ik geef even een paar praktijkvoorbeelden:
- We gaan een buitenritje maken, daarvoor moeten we vaak even een klein stukje over de weg. Op dit minuscule stukje weg (en dan laat ik haar flink lopen) schraapt ze met haar hoeven over de grond. Wat ervoor zorgt dat de voorkant van haar hoef compleet afvlakt. Ik zeg altijd maar dat ze een soort van legoblokjes overhoudt.
-We lopen samen naar de bak over de lange gang van stal. Zelfs op dat kleine stuk sleept ze met haar voorbenen over de grond alsof ik haar iets vreselijks ga aandoen. Terwijl we toch altijd zeer harmonisch met elkaar omgaan en ik dus ook niet dagelijks hetzelfde met haar doe.

Ze is tijdens het rijden eigenlijk nooit lui, kan wel erg nerveus zijn en dat verergert het slepen dan ook wel. Alleen de actie in haar voorbenen is gewoon te weinig, alsof ze gewoon te lui is om de ene voet voor de andere te zetten.

Uiteraard heb ik zelf al wel bedacht dat ik gewoon balkjes moet lopen in de bak. Dit gaat ook best ok (zowel ver uit elkaar als dicht bij elkaar), een sprongetje maken doet ze ook gewoon. Maar het gaat er mij om dat ik niet elke keer de hoefsmid moet bellen nadat ik 10 minuten op de weg heb moeten stappen.

Nu ben ik op Jumping Amsterdam een bedrijf tegengekomen dat peesbeschermers maakt die je kunt verzwaren met loodjes (plaatjes die je zelf kunt doseren). Je kunt de loodjes er ook uit laten. Nu ben ik toch wel zeer benieuwd of er hier iemand op Bokt is die ervaring heeft met dit soort trainingsbeschermers. En of iemand wellicht weet waar ik deze aan kan schaffen. Ik had ze op Jumping kunnen kopen, maar € 300,- voor een paar peesjes (alleen voor) waarvan ik niet weet of ze werken vind ik ook weer zo wat.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties! Waarvoor dank!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:07

Veearts eens laten kijken waarom ze sleept? Gezond paard sleept niet zo enorm met zijn benen.

lilskie

Re: Mijn paard sleept met haar voorste hoeven (oplossing?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 14:10

Ze is kerngezond. Ook röntgenologisch. Dus daar zit het probleem niet...

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:17

Mijn eerste idee was ook balkjes, balkjes en nog eens balkjes. Mijn paard tilt zijn achterbenen wat minder op en dus zijn wij nu meerdere malen per week balkjes aan het lopen met hem. Probeer daar eens wat variatie in te brengen, bij voorbeeld zodat je in een slangevolte 3 keer enkele balkjes moet nemen.

Verder zou je haast denken dat haar spieropbouw aan de voorkant te wensen over laat. Misschien kun je daar eens naar laten kijken.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 14:21

Daarin heb je absoluut gelijk. De spieropbouw voor is niet optimaal. Ze loopt ook pas sinds een maand of 4 echt nageeflijk in plaats van in de Arabierenhouding (gespannen en in de krul). Dus er moet wel nog een hoop gebeuren. Slangenvolte in combinatie met enkele balkjes is inderdaad een goed plan!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:23

Nee, ze kan niet kerngezond zijn, dan zou ze niet slepen, dus wat is de oorzaak dan???
Haar bouw die belastend is? te weinig spierontwikkeling? maar waardoor komt dat dan? Pijn? waaraan dan? neurologisch probleem? etc. Wat je ziet is het signaal (slepen met de voorbenen), eerst uitzoeken en dan pas over eventuele oplossingen gaan nadenken zou ik zeggen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:25

Ik zou inderdaad ook zeggen balkjes, balkjes en nog meer balkjes. Dit in combinatie met een ijzertje voor zodat de hoeven niet te hard slijten. Deze kunnen weer afblijven als haar spieren beter ontwikkeld zijn.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 14:25

Ze is dus wel kerngezond. Het is eerder een teken van luiheid. In de bak doet ze het namelijk niet of amper, behalve als ze spoken ergens ziet, dan vergeet ze dat ze vier benen heeft. Ze doet het echt alleen op verharde grond. Dat is juist het absurde.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:00

lilskie schreef:
Ze is dus wel kerngezond. Het is eerder een teken van luiheid. In de bak doet ze het namelijk niet of amper, behalve als ze spoken ergens ziet, dan vergeet ze dat ze vier benen heeft. Ze doet het echt alleen op verharde grond. Dat is juist het absurde.

Of juist niet en vind ze de "dreun" die het geeft als ze haar voet goed neerzet op de harde ondergrond niet fijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:02

Wat zegt je hoefsmid hiervan?

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:05

Misschien heeft ze juist pijn op het harde en doet ze het daarom.
Op zachte ondergronden doet ze het niet zeg je.
Laat haar hoeven eens nakijken op gevoeligheid misschien komt daar iets uit????

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:05

Ik zou het wel eens willen zien in een filmpje.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:07

lilskie schreef:

Weet je dat zeker? Het valt in de bak natuurlijk minder op, want dan hoor je het niet.
Je kunt het wel zien, want dan maakt ze een soort sleepspoor in het zand.

In eerste instantie zou ik denken: balkjes, overgangen, etc, gecombineerd met een tijdelijke ijzertje voor.
Na het lezen van je posts hier, denk ik dat het misschien wel ligt aan hoe je rijdt.
Buiten ben je misschien minder bezig met trainen en de houding van je paard.
Misschien een idee om eens buiten je daarop te focussen en dan eens te bezien hoe je paard gaat lopen.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 15:08

Ja ik begrijp heel goed dat we nu op zoek gaan naar de oorzaak. Zou het een constante factor zijn, was dit zeker relevant geweest. Maar de benen van mijn paard passen zich aan aan de situatie. Zit ze goed in haar vel dan loopt ze prima over de weg (als ze bijvoorbeeld met een ander paard is dan sleept ze niet). Als ze net de horrorfilm over het wapperende plastic zakje heeft gekeken, dan gaat ze slepen. Wat ik bijvoorbeeld ook al heb gedaan is zonder zadel gaan rijden over het verharde, ook gewoon ernaast lopen zonder zadel en met zadel. De ene keer sleept ze, de andere keer (als ze enthousiast is bijvoorbeeld) totaal niet. Als ik met haar draaf (naast haar lopend) over het verharde sleept ze ook niet, dan tilt ze ze prima op. Maar om nou in draf over de openbare weg te gaan met een soms nogal hete Arabier vind ik toch ook weer wat minder..

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 15:11

Rumpleteaser schreef:
lilskie schreef:

Weet je dat zeker? Het valt in de bak natuurlijk minder op, want dan hoor je het niet.
Je kunt het wel zien, want dan maakt ze een soort sleepspoor in het zand.

In eerste instantie zou ik denken: balkjes, overgangen, etc, gecombineerd met een tijdelijke ijzertje voor.
Na het lezen van je posts hier, denk ik dat het misschien wel ligt aan hoe je rijdt.
Buiten ben je misschien minder bezig met trainen en de houding van je paard.
Misschien een idee om eens buiten je daarop te focussen en dan eens te bezien hoe je paard gaat lopen.

Ze maakt geen sleepspoor in de bak. Maar misschien heb je wel een puntje over mijn houding buiten. Ze kan nog wel eens schrikken, dus misschien ben ik dan te gefocust op alle beren op de weg in plaats van haar manier van lopen. Alleen rijmt dat dan weer niet met de 20 meter over de gang lopen richting de binnenbak... Want dan loop ik naast haar..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:11

Die laatste post doet me denken aan wat een Bokker heeft met haar paard en die heeft Ataxie.
Zie je nu niets aan, tenzij hij iets eng vindt dan zie je duidelijk dat hij atactisch is.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 15:13

Princesj schreef:
Wat zegt je hoefsmid hiervan?

Hoeven zijn gecheckt. Geen bijzonderheden/gevoeligheden. Mijn hoefsmid raadt eigenlijk af er ijzers voor op te doen, omdat het nou ook weer niet zo is dat we elke dag buiten rijden (in de zomer doen we dit wel vaker). Hij is wel wat anders gaan bekappen, het lijkt alsof de onderkant van de hoef wat boller blijft. Ik moet zeggen dat dit qua slijtage van de voorkant wel heeft geholpen. Hij heeft mij ook aangeraden eens van die verzwaarde peesjes uit te proberen, en dan te longeren. Eventueel na een tijd in combinatie met balkjes.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 15:16

moonfish13 schreef:
Die laatste post doet me denken aan wat een Bokker heeft met haar paard en die heeft Ataxie.
Zie je nu niets aan, tenzij hij iets eng vindt dan zie je duidelijk dat hij atactisch is.

Ataxie is een neurologische aandoening. Ik heb paarden gezien die dit hebben, dit zit echt in de zenuwen. Kan je ook (soms) zien als een paard loopt, je ziet onregelmatigheid en weinig balans.

Wat Princesa doet (zo heet ze namelijk) lijkt hier in de verste verte niet op. Haar overgangen zijn prima, en ook de figuren loopt ze met souplesse.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:18

Zoek anders eens op gouden hengstveulen frummel.
Misschien herken je er iets in, ik heb er te weinig verstand van om er echt iets over te zeggen maar ik dacht meteen aan frummel.
Aan frum zie je ook niet echt meer iets meen ik, tot er iets eng is.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 15:19

Ben wel blij dat jullie meedenken moet ik zeggen :). Geslaagd eerste topic. Dank jullie wel.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 15:22

moonfish13 schreef:
Zoek anders eens op gouden hengstveulen frummel.
Misschien herken je er iets in, ik heb er te weinig verstand van om er echt iets over te zeggen maar ik dacht meteen aan frummel.
Aan frum zie je ook niet echt meer iets meen ik, tot er iets eng is.

Thanks. Had dit topic al bekeken toevallig. Wat Princesa doet komt hiermee niet overeen. Waar ik eigenlijk wel heel blij mee ben want het verhaal van Frummel is wel heel tragisch :(

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:23

Is het ook. Gelukkig maar dat het niet overeen komt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:25

Struikelt ze ook, of dat niet?

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 08:53

Nee ze struikelt nooit.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:59

doet ze dit altijd al of is het iets van de laatste tijd (ik kan er ook overheen gelezen hebben)