Kafka (net in de L1)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Kafka (net in de L1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 14:46

Hoi allemaal,

Ik maak eigenlijk niet zo vaak (als in nooit) een RT-HAW topic... maar ben eigenlijk nu wel nieuwsgierig wat anderen er van vinden. (en hoop daarvan te leren)
Kafka is nou zo'n 5 1/2 jaar van mij. Vorig jaar pas fanatiek met wedstrijden (nou ja fanatiek... ik doe het iig) Kafka wordt dit jaar 21. Is alleen maar recreatief gebruikt. (we kunnen nu jammergenoeg even niet fanatiek trainen..ivm behoorlijke bloeduitstorting)

Vorige maand twee L1 proefjes gereden in Norg. We hebben eind van de zomer een aantal L1 proefjes gedaan... wat nog niet zo'n groot succes was... hij vond het maar wat lastig (en ik ook :o ... als hij jonger was geweest was ik echt niet gepromoveerd :+ ) Maar nu na veel trainen (heb wekelijks les ... is vooral zijn HH veel verbeterd.. en zijn aanleuning is stabieler) We zijn er nog niet maar hij werkt wel mee en daar ben ik zo blij mee <3

Ok.. nu de wedstrijd... IMPULS is mijn grote struikelblok. Ik heb de hele proef alleen maar gedacht... "wat een lief paard, wat doet hij het toch goed" ipv dat ik ga RIJDEN.

Eerste proef
http://www.youtube.com/watch?v=5nQ5mxIPJzU&feature=share&list=PLM-dIJhRcHIMuxetMgbbb-_uKdQyJ2saA

Tweede proef (nadat zus lief me even wees dat het wat actiever mocht en ik me teugels wel iets korter)
http://www.youtube.com/watch?v=S6Wlm3B5Toc&feature=share&list=PLM-dIJhRcHIMuxetMgbbb-_uKdQyJ2saA

Ik hoop dat ik alle voorwaarde van het plaatsen van een topic heb voldaan. ... en dat jullie me vooral nog wat nuttige tips kunnen geven hoe het allemaal nog iets flitsender kan worden. (Als iemand nog een tip heeft wat ik nu vooral in stap kan doen... want denk dat ik nog wel een week aan het stappen ben... :Y) heel graag.)

_Bianca

Re: Kafka (net in de L1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:12

Ik vind het er netjes uitzien hoor! Probeer alleen op je handen te letten, ik vind ze erg onrustig, het lijkt alsof je wat aan het 'zagen' bent.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:15

ik zie ook zagende handen en een onrustig paardenhoofd. het geheel ziet er wel netjes uit en jullie lijken een leuke combinatie! met je handen zit je hem alleen wel echt dwars en zo is een goede aanleuning onmogelijk. succes!

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:17

Het zagen vind ik er echt storend uitzien.
Verder een knap paard voor haar leeftijd. :j

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:18

De eerste proef rijd je het eerste stuk (wel een halve minuut) op het binnenvoorbeen licht in plaats van op het buitenvoorbeen. Ik vind dat een fout die je in de L echt niet meer kan maken.
Verder ziet het er netjes uit, maar je zegt zelf al, de impuls is nog voor verbetering mogelijk ;).
Ik vind het paard trouwens niet helemaal regelmatig draven, merk je dit ook tijdens het rijden?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 15:18

Ja die stomme handen van mij... ik denk vooral dat ik vasthoud in mijn bovenrug/schouders en daardoor niet mooi mee kan gaan... in training is dat al beter maar met wedstrijdspanning... is dat nog lastiger... en alleen denken 'hand stil , hand stil" helpt weinig... want dan span ik mijn spieren nog meer..
en paard... heeft een of andere manier gevonden dat dit makkelijk is... ofzo? (niet helemaal goed uitgelegd) maar instructrice is er weleens opgestapt... en die merkte toen ook dat zij heel lastig (m.n. rechterhand) stil kon houden... terwijl zij Deurne heeft gedaan en m.n. jonge paarden rijdt waarbij stille hand juist super belangrijk is.

