Kreupel worden door te lange teugels ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kreupel worden door te lange teugels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:41

Hallo iedereen,,
Toen ik de afgelopen les aan het rijden was, kreeg ik te horen van mijn instructrice dat ik me teugels korter moest pakken en houden anders zou het paard waar ik reed kreupel worden.
Als ik mijn teugels kort heb was het de bedoeling dat het paard dan meer bergopwaarts liep , maar ik ben niet zo van 'korte teugels', want ik wanneer zijn ze nou te lang en wanneer te kort ? Ik rijd nu op de lengte dat er geen boogjes in zitten en ik wil niet met kortere gaan rijden omdat me dat niet echt fijn lijkt voor het paard. Ik hoop dus dat dat nu goed is , want met hele korte teugels rijden lijkt me niet echt prettig. Nu is mijn vraag dus : Gaat je paard bergopwaarts ( dus meer dragen met de achterhand ) lopen als je de teugels kort heb , en word je paar kreupel als de teugels te kort zijn en dus je paard op de voorhand loopt ? Ik had er nog nooit van gehoord, en heb altijd gedacht dat je paard bergopwaarts gaat lopen door veel te trainen door middel van bijvoorbeeld cavaletti balkjes lopen en veel overgangen maken...

piewie

Re: Kreupel worden door te lange teugels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:44

na de hand toerijden bedoelt ze waarschijnlijk. Heb je geen foto van het rijden zelf??

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:46

Ooit een western gereden paard gezien? Lange teugel en mooi in balans, absoluut niet kreupel.
Beetje broodje aap verhaal van de instructrice.
Rij je op een eigen paard of manege paard?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:49

De enige reden die ik zou kunnen bedenken dat je paard kreupel zou worden van een te lange teugel, is als hij erin zou stappen :Y)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:51

Arc_En_Ciel schreef:
De enige reden die ik zou kunnen bedenken dat je paard kreupel zou worden van een te lange teugel, is als hij erin zou stappen :Y)

:')

Nee hoor, je paard wordt echt niet kreupel van een lange teugel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:53

Bedankt voor de snelle reacties !
Ik heb geen foto's ervan, heb wel foto's als ik aan het rijden ben, maar die zijn van een tijdje terug op een ander paard.
Ik vond het ook vaag, want inderdaad , bij western word altijd gereden met lange teugels, dus die zouden dan ook elke dag kreupel moeten zijn.
Ik rijd op trouwens manege paarden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:55

Denk inderdaad dat bedoeld word dat het paard er zo instapt ofzo, zou niets anders kunnen bedenken.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:58

hahahaha , is dit serieus?
natuurlijk kan door te lange teugels een paard niet kreupel worden. alles beter dan dat geheis om ze in de krul te krijgen. als hij ontspannen is gaat hij wel mooi lopen, dat doet hij niet door hem maar gewoon dubbel te trekken aan de voorkant... ja, je teugels mogen contact hebben en ja, moet ze actief houden maar met een lekker lang teugeltje is niks mis mee

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:01

Misschien teugel kreupel ik denk dat je instrutrice dat bedoelde? Kan dat?

Het is eigenlijk dat je paard niet op zijn of haar eigen benen loopt en dat je paard daardoor wat onregelmatig/kreupel wordt. Je ziet het bij paarden die met veel druk aan de voorkant gereden worden en dan hun balans aan jouw hand ontlenen. Op moment dat je die druk dan weg haalt (bijv wat langere teugel geeft) lopen ze onregelmatig omdat ze gewend zijn op je hand te hangen en niet zichzelf te dragen.

Vraag anders duidelijkheid wat ze nou precies bedoelde in de volgende les.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 10-02-13 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:01

Het waren springteugels en ik had ze echt niet super lang dus ik denk niet dat er bedoelt werd dat het paard er per ongeluk in kan stappen, dan moet het wel een heel lenig paard zijn.
En ja, dit is serieus, dit werd gezegd door mijn instructrice dus ja, ik wou daar meer van weten omdat ik het vaag vind/vond :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:03

linnie050,, dat zou inderdaad kunnen. Maar dan kan je het paard eigenlijk niet goed rijden, want met te veel druk loopt hij dan wel 'goed' , maar het is niet goed om te veel druk te hebben, en als je geen druk heb dan loopt ze onregelmatig, dus dan moet je dus de balans vinden tussen te veel/te weinig ?

Edit : ik zal het morgen vragen als ze weer les geeft, het is namelijk per keer verschillend wie les geeft.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:08

lschaap11 schreef:
Het waren springteugels en ik had ze echt niet super lang dus ik denk niet dat er bedoelt werd dat het paard er per ongeluk in kan stappen, dan moet het wel een heel lenig paard zijn.

Denk dat het eerder een grapje was omdat je jong bent, als ik veel wortels t voeren ben en iemand ziet het komt een 'Dadelijk begint die te huppen' (konijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:09

Citaat:
Denk dat het eerder een grapje was omdat je jong bent, als ik veel wortels t voeren ben en iemand ziet het komt een 'Dadelijk begint die te huppen' (konijn).

Oh ik dacht al :')

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:09

Je zal aan je instructrice moeten vragen waar als het zo is deze teugel kreupelheid vandaan komt.

Je kunt het vaak oplossen door je paard actief van achter naar voor te rijden. Niet heel snel laten lopen maar actief laten lopen. Rij het paard even niet aan de teugel maar eerst goed actief laten lopen.
En dan gaat je paard als het goed is vanzelf beter/ontspannen fijn over de rug lopen en dan kan je het paard nageeflijk rijden.
Teveel druk dus ook niet dan trek je het paard eigenlijk in de krul.
eerst meer activiteit de rest volgt dan vanzelf.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:10

xSlvna schreef:
lschaap11 schreef:

Het was wel een grapje maar niet per se omdat ze jong is ;) ik ben namelijk 12 :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:11

Ik snap je commentaar niet...?

Edit: nu wel, maar ik bedoelde dat het kreupel worden een grapje was van de instructie.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 10-02-13 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:12

xSlvna schreef:
Ik snap je commentaar niet...?

Bedoel je mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:15

Citaat:
Je zal aan je instructrice moeten vragen waar als het zo is deze teugel kreupelheid vandaan komt.

Je kunt het vaak oplossen door je paard actief van achter naar voor te rijden. Niet heel snel laten lopen maar actief laten lopen. Rij het paard even niet aan de teugel maar eerst goed actief laten lopen.
En dan gaat je paard als het goed is vanzelf beter/ontspannen fijn over de rug lopen en dan kan je het paard nageeflijk rijden.
Teveel druk dus ook niet dan trek je het paard eigenlijk in de krul.
eerst meer activiteit de rest volgt dan vanzelf.

Oke, dus actief aan het been houden en dan teugels gewoon in 1 rechte lijn ?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:50

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld maar je teugels op maat maar even niks ermee doen.
Eerst je paard goed actief/voorwaarts rijden.
Niet jagerig rijden maar lekker actief.
je rijd je paard altijd van achteren naar voren.
Als je paard actief is en lekker loopt dan pas voor beginnen en je paard nageeflijk vragen.

Maar ik was niet bij je les dus vraag je instructrice nog om informatie.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:54

Nee ik vind het maar onzin. Zou trouwens niet best zijn als een paard dan kreupel zou lopen, dan is de teugel waarschijnlijk zijn vijfde been ofzo als het wel zo zou zijn := Een paard wat met z'n hoofd alsmaar naar beneden loopt kan wel meer op de voorhand gaan lopen ja.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:14

Je paard gaat zijn achterhand niet beter gebruiken door de teugels korter te nemen , juist gaat hij daar meer van duwen, hoe meer in je handen hoe meer het paard op de voorhand loopt . miss eens een andere instructrice nemen en kijken wat zij jou kan vertellen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:30

Bedankt voor de tips allemaal, hier kan ik echt wat mee ! :)
Ik weet niet of ik haar morgen weer krijg, we hebben namelijk een aantal instructrices en het word afgewisseld dus ik weet nooit wie ik krijg

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:49

Enne laat je sowieso niet van alles zomaar aanpraten, gewoon doorvragen hoor! :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:11

Een paard wordt niet kreupel van een losse teugel , das dus duidelijk.
Bergopwaarts rijden is wel de bedoeling, daar bedoelen ze mee dat het paard zijn zwaartepunt net iets meer naar achter brengt en dus net iets meer op de achterhand gaat lopen.
De voorwaartse beweging moet er in blijven, en dit vooral in een ontspannen gevoel.
Daarbij moet het paard ook nageven en jouw hand volgen.
Dit klinkt heel simpel maar is het niet.
Teugel korter nemen kan soms helpen soms niet en dat kan je van achter een pc nooit zien en beoordelen, wij zien jou niet rijden hé.
Teugel vasthouden werkt nooit, paard gaat er als enige reactie op tegentrekken en in dat geval win je het nooit.
Ik denk dat je instructie het ofwel even net anders bedoelde, of jij het mssn verkeerd begrepen hebt of tjaaa mssn ook verkeerde instructie ook dat gebeurt al te vaak.
Western is idd met doorhangende teugel, Engels dressuur met contact , maar het gevoel moet in principe gelijk blijven, zo simpel is het nu ook weer niet.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:46

midgie schreef:
Je paard gaat zijn achterhand niet beter gebruiken door de teugels korter te nemen , juist gaat hij daar meer van duwen, hoe meer in je handen hoe meer het paard op de voorhand loopt .

maar een paard gaat zijn achterhand ook niet beter gebruiken als je de teugels helemaal lang en los laat. Je zult wel een mate van weerstand/contact moeten bieden om de activiteit van het achterbeen op de juiste manier te kunnen begeleiden.

Als een paard een niet zo'n fijne techniek van bewegen heeft en/of een stuwend achterbeen heeft zal het, wanneer het niet in balans wordt gereden, eerder blessures ontwikkelen. HKO is daar een voorbeeld van. Een ongetraind paard dat je van voren niet begrensd kun je niet in balans rijden.