Ik moet juist zorgen dat mijn teugels niet te lang zijn ... want dan zijn mijn handen het onrustigst. (en ik hou zo van een lange teugel en paard ook) Iemand een idee hoe ik dat nog kan verbeteren .. want wil graag van deze los-vast verbinding af.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:23

Ziet er netjes uit, misschien wat te braaf en op safe gereden. Lekker door oefenen en op naar de volgende wedstrijd! vind wel dat je klaar bent voor het L1.
Ben ook heel benieuwd naar je punten!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 15:24

Goed gezien Myrthe... hij is snel een beetje onregelmatig... en ik voel dat .. en dat heeft naar mijn idee ook met impuls te maken... (en die stomme handen helpen niet) ... het ritme is nog niet optimaal... en ik heb ook nog niet helemaal goed hoe ik moet warm rijden... en als ik dan te makkelijk wordt (ach lief oud paardje..) dan wordt hij onregelmatig.
en verkeerde been... oh jee was ik echt zo zenuwachtig (eerder zette paard me al graag op het andere been wat hij prettigst vond)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:14

Op zich ziet het er niet raar uit. Ik zou je als tip willen geven om een aantal zitlessen te volgen. Denk dat het er daarna al veel beter uit gaat zien.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 11:59

@FriesWytske... zitlessen zijn natuurlijk altijd goed en leer ik vast van... maar waarom denk jij dat ik veel baat bij zitlessen zou hebben?
@Sharonaa... zal de punten vanmiddag wel even opzoeken.. had ze er expres nog niet bij gezet.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:33

Ziet er uit alsof jij regelmatig tegen de beweging in gaat van je paard. En dat zie je vooral in draf en aan je bovenlichaam. Die strak is, omdat jij je balans niet helemaal goed vind op het paard. Als jij beter je balans op je paard hebt, gaat het een heel stuk beter heb ik het vermoeden. Hoop dat ik het zo goed omschreven heb.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 20:30

Thanks, FriesWytske... daar haal ik meer info uit dan alleen ga zit lessen doen.. (namelijk dat de spanning in mijn bovenrug/schouder/nek... die bij mij erg gerelateerd is met spanning.. dat ik daar meer me best voor moet doen om af te laten vloeien... (en dat ik vaker op mijn yogastrip moet gaan liggen ;) )

O ja.. en nu mijn punten... eerste proef was 176 (een proef met 6jes en wat 5-en) en 4 op wijken voor linkerbeen. De tweede proef was 185 (weer veel zessen, en aantal zevens) en nu twee zessen voor wijken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:35

Bij mij gaat de spanning ook altijd in de schouders zitten. Denk ook dat het komt omdat je het te graag heel goed wilt doen. Tenminste dat was het bij mij wel. Nu ik meer op een wedstrijd rijd van ach we zien wel wat voor punten we hebben. Als ik voor mezelf maar lekker heb gereden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 20:44

Ga ook niet zo vaak op wedstrijd... en het is toch een beoordelingsmoment... je rijdt daar en iemand anders geeft je voor elk onderdeel een punt... dan doe je dus anders dan normaal... maar als die spanning zorgt voor problemen... zoals nu hier dat mijn handen weer gaan schudden...door te strak bovenlichaam... dan is dat wel goed om te weten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:51

Ik ga ook niet regelmatig op wedstrijd. Alleen als ze redelijk in de buurt zijn. Snap dus helemaal wat je bedoelt. Natuurlijk wil je het goed doen, maar het moet wel leuk blijven. En als dat beter gaat met jezelf minder druk op te leggen, omdat je zo graag een winstpunt wilt hebben. En kan je vertellen sinds ik zo met mijn huidige wedstrijdpaard ben gaan rijden. Heb ik elke keer wel een winstpunt behaald. Het kost tijd om deze denkwijze te veranderen. Wat ik in het begin bij haar deed, is het volgende. Ik was al tevreden als ze één bepaald onderdeel goed deed. En dat bouwde ik steeds uit met meerdere onderdelen. Moet bij ons ook nog heel veel gebeuren, voordat we echt hoog gaan scoren op de officiële wedstrijden. Maar daar nemen we de tijd voor.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 20:53

Ik wordt juist gespannen van al die andere die zo irritant tegen hun paard doen... daar wordt ik gespannen van... krijg echt de kriebels tijdens het inrijden... ben heus ook wel zenuwachtig om proefje te rijden... maar ben daar eigenlijk te weinig met mezelf bezig ipv teveel.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 22:35

... moet toch even zeggen... de bult is niet meer warm! en hij loopt aan de longe al stuk makkelijker :) kan weer beetje rijden denk ik zo :D

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:30

Vind het er heel behoorlijk uitzien ga mee met wat er verder wordt opgemerkt, je 2e proef was idd een stuk beter en vlotter dan de 1e.
Op het filmpje zie ik (vlak nadat de vinger even voor de lens komt) dat je paard zich verstapt achter.
Dit deed mijn vorige paard ook regelmatig, door hem achter binnendoor te bekappen had hij er praktisch geen last meer van.
Heel veel succes samen, vind hem er nog heel goed uitzien voor zijn leeftijd.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:38

Ik ga mee met bovenstaande.. En daarnaast stoor ik me ook nogal aan je drijven.. Ik snap dat dit is vanwege het impuls verlies, maar ik stoor me er echt aan..

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:49

Ik vind het er ook al netjes uitzien. Het wijken kan hij echt goed.
Als tip voor je handen zou je een bokriempje aan je zadel vast kunnen maken (kan ook een touwtje zijn dat niet scherp is) waar je je pinken achter kunt haken en zo je handen stil moet houden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 10:56

Bedankt, voor de opmerkingen.
@Mahitri, hij kan juist helemaal niet zo goed wijken... hij knikt vooral in de eerste proef te veel in. Hij valt juist vaak in drie stukken. Wijken doen we beide niet voldoende... heb in de tweede proef voor het eerst een voldoende op wijken gehaald.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:41

Kun je uitleggen wat je met 'hij valt in drie stukken' bedoeld?
Ik vind hem ook na nog een keer de filmpje bekeken te hebben prima wijken. Je mag hem nog wat meer meenemen en wat minder stelling vragen maar hij kruist zowel voor als achter netjes. En dat zie je maar weinig combinatie doen. Dat je een voldoende heb gekregen, zegt toch ook dat je op de goede weg bent?
Ik begrijp jouw commentaar dan ook niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 12:50

We hebben in het wijken de neiging om over de buitenschouder weg te lopen en teveel stelling aan te nemen. Dan is hij dus in drie stukken, voorbenen,middenstuk, achterbenen. Hij blijft vaak dus niet parallel aan de lange zijde. Hij komt ook vaak tegen de hand als ik hem probeer te begrenzen bij zijn buitenschouder. Het is al echt wel een stuk beter dan het was maar wijken is in alle proeven wel ons slechtste onderdeel. Als daar straks nog meer progressie in zit... dan stromen de winstpunten binnen :Y)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:04

Als tip voor je handen: Teugels korter maken, handen voor je blijven dragen en je onderarm als verlengstuk van de teugel gebruiken tot aan je elleboog (1 lijn). Je hoeft niet ineens sterker te zijn als je je teugels korter hebt, je lijntje met de mond is alleen letterlijk en figuurlijk korter omdat je enkel je hand even hoeft te sluiten om een reactie te geven in plaats van je hele hand te verplaatsen. Doordat je teugels nu te lang zijn moet je je pols/onderarm/schouder/enz. gaan verplaatsen om je teugellengte te compenseren en onrust aan de voorkant veroorzaakt.

Het is vaak even een beetje vreemd om de teugels korter te hebben, maar wellicht wel iets om samen met je instructrice naar te kijken om dit rijtechnische probleem te verhelpen :) De onrust die je daar namelijk mee wegneemt kan namelijk ook positief doorwerken op de verfijning van overige hulpen (en dus de impuls indirect kunt verbeteren omdat je meer met je lichaam kunt gaan rijden)

Moet goed gaan komen, het feit dat je hier een topic opent en feedback tot je neemt is het inzetten van je eigen vooruitgang! :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 21:03

@Amaryllis... je wil niet weten hoevaak mijn instructrice zegt dat ik mijn teugels korter moet nemen ;) ..alleen nu nog op wedstrijd.. als ik alleen maar denk "lief paard... o jee wat moet ik doen